Web Analytics Made Easy - Statcounter

قرار بود هاتگرام و طلاگرام برای مدت کوتاهی کمک حال پیام‌رسان‌های داخلی باشند،اما رفیق تلگرام شده‌اند و مهلت دادن و انتظار برای مستقل شدن این 2 برنامه سنگین‌ترین ضربه را به پیام‌رسان‌های داخلی زده است.

به گزارش مشرق، سرنوشت هاتگرام و طلاگرام، دو نسخه موقت غیررسمی و فارسی تلگرام در ایران با ادامه بلاتکلیفی‌ها به کلاف سردرگمی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ابتدا قرار بود این نسخه‌های غیررسمی تلگرام برای مدت محدودی که پیام‌رسان‌های داخلی تقویت و قادر به پذیرش کاربران تلگرام می‌شوند، کمک‌حال داخلی‌ها باشند، اما پس از مدتی اختلاف‌نظر ایجاد شد و اکنون رفیق تلگرام و رقیب داخلی‌ها شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

شوی رسانه‌ای برای نسخه‌های فارسی تلگرام فیلم/ دلیل مماشات با "تلگرام" چیست؟

اختلاف بر سر فعالیت یا توقف فعالیت نسخه‌های غیررسمی تلگرام، مدتی در سطح مسئولان بدون نتیجه مطرح بود، اما این بلاتکلیفی در وضعیت بازار پیام‌رسان‌ها، صدای اعتراض پیام‌رسان‌های ایرانی را هم بلند کرده است؛ ۴ پیام‌رسان سروش، گپ، ایتا و بیسفون اخیرا در بیانیه مشترکی با گلایه از بلاتکلیفی حضور یا عدم حضور هاتگرام  و طلاگرام در بازار به بروز اختلال در روند مهاجرت کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی اعتراض کرده‌اند و از مرکز ملی فضای مجازی و سایر دستگاه‌های متولی خواسته‌اند که موضوع پیام‌رسان‌های داخلی را در مناقشات سیاسی وجه‌المصالحه قرار ندهند. 

در نتیجه دوگانگی و تعلل در اجرای سناریوی اول، تعداد کاربران این نسخه‌ها در مدت کوتاهی از کمتر از ۵ میلیون کاربر ابتدایی به بیش از ۱۰ میلیون کاربر افزایش یافت و حتی در بازه کوتاهی از مرز ۲۰ میلیون نفر عبور کرد و اکنون به ۳۰ میلیون کاربر رسیده‌اند.

توجیه بومی شدن بستر فعالیت  ۲۰ میلیون کاربر و کاهش مخاطرات در نسخه‌های بومی و تحت کنترل تلگرام در کنار تردید و مماشات درباره قطع دسترسی این تعداد کاربر، از عوامل انحراف در سناریوی اول پیش بینی شده بود.

اکنون در نتیجه ضرورت و فشار برای تعیین تکلیف این اوضاع بلاتکلیف، دستور بومی‌سازی هاتگرام و طلاگرام، وارد وقت اضافه شده است. بنابر شنیده های غیررسمی و اخبار مطرح شده در فضای مجازی، به این دو برنامه که با تیم واحدی مدیریت می‌شوند ابتدا تا پایان خرداد برای تبدیل شدن به پیام‌رسان مستقل و بومی مهلت داده شد اما با اتمام مهلت و انجام نشدن تعهدات، مهلت دوباره‌ای برای آنها در نظر گرفته شده است که اکنون با ارایه مهلت اضافه فقط تا شهریور موافقت شده است. اما این ضرب‌الاجل این بار اهمیت ویژه‌ای دارد،‌ اگر این بار این مهلت به پایان برسد و وعده مستقل شدن هاتگرام  و طلاگرام محقق نشود، شرایط پیام‌رسان‌های داخلی وارد مرحله حساسی خواهد شد. 

دو فرض برای نتیجه نهایی اقدامات در شهریورماه ۹۷ وجود دارد. مستقل شدن هاتگرام  و طلاگرام یا با موفقیت انجام می‌شود یا نمی‌شود.

اکنون در این مهلت حساس، سؤال اساسی این است که چه تضمینی برای موفقیت در مستقل شدن این دو نسخه فارسی تلگرام در شهریورماه ۹۷ وجود دارد؟ اگر در شهریورماه هدف مستقل شدن هاتگرام  و طلاگرام بار دیگر عملی نشد، آیا توجیه نداشتن جایگزین برای ۳۰ میلیون کاربر این دو برنامه بار دیگر توقف دسترسی به تلگرام در کشور را به تعویق خواهد انداخت؟ و به تبع آن وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی برای مدت بیشتری در بلاتکلیفی باقی خواهد ماند؟

برای جلوگیری از ناموفق بودن نتیجه مستقل سازی، لازم است مرکز ملی فضای مجازی برنامه عملی و اجرایی هات‌گرام و طلاگرام برای مستقل شدن را به صورت دقیق و مرحله به مرحله بررسی و بر آن نظارت کند. 

در سخت‌ترین اتفاق نیز ممکن است برنامه استقلال از تلگرام با موفقیت اجرا نشود. برای این احتمال باید سناریوی جایگزینی برای شهریورماه آماده باشد تا در آن زمان ظرفیت‌های پیام‌رسان‌های داخلی به اندازه کافی و لازم برای انتخاب توسط مردم و پذیرش کاربران فراهم باشد.

برای این فرصت باقی مانده تا شهریور لازم است تمامی نیروهای سیاست گذار و اجرایی موجود برای انجام اقدامات واقعی و اجرایی در جهت تکمیل ظرفیت پیام رسان‌ها و حل گره‌ها و گرفتاری‌ها  بسیج شوند. در غیر این صورت در شهریورماه که تکلیف دسترسی به تلگرام از طریق نسخه‌های فارسی تلگرام روشن می‌شود باز یک بهانه همیشگی برای فراهم نبودن پیام رسان های داخلی برای پذیرش این تعداد کاربر تلگرام های فارسی می تواند وجود داشته باشد.

در صورت موفقیت در مستقل شدن این دو برنامه و قطع ارتباط تلگرام نیز منطق مقداری ریزش کاربر در این دو برنامه را پیش‌بینی می‌کند، زیرا بدیهی است که پس از قطع کامل ارتباط این دو برنامه با تلگرام، برخی کاربران تمایلی به استفاده از هاتگرام بدون تلگرام نداشته باشند و در این انتخاب راه گریزی نیست؛ اما برای سایر کاربران که احتمالا اغلب کاربران را تشکیل می‌دهند، لازم است در آخرین دوره دسترسی به تلگرام از طریق هاتگرام و طلاگرام، تدابیری اندیشیده شود که با برخورد جدی با ابزارهای فیلترشکن، میزان مراجعه کاربران به این دو برنامه به بیشترین حد ممکن افزایش یابد تا در زمان ریزش کاربر، حداکثر تعداد کاربران ممکن در این برنامه تجمیع شده باشند. 

مهلت دو ماهه و سپس فرصت آخر سه ماهه باید آخرین و نهایی ترین ضرب الاجل هاتگرام و طلاگرام برای مستقل شدن از تلگرام باشد زیرا پس از آن دیگر هیچ چیز به اندازه مهلت مجدد یا زمان خریدن نمی‌تواند بیشترین و بزرگترین ضربه را به اقتصاد پیام‌رسان‌های بومی در کشور وارد کند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: جام جهانی روسیه برجام حمایت از کالای ایرانی کره شمالی پیام رسان داخلی تلگرام طلایی فناوری هاتگرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۰۴۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشکده علوم پزشکی چابهار از نظر مالی مستقل شد

ایسنا/سیستان و بلوچستان سرپرست معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت: استقلال مالی دانشکده علوم پزشکی چابهار پس از ۶ ماه تلاش بی وقفه و توجه ویژه دولت سیزدهم محقق شد و این نوید دهنده حل مشکلات بهداشتی و درمانی و ارتقای شاخص های سلامت منطقه جنوب سیستان و بلوچستان است.

منصور نعیم آبادی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: پس از استقلال مالی و افتتاح حساب ۲۷۰ میلیارد ریال برای نخستین بار پس از راه اندازی این دانشکده به حساب شبکه‌های بهداشت و بیمارستان‌های تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی چابهار واریز شد.

وی گفت: اعتبارات در قالب برنامه ۱۰۰ روزه و مبتنی بر عملکرد مراکز تحت پوشش تخصیص و به حساب واریز می‌شود و امیدواریم شاهد تحولی در خدمت‌رسانی به مردم عزیز منطقه باشیم.

وی تصریح کرد: تزریق اعتبارات در چندین مرحله ادامه خواهد داشت و از سوی دیگر نظارت بر عملکرد و نحوه هزینه کرد نیز موشکافانه توسط کارشناسان ستادی انجام خواهد گرفت.

سرپرست معاونت توسعه دانشکده علوم پزشکی چابهار ضمن تقدیر از نگاه ویژه وزارت بهداشت به دانشکده علوم پزشکی چابهار و تقدیر از ‌حمایت‌های سرپرست دانشکده ابراز امیدواری کرد، در مدت کوتاهی بخشی از مشکلات زیرساختی و تجهیزاتی با رویکرد برنامه ۱۰۰ روزه مرتفع خواهد شد.

نعیم آبادی با اشاره به اینکه مشکلات بهداشتی و درمانی در جنوب سیستان و بلوچستان خیلی زیاد و محرومیت ها فراوان است مثلا در شاخص‌های بهداشتی، چابهار تنها منطقه‌ای است که پوشش سیستم شبکه آن ۵۰ درصد هست، افزود: شما در هیچ کجای کشور همچنین موردی را نخواهید دید، در همین استان سیستان و بلوچستان سراوان و زابل شاخص بهداشتی ۱۰۰ درصد است.

وی بیان کرد: سرانه‌ی تخت بیمارستانی در کل کشور به ازای هر یک‌هزار نفر ۱.۸ تخت در سیستان وبلوچستان ۹ دهم، جنوب بلوچستان  ۶ دهم و در چابهار (منطقه سواحل مَکُران)  ۴ دهم است این یعنی به این معنا است که در شهرستان های دشتیاری، زرآباد و قصرقند حتی یک تخت بیمارستانی وجود ندارد و حداقل در ۶ شهرستان حوزه تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی چابهار بیش از یک هزار و ۴۰۰ تخت تخت نیاز است تا به سرانه استاندارد کشوری در حوزه سلامت برسد.

به گزارش ایسنا، استان سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان ۴ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در شهرهای زاهدان، ایرانشهر، زابل و چابهار دارد.

دانشکده علوم پزشکی چابهار یکی از مراکز آموزش عالی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در شهر چابهار است که در هشت اسفند ۱۴۰۰ و جلسه ۲۵۸ شورای گسترش دانشگاه علوم پزشکی با تأسیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی در چابهار موافقت کرد و در تاریخ ۱۵ مهر ۱۴۰۲ رسما شروع به کار کرد و مدیریت سلامت ۶ شهرستان(شامل چابهار، کنارک، نیک‌شهر، دشتیاری، قصرقند و زرآباد) با یکهزار روستا و با جمعیت ۷۰۰ هزار نفر از منطقه بلوچستان را بر عهده دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سکوت معنادار قالیباف بعد از پایان ضرب الاجل برای دولت رئیسی
  • پیگیری مستقل شدن دو بخش لواسانات و رودبار قصران
  • سید حسن خمینی به نخست وزیر بورکینافاسو: طرح مسئله فلسطین از زبان شما به عنوان یک کشور مستقل و تاثیرگذار در آفریقا می تواند خیلی کمک کند
  • دانشکده علوم پزشکی چابهار از نظر مالی مستقل شد
  • سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل درباره گورهای دسته جمعی در غزه شد
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقا امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!
  • ربات‌های تلگرامی آژانس جاسوسی اوکراین مسدود شد