Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول موسسه امیر بیان یزد گفت: سبک زندگی حضرت رضا(ع) تابع سه اصل تولید حداکثری، مصرف اعتدالی و انفاق بر مازاد درآمد است و این سبک زمینه‌ساز تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسئول موسسه امیر بیان یزد در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا، در خصوص اصلاح الگوی مصرف و ترویج فرهنگ مصرف  استفاده از تولیدات داخلی از منظر امام رضا(ع) گفت: این موضوع یکی از موارد مهمی است که در سبک اقتصادی امام رضا(ع) به آن پرداخته  شده؛ سبک زندگی حضرت رضا(ع) تابع سه اصل تولید حداکثری، مصرف اعتدالی و انفاق بر مازاد درآمد است و این سبک زمینه‌ساز تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام مهدی دادآفرین با اشاره به سبک زندگی امام رضا(ع) در خصوص تولید حداکثری ادامه داد: ایشان در زمین‌های اطراف کشاورزی می‌کردند و در راه تامین معاش خانواده خود را به سختی می‌انداخت و همانند جهادگر در راه خدا بودند که مسئله اتکا به خود، باور داشتن خود و تلاش روز افزون افراد در پرداختن به مسئله معیشت از این موضوع برداشت می‌شود.

وی افزود: علی بن حمزه از اصحاب امام رضا(ع) بود، که ایشان را مشغول کار دیدند که عرق از بدنشان جاری بود، به ایشان گفت که کارگرانتان کجا هستند، ایشان فرمودند از من بهترین‌ها نیز با دست خودشان کار می‌کردند و رسول خدا و حضرت علی(ع) و پدران خود را از این افراد نام بردند؛ لذا کار کردن از اخلاق انبیا و صالحین است و حضرت کسی را که در راه تامین معاش خانواده خود را به سختی بیندازد را همانند جهادگر در راه خدا می‌دانستند که هم از نظر معنوی و هم از نظر مادی موضوع مهمی است.

دادآفرین با اشاره به مصرف به اندازه و قناعت در زندگی به عنوان سیره زندگی حضرت امام رضا(ع) گفت: حضرت همیشه توصیه می‌کردند در مصرف چه در زمان فقر و چه در زمان توانگری میانه‌روی کنید و از دیگران چه در زمانی که دارایی کمی دارد و چه در زمان بالا بودن دارایی از دیگران دستگیری کنید چرا که خداوند در روز قیامت یک نصفه خرما را مانند کوه احد بزرگ می‌کند.

وی عنوان کرد: مطلب مهمی که در مصرف اعتدالی وجود دارد این است که مردم ما کمتر در بحث مصرف به این نکته توجه می‌کنند که آیا تمام چیزهایی که خریداری می‌کنند مورد نیاز زندگی ما هست یا نه؟ مواردی که خریداری می‌شود گاهی اوقات نیاز است ولی گاهی اوقات اگر از حداقل‌های مورد نیاز استفاده کنیم در زندگی کفایت می‌کند؛ زمانی که انسان می‌تواند از وسیله و ابزاری که تولید داخل است و راهگشای کار و زندگی او است استفاده کند چرا از کالایی استفاده کند که در خارج تولید می‌شود و قیمت آن چندین برابر است.

مسئول موسسه امیر بیان یزد با بیان اینکه توصبه به انفاق مازاد بر درآمد توصیه دیگر امام رضا(ع) است، ادامه داد: ایشان همیشه به فقرا و مستمندان توجه داشتند و به آنها کمک می‌کردند، روزی غلامان حضرت میوه‌ای را نصفه خوردند و باقیمانده آن را دور انداختند، حضرت به آنها فرمودند اگر شما بی نیاز هستید هستند کسانی که نیازمند باشند و آن را به کسی بدهید که نیازمند آن هست.

وی با بیان اینکه این سبک زندگی اقتصادی مورد سفارش امام رضا(ع) باعث افزایش قدرت و مقاومت جامعه اسلامی در مقابل فشارهای اقتصادی دشمنان است، افزود: پرکاری که اصل اول زندگی حضرت بود موجب تقویت قدرت تولید می‌شود، مصرف اعتدالی موجب مصرف در حد کفاف می‌شود و از اسراف و تبذیر جلوگیری می‌کند و همچنین در انفاق مازاد بر درآمد به مستمندان کمک می‌شود و موجب بهبود عدالت در جامعه است.

