Web Analytics Made Easy - Statcounter

فوری‌ترین و مهم‌ترین اقدام در راستای حمایت عملی و نه شعاری از تولید در کشور، لزوم ایجاد هزینه‌های سنگین بر فعالیت‌های سوداگرانه از جمله در زمینه مسکن است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- مجید شهماروند*؛ همواره یکی از ملزومات رشد اقتصادی کشور‌ها سرمایه گزاری سرمایه‌گزاران در عرصه‌های اقتصادی بوده و وقوع این امر جذب نقدینگی سرمایه گزاران با ایجاد طرح‌های تشویقی و تقویت انگیزه آنان به سرمایه گزاری را میطلبد و از سوی دیگر سرمایه گزاران برای هدایت نقدینگی خود مسیر‌ها و گزینه‌های گوناگونی پیش رو دارند که برخی از این گزینه‌ها سرمایه‌های مولد و در خدمت تقویت تولید بوده و برخی نیز در نقش رقابت با بخش تولید بوده و مولد اشتغال و ارزش افزوده نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
 
امروزه و در دنیا برای کنترل انگیزه‌هایی که بجای سرمایه گزاری در تولید با هدف افزایش قیمت و کسب سود اقدام به خرید مسکن و زمین میکنند مالیاتی تحت عنوان «مالیات بر افزایش ارزش زمین و مسکن» وضع میگردد. همان مالیات بر افزایش قیمت املاک است که از آن به مالیات بر درآمد سرمایه هم یاد میشود .Capital Gains Tax یا CGT  
هدف از وضع این نوع مالیات جلوگیری از ورود سوداگرانی است که با هدف سفته بازی و سرمایه گزاری در خرید و فروش زمین و ملک به بازار معاملات مکرر زمین و ملک ورود میکنند.  
نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است آن است که مسکن اول و مسکن مصرفی افراد و نیز تولیدکنندگان مسکن از این مالیات معاف هستند و هدف از این نوع مالیات بیشتر سوداگران سودجو زمین و مسکن‌اند که دارای املاک متعدد هستند و به عنوان تقاضای سرمایه‌ای و یا بعضا تقاضای سوداگرانه در بازار حضور فعال دارند یا به عبارت دیگر این مالیات تنها تقاضا‌های سوداگرانه را هدف قرار می‌دهد و هزینه این تقاضا‌ها را در بازار زمین و مسکن شهری افزایش می‌دهد؛ لذا تأثیر قابل توجهی بر هزینه تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای مولد ندارد.  
در صورت تصویب و وضع این نوع مالیات خرید مسکن و احتکار آن و نیز فروش در زمان مقتضی دیگر از آن سود سرشاری که این انگیزه را تقویت کند در بر نخواهد داشت و در نتیجه این امر بازار مسکن با عرضه قابل توجه مسکن مواجه خواهد شد و از دیگر نکات مهمی که از محاسن این مالیات میتوان بر شمرد آن است که این مالیات مانعی در برابر انجام معاملات صوری و سفته بازی‌ها که با هدف افزایش قیمت بی رویه مسکن صورت میگیرند خواهد بود.  
از آنجا که تولیدکنندگان مسکن از این نوع مالیات معاف هستند کسانی که با نگاه سرمایه گزاری با هدف تولید و کسب سود معقول وارد این بازار میشوند نیز با این مالیات دچار مشکل نخواهند شد.  
وضع و اخذ مالیات بر افزایش قیمت املاک رفتار صاحبان سرمایه‌ای که تاکنون با هدف کسب سود‌های کلان وارد بازار مسکن و املاک شده‌اند را تغییر میدهد و این تغییر رفتار و عدم ورود سرمایه‌های سرگردان با سیاست‌های حمایتی صحیح از تولید همراه باشند میتواند به هدایت نقدینگی به بخش‌های مولد اقتصاد منجر شود.  
با توجه به اینکه مدتهاست دولت در سیاست‌های اقتصادی خود خروج غیر تورمی از رکود اقتصادی را مدنظر قرار داده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه قم و دانشجویی این استان با توجه به مطالعات و بهره مندی از نظرات نخبگان تاکید میدارد تا زمانی که بازار‌های غیر مولدی که موازی با تولید هستند؛ سود‌های کلان با ریسک پایین را برای صاحبان سرمایه داشته باشند با قاطعیت میتوان گفت تولید در کشور به سامان نخواهد رسید و فوری‌ترین و مهم‌ترین اقدام در راستای حمایت عملی و نه شعاری از تولید در کشور، لزوم ایجاد هزینه‌های سنگین بر فعالیت‌های سوداگرانه از جمله در زمینه مسکن است که امید است وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی با اهتمام ویژه نسبت به این طرح موجبات شکسته شدن حاکمیت سوداگرانه عده‌ای در بازار مسکن، کاهش قیمت و عرضه فراوان مسکن جهت بهره مندی مردم از این نیاز اولیه زندگانی و انحراف نقدینگی عظیم و بسیار بالا در مسیر سرمایه گزاری‌های مولد را فراهم آورند.

