Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@01:56:23 GMT

ذبح شدن دموکراسی و حقوق بشر در پای هویت صهیونیستی

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۹۸۸۹۱

ذبح شدن دموکراسی و حقوق بشر در پای هویت صهیونیستی

تهران- ایرنا- افکار عمومی جهان قانون جدید پارلمان رژیم صهیونیستی در ایجاد کشور یهودی را رسمیت یافتن نژادپرستی و فدا کردن حقوق بشر برای اهداف سیاسی صهیونیسم ارزیابی می کند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، قانون بحث برانگیز تشکیل دولت_ملت یهودی با وجود مخالفت های گسترده در داخل و خارج سرزمین های اشغالی با پافشاری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به تصویب پارلمان این رژیم رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این قانون نمونه بارز نژادپرستی و اجرای رسمی آن در سیاست های یک کشور محسوب می شود. این همان نکته ای بود که «حسن روحانی» هم امروز ( یکشنبه) در جمع سفرا و روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور بیان و تاکید کرد: امروز بیشتر پیداست که مبنای رژیم صهیونیستی تجاوز و اشغال است.
رئیس جمهوری کشورمان اظهار داشت: وقاحت را به جایی رسانده اند که می گویند فلسطین کشور اسلامی نیست. حرف ما با همسایگان و جهان عرب در باره ماهیت اسرائیل اثبات شد؛ ضد حقوق بشرتر از رژیم صهیونیستی وجود ندارد.
روحانی تصریح کرد: تا بحال می گفتند اسرائیل نمونه دمکراسی در منطقه است؛ امروز ثابت شده که کانون آپارتاید است.

** قانونی برای مقابله با طرح صلح سازمان ملل
بر اساس قانون جدید پارلمان رژیم صهیونیستی (کنیسه)، این رژیم خود را به صورت رسمی به عنوان یک کشور یهودی معرفی می کند.
از مجموع 120 نماینده مجلس 62 نفر به این طرح رای مثبت دادند و 55 نفر نیز با آن مخالفت کردند.
بر اساس قانون تازه از این بعد زبان عربی دیگر به عنوان زبان رسمی شناخته نمی شود و زبان عبری تنها زبان رسمی دولت-ملت یهودی به شمار می رود. همچنین هر دو بخش شرقی و غربی بیت ‌المقدس پایتخت کشور به اصطلاح یهودی عنوان شده است.
علاوه بر این سیاست گسترش شهرک سازی به عنوان ارزشی در راستای منافع ملی یهود تعریف و بر ادامه آن تصریح شده است. این قانون تاکید دارد «اسرائیل وطن و سرزمین تاریخی یهودیان است و آن ها هستند که در این کشور حق تعیین سرنوشت ملی را دارند».
در واقع با این قانون اعراب اسرائیلی که حدود 1.8 میلیون از جمعیت 9 میلیون نفری در این اراضی را تشکیل می دهند نادیده گرفته شده اند. اگرچه چند نماینده از این جمعیت 20 درصدی در پارلمان حضور داشتند اما تلاش های آن ها به نتیجه نرسید. نمایندگان تصویب این قانون را «مرگ دموکراسی» توصیف کردند.
به نوشته نشریه «ایندیپندنت»، اعضای احزاب مخالف و از جمله «رووین ریولین» رئیس جمهوری اسرائیل منتقد جدی این اقدام بودند؛ با این وجود نتوانستند در مقابل نتانیاهو موفقیتی را کسب کنند. براساس این گزارش، نتانیاهو تصویب این قانون را موقعیتی تعیین کننده عنوان کرد و به همین دلیل آن را در میان قوانین پایه ای اسرائیل جای داد.
به نوشته این گزارش، «با تصویب این قانون، تبعیض نظام مند علیه شهروندان فلسطینی همچون قوانین وزارت امور خارجه ایالات متحده به صورت سندی رسمی منتشر می شود. این نظام تبعیض آمیز اکنون بر بسیاری از جنبه های زندگی شهروندان تاثیرگذار خواهد بود زیرا حتی مکان زندگی افراد عرب و غیرعرب را تعیین می کند و باعث افزایش شدید نابرابری های دیرپا در این سرزمین می شود».
ایندیپندنت در تشریح دلیل تعجیل نتانیاهو برای تصویب این قانون آورد: مهمترین موضوع این است که نخست وزیر به فکر نتیجه انتخابات احتمالی آینده است و با این کار به دنبال تقویت جایگاه حزب لیکود در نظر رای دهندگان بوده است. این قانون در سال 2011 از سوی دو حزب لیکود و کادیما ارائه شد تا به گفته آن ها طرح هایی را که سازمان ملل متحد و کشورهای جهان برای تشکیل دو کشور در این اراضی دنبال می کنند، خنثی سازد.

