Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@22:55:51 GMT

10 تا12 درصد محوطه بنادر دراشغال کالاهای متروکه است

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۹۴۶۴۵

10 تا12 درصد محوطه بنادر دراشغال کالاهای متروکه است

تهران - ایرنا - معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اکنون حدود 10 تا 12 درصد محوطه های نگهداری کالا در بنادر کشور در اشغال کالاهای متروکه و رسوبی است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی ‌حسن‌زاده افزود: اکنون 225 هزار تن کالای متروکه و 143 هزارتن در بندر امام خمینی ( ره) کالای رسوبی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: 13 انبار و مخزن در بندرامام در اشغال کالاهای متروکه قرار دارد و با وجود پیگیری‌های سازمان بنادر، تاکنون تعیین تکلیفی در اینباره نشده و در مجموع حدود 15 درصد محوطه‌های بندر امام خمینی ( ره ) در اشغال کالاهای متروکه و رسوبی است و افزایش تناژ کالاهای متروکه بین سال گذشته و امسال روند افزایشی دارد.
به گفته وی ، لازم است به منظور جلوگیری از پرداخت دموراژ به کشتی ( خسارت معطلی کشتی ) بتوانیم کالا را سریع از کشتی تخلیه و کالایی را که برای صادرات لازم است به سرعت برای کشتی بارگیری کنیم تا کشتی بتواند به سرعت از بندر خارج شود.
عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: اولویت در بنادر کشور حمل یکسره کالا است و برای تحقق حمل یکسره در بنادر کشور نیاز است تا در بنادر ، محوطه های مناسبی برای نگهداری انواع کالا وجود داشته باشد که در اکثر بنادر ایران به واسطه وجود محوطه های نگهداری کالا، می توانیم به انواع کالاها خدمات بدهیم.
معاون اموربندری سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: آنچه که روشن است در بنادر اجازه داریم، حداکثر ضریب اشغال انبار را تا 60 درصد حفظ کنیم و بیشتر از آن مجوز نداریم.
وی گفت: براساس برنامه ریزی، مدت زمان انجام تشریفات بندری وعملیات بندری موقت برای صاحبان کالا بین پنج تا 10 روز است، زمان رسوب کالا در بازه زمانی سه ماهه تعیین شده و در این زمان نیز صاحب کالا، هزینه کالا را به اپراتورها پرداخت می کند.
عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از رسوب 95 هزار TEU کالای کانتینری و در حدود سه میلیون تن کالاهای غیرکانتینری در بندر شهیدرجایی خبر داد و گفت: حدود 121 هزار کانتینر 20 فوت در مجموع در بنادر داریم و صاحبان کالا انتظار دارند تا بتوانند آنها را ترخیص کنند.
به گزارش ایرنا ، اکنون ظرفیت بنادر ایران در شمال و جنوب به 220 میلیون تن افزایش یافته و سالیانه بیش از 160 میلیون تن کالا از طریق بنادر تجاری تخلیه و بارگیری می شود.
اقتصام**1108 ** 1559

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد حسن زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۹۴۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار

به گزارش قدس آنلاین، حمل و نقل به معنای جامع آن شامل مدیریت، زیربنا و روبنا (ناوگان) از نیازهای اساسی جوامع امروزی است، به‌طوری که در هر کشور برای اعتلای توان اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی، داشـتن شبکه حمل و نقلی گسترده و قابل اطمینان از نیازهای اولیه محسوب می‌شود.

امروزه حمل و نقل یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب می شود و به‌دلیل داشتن نقش زیربنایی تاثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. این بخش دربرگیرنده فعالیت هایی است که به شکلی گسترده در همه زمینه های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی نقش غیرقابل انکاری عهده دارد. بدون وجود شبکه حمل و نقل، تاسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگـان مطلـوب، تـصور رشد و توسعه عمومی کشور غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

در موضوع ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۲، سهم بخش جاده‌ای ۹۰ درصد و بخش ریلی فقط ۱۰ درصد بوده است. دلیل این مساله نیز جذاب‌تر و به‌صرفه‌تر بودن مسیر جاده به دلیل سوخت ارزان گازوئیل است. با این حال مبدا حمل کالای ترانزیت از طریق شبکه راه آهن به کشور طی سال گذشته متنوع شد.

ترانزیت انجام شده در بخش جاده ای در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۴.۳ میلیون تن بوده است که در مقایسه با سال پیش از آن (۹.۳ میلیون تن)، افزایش ۵۴ درصدی نشان می‌دهد.

ترانزیت بار توسط بخش ریلی در سال ۱۴۰۲ به میزان یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن است که در مقایسه با سال پیش از آن (یک میلیون و ۴۳۳ هزار تن) ۱۰ درصد افزایش داشته است.

از یک‌میلیون و ۵۷۰ هزار تن کالای ترانزیتی، یک میلیون و ۲۷۵ هزار تن کالای غیرنفتی و ۲۹۵ هزار تن کالای نفتی است.

ایران در تقاطع کریدورها قرار گرفته است و راه‌های دسترسی زیادی دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

ایران با ۱۳ کشور دارای مرزهای آبی و زمینی است، به طوری که ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرزهای آبی و ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرزهای زمینی دارد.

سهم ۷۴ درصدی حمل و نقل جاده‌ای در جابه‌جایی مسافر

در موضوع جابه‌جایی مسافر، در سالی که گذشت بخش جاده‌ای با ۷۴.۲ درصد بیشترین سهم را داشت و پس از آن بخش ریلی با ۱۶.۵ درصد و بخش هوایی با ۹.۳ درصد قرار گرفت.

تعداد مسافر جابه جا شده (با صورت وضعیت) در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۴۹ میلیون نفر به ثبت رسید که در مقایسه با سال پیش از آن (۱۲۷ میلیون نفر) ۱۷ درصد افزایش داشته است.

در سال ۱۴۰۲ راه‌آهن با جابه‌جایی بیش از ۳۱ میلیون و ۷۸۴ هزار نفر، رکورد تاریخی جابه‌جایی مسافر را شکست.

همچنین در جابه‌جایی بار، بیشترین سهم را بخش جاده‌ای با ۹۳ درصد داشت و بخش ریلی تنها سهم هفت درصد داشت. در این زمینه سهم حمل و نقل هوایی بسیار ناچیز است.

بار حمل شده در بخش جاده با بارنامه در سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۷۲ میلیون تن بود که در مقایسه با سال پیش از آن (۵۰۵ میلیون تن) ۱۳ درصد افزایش داشته است.

بار حمل شده توسط بخش ریلی در سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۳ میلیون تن بوده است که در مقایسه با سال پیش از آن (۴۴ میلیون تن) ۲ درصد کاهش داشته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • تخلیه ۲.۲ میلیون تنی ۶ قلم کالا طی فروردین‌ماه در بنادر
  • تخلیه ۲.۲ میلیون تنی ۶ قلم کالا در بنادر/ رشد ۱۰۰ درصدی تخلیه شکر
  • ◄ نشست مرور فرآیندهای مطلوب سامانه یکپارچه عملیات بندری در بندر شهید رجایی
  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • ۸۰۰ هزار تن روغن و گندم از بنادر مازندران وارد شد
  • رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور
  • تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر کشور
  • امضای قرارداد عملیات راهنمایی و یدک کشی کشتی‌ها در حوزه شمال کشور