مجیدشهماروند- دبیرسیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه قم انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه قم استان قم یادداشت دانشجویی سرمایه گذاری بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۰۵۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی جدی در گفت و گو با قدس: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در مناطق محروم باید حداکثری باشد

علی جدی در گفتگو با خبرنگار قدس با اشاره به ویژگی‌های ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و ضرورت بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس گفت: مشوق‌های مالیاتی همواره امری مطلوب است. اینکه ما مالیات کمتری از مردم در مناطق کمتر توسعه یافته دریافت کنیم بسیار مناسب است.

وی با بیان اینکه ما باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهیم اظهار کرد: تمرکز ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بر کاهش مالیات بر عملکرد تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد می تواند مشوق خوبی قلمداد شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از صنایع با مشکلات سرمایه در گردش و نقدینگی مواجه هستند، گفت: به عنوان مثال فردی تمام سرمایه و زندگی خود را برای رونق صنعت به کار گرفته اما شرایط به نحوی پیش رفته که معطل ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش است. بنابراین ما باید این موارد را هم در راستای جهش تولید به درستی دیده و آنها را مد نظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه موارد مطرح شده در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در راستای جهش تولید، موارد خوبیست بیان کرد: این امر می‌تواند موجب رونق سرمایه‌های خرد مردم شود. همچنین باید زمینه‌های ایجاد شود که مردم بتواند سرمایه‌های خرد خود را در موضوعات اقتصادی و تولیدی مشارکت داده و در قبال این مشارکت تضمین معافیت مالیاتی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه نباید تضامین معافیت مالیاتی پس از انجام فعالیت، تغییر کند بیان کرد: این معافیت‌های مالیاتی نباید تغییر کند به مانند معافیت‌های مالیاتی که در مناطق محروم وجود دارد بنابراین این اقدامات، اقدامات خوبی است و دولت باید در این راستا کوشا باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معافیت‌های در نظر گرفته شده در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند مشارکت مردم در اقتصاد را افزایش دهد بیان کرد: معافیت‌های جدید و مشوق‌های مالیاتی حمایت از سرمایه‌گذاری خرد باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار انگیزه و اقبال بیشتری برای مشارکت در سرمایه‌گذاری پیدا کند. کاهش مالیات تولید در کنار معافیت‌های موثر و هدفمند در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بسترساز افزایش مشارکت مردم در اقتصاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه معافیت مالیاتی می‌تواند انگیزه خوبی برای سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار محسوب شود ادامه داد: اینکه برخی جهت سرمایه‌گذاری به مناطق آزاد و کمتر توسعه یافته می‌روند از باب این است که معافیت‌های مالیاتی در این مناطق در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر مالیات‌ها به سرمایه‌گذاری در بخش مناطق محروم و همچنین سرمایه‌های خرد داده شود،قطعاً می‌تواند موثر و مفید باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به اعطای مشوق مالیاتی جهت جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش تاکید کرد: به دلیل اینکه ما در کشور یک استراتژی مناسبی برای توسعه صنایع نداریم برخی اوقات در برخی از قسمت‌های زنجیره تولید، می‌بینیم گلوگاه است و در برخی جاها نیز مازاد داریم لذا اگر تکمیل زنجیره تولید به نیت اینکه ما صادرات محور شویم و محصول صادراتمان را افزایش دهیم مناسب است بنابراین اگر مشوق مالیاتی لازم در این بخش اعمال شود حتماً تاثیرات خوبی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: حتماً اعطای مشوق مالیاتی می‌تواند حلقه‌های زنجیره ارزش تولید را تکمیل کرده تا در انتها با افزایش صادرات مواجه شویم. به عنوان مثال ما در بخش پتروشیمی ها و فولادی ها این مسائل را زیاد مشاهده می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین اگر ما بتوانیم این بخش‌ها را با اعطای مشوق مالیاتی تقویت کنیم می‌توانند زنجیره ارزش تولید را تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند به عدالت مالیاتی کمک کند تاکید کرد: حتماً اگر این لایحه در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد کمک می‌کنیم تا به سرعت و پس از چکش کاری به تصویب برسد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • فیلم| دستگاه حفر تونل (TBM) چگونه کار می‌کند؟
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در مناطق محروم باید حداکثری باشد
  • ضرورت احداث تهران جدید
  • اعطای مشوق‌های مالیاتی به تولید در راستای تحقق شعار سال
  • ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها محکوم به شکستند/عدم بازارسنجی علمی فعالیت‌های جدید و نو
  • مالیات یا کمیسیون دولت از سفته بازی
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • قیمت مسکن ملی پرند؛ متری ۱۰ میلیون تومان
  • هزینه مسکن ملی پرند متری ۱۰ میلیون تومان برآورد می شود
  • هزینه مسکن ملی پرند متری ۱۰ میلیون تومان