Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاوش سلیمی در گفتگو با خبرنگار مهر  با بیان اینکه باتوجه به گسترش دامداریها و افزایش قابل توجه ظرفیت تولید شیر کشور در سالهای اخیر، جذب شیر خام تولیدی در برهه هایی از سال، با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است، اظهارداشت: این مسئله، پیامدهای متعددی همچون سرگردانی محصول، عدم پرداخت به موقع وجه شیر، قیمت پایین خرید و درنهایت نارضایتی گسترده دامداران را به همراه داشته ‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد:کارخانجات شیرخشک نیز که توان جذب بالای شیرخام و تبدیل آن به محصولی با ماندگاری طولانی و قابل برگشت به زنجیره تولید را دارند، بدلیل قیمت پایین خرید شیرخشک و خامه استحصالی از طرف صنایع لبنی، عملا  قادر به اثربخشی در این فرآیند پرتنش نبوده‌اند.

دبیرانجمن صنفی کارفرمایی شیرخشک کشور تصریح کرد: حتی پس از تصویب قیمت خرید شیرخام به مبلغ ۱۴۴۰۰ ریال در سال ۹۲، به علت عدم تمکین خریداران و کارخانجات، توفیقی در بهبود شرایط و افزایش قیمت فراهم نشد و تنها از سال ۹۳ و با آغاز طرح‌های خرید تضمینی و حمایتی شیر و تبدیل آن به شیرخشک و خامه توسط وزارت جهادکشاورزی با مدیریت سازمان مرکزی تعاون روستایی بود که توانست تاحدودی در وضعیت بازار شیر تغییرات مثبتی ایجاد کند.

سلیمی ادامه داد:ازطرفی پرداخت مطالبات دامداران و کارخانجات شیرخشک با تعویق و مشکلات فراوان روبرو بود و همچنین قیمت مصوب سال ۹۲ هرگز محقق نشد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه از اوایل اردیبهشت ماه سالجاری و با همت وزیر جهاد کشاورزی و تلاش های سازمان تعاون روستایی، در زمینه تأمین بودجه و تخصیص اعتبارات لازم، این مسائل حل و فصل شد.

سلیمی اضافه کرد: این اقدام، پس از چند سال انتظار، علاوه بر ایجاد دلگرمی در بین دامداران و تولیدکنندگان شیر، از یکسو موجب پدید آمدن ثبات و تعادل قیمت محصول پایه و ازسوی دیگر عامل تنظیم بازار استحصالات مربوطه نظیر خامه و شیرخشک به نفع پایداری درازمدت عرضه این فرآورده‌ها  شده است.

وی ادامه داد: پرداخت مطالبات (کارمزد) قبلی کارخانجات تولید شیرخشک همزمان با تسویه بخش اعظم مطالبات دامداران حاکی از توانمندی و تأثیرگذاری کم سابقه مسئولان مربوطه است.

کد خبر 4353852

منبع: مهر

کلیدواژه: خرید توافقی شیر خام سازمان مرکزی تعاون روستایی شیر خام شیرخشک وزارت جهاد کشاورزی بانک مرکزی ایران تحریم اقتصادی ایران گمرک قیمت نفت ایالات متحده آمریکا جنگ تجاری نیروگاه برق مصرف برق وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تعرفه واردات گمرک قیمت دلار بازار ارز دلار اوپک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۹۳۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید

علیقلی ایمانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۶۰۰ هزارتن گندم با ارزش بالای ۱۰ همت از گندمکاران خریداری شده که به دلیل افزایش دما و شرایط بارندگی، رشد فیزیولوژی گیاه بالا رفته است که این امر در کنار افزایش عملکرد در واحد سطح موجب شده تا میزان خرید نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد یابد.

به گفته او، علی رغم گذشت یک ماه از فصل برداشت، هنوز ریالی بابت مطالبات به حساب گندمکاران واریز نشده است و کماکان افق روشنی پیش رو نیست.

ایمانی ادامه داد: تاخیر در پرداخت مطالبات منجر به دلسردی و نگرانی گندمکاران و ورود دلالان به عرصه خرید شده است که انتظار می رود ردیف اعتباری که در بودجه دیده شده به نقدینگی تبدیل شود و در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه به پیک برداشت گندم رسیده ایم، افزود: هم اکنون برداشت گندم از استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، جنوب کرمان، خوزستان و ایلام در حال انجام است، از این رو دولت باید به فکر تامین منابع باشد تا همانند سال گذشته مطالبات کشاورزان با تاخیر ۴ تا ۵ ماهه پرداخت نشود.

به گفته او، با توجه به شرایط اقلیمی و بارش های پیش رو برآورد می شود که تولید گندم به بالای ۱۳ تا ۱۳.۵ میلیون تن و خرید تضمینی به ۱۱ میلیون تن برسد.

این مقام مسئول با تاکید بر اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم گفت: بنابر مصوبه شورا در ۲۲ شهریور نرخ هرکیلو گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد که کشاورزان به امید آن اقدام به کشت کردند، درحالیکه بعد از گذشت بیش از ۴ ماه از آغاز سال زراعی وزیر جهاد نرخ را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان ابلاغ کرد. از این رو بنیاد ملی گندمکاران طی نامه ای به رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار اصلاح قیمت یا تغییر نرخ در قالب جایزه تحویل است تا گندم تولیدی به هدر نرود.

او گفت: با توجه به آنکه ۲ نفز از اعضای کمیسیون کشاورزی به عنوان ناظر در جلسه شورا حضور دارند و رئیس کمیسیون کشاورزی هم نرخ ۱۹ هزارو ۵۰۰ تومان را قبل از ابلاغ نرخ توسط وزیر جهاد در رسانه ها اعلام کردند، لذا انتظار می رود که به عنوان بخش نظارتی به این موضوع ورود کنند و هرچه سریع تر مشکل گندمکاران را مرتفع نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • گلایه والدین از افزایش قیمت برخی برند‌های شیرخشک
  • ریالی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است
  • قیمت طلا به ۲۳۳۱ دلار رسید
  • توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • ضرورت خرید تضمینی ۲ میلیون راس دام مازاد از دامداران
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پرداخت مطالبات گندمکاران خوزستانی تا ابتدای هفته آینده