Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، غلامرضا فرخی مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: روستای بیدکردویه استان کرمان در کنار 10 روستا و شهر دیگر به عنوان شهر گلیم چهل ماشوله به ثبت ملی رسید.

وی بیان کرد: این تصمیم در آخرین نشست شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، پس از ارائه گزارشی از شاخص‌ها و نقاط قوت توسط مسئولان ارشد منطقه گرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار داشت: بافت این گلیم در دهستان های فتح آباد و دشتاب به ویژه روستاهای بیدکردویه و زردشت شهرستان بافت همچنان توسط هنرمندان انجام می شود.

وی تاکید کرد: صادرات، ترویج و توسعه صنایع‌دستی، حوزه میراث‌فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری، میزان فعالیت تشکل‌های غیردولتی از جمله شاخص‌هایی است که برای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در این شورا مدنظر قرار می گیرد.

فرخی گفت: تشکیل شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستای جهانی صنایع‌دستی به مدیریت ، رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی قدم بعدی پس از انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی است.

گلیم چهل ماشوله یا سینه ریز از مشهورترین دست بافته های شهرستان بافت کرمان است که قدمت آن به دوران صفویه و ورود ایل افشار به این منطقه باز می گردد.

چهل ماشوله نوعی طرح راه راه است که با تکنیک جفت قلاب و به صورت معکوس باف بافته می شود و وجه تسمیه آن برگرفته از میله های چوبی یا فلزی بوده که در گذشته خامه های رنگی به دور آن پیچیده و بافندگان از آن استفاده می کردند.

چپ بافت بودن این دست بافته یکی از ویژگی های منحصر به فرد تکنیک بافت این محصول در کرمان است.

مهم ترین نقوش این نوع دست بافته چهار گل، چهار فصلو، ترمئو، چوگونو، خارا، کله قوچی، سم قاطرو، گنبه ای و غیره است.

انتهای پیام/س


روستای بیدکردویه استان کرمان در رشته گلیم چهل ماشوله ثبت ملی شد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری اخبار فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۰۹۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»

 اختصاص کد تعرفه ملی برای انواع محصولات صنایع دستی، تدقیق در احصای آمار صادرات این محصول را به دنبال دارد و موجب افزایش دقت در برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و هدف گذاری‌ها در حوزه صادرات صنایع دستی می‌شود.

با توجه به آمار بالای صادرات گیوه به ویژه از مناطق غربی کشور و با پیگیری‌های انجام شده توسط اداره کل بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی،‌ کد تعرفه اختصاصی با شرح «گیوه با رویه و زیره از جنس منسوج» در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۳ ایجاد شد.

صادرکنندگان از این پس،‌ می‌تواندد کالای مذکور را با کد تعرفه اختصاصی آن در گمرک اظهار کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  •  توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود
  • استقبال گرم مردم کرمان از ٢ شهید گمنام در یک شب بارانی + فیلم
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • زنجان| صنایع‌دستی مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید است
  • ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» شهابیه خمین در تقویم ملی
  • برگزاری آزمون مهارت سنجی گلیم بافی در البرز
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • تدوین برنامه جامع ‌مدیریت‌ گردشگری برای‌ «دزپارت» خوزستان
  • شورای راهبردی توسعه گردشگری در ساری شکل گرفت