Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-08@22:48:06 GMT

سازمان غذا و دارو: داروی چینی وارد نمی‌کنیم

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۹۵۱۵۴

سازمان غذا و دارو: داروی چینی وارد نمی‌کنیم

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخد رسازمان غذا و دارو، گفت: هیچ دارویی از محصول نهایی چین وارد کشور نمی‌شود.

اکبر برندگی با بیان اینکه مفهوم ریکال، جمع آوری یک محصول و فرآورده دارویی پس از پخش آن به منظور تعیین تکلیف است، اظهار کرد: ریکال در همه جای دنیا پدیده‌ای روتین و مستمر بوده و اگر کشوری ادعا کند که هیچ گاه ریکال نداشته نشان دهنده عدم نظارت درست بر دارو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه ریکال یک دارو لزوما امری منفی نیست، افزود: ممکن است فرآورده‌ای در برهه‌ای از زمان ریکال شده و سپس مشخص شود که مشکلی نداشته و مجددا توزیع شود.

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدرسازمان غذا و دارو ادامه داد: داروی والزارتان یک داروی ضد فشار خون و جزو دارو‌های پرمصرف کشور است. اخیرا خبری در دنیا منتشر شد که از میان ۱۵ منبع والزارتان موجود در کشور، ماده موثر یک منبع چینی (ازتولید کنندگان معتبر این ماده) در پروسه جدید تولید داروی والزارتان ماده‌ای به نام NDMA ایجاد شده (by prodact) که این ماده در حیوانات آزمایشگاهی مشکلاتی را به وجود آورده است، اما این موارد روی انسان ثابت نشده است.

وی با بیان اینکه جمع آوری داروی والزارتان به صورت داوطلبانه توسط شرکت تولید کننده چینی آغاز شد، عنوان کرد: تاکنون ۲۳ شرکت اروپایی، کانادا و آمریکا که از این ماده موثر استفاده می‌کردند، داروی والزارتان را ریکال کرده اند. در ایران نیز، با توجه به اهمیت سلامت مردم این دارو ریکال شد.

برندگی با بیان اینکه به دنبال اطلاعیه شرکت تولیدکننده ماده موثر تولید داروی والزارتان، فروش دارو‌های ۷ شرکت ایرانی که از ماده موثر شرکت چینی استفاده می‌کردند، متوقف شده است، گفت: بلافاصله پس از اطلاع، ابلاغیه‌ای مبنی بر لزوم ریکال این دارو صادر و فروش آن از ۲۵ تیرماه در داروخانه‌های سراسر کشور متوقف و جمع آوری این دارو از داروخانه‌ها آغاز شد.

وی در مورد مصرف داروی والزارتان به مردم اطمینان خاطر داد که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و مردم نباید استرس داشته باشند، چراکه این دارو توسط شرکت‌های دیگر در حال تولید بوده و نیاز بازار نیز به اندازه ۴ ماه تامین شده است. همچنین ماده اولیه تولید داروی والزارتان از منابع دیگر به اندازه چندین ماه در کارخانه‌ها موجود است.

برندگی تائید کرد: هیچ دارویی از محصول نهایی چین وارد کشور نمی‌شود و ماده اولیه تولید دارو از کشور‌هایی مثل چین، هند و کشور‌های اروپایی براساس فارماکوپی امریکا آزمایش و در صورت تائید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

والزارتان تولیدی ۷ شرکت ایرانی شامل حکیم، جالینوس، داروپخش، ابوریحان، آروه‌سینا، پورسینا و دکتر عبیدی که از ماده موثر چینی برای تولید این دارو استفاده کرده اند از ۲۵ تیر درحال جمع آوری از بازار بوده و سایر منابع والزارتان این شرکت‌ها و شرکت‌های دیگر قابل استفاده است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: دارو داروی چینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۹۵۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروی ایرانی SMA به مرحله ارزیابی کیفی رسید

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حیدر محمدی، درباره تولید داخلی داروی بیماران SMA اظهار کرد: یک شرکت دانش‌بنیان در مسیر تولید داروی داخلی بیماران SMA گام برداشته است و داروی تولیدی در مرحله «ارزیابی کیفی» و سپری کردن مباحث آزمایشگاهی است. اگر نمونه داخلی داروی بیماران SMA تاییدیه‌های لازم را کسب کند، حدود خرداد ماه وارد مرحله تولید شود.

بیشتر بخوانید: دارویی که باید فقط در بیمارستان تزریق شود

وی با بیان اینکه درباره امور مطالعاتی و پژوهشی نمی‌توان به طور دقیق اظهار نظر کرد، افزود: شرکت دانش‌بنیانی که در مسیر تولید داروی ایرانی بیماران SMA گام برداشته، وعده داده است که شاید در خرداد ماه بتوانیم تولید این دارو را آغاز کنیم. امیدواریم که مشکلی در زمینه تولید داروی داخلی بیماران SMA پیش نیاید و در مسیر تامین این دارو گام برداریم.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره توزیع نمونه خارجی داروی بیماران SMA گفت: نمونه خارجی داروی بیماران SMA را نیز طی ۲ مرحله وارد کشور کرده‌ایم و براساس اولویت‌های تعریف شده در اختیار جامعه هدف قرار دادیم. آن دسته از بیمارانی که جزو گروه «اولویت اول» بودند داروی وارداتی را مصرف کرده‌اند. گروه «اولویت دوم» نیز در حال دریافت این دارو هستند که شرایط آنها باید ارزیابی شود. ارائه دارو برای سایر بیماران مبتلا به SMA که جزو سایر اولویت‌ها هستند مستلزم بررسی اثربخشی دارو است.

وی درباره هزینه‌های واردات نمونه خارجی داروی بیماران SMA به ایسنا گفت: به طور قطع داروی تولید داخلی این بیماران نسبت به نمونه خارجی ارزان‌تر و توجیه‌پذیرتر است.

محمدی ادامه داد: موضوع مطالعات هم‌ارز زیستی در خصوص داروهای شیمیایی مطرح می‌شود اما بررسی‌های ارزیابی بالینی درخصوص داروهای بیولوژیک انجام می‌شود. بازهم تاکید می‌کنم شرکت دانش‌بنیانی که در مسیر تولید داروی بیماران SMA گام برداشته، قول داده است که بتوانیم این دارو را در خرداد ماه ارائه کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229855 برچسب‌ها دارو

دیگر خبرها

  • اولین «داروی رشد مجدد دندان» در جهان وارد فاز آزمایش بالینی می‌شود
  • «داروی رشد مجدد دندان» تولید شد
  • ماجرای جنجالی روغن‌های آلوده در کشور چه بود؟
  • داروی ایرانی SMA به مرحله ارزیابی کیفی رسید
  • داروی ایرانی SMA در چه مرحله‌ای است؟
  • احتمال عرضه داروی ایرانی SMA در خرداد
  • روند تامین داروهای بیماران خاص و صعب اعلام شد
  • هیچ محدودیتی برای تأمین داروی بیماران خاص اعمال نمی‌شود
  • چینی‌ها برای ۱۲ هزار نفر در کرمان اشتغال ایجاد کردند
  • تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش‌بنیان