Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@03:06:11 GMT

اندیشیدن درباره ایران دغدغه همیشگی او بود

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۰۱۵۲۶

اندیشیدن درباره ایران دغدغه همیشگی او بود

وقتــی بـــه حــوزه آکادمی در ایـــــران و دنیا می‌نگریم، درمی‌یابیــــــــــــــم معمولاً کسانی که در مورد مســــائل اجتماعی و فلسفی صحبـــت می‌کنند، اغلــب ســــبقه‌ای دارند سیدجواد میری عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی

ایران آنلاین /ابتدا مدرسه رفته‌انــــد و بعــــد دانشگاه و سپس استاد دانشگاه شده‌اند و بعد به عنوان یک کارمند شروع به فعالیت کرده‌اند و کمتر یک نگاه انضمامی و یک تجربه زیسته از وقایع اجتماعی کشور خود دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقطه  متمایز کننده دکتر محمدعلی مرادی این بود که او فرزند انقلاب بود؛ یعنی، انقلاب را درک کرده بود و در آن شریک بود هر چند که از نقطه‌ نظر دیگری وارد جریان انقلاب شده بود. او عقبه چپ داشت و از اعضای حزب توده بود و در جریان‌های سیاسی در اصفهان و در بسیاری از نقاط ایران دخیل بود که مجموعه این فعالیت‌ها منجر به دستگیری او شد و مدت زیادی را در زندان  گذراند.

در زندان بود که به این نتیجه رسید که فعالیت‌های سیاسی به دلیل اینکه در ایران پشتوانه علمی و فلسفی ندارد، به نتیجه نمی‌رسد. به همین خاطر تصمیم می‌گیرد راه مبارزه سیاسی به معنای فعالیت سیاسی را کنار بگذارد و دست به هجرت می‌زند و به آلمان می‌رود. البته به عمد آلمان را انتخاب می‌کند چرا که معتقد بود اگر کسی بخواهد جهان مدرن از منظر فلسفی را بشناسد، باید سنت فکری و فلسفی آلمان را به صورت دست اول درک کند. از این رو، به آلمان رفت و در آنجا زبان آلمانی را فرا گرفت و دکترای خود را در رشته فلسفه به پایان رساند. یکی از محورهای بسیار بنیادین در زندگی مرادی جمع تجربه‌های زیسته و تجربه‌های بسیار مختلف از زندان، مبارزه، دانشگاه و... بود. او فلسفه را تنها به مثابه یک رشته دانشگاهی نمی‌دید بلکه معتقد بود که انسان باید فلسفه را زیست کند و «زیست فلسفی» داشته باشد و به تعبیری فلسفه را در خدمت جامعه می‌دانست و به همین خاطر، خود را وقف تربیت دانشجویان کرد. نوع نگاه او به سنت ایرانی و اسلامی بسیار تعیین‌کننده بود و معتقد بود که هایدگر، نیچه، فیخته، هگل و... فقط فیلسوفان مغرب‌زمین نیستند بلکه اینها کلاسیک‌هایی هستند که متعلق به جهان بشریت هستند و اگر ما بخواهیم جهان مدرن را بشناسیم، باید این متون را در سنت ایرانی مفهوم‌پردازی کنیم. به باور او، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه علمی ما این است که اساتید ما طوطی‌وار حرف‌هایی را که اروپایی‌ها و امریکایی‌ها می‌زنند  تکرار می‌کنند یا حتی خوانش آنگلوساکسونی از نیچه، هگل و... را ترویج می‌دهند. این در حالی است که ما نیازمند مواجهه‌ای مستقیم با متون فلسفه آلمانی و غرب هستیم و به همین خاطر او همواره تلاش می‌کرد که ایران را بیندیشد. اندیشیدن درباره ایران به صورت مفهومی دغدغه همیشگی دکتر مرادی بود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۰۱۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس‌| رئیس سابق فدراسیون کشتی در آلمان بستری شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سید ابوالحسن (ناصر) میرواحدی رئیس سابق فدراسیون کشتی و پهلوان سابق ایران حدود دو ماه است در بیمارستانی در فرانکفورت آلمان تحت مراقب های ویژه قرار دارد.

به نقل از ایسنا، میرواحدی که در اوایل انقلاب و در دهه ۶۰ رئیس و دبیر فدراسیون کشتی بوده، نایب پهلوانی کشور و نایب قهرمانی کشتی آزاد کشور را در دوران ورزشی اش تجربه کرد.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902493

دیگر خبرها

  • ویدیو/ از طرح دغدغه‌های کارگران تا دوری از باندهای قدرت و ثروت
  • پوستکوعلو: مقابل لیورپول بلاخره با سبک همیشگی بازی کردیم
  • درمان معجزه‌آسای حساسیت فصلی با عطر طبیعی
  • جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴
  • اگر گلبال به پارالمپیک نمی‌رفت، آسیب بیشتری می‌دید
  • عکس‌| رئیس سابق فدراسیون کشتی در آلمان بستری شد
  • تربیت صحیح و اسلامی فرزندان ایران، دغدغه اصلی معلمان دلسوز
  • جهش تولید با کارگران بدون دغدغه معیشتی محقق می‌شود
  • جهش تولید با رفع دغدغه معیشت کارگران محقق می‌شود
  • (تصاویر) قصه همیشگی اهواز پس از باران