**صهیونیسم و برتری ژن یهود
رویکرد این قانون جدید که حق تعیین سرنوشت را تنها به شهروندان یهودی داده است با واکنش نمایندگان اعراب در کنیسه روبرو شد. آن ها قانون جدید را نژادپرستانه و یادآور نظام آپارتاید دانستند و نسخه های چاپ شده این قانون را پاره کردند. این اقدام نمایندگان فلسطینی باعث اخراج آن ها از پارلمان شد.
تحلیلگران بر این اعتقادند قانون جدید موجب تنش های شدید هویتی خواهد شد به ویژه اینکه اکنون دموکراسی قربانی هویت یهودی می شود.
نشریه معتبر «آتلانتیک» در این زمینه آورده است: حتی برخی یهودیان لیبرال در خارج از اراضی اشغالی هم به قانون جدید انتقاد کرده اند. آن ها اعتقاد دارند «آسیب هایی که قانون ملت دولت یهودی به مشروعیت دیدگاه صهیونیسم در جهان وارد می کند غیر قابل اندازه گیری است».
«ریک جاکوب» مدیر «اتحادیه اصلاح یهودیت» مستقر در ایالات متحده هم تصریح کرد: این یک روز غمبار برای اسرائیل و همه افرادی است که نگران دموکراسی و آینده آن در جهان هستند.
گزارش آتلانتیک چنین عنوان کرد: حال با این تفاسیر حتی نگاه یهودیان دور از وطن (diaspora) به اسرائیل هم تغییر خواهد کرد زیرا یهودیت را بسیار مهمتر از ویژگی دموکراتیک بودن یک کشور دانسته است. به عبارت دیگر در این قانون داشتن دی.ان.ای صهیونیست، یک ویژگی و حق تاریخی از یهودیت را ایجاد می کند که ارزش آن بالاتر از همه حقوق دیگر تعریف شده است.
البته تاکنون هم اعراب در اسرائیل به عنوان شهروند درجه دوم شناخته می شدند زیرا موسسه های آموزشی و درمانی که می توانستند به آن مراجعه کنند متفاوت و کم امکانات تر بود.
نشریه «پرس هرالد» نیز درگزارشی خاطر نشان ساخت: قانون تازه تنش های بنیادین میان یهودیان با مسلمانان و حتی مسیحیان در اسرائیل را تشدید می کند زیرا این پیام را به همگان ارسال می کند که یک شهروند یهودی برتر از دیگران است. با این کار دموکراسی و برابری انسان ها نادیده گرفته می شود و تبعیض امری قانونی می گردد.
روزنامه «لس آنجلس تایمز» نیز قانون تازه را دردسری جدید برای شهروندان عرب توصیف کرد و افزود: اقدام ائتلاف راست تندروی نتانیاهو موجب تحریک فلسطینی ها به علت نادیده گرفته شدن حقوق آن ها می شود. این در حالی است که از سال 1948 اسرائیل مدعی بود می خواهد همزمان الگوی کشوری یهودی با معیارهای دموکراتیک را به اجرا در آورد. اما اکنون مشخص شد که برآورده کردن هر دو خواسته امکان پذیر نبوده است.
نشریه آتلانتیک در ارزیابی تحولات آینده بیان داشته است: تاکنون دورنمای صلح میان اسرائیل و فلسطین مبهم و غیرقابل دستیابی می نمود به ویژه آنکه در چند ماه اخیر تحولات و اعتراضات در غزه در کنار عمیق تر شدن روابط اسرائیل و ایالات متحده، صلح را دست نیافتنی تر از قبل ساخته است. «نظار فرسخ» عضو گروه مذاکره کنندگان فلسطینی در گفت وگوهای صلح از سال 2003 تا 2008 تاکید می کند «از نظر عقلانی شما در این شرایط نمی توانید با وجود چنین قانونی، انتظار یک توافق صلح را داشته باشید».
به اعتقاد تحلیلگران اگرچه این قانون تبعیض آشکار علیه فلسطینیان را به نمایش می گذارد اما از طرف دیگر می تواند موجب شود تا آنان همه تلاش های سیاسی و عملی خود را به کار گیرند و منتظر ساخت آینده خود به دست یک دولت یهودی نباشند.
پژوهش**9130 **1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رژيم صهيونيستي كشور يهودي آپارتايد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۹۸۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید اعتراضات ضد صهیونیستی در کشور‌های غربی در حمایت از مردم غزه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ با تداوم جنایات رژیم کودکش اسرائیل در غزه و کشتار زنان و کودکان بی دفاع فلسطینی، خروش اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان، استادان و نخبگان امریکا و اروپا برای حمایت از مردم مظلوم غزه، شدت گرفته است.

معترضان از سازمان‌های بین المللی پایان این جنایات وحشیانه از سوی رژیم جعلی اسرائیل و نسل کشی در غزه را خواستار شدند.

دیگر خبرها

  • آمریکا ۵ واحد ارتش صهیونیستی را ناقض حقوق بشر دانست
  • تشدید اعتراضات ضد صهیونیستی در کشور‌های غربی در حمایت از مردم غزه
  • سرکوب دانشجویان ضد صهیونیستی برگ دیگری از دموکراسی دروغین آمریکا را رقم زد
  • رفتار پلیس ایالات متحده با اساتید و دانشجویان ماهیت دروغین دموکراسی غرب را افشا کرد
  • سندرز: متهم کردن اسرائیل به کشتار فلسطینیان یهودی‌ستیزی نیست بلکه تبیین حقیقت است
  • متهم کردن اسرائیل به کشتار ۳۳ هزار فلسطینی، یهودی‌ستیزی نیست
  • بوتسوانا درخواست انگلیس برای توافق ضد مهاجرتی را رد کرد
  • هویت پوشالی صهیونیست‌ها در مقابل ایمان و قدرت موشکی ایران فروریخت
  • شکست ادعای موشک‌های فتوشاپی با حمله وعده صادق
  • خودروی وزیر تندرو اسرائیلی چپ کرد / عبور از چراغ قرمز