دادآفرین با اشاره به چگونگی حمایت از تولید داخل از منظر امام رضا(ع) گفت: یکی از مباحثی که در زمان امام رضا(ع) و جامعه آن روز حضرت با آن دست و پنجه نرم می‌کرده است، بحث فشارهای نحله‌ها، فرقه‌ها و مذاهب مختلف در مورد حقاینت شیعه بوده است که حضرت به همه شبهات در مناظرات خود به نحله‌های مختلف جواب داده است، در کنار این روشنگری‌ها نکته مهمی که حضرت به آن پرداخته اهمیت اتکا به خود و عدم ارتباط با دشمنان است.

وی اضافه کرد:  در مورد بحث شعار امسال در خصوص حمایت از تولید داخل و کالای ایرانی نکته معنی که امام رضا(ع) در زمان خودشان به آن اشاره داشتند مهم است، امام رضا(ع) دستور به منع ارتباط مالی با واقفیون داده بودند؛ علاوه بر اینکه نهی از هم نشینی با جریانات انحرافی هر گونه ارتباط مالی با آنها را ممنوع می‌دانستند به عنوان مثال ایشان پرداخت زکات به واقفیه را حرام می‌دانند.

دادآفرین ادامه داد: یونس بن یعقوب به امام رضا(ع) عرض می‌کند آیا چیزی از زکات به کسانی که گمان می‌کنند پدرتان زنده است پرداخت شود و ایشان می‌فرمایند به این ها زکات ندهید اینها کافر، مشرک و زندیق هستند و نتیجه این روایت این است که معامله کردن با کافر مشرک و زندیق به این دلیل که موجب تقویت دشمن و در نتیجه مقابله با شیعه می‌شود ممنوع است.

 وی با بیان اینکه با نگاه به روایات متوجه می‌شویم که ائمه معصومین(ع) در خصوص اهمیت و قدرت شیعه تلاش جدی در حوزه رفتار فردی، اجتماعی و اقتصادی داشته‌اند، تصریح کرد: موردی که در سیره امام رضا(ع) به آن پرداخته شده این است که انسان اگر می‌خواهد اتکا به خود داشته باشد باعث قدرت و توان روز افزون شیعه بشود و با دشمن مقابله کند باید خود پرکار باشد و دیگران را نیز در این زمینه ترغیب کند و در کنار آن، تولیداتی داشته باشد که بتواند با دشمن رقابت کند و شیعه را خود کفا کند و نیازمند تولیدات خارجی نباشد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۹۴۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همت والای کارگران زمینه ساز تحقق شعار سال خواهد شد

به گزارش تابناک به نقل از مس‌پرس، متن پیام مدیرعامل شرکت صنایع مس ایران به مناسبت هفته کار وکارگر به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مقام معظم رهبری:

«رکن جهش تولید کارگر است؛ با جهش تولید، کشور و آحاد مردم ثروتمند می شوند و جیب و دست کارگر پر می شود.»

فرارسیدن هفته کار و کارگر، یادآور تلاش‌ بی‌وقفه و تعهد ارزشمند کارگران ساعی و خدوم در بخش های مختلف و فرصتی مغتنم برای پاسداشت مقام شامخ این قشر زحمتکش و تاکید بر نقش بی بدیل آنان در رونق تولید و اعتلای صنعت ایران اسلامی است.

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام کارگری و تبریک این ایام فرخنده، به پاس خدمات ارزنده و تلاش بی وقفه و به تأسی از سیره پیامبر اکرم (ص)، زحمات بی‌بدیل کارگران سخت کوش و جهادگر شرکت ملی صنایع مس ایران را ارج می نهم.

در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، برای تحقق آن باید با هم افزایی و تلاش روز افزون و با تکیه بر همت بلند و اراده استوار کارگران خدوم، زمینه رشد تولید فراهم و بار دیگر پرچم صنعت مس ایران بر بلندای اقتصاد کشور عزیزمان برافراشته شود.

امید است با اتکا به همدلی و پشتکار ستودنی سربازان جهادگر عرصه تولید، هر چه زودتر شاهد بهر‌ برداری از طرح‌های توسعه‌ای و شکوفایی فزاینده صنعت مس در سایه‌سار پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران باشیم. 

با آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای تمامی کارگران عزیز

حسین مدرس خیابانی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران

دیگر خبرها

  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است
  • لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند
  • ۱۵۸ واحد تولیدی در زنجان تعطیل یا راکد است
  • توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم
  • همت والای کارگران زمینه ساز تحقق شعار سال خواهد شد
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • وزیر اقتصاد: اتفاقی نشدنی تحقق یافت