Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از همدان – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان، طی بخشنامه ای دستور جمع آوری داروی والزارتان (valsartan) را به دلیل ایجاد سرطان در بیماران مصرف کننده این دارو را از تمامی داروخانه های سراسر کشور صادر نمود.

داروی والزارتان (valsartan) چیست ؟

داروی دیووان (Diovan) که با نام عمومی والزارتان (valsartan) نیز شناخته می‌شود، مانع از تنگ شدن عروق خونی شده و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد و موجب بهبود گردش خون می‌گردد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دارو برای درمان فشار خون بالا، در بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال استفاده می‌شود . والزارتان همچنین در شرایط ایست قلبی و برای کاهش خطر مرگ بعد از یک حمله قلبی، مصرف می‌گردد.

عامل سرطان زایی در والزارتان چیست ؟

طبق اعلام آژانس دارویی اروپا (EMA) و همچنین شرکت چینی ژیجیانگ هوا‌های فارماکوتیکالز که به عنوان عمده ترین تأمین کننده API این دارو در جهان شناخته می شود مصرف والزارتان روکش دار به دلیل وجود ناخاصی که در ماده مؤثر آن وجود دارد باعث بیماری سرطان در بیماران مصرف کننده این دارو می گردد. عامل این ناخالصی ماده شیمیایی NDMA شناخته شده که در ماده مؤثر این داروها به کار رفته است،  NDMAمی‌تواند باعث رشد تومورها در کبد ، کلیه و مجاری تنفسی منجر شود.

شرکت دارویی نوارتیس اعلام کرده است که قرص‌ های دارای پوشش لایه نازک Valsartan/HCT و Sandoz Valsartan به دلیل بهره‌گیری از مواد اولیه یکی از شرکت ‌های تامین‌کننده و برخوردار نبودن از استانداردهای کیفی بالا قرار است این دارو از ۲۲ کشور جهان همچون آلمان، نروژ، فنلاند، سوئد، مجارستان، هلند، اتریش، ایرلند، بلغارستان، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، بلژیک ، فرانسه، لهستان، کرواسی ، لیتوانی، یونان، کانادا، بوسنی و هرزگوین، بحرین و مالتا که به آن صادر گردیده جمع‌آوری شود.

واکنش رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس به سرطان زا بودن داروی والزارتان

همایون هاشمی رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس، در واکنش به جمع آوری داروی والزارتان در ۲۲ کشور دنیا، در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت :

 بی‌تردید بررسی وضعیت داروها در دنیا دارای پروسه ویژه‌ای است، به این معنا که اگر برخی اقلام برند های خاص دارویی که در اکثر کشورها توزیع و مصرف می‌شوند در تعدادی از کشورها عوارض خاصی را نشان دهد، قطعا کشورهای ثالث هم باید در مورد مصرف آن مراقبت کنند. هم‌اکنون در مورد وضعیت داروی والزارتان نیز لازم است که سازمان‌های بازرسی و کنترل‌کننده به ویژه سازمان غذا و دارو برای آزمایش دقیق بر مبنای بررسی‌های علمی و کارشناسانه بر روی این دارو با قید فوریت وارد عمل شوند و با ارائه گزارش در سطح عمومی اطمینان و آرامش را نسبت به سلامت این دارو به مصرف‌کنندگان برگردانند. وقتی بیش از بیست کشور این دارو را ریکال کرده‌ و آن را از سطح داروخانه‌ ها جمع‌آوری کرده‌اند، قطعا باید مشکل جدی وجود داشته باشد که باید به عنوان یک دغدغه‌ مهم مورد توجه سازمان غذا و دارو قرار بگیرد.

شرکت های داخلی که مصرف داروی والزارتان تولید آن ها مشکوک به سرطان زایی است

در داخل کشورمان تولید دارو والزارتان به صورت صد در صدی وجود ندارد به همین دلیل ۱۷ شرکت تولید داروی داخلی از ماده مؤثر وارداتی برای تولید این قرص استفاده می کنند که طبق بخشنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، ۷ شرکت «حکیم»، «جالینوس»، «ابوریحان» ، «آوه سینا»، «پورسینا»، « کارخانجات دارو پخش» و «عبیدی» که در زمینه تولید این دارو فعالیت می کنند، داروهای تولیدی آن ها با اطلاع رسانی های انجام شده از سطح داروخانه های کشور در حال جمع آوری می باشند و سایر برندهای تولیدی این دارو در کشور مشکلی ندارند.

بیماران مصرف داروی خود را قطع نکنند

دکتر یوسف مرادی متخصص بیماری قلبی در مورد مصرف داروی والزارتان (valsartan) به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری گفت: طبق بخشنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنها شرکت های داخلی اعلام شده، داروی تولید شده آن ها مشکوک می باشند و سایر شرکت های داخلی تولید کننده والزارتان مشکلی ندارند  به همین دلیل بیمارانی که دچار مشکل قلبی و یا دچار فشار خون هستند نباید نسبت به عدم مصرف این دارو اقدام نمایند زیرا ممکن است که این افراد دچار مشکل شدیدی شوند. وی در توصیه به بیماران مصرف کننده والزارتان گفت: بهترین کاری که بیمارانی که از این دارو استفاده می کنند این است که در اولین فرصت به پزشک متخصص خود مراجعه کنند زیرا در کشور داروهای مشابه داروی والزارتان وجود دارد که بیماران می توانند بدون هیچ نگرانی این داروها را جایگزین والزارتان نمایند.

کلام آخر …

طبق اعلام سازمان های نظارت دارویی بین المللی و تأیید آن توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان ماده موثر دارو والزارتان که از خارج از کشور وارد می شود دچار مشکل اساسی می باشد که می تواند جان بیماران مصرف کننده این دارو را به خطر بیاندازد حال مشخص نیست که وزارت بهداشت چگونه مجوز ورود این دارو را به کشور داده است و اصلا اگر سازمان های دارویی اروپا این نقص را شناسایی و اعلام نمی کرد آیا وزارت بهداشت متوجه مشکل سرطانی بودن این دارو می شدند و یا نه؟ واین سئوال برای مردم پیش می آید که آیا والزارتان آخرین دارویی وارداتی کشور است که جان بیماران را به خطر می اندازد و یا سایر داروهای مشابه وارداتی نیز دارای مشکل می باشند؟ والزارتان می تواند به عنوان هشداری برای وزارت بهداشت باشد که نشان می دهد باید نظارت و آزمایش های بیشتری در زمینه واردات داروها انجام شود زیرا ممکن است این مشکلات دوباره در کشور تکرار شود.

انتهای خبر /

خبرنگار : سجاد عبدلی

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۰۶۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند تامین داروهای بیماران خاص و صعب اعلام شد

رئیس سازمان غذا و دارو درباره روند تامین داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی غذا و دارو، سید حیدر محمدی در خصوص تأمین داروی بیماران تالاسمی اظهار کرد: چند سالی است که با مشارکت انجمن تالاسمی و متخصصین خون و آنکولوژی روند تأمین داروی این بیماران با استفاده از داروهای تولید داخل بهبود یافته است.

وی با اشاره به اینکه تمامی داروهای بیماران تالاسمی در کشور تولید می‌شود، افزود: با توجه به تقاضای برخی بیماران و تفاوت اثربخشی روی آنها، بخشی از سهمیه تأمین داروی این بیماران از مسیر واردات صورت می‌گیرد.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان داروهای وارداتی بیماران تالاسمی افزایش چشمگیری داشت که با تلاش بانک مرکزی و تأمین ارز، تأمین دارو نیز انجام شد؛ امسال نیز امیدواریم که با کمک بانک مرکزی و تأمین ارز مورد نیاز، داروی این بیماران را تأمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید و واردات داروی بیماران تالاسمی رشد خوبی داشته است، گفت: بخشی از هزینه‌های داروی این بیماران توسط بیمه سلامت و صندوق بیماران صعب‌العلاج تقبل می‌شود تا بیماران دغدغه‌ای برای تأمین دارو نداشته باشند.

محمدی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای تأمین داروی بیماران خاص اعمال نمی‌شود، اضافه کرد: برخی از شرکت‌های خارجی به بهانه تحریم، از فروش دارو به ایران ممانعت می‌کنند، که دلیل برخی کمبودهای مقطعی همین محدودیت‌های بین‌المللی است. در سازمان غذا و دارو به صورت مستمر هر مسیری را برای تأمین داروی بیماران سپری کرده و تلاش می‌کنیم در حد نیاز افرادی که نسبت به داروی داخلی حساسیت دارند به داروی وارداتی نیز دسترسی داشته باشند.

وی در خصوص تأمین داروی بیماران خاص اظهار کرد: داروی بیماران خاص به صورت مستمر تأمین می‌شود، اما داروی بیماران نادر داروهایی هستند که بعضاً هزینه‌اثربخشی آنها به اثبات نرسیده است و ممکن است خود کشور تولیدکننده نیز در حال بررسی هزینه اثربخشی آن باشد؛ بنابراین هزینه اثربخشی دارو قبل از ورود به کشور باید بررسی شود. عمده داروی بیماران خاص در کشور تولید می‌شود، اما ممکن است در مورد برخی کمبودها بحث تولید داخل و نمونه خارجی مطرح باشد که طبیعتاً مکلف هستیم داروهایی که دارای مشابه تولید داخل هستند و اثربخشی آنها به اثبات رسیده را مورد حمایت قرار دهیم، اما در صورتی که اثبات شود نمونه داخلی روی بیمار اثرگذار نیست سهم کمی از بازار از طریق واردات تأمین می‌شود.

کد خبر 751461

دیگر خبرها

  • روند تامین داروهای بیماران خاص و صعب اعلام شد
  • تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش‌بنیان
  • هشدار؛ تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • چرا «بحران وارفارین» دست از سر بیماران قلبی بر نمی‌دارد؟
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • وضعیت تولید داروی بیماران SMA در کشور
  • لزوم اجتناب از تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون
  • تخلف زیر گوش وزارت بهداشت / داروخانه‌ها دیگر کاره‌ای نیستند+فیلم
  • تخلف زیر گوش وزارت بهداشت/داروخانه‌ها دیگر کاره‌ای نیستند+فیلم