Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز یاسوج ، استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر پوشش گیاهی به دلیل نوع آب و هوای  بسیار متنوع است. یکی از این گیاهان آنغوزه یا به گویش محلی گنبو است.

 آنغوزه (گنبو)گیاهی است علفی چند ساله، ریشهٔ آن کمی ضخیم و گوشتی، برگهای آن بسیار بریده و غباری، ساقه آن مجوف و گوشتی و بلندی آن تا ۲ متر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گلهای آن به رنگ زرد و به گروه چتر مانند در انتهای ساقه ظاهر می‌شود. آنفوزه در چند سال اولیه سن خود ساقهٔ قابل رویتی ندارد و برگ های آن گسترده روی زمین است که در مراتع به نام «کماه» و «انگزاکماه» چوپانان می‌شناسند و مورد توجه و علاقهٔ گوسفندان است.

 

 آنغوزه گیاهی دارویی با کاربرد درمانی 

کارشناس گیاه شناسی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج گفت: گیاه آنغوزه از گیاهان دارویی مهم تیره چتریان است که طول آن گاه به دو متر هم می‌رسد.

 جعفری با بیان اینکه اینکه این گیاه به درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشارخون، درمان بیماری‌های قلبی عروقی کمک به هضم غذا، می تواند کمک کند افزود: جلوگیری از حمله‌های هیستری، رفع درد دندان، جلوگیری از رشد میکروب، درمان سیاه سرفه و برونشیت، درمان یبوست از جمله خواص شناخته شده آنغوزه است.

وی تصریح کرد: آنغوزه حاوی تعدادی ترپن و مواد محلول در چربی است که۲۰ درصد اسانس، ۶۰ درصد رزین و حدود ۳۰ درصد صمغ است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج اظهار کرد: آنغوزه یکی از گیاهان مهم و صادراتی ایران به شمار می‌آید که خریداران آن را با روش‌های پیچیده، تجزیه و ده‌ها ماده ارزشمند از آن تولید می‌کنند.

 

آنغوزه گیاهی با پتانسیل اشتغال زایی و درآمد زایی پرسود

معاون فنی وآبخیزداری منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  گفت:قیمت هر کیلو شیره انغوزه 140هزارتومان می باشد که پیش بینی می کنیم از هرهکتار 14میلیون تومان برداشت شود.

آنغوزه کشون نوعی تیغ زدن گیاه برای استحصال صمع یا شیرابه آن است که این عمل از اواسط تابستان و قبل از خشک شدن گیاه در مراتع استان آغاز و تا اواخر مهر ادامه دارد.

زمانی، یکی از بهره برداران منطقه تنگ سرخ هم گفت: حدود پنجاه هکتار را به زیر کشت  گیاه  آنغوزه اختصاص دادیم که به طور متوسط از هر هکتار 155 کیلوگرم برداشت داشته است .

 

 

صادرات آنغوزه به کشورهای اروپایی و خلیج فارس 

عمل آنغوزه گیری موسم به آنغوزه کشون یکی از فعالیت‌های اقتصادی پرسود و بسیار کم هزینه است که در استان سابقه‌ای چند هزار ساله دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان  در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج گفت: مجموعا از36 هزار هکتار از منابع ملی از سال 81تا الان زیرگیاه دارویی آنغوزه کشت شده است .

عزت الله بهشتی فر با بیان اینکه این استان ظرفیت‌های بالایی در زمینه تولید گیاهان دارویی به ویژه آنغوزه دارد، افزود: با شناسایی و ساماندهی این ظرفیت‌ها علاوه بر حفاظت از مراتع می‌توان به افزایش تولید و اشتغال نیز کمک شایانی کرد.

وی ادامه داد:کشت گیاه آنغوزه از سال‌های پیش در برخی مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد وجود داشته که این موضوع، اقتصاد اهالی و مرتع داران را متحول کرده است و مردم به همین دلیل با دغدغه بیشتری به حفاظت و بهره برداری از مراتع می‌پردازند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه این محصول به کشور های حوزه خلیج فارس صادرو کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شودافزود:  از کشت هر هکتار گیاه آنغوزه یک شغل و نیم ایجاد می‌شود که این می‌تواند به اشتغال در استان کمک شایانی کند.

وی افزود:کشت این گیاه در مناطقی مانند تنگ سرخ، تل گاه، سرداب، مله شوره و کاکان با موفقیت انجام شد و هم اکنون بهره برداران در این منطقه در حال برداشت شیره مفید گیاه آنغوزه هستند. 

کهگیلویه وبویراحمد دارای یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار جنگل ومرتع است که بخش زیادی از این مناطق مستعد کشت گیاهان دارویی از جمله آنغوزه است.

گزارش از ذوالفقار دیودل

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اشتغال محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۰۱۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: نمایشگاه گل و گیاه همزمان با هفته فرهنگی اصفهان با محوریت گل و گیاه، گیاهان دارویی و صنایع دستی از امروز (پنجشنبه) در محل نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبه‌روی منطقه روشن‌دشت برگزار می‌شود.

احمدرضا طحانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دومین نمایشگاهی که در سال ١٤٠٣ برگزار خواهد شد، نمایشگاه گل و گیاه، گیاهان دارویی، صنایع دستی، سوغات با حضور شرکت‌کنندگان از سراسر کشور است.

وی افزود: این نمایشگاه با محوریت موضوعاتی از قبیل گل و گیاه، گیاهان دارویی، صنایع دستی و سوغات برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان تصریح کرد: این نمایشگاه از ششم تا دهم اردیبهشت همزمان با هفته فرهنگی اصفهان از ساعت ١٥ تا ٢١ در محل نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبه‌روی منطقه روشن‌دشت برگزار خواهد شد.

طحانیان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مکان نمایشگاه بین‌المللی روشن دشت با نمایشگاه واقع در پل شهرستان حدود شش کیلومتر فاصله مکانی دارد، تمهیداتی برای سهولت در تردد بازدید کنندگان با شرکت مسافربری اسنپ به عمل آمده است.

وی افزود: طبق تفاهم نامه انجام شده با شرکت اسنپ یک کد تخفیف برای بازدید کنندگان در نظر گرفته شده است، همچنین با شرکت واحد اتوبوسرانی برای تسهیل در خدمات‌رسانی به بازدید کنندگان تمهیداتی انجام شده است.

کد خبر 747705

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از ۵ میلیون دلار کالا از تعاونی‌های شهرستان کاشان
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • خواص درمانی گیاه عطسه
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • ممنوعیت فروش فرآورده‌های دارویی در عطاری‌ها
  • برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند
  • قرار گرفتن گل محمدی در برنامه‌ی توسعه‌ی کشت استان یزد
  • برداشت گیاه دارویی گل گاو زبان از باغ های آبیز