Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@10:46:51 GMT

کاشان| برداشت سالانه ۲۵۰۰ تن هندوانه دیمی از مزارع سمبک آران وبیدگل

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۰۳۸۴۱

کاشان| برداشت سالانه ۲۵۰۰ تن هندوانه دیمی از مزارع سمبک آران وبیدگل

‍‍‍‍‍‍

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آران و بیدگل از برداشت سالانه ۲۵۰۰ تن هندوانه دیمی از مزرعه‌ی سمبک این شهرستان خبر داد. ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱ استانها کاشان نظرات

حسین فتاحی در گفت وگو با خبرنگارتسنیم کاشان اظهارداشت: مزرعه سمبک یکی از قدیمی ترین مزرعه‌های شهرستان آران و بیدگل است که از قدیم الایام مردمان این منطقه  در چاله های این مزارع به کشت هندوانه اقدام می‌کردند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی  آران و بیدگل افزود: حدود 204 چاله  با ذخیره  آب سطح الارضی در این مزرعه وجود دارد که در حال حاضر 104عدد در حدود 10هکتار اراضی این مزرعه زیر کشت است .

وی  با اشاره به این که این چاله‌ها سطح الارضی است و مانند کاسه‌ایی نزولات جوی را در فصل زمستان در خود نگه داری می‌کند گفت: کشاورزان این منطقه با آموزش از گذشتگان خود بعد از کندن یک گودال حدود 60 سانتی متری به آب می‌رسند  که این گودالها را با بذر و کود در اوایل بهار   به  کشت هندوانه تبدیل می‌کنند و بدون هیچ سمی این بذر در ماه تیر   آماده برداشت محصول می‌شود.

فتاحی  خاطر نشان کرد : این نوع هندوانه بهترین داروی طبیعی برای سنگ کلیه  و مثانه می باشد و با توجه به اینکه آب در اختیار بذر است از  ذخیره آب فراوانی برخوردار است و در فصل گرم تابستان  تامین آب بدن را عهده دار می‌شود.

  مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل در ادامه  با اشاره به  اینکه حدود 14000  و پانصد هکتار اراضی این شهرستان زیر کشت است افزود : حدود 10000  هکتار باغات و 4000 هکتار زمینهای  زراعی با  6700 بهره بردار در این منطقه است که  200 هزار تن  محصولات زراعی باغی و پروتئینی  تولید دارد.

فتاحی  با بیان این مطلب که  244 حلقه چاه کشاورزی در این منطقه است اذعان داشت: یکی از مهمترین سیاستهای جهاد کشاورزی  در این شهرستان تغییر روش الگوی کشت از محصولات پر آب خواه به محصولات  کم آبخواه و  به خصوص در زمینه گیاهان دارویی و کشت زعفران و پسته است.  ِ

وی اضافه کرد: استفاده از روشهای نوین آبیاری  (قطره ایی، زیر سطحی و  کم فشار)  یکی از برنامه های این مرکز است که به تدریج جایگزین  آبیاری گذشته می شود.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر گندم ، جو، گل محمدی ، گل ختمی، کاسنی وآلوئه ورا  از عمده محصولات کشاورزی این منطقه است تصریح کرد: منطقه آران و بیدگل با برداشت3000  تن  پسته  خشک اولین شهر استان در تولید پسته   است.

رئیس اداره  تولیدات گیاهی دامی شهرستان آران و بیدگل  نیز در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت:کاشت هندوانه دیمی در این منطقه توجیه اقتصادی ندارد و صرفا  حفظ میراث گذشتگان است که به ثبت ملی رسیده است .

 هادی یغمائیان افزود:با توجه به اینکه این مقدار آب  به هیچ وجه از  سفره های زیر زمینی  استفاده نمی شود  و اگر در این منطقه  کشت  هندوانه نشود چه بسا این آب در ماهای گرمتر نیمه دوم سال تبخیر شود و هدر رفت خواهد شد.

وی اضافه کرد: هندوانه سمبک به جهت اینکه در کاشت و برداشت از هیچ سموم شیمیایی  استفاده نمی شود وکاملا بیولوژیک و  ارگانیک است    خواص درمانی دارد .

شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین منطقه استان اصفهان دارای  آب و هوای کویری و خشک است.

فیلم از محسن بایعی

انتهای پیام/ ت

R7845/P1336/S6,1369/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۰۳۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۸۵۰۰ تن گندم در اراضی استان بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تاکنون ۸ هزار ۵۰۰ تن گندم از مزارع استان بوشهر برداشت و تحویل مراکز خرید شده است. - اخبار استانها -

کبری توکلی در گفتگویی با خبرنگار تسنیم در بوشهر، با بین اینکه برداشت گندم در مزارع استان بوشهر تا خرداد ماه ادامه دارد، اظهار داشت: 320 کمباین در برداشت گندم از مزارع استان بوشهر مشارکت دارند.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی سال زراعی جاری سبب کاهش تولید محصول گندم شده است، گفت: بر اساس ارزیابی انجام شده محصول مزارع گندم تحت پوشش کشت آبی قابل برداشت است و کاهش بارندگی به مزارع دیم صدمه و خسارت وارد کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به بیمه محصولات مزارع استان بیان کرد: تمام مزارع گندم استان بوشهر تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی است و خسارات و غرامت به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود.

توکلی پیش‌بینی برداشت گندم در استان بوشهر را 40 هزار تن اعلام و خاطرنشان کرد: از 15 فروردین تاکنون 8 هزار 500 تن گندم از مزارع استان بوشهر برداشت و تحویل مراکز خرید شده است. 7 هزار و 900 تن گندم معمولی و 600 تن بذر گندم تاکنون از مزارع آبی استان بوشهر برداشت و تحویل مراکز خرید شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر فعالیت 14 مرکز خرید گندم در استان خبر داد و افزود: فعالیت این مراکز خرید به‌صورت شبانه‌روزی است.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • حضور در یادواره‌ شهدا وظیفه‌ای ملی و انسانی است
  • مردم در مقابل جنگ نرم دشمن هوشیار باشند
  • مشکلات محله تاریخی قاضی از زبان شهروند آران و بیدگل + تصاویر
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان
  • تولید سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن یونجه در میاندوآب
  • نگاهی به حال و روز ناخوش گذر تاریخی ابولولو در آران و بیدگل + فیلم
  • برداشت خوشه‌های طلایی گندم از مزارع کشاورزی خرمشهر
  • برداشت ۸۵۰۰ تن گندم در اراضی استان بوشهر
  • برداشت هندوانه آناناسی در استان بوشهر تا ۱۰ اردیبهشت
  • کلافگی رانندگان از رانندگی در جاده فرسوده آران و بیدگل - ابوزیدآباد + فیلم