حجاب زنان، مسئلهای مردانه/ راهکاری کارآمد برای اصلاح الگوی پوشش
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۰۹۷۲۸
به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر یادداشتی است که توسط حجت الاسلام محمدحسین ملامیرزائی مدرس و پژوهشگر حوزۀ عفاف نوشته شده است:
در این مجال، بنا داریم تا به مقولۀ چگونگی سوق دادنِ زنان و دختران به روحیۀ عفافگرایی و التزام عملیِ آنان به حجاب شرعی به عنوان مهمترین نماد عفاف درونی بپردازیم.در این باب، ابعاد و زوایای مختلفی برای بحث و بررسی وجود دارد، اما آنچه که از اهمیت استراتژیک برخوردار است آن است که گروه هدف، در مقولۀ مدیریت عفاف و حجاب، چه کسانی هستند؟! آیا مخاطب اصلی و مستقیم، زنان و دختران هستند؟
شاید پاسخ بسیاری از افراد مثبت باشد و بگویند شما دارید دربارۀ مدیریت نحوۀ پوشش و گرایشات رفتاری زنان و دختران بحث میکنید؛ پس طبیعیست که گروه هدف و مخاطب اصلی نیز آنها باشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
براساس آیات و روایات، باید مخاطب اصلی در مقولۀ عفاف پوششی و رفتاریِ زنان و دختران، مردان باشند و این مردانند که باید در قبال کیفیت پوشش زنان و میزان عفاف رفتاریشان پاسخگو باشند. مردان به عنوان مسئول و سرپرست خانواده، باید نقش مدیریتی و مطالبهگری نسبت به کیفیت عفاف افراد خانواده داشته باشند.
این رویکرد مدیریتی در سورۀ مبارکۀ نور، در جایی که خداوند متعال به کیفیت استفاده مؤثر از حجاب برتر یعنی چادر توسط زنان میپردازد به خوبی مشهود است.
«یا أَیهَا النبِی قلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمؤْمِنینَ یدْنینَ عَلَیْهِن مِنْ جَلاَبِیبِهِن ذلِکَ أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَیْنَ وَ کانَ الله غَفوراً رَحیماً۱» ؛ «ای پیامبر! به همسرانت و دخترانت و زنان مردان مؤمن بگو اطراف چادرهایشان را بر خویش نزدیک کنند (روگیری کنند) این کار، برای اینکه (به پاکی و عفت) شناخته شوند و آزار نبینند نزدیکتر است و خداوند آمرزندهای بخشاینده است».
در این آیه، خداوند به پیامبر خود میفرماید: «قلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ»؛ «به همسران و دخترانت بگو». میتوانست بگوید: «قل لنسائک» به زنانت بگو! اما این که حیثیت زوجیت و ابوت (پدر بودن) را به میان آورده بی حکمت نیست و گویای آنست که پیامبر(ص) باید از آن حیث که شوهر است و از آن حیث که پدر است بگوید.
در ادامه خداوند متعال میفرماید: (وَ نِساءِ الْمؤْمِنینَ)؛ «و به زنان مردان مؤمن بگو». میتوانست به صورت صفت و موصوف بیاورد: «نساء المؤمنات» به زنان مؤمنه بگو! اما این که پای مردان را وسط میکشد و میفرماید: به زنان مردان با ایمان بگو، نیز دارای حکمت است.
گویا میخواهد بفهماند گفتن و ابلاغ پیامبر (ص) به زنان دیگر از حیث مردان مؤمنی است که عهده دار سرپرستی خانواده هستند. زیرا حجاب برتر، نشانی از اصالت خانوادگی و برندِ یک خانوادۀ ایمانیست و ایمان یک مرد، در شاخص کیفیت پوشش ناموسش محک می خورد. و اگر مردی میخواهد در جرگۀ مؤمنین محسوب شود باید نسبت به التزام خانوادهاش به حجاب و پوشش اسلامی دغدغهمند و کوشا باشد.
این نوع خطابات، نشان میدهد که برای مردان به عنوان سرپرست خانوادهها در گرایش زنان و دخترانشان به پوشش و رفتار عفیفانه نقش و جایگاهِ خاصی درنظر گرفته شده است.
در همین راستا در سورۀ مبارکۀ احزاب، دربارۀ نوع ارتباطگیری و تعامل زنان پیامبر با مردان نامحرم چنین آمده است: «وَ إِذا سَأَلْتموهن مَتاعاً فَسْئَلوهن مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکمْ أَطْهَر لِقلوبِکمْ وَ قلوبِهِن۲» ؛ «و چون متاعی (از وسایل زندگی) از آنان (زنان پیامبر) خواستید از پشت پرده بخواهید، که آن پاکیزه تر است برای دلهای شما و دلهای آنان».
ما اگر به جای خداوند میخواستیم حکم مزبور که اختصاص به زنان پیامبر(ص) دارد را بیان کنیم علی القاعده به زنان پیامبر(ص) خطاب میکردیم و به آنها میگفتیم تا در هنگام برقراریِ ارتباط با نامحرمان به پشت پرده بروند. زیرا آنان هستند که به خاطر شأن خاصشان، باید خود را از دیدهگان نامحرمان بپوشاند ولی خداوند متعال چنین نکرده بلکه مردان را مورد خطاب قرار داده و به آنها دستور داده تا با زنان پیامبر(ص) به طور غیر مستقیم و از پشت پرده ارتباط برقرار کنند. و همین گواه بر آن است که این مردان هستند که مسئول مدیریت و ساماندهی به فضای سالم روابط اجتماعی هستند و از همین روست که خداوند در وجود مردان صفت نفسانیِ غیرت را قرار داده تا به طور ناخودآگاه نسبت به نوامیس خود و در درجه دوم نسبت به نوامیس دیگران دغدغه مند باشند.
و از شواهد دیگر فرمایش امام المتقین امیرالمؤمنین علی(ع) است. هنگامی که در دورۀ حکومتشان به ایشان خبر دادند که گروهی از زنان در میان بازار شانه به شانۀ مردان میزنند. اگر ما بودیم فوراً گشت ارشاد را خبر میکردیم و آن زنان را مورد مؤاخذه قرار میدادیم ولی حضرت چنین نکردند بلکه به بازار آمدند و در فراز بلندی رفته و این بیانات را ایراد کردند: «یَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نبئْت أَنَ نِسَاءَکمْ یدَافِعْنَ الرجَالَ فِی الطرِیقِ أَمَا تَسْتَحْیون َ وَ لَاتَغَارونَ نِسَاءَکمْ یَخْرجْنَ إِلَی الْأَسْوَاقِ وَ یزَاحِمْنَ الْعلوج۳» ؛ «ای مردم عراق؛ خبر یافتم که زنان شما در راه ها پهلو به پهلوی مردان میزنند آیا شما (مردان) حیا نمی کنید؟ و غیرت نمی ورزید زنانتان به بازارها رفته و مزاحم بیماردلان می گردند؟»
به طور طبیعی حضرت، باید زنان را مورد عتاب و عقاب قرار میداد زیرا آنها بودند که این کار ناپسند را مرتکب شده بودند ولی ایشان مردان را مورد خطاب قرار داده و آنها را مؤاخذه کردند زیرا این مردان هستند که وظیفۀ نظارت و سرپرستی زنان را عهده دار هستند و مسئولند تا آنها را از گناه و تباهی حفظ کنند. خداوند متعال در آیهای به این وظیفۀ مهم اشاره فرموده است: «یا أَیهَا الذینَ آمَنوا قوا أَنْفسَکمْ وَ أَهْلیکمْ ناراً۴» ؛ «ای کسانی که ایمان آوردهاید! خود و اهل خود را از آتش حفظ کنید».
در الگوی اسلام، برای مدیریت عرصۀ عفاف، خط مقدم برخورد با بی عفتی و بدپوششی از کف خیابان به داخل حریم خانواده برده شده است و بجای برخورد انتظامی و قضائی توسط حاکمیت، برخورد نظارتی و حمایتی توسط خانواده و شخص سرپرست؛ یعنی مرد و پدر خانواده در نظر گرفته شده است.
بنابراین اگر به دنبال عفیفسازی زنان و دختران جامعۀ خود هستیم؛ باید مخاطب اصلی و گروه هدف، مردان باشند و حاکمیت باید روحیۀ دغدغهمندی و احساس مسئولیت در مردان را زنده کند و در کنار آموزشهای مهارتی لازم، از آنان مطالبۀ مدیریت و نظارت بر خانوادههایشان را داشته باشد.
این روحیۀ احساس مسئولیت و دغدغهمندی در ادبیات دینی، غیرت نامیده میشود. غیرت در الگوی مدیریتی اسلام در عرصۀ عفاف، از جایگاه ویژهای برخوردار است و همین امر موجب شده تا از یک امرِ صرفاً اخلاقی خارج شده و ابعاد فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی نیز پیدا کند.
متأسفانه در سالهای اخیر به دلیل خیانت رسانهای، که به مقولۀ غیرت صورت پذیرفته؛ هرجا سخن از غیرت به میان آورده میشود چهرهای زورگو، بی منطق و اهل گیر دادن به اذهان منتقل میشود و حال آنکه در تعریف اسلام از مقولۀ غیرت، خیرخواهیِ برآمده از محبت و مهربانی و همین طور نظارت مبتنی بر مصلحت اندیشی نه خودرأیی از ارکان اساسیِ آن به حساب میآید و این هرگز با زورگویی و یا برخورد خشن سازگاری ندارد.
تبیین ابعاد و اصول بحث غیرت مجال مفصل دیگری را میطلبد. اما به هر حال این که در دورهای به نام غیرت و به کام مرد سالاری افراطی، عدهای بر زنان و دختران ظلم و ستم روا داشتهاند؛ دلیل بر آن نمیشود تا امروز در رویکردی تفریطی، به نام حمایت از حقوق زنان، دیوث صفتی و بی ناموسی نشانۀ ترقی و روشن فکری بر شمرده شود و جامعه از ظرفیت عظیم غیرت راستین محروم بماند.
اگر زنان و دختران جامعهای از عفاف پوششی و رفتاری لازم برخوردار نیستند؛ باید علت اصلیِ آن را در بیغیرتی و بی دغدغهگی مردان آن جامعه جستجو کرد و کارآمدترین راهکار برای اصلاح الگوی پوششی و رفتاری زنان و دختران، تقویت جایگاه مردان، به عنوان مدیر و سرپرست در خانواده است و در کنار آن باید مهارتهای لازم برای اعمال مدیریت سالم و مؤثر نیز به آنان آموزش داده شود.
پی نوشت ها:
۱- احزاب: ۵۹.
۲- احزاب: ۵۳.
-۳ الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج۵ ؛ ص۵۳۷.
۴- تحریم : ۶.
کد خبر 4349742منبع: مهر
کلیدواژه: حجاب و عفاف زنان مردان معرفی کتاب فلسفه فعالیت های قرآنی تازه های نشر نشست علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فلسفه اسلامی دین اسلام سازمان اوقاف و امور خیریه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اخلاق علوم انسانی قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۰۹۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا ادارات دولتی خود را در مسئله حجاب مسئول نمیدانند؟
تولیت حرم مطهر شاهچراغ با بیان اینکه گاهی از ترک فعل بسیاری دستگاهها درباره حجاب و عفاف باید فریاد کشید، گفت: چرا مدیران سازمانها و ادارات دولتی خود را در مسأله حجاب و عفاف مسئول نمیدانند؟ - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری در شصت و هفتمین جلسه از سلسله مباحث جهاد تبیین با موضوع چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف اظهار داشت: با توجه به تأکیدات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر مسأله حجاب بانوان طی چند سخنرانی اخیر، از جمله در دیدار مسئولان نظام در ماه مبارک رمضان و خطبههای نماز عید سعید فطر و از سویی آغاز طرح نور توسط نیروی انتظامی، برخی سؤالات و شبهات در فضاهای مختلف و از جمله در گروههای مجازی، در این خصوص مطرح شده است.
وی ادامه داد: لازم است روشنگری کافی انجام گیرد و پشتیبانی لازم از تلاش نیروی انتظامی توسط دستگاهها و نیروهای مؤمن و دلسوز صورت پذیرد و نیز جمع فرهیختگان بتوانند در این خصوص بحث و اظهار نظر داشته باشند و مانع تخریبها و شبههپراکنیها و رهزنیهای فکری و اعتقادی باشند؛ لذا به موضوع چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف میپردازیم.
کلانتری در ادامه به بیان برخی از پرسشهای مطرح در جامعه پیرامون چرایی اهمیت توجه به موضوع حجاب در جامعه پرداخت و گفت: سؤالات اصلی در این باب، بدین قرار است: چرا رهبر حکیم انقلاب اسلامی و به تبع ایشان بسیاری از دلسوزان، اندیشمندان و جهادگران عرصه فرهنگی کشور، این همه بر مسأله حجاب و پوشش اسلامی بانوان تأکید میورزند؟ مگر این واجب الهی و به تعبیری این امر فرهنگی، بر سایر واجبات الهی و امور فرهنگی برتری دارد که باید اینگونه مورد توجه قرار گیرد؟ آیا اقتصاد، سفره مردم، معیشت، امنیت، اشتغال، مسکن و مواردی از این دست، از اهمیت بیشتری برخوردار نیستند؟ این سؤالات در فضای جامعه، به اَشکال مختلف مطرح میشود.
وی بیان کرد: گاهی بهگونهای است که هنگام تذکر حجاب، گفته میشود که بروید و مسئله گرانی را حل کنید و یا گفته میشود اگر میتوانید، جلو اختلاس را بگیرید. رایج شده است که وقتی بر اساس حکم صریح قرآن، امر به معروف و نهی از منکر صورت میگیرد، بلافاصله آن فرد واکنش نشان داده و آنچه را که در ذهن خود برای توجیه عملش پرورانده، منعکس میکند. متأسفانه این نوع سؤالات فقط در فضای عوام نیست و در فضای دانشگاهی، روشنفکری و سیاسی نیز مطرح میشود تا بحث حجاب و عفاف را از ذهن خارج کنند.
کلانتری، در ادامه به بیان 6 نکته در پاسخ به چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف پرداخت و گفت: تأکید بر مسئله حجاب و پوشش بانوان، هرگز به معنای بیتوجهی و اولویت نداشتن سایر مسائل و موضوعات حیاتی کشور نیست. به همین سبب در تحلیل دقیق رهنمودهای رهبر انقلاب این نکته به روشنی به دست میآید که ایشان در مقاطع مختلف نه فقط بر همه آنچه دغدغه عموم مردم بوده تأکید کردهاند، بلکه مسئولان امر را، بر ترک فعلها و یا کمکاری، بیتوجهی و یا کمتوجهی به امور مهمی از قبیل اقتصاد، معیشت، اشتغال جوانان، مسکن و ازدواج مؤاخذه کردهاند. بهگونهای که در چند سال اخیر، نامگذاری سالها و شعار سال، بحث اقتصاد است. همچنین ایشان تأکید دارند، اگر مسائل اقتصادی حل شود، راه برای بقیه امور، هموارتر میشود.
وی با بیان اینکه پایهگذار اقتصاد مقاومتی، رهبر معظم انقلاب بودهاند، گفت: پس از طرح موضوع اقتصاد مقاومتی، این بحث نه تنها در کشور ما، بلکه در سایر کشورها نیز مطرح شد. حضرت آقا این بحث را بیست و پنج سال پیش آغاز کردند، مانند دیدهبانی که بر روی قله ایستاده است و بیست سال بعد را میبیند، میفرماید اقتصاد باید مقاومتی باشد؛ که اگر به فرض، در آینده، دولتی بر سر کار آمد که چشم امید به غرب داشت و کارخانجات تعطیل شدند و رونق اقتصادی از بین رفت، بر روی این مسئله تمرکز وجود داشته باشد.
تولیت حرم توضیح داد: شخصی که میگوید، شماها بروید سفره مردم را درست کنید، همین عبارت «سفره مردم»، کلام رهبری است. اولین کسیکه روی مسئله اختلاس، دست گذاشته است، مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی بوده است.
کلانتری خاطرنشان کرد: تاکید بر موضوع حجاب و عفاف به هیچوجه به معنای بیتوجهی به سایر امور نبوده و نیست. آنچه باید مورد دقت قرار گیرد آن است که در ساختار مدیریتی کشور به تناسب همه نیازها و موضوعات حیاتی جامعه، دستگاهها، نهادها و سازمانهای تخصصی فراوانی با بودجه معین و نیروی انسانی مشخص، تعبیه شده است. به موازات همان دستگاهها و سازمانهای رسمی، هزاران کانون، گروه، نهاد و قرارگاههای مردمی و جهادی نیز پدید آمده است که بار سنگینی از حل مسائل گوناگون کشور را بر عهده گرفته و حقیقتا خوش درخشیدهاند.
وی تصریح کرد: اگر اقتصاد و معیشت مردم در اولویت اصلی کشور قرار میگیرد این بدان معنا نیست که دستگاهها، سازمانها و نهادهای مربوط به حوزه فرهنگ دست روی دست بگذارند تا ببینند مسئله اقتصاد و معیشت، ختم به خیر میشود یا نه؟ همچنین، اگر موضوع عفاف و حجاب مورد تأکید قرار میگیرد این بدان معنا نیست که سایر موضوعات و مسائل حیاتی کشور باید مورد بیتوجهی قرار گیرد تا ابتدا موضوع حجاب و عفاف حل شود.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی بیان کرد: تعدد دستگاههای تخصصی و مسئول در کشور نیز میتواند اولویت هر دستگاه را نسبت به سایر دستگاهها متمایز سازد. البته وقتی موضوعی از سوی رهبر انقلاب به عنوان اولویت اصلی کشور مطرح میشود همه دستگاهها موظف میشوند بخشی از نگاه و توان و ظرفیت خود را به آن موضوع اصلی معطوف دارند، ضمن آنکه در حوزه تخصصیِ خود نیز، به طور جدی فعال باشند.
کلانتری در ادامه، با تأکید بر اهمیت نقش صدا و سیما در روشنگری جامعه گفت: جهاد تبیین جزو اولویتهای اصلی کشور است. صدا و سیما اولین دستگاهی است که در این زمینه باید ایفای نقش کند لذا در مسئله جهاد تبیین نیز، اولین دستگاهی که بایستی تمامقد در میدان وارد شود، صدا و سیما است و پس از آن، دانشگاهها، سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش و ... هستند.
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، در ادامه به توضیح نکته دوم در پاسخ به چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف پرداخت و گفت: بدون شک برخی از واجبات الهی و امور فرهنگی نسبت به سایر واجبات الهی و یا امور فرهنگیِ دیگر از جایگاه، اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردارند.
تولیت حرم مطهر خاطرنشان کرد: بسیاری از گناهان و بیعفتیهایی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در خیابانها وجود داشت، با حاکمیتِ ولایت فقیه، رو به زوال رفت. امروز دشمن در تلاش است که با صرف هزینه بسیار، جامعه را به همان مسیر قبل برگرداند.
کلانتری، به توضیح نکته سوم پرداخت و گفت: پاسداشت حرمت حیا، عفاف و پوشش اسلامی همواره بخش برجستهای از فرهنگ ملی ما بوده است. این بخش از فرهنگ اسلامی، در باور و سنت ما، از چنان جایگاه و اهمیتی برخوردار بودهاست که ایرانیان برای حفظ و حراست از آن، در برههای از تاریخ، از تحمل سختیهای بسیار و حتی تقدیم جان نیز دریغ نکردهاند. حتی پیش از اسلام، زنان دارای حجاب کامل بودهاند.
وی در ادامه به ماجرای کشف حجاب طاهره قرةالعین، در بهائیت اشاره کرد و گفت: ماجرای این کشف حجاب در فرقه بهائیت که یک فرقه جعلی سیاسی است، اینگونه است که پوشش این شخصیت قبل از کشف حجاب، با برقع بوده است. وی در یک محفل خصوصی بهائی با حضور سران بهائیت، اقدام به کشف حجاب کرد. اقدام او باعث شد که بسیاری از عالمان بهائیت از این فرقه رجوع کنند. اولین شقاق در بهائیت از همینجا شکل گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در هجمۀ فرهنگی غرب علیه فرهنگ اسلامی، یکی از نقاطی که بهشدت مورد تهاجم دشمن قرار دارد، حریم حیا، عفاف و حجاب است، گفت: همۀ ما میدانیم که شکسته شدنِ این حریم، بیشک به شکسته شدن و تخریبِ بخشهای دیگری از فرهنگ اسلامی نیز خواهد انجامید.
کلانتری بیان کرد: سنت ازدواج، بنیاد خانواده، دقت در روابط، پاکی نسلها، نقش بیبدیل مادری و به تبع آن نقش پدری، سبک زندگی اسلامی و التزام به بسیاری از حدود و مرزهای الهی، همگی، ریشه در پاسداشت حریم حیا، عفاف و پوشش دارند و اگر آن حریم شکسته شود، این سنتهای گرانسنگ نیز به شدت آسیب خواهند دید. پوشش و حجاب، همچون پرچمی است که جلو بسیاری از گناهان فردی و اجتماعی را میگیرد. اگر این حجاب کنار رود، بلایی که در اروپا دامنگیر آنها شده، در اینجا نیز اتفاق خواهد افتاد. هویت پدر بسیاری از دانشآموزان مدارس در اروپا، نامشخص است.
وی، در ادامه به توضیح نکته چهارم در پاسخ به چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف پرداخت و گفت: رعایت حجاب، پرهیز از تبرّج و خودنمایی زنان در مقابل مردان و همچنین رعایت حیا و عفاف برای عموم مؤمنان، پارهای از واجبات الهیاند که به صراحت در آیات قرآن کریم و روایات مورد تأکید قرار گرفتهاند.
کلانتری خاطرنشان کرد: جای تردید نیست که در جنگ نرم و هجمۀ فرهنگی غرب علیه فرهنگ اسلامی، یکی از نمادهای عزتآفرینی که بهشدت مورد تهاجم دشمن قرار گرفته، حریم حیا، عفاف و حجاب زنان و دختران پرافتخار ایرانی است. هجمه به این نماد و پرچم عزتآفرین از آن روست که با شکستن این حریم بسیاری از ارزشها و مرزهای دیگر نیز شکسته خواهند شد.
تولیت آستان مقدس، پیرامون پنجمین نکته در پاسخ به چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف گفت: تلاش برای شکستن و از بین بردن این حریم و خاکریز اصلی با آغاز عصر پهلوی در ایران با برنامهریزی حساب شده شروع و پس از انقلاب از حجم و شدت بیشتر و با ابزارهای متنوعتری استمرار یافