Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان طارم منطقه استثنایی کشور در تولید انواع مختلف محصولات کشاورزی است که در سال های اخیر کشاورزان این منطقه با مشکلات متعددی همچون کم آبی دست به گریبان هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛شهرستان طارم با برخورداری از اقلیم گرم و معتدل، یکی از مناطق استثنایی کشور و شاید جهان به لحاظ شرایط جوی است که تقریبا امکان استحصال و تولید هر نوع محصول در آن امکانپذیر است به همین دلیل سیستم کشاورزی در طارم در تمام طول سال فعال است؛ و دیگر به خاطر برخورداری از شریان حیاتی رودخانه 'قزل اوزن'، به بزرگترین قطب کشاورزی استان زنجان و منطقه تبدیل شده است و کیفیت محصولات باغی و زراعی آن شهرت جهانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

   
تنوع محصولات در این منطقه زیاد است به طوری که در حدود ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی در اراضی شهرستان طارم تولید می‌شود.
زیتون، انار، انجیر (سه میوه بهشتی) فندق، گردو، گیلاس، سیب، انگور، به، توت، گوجه سبز، هلو، آلو، زردآلو، شفت آلو، آلوچه، آلو بخارا، آلبالو، پرتقال، نارنگی، نارنج، گلابی، خرمالو وبه خصوص سیر از جمله محصولات این شهرستان است.  
از  محصولات بهاره زراعی شهرستان نیز می‌توان به کرفس، سیر، باقلا، نخود فرنگی، خیار، سیب زمینی، کلزا اشاره کرد.   اما یکی از مشکلاتی که در حال حاضر این ظرفیت بالقوه استان را مورد تهدید قرار می دهد و کشاورزان  طارمی  با آن دست پنجه نرم می‌کنند مشکل کم آبی و خشکی رودخانه قزل اوزن این شریان حیاتی کشاورزی شهرستان طارم است.  
کاهش بارش ها و خشکی رودخانه قزل اوزن در شهرستان طارم بخصوص در پایین دست این رودخانه، کشاورزی این منطقه را در معرض نابودی قرار داده است.
کم آبی محصولاتی با ارزشی همچون زیتون و برنج طارم که شهرت ملی دارد و همچنین محصولات جا لیزی این منطقه را در معرض خطر قرار داده است. صادرات سالانه بیش از7500 تن انواع محصولات کشاورزی از طارم اسکندری مدیر کشاورزی طارم  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛گفت: ۳۶۹ میلیون و ۸۳۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در شهرستان طارم تولید می‌شود که شامل محصولات از قبیل: حبوبات، غلات، سبزیجات، محصولات جالیزی، نباتات علوفه‌ای می‌باشد.
وی با اشاره به تولید ۴۵ هزارتن انواع محصولات باغی در این شهرستان افزود:زیتون، انار، انجیر، فندق، گیلاساز جمله محصولات باغی هستند که در این شهرستان کاشت و برداشت می‌شود.   اسکندری ادامه داد:سالانه بیش از ۷۵۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی از این منطقه با ارزش صادرات ۱۰۹۲/۶میلیارد ریال به استان‌ها و کشور‌های مختلف جهان صادر می‌شود.    
این مقام مسئول افزود: استان‌های همجوار شامل گیلان، قزوین، همدان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، استان‌های جنوبی، مازندران، استان‌های مرکزی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی از جمله بازار هدف محصولات کشاورزی طارم می‌باشد.
اسکندری ادامه داد: همچنین انواع محصولات کشاورزی از این شهرستان به کشور‌های حوزه خلیج فارس، عراق وروسیه صادر می‌شود. زیتون طارم سطح زیر کشت محصول زیتون در استان زنجان حدود ۱۹ هزار هکتار است که از این سطح ۱۸ هزار هکتار به صورت بارور است.

طارم استان زنجان از نظر جایگاه کشوری زیتون، هم از نظر تولید و هم از نظر سطح زیرکشت رتبه‌ی اول را دارد و جزو اولین استان‌هایی است که اقدام به تولید زیتون کرده است.  

مدیر جهاد کشاورزی طارم با بیان اینکه زیتون طارم سر آمد تولید محصول زیتون کشور از لحاظ کیفیت و کمیت است گفت: زیتون هم بصورت تازه و هم به صورت فرآوری شده به سایر استان‌ها ارسال می‌شود. سیر طارم وی همچنین با اشاره به اینکه طارم یکی از قطب‌های اصلی و مطرح تولید کننده سیر در کشورمان است افزود: سیر طارم به دلیل کیفیت مطلوبش مشتریان ثابت خود را دارد و همه ساله بخش قابل توجهی از سیر تولیدی شهرستان طارم بصورت تازه خوری و بصورت پودر سیر علاوه بر مصرف داخلی؛ به کشور‌های مختلف صادر می‌شود.  
اسکندری گفت::سیر صورتی، سیر قرمز، سیر سفید و رقم آذرشهر ارقام اصلی سیر کشت شده طارم است که در این بین سیر صورتی بیشترین رقم تولیدی را به خود اختصاص می‌دهد.
اسکندری ادامه داد: سیر طارم در پاییز کشت می‌شود و برداشت و عرضه سیر تازه در استان زنجان تا پایان خرداد ماه ادامه خواهد داشت.    
ظرفیت ها و مشکلات پیشروی کشاورزی شهرستان طارم حیدری معاون فنی جهاد کشاورزی طارم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ گفت:وجود تنوع بالای محصولات (بیش از ۳۰ نوع محصول)، کیفیت بالای محصولات با توجه به اقلیم شهرستان، عرضه به بازار بصورت نوبرانه در اکثر محصولات، امکان کشت ۲ گاهاٌ ۳ محصول در یک فصل در یک مزرعه با توجه به اقلیم خاص این منطقه، اولین تولید کننده محصول زیتون در سطح کشوروعملکرد بالای زیتون در واحد سطح را از جمله ظرفیت‌های مهم بخش کشاورزی طارم اعلام کرد.   وی با بیان اینکه ۱۵ هزار نفر در بخش کشاورزی طارم فعالیت می‌کنند وجود باغات درجه دو و سه، کمبود صنایع تبدیلی و بسته بندی، کمبود آب برخی از روستا‌های این شهرستان و نوسانات شدید قیمت فروشی محصولات کشاورزی صنعت کشاورزی شهرستان طارم را در معرض تهدید قرار می‌دهد.
وی ادامه داد:عدم وجود راه‌های مواصلاتی مناسب موجب عدم حضور سرمایه گذاران در بخش صنایع تبدیلی و بسته بندی شده که این به نوبه خود موجب خام فروشی محصولات و خروج ارزش افزوده حاصل از این عملیات از شهرستان می‌گردد. کمبود واحدهای فرآوری،صنایع تبدیلی  و کم آبی  کشاورزی طارم را تهدید می کند کرامتی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛با بیان اینکه شهرستان طارم در تولید انواع محصولات کشاورزی دارای ظرفیت‌های فراوانی است گفت:به خاطر شرایط خاص اقلیمی شهرستان طارم انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید و روانه بازار می‌شود.   وی ادامه داد: عمده محصول این شهرستان زیتون است که در مساحتی قریب به ۲۰ هزار هکتار بالاترین سطح زیر کشت باغات زیتون در کشور را به خود اختصاص می‌دهد و بیش از ۳۳ در صد محصول زیتون کشور در این شهرستان تولید می‌شود.   کرامتی انار و انجیر و گیلاس را از دیگر محصولات مهم تولید شده در این شهرستان عنوان کرد و گفت: این محصولات نیز ازکیفیت بالای برخوردار هستند.    
وی سیر را یکی دیگر از محصولات اصلی کشاورزی طارم برشمرد و گفت: بالا بودن کیفیت سیر در طارم به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیم گرم و معتدل سبب شده که سالانه حجمی از محصول تولیدی سیر این شهرستان صادر شود.
کرامتی گوجه فرنگی را یکی دیگر از محصولات مهم تولید شده در مزارع این شهرستان برشمرد و گفت: ۲۶۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گوجه فرنگی اختصاص دارد.
وی ادامه داد:یکی ازموضوعاتی که در ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی موثر است بحث فرآوری محصولات کشاورزی است در این زمینه ۹ کارخانه روغن کشی و فرآوری محصول زیتون درطارم فعال است که از همین لحاظ استان زنجان به سبب فرآوری محصول زیتون از بهترین‌های کشور محسوب می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان زنجان همچنین به فعالیت یک کارخانه رب گوجه فرنگی نیز در این شهرستان اشاره کرد و گفت: دیگر محصولات این منطقه  بیشتر به صورت تازه خوری به بازار عرضه می‌شود و واحد‌های فرآوری در این حوزه در شهرستان وجود ندارد که این خود یکی از مشکلات پیشروی کشاورزی طارم است.
کرامتی به خصوص درباره محصول سیر گفت:نبود واحد‌های فعال فرآوری سبب عرضه این محصول به صورت فله‌ای و دریک بازه زمانی در حجم زیاد شده که این خود عامل کاهش قیمت محصول سیر در بازار و خسارت به کشاورزان است.    
وی ادامه داد: سازمان متبوعش آمادگی دارد تا با پرداخت تسهیلات ازسرمایه گذاران در بخش صنایع تبدیلی و فرآوری به منظور کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده حاصل از آن حمایت کند.   معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان زنجان کم آبی را دیگر مشکل عمده کشاورزان طارمی برشمرد و گفت: با توجه به پدیده تغییرات اقلیمی در کشور و تغییر زمان بارش ها و رژیم بارندگی و تاثیر آن در روان آب های منطقه باعث بروز مشکلاتی برای کشاورزان طارمی شده است.     وی افزود: از سوی دیگر عدم مصرف بهینه  و برداشت های غیر مجاز و بی رویه از منابع آب  زیر زمینی باعث بروز مشکلات خشکسالی شده که چند سالیست کشاورزان به خصوص  کشاورزان منطقه طارم با آن دست به گریبان هستند. رفع مشکل کم آبی بسیاری از روستا‌های طارم با رهاسازی آب به رودخانه قزل اوزن رودخانه قزل اوزن نقش مهمی برای مردمان حاشیه رودخانه در چندین استان ایفا می‌کند و در صنعت کشاورزی این مناطق، بخصوص در شهرستان طارم تاثیرگذار است، به طوری که در صورت نبود جریان آب در قزل اوزن معیشت هزاران نفر  مورد تهدید قرار می گیرد.
از اینرو  برای حل این مشکل با پیگیری‌های مسئولین شهرستانی و استانی وهماهنگی با وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران و شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از سال گذشته اقدام به رها سازی آب سد آیدوقموش به این رودخانه شد تا جان دوباره به کشاورزی طارم بخشیده شود.
رضا پور مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در این باره به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛گفت: برای رفع مشکل کم آبی کشاورزان طارمی مقرر شد تا همچون سال گذشته از اول مرداد دریچه سد آیدوقموش بر روی رودخانه قزل اوزن بازگشایی شود.  
وی با اشاره به اینکه مقدار اولیه آبی که رهاسازی خواهد شد ۲۰ میلیون مترمکعب خواهد بود اظهار امیدواری کرد: آب رهاسازی شده پس از رسیدن به حوزه شهرستان طارم با کار کارشناسانه و مدیریت مصرف کشاورزان مانع از ورود آب به سد منجیل شده و مشکلات کشاورزان طارم برطرف شود.

زهرا نصیری   انتهای پیام/ن  

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزان محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۰۲۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان از رشد تولید محصولات کشاورزی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سیروس ابراهیمی، ظهر امروز در جلسۀ تنظیم بازار لرستان گفت: کارگروه  تنظیم بازار یکی از کارگرو‌ه‌های مهم است که مسائل بازار، تولید، عرضه، مصرف، قیمت  و نظارت در این کارگروه مطرح می‌شود.

او اضافه کرد: تولید محصولات کشاورزی در لرستان در تمام زیربخش‌ها رشد خوبی در سال گذشته داشته‌است و امیدواریم این روند امسال هم ادامه داشته باشد.

ذخیره‌سازی 1500 تن مرغ منجمد در لرستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به افزایش تولید مرغ، تخم‌مرغ، گندم و دیگر محصولات کشاورزی در این استان، یادآور شد: تولید گوشت مرغ بیش از نیاز است و باید به دیگر استان‌ها صادر شود.

ابراهیمی با بیان اینکه یکی از مصوبات امروز جلسه تنظیم بازار تحویل سبوس گندم به دامداران بود، یادآور شد: سهمیه گندم کارخانجاتی که به تعهد خود برای تحویل سبوس گندم به دامداران عمل نکنند قطع می‌شود.

انتهای پیام/644/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی مرکز پرورش ماهیان خاوری در رودخانه قزل اوزن
  • توزیع بیش از ۴۳ هزار تن انواع کود در استان قزوین
  • برداشت ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع نهاوند برای نخستین‌بار
  • مردم از نزدیک شدن به رودخانه‌های دز و کارون اجتناب کنند
  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • انواع مهتابی ال ای دی دیواری در الکتریکی آنلاین
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در زنجان و طارم
  • سامانه بارشی جدید در راه جنوب غرب خوزستان 
  • هشدار زرد هواشناسی خوزستان درخصوص سامانه بارشی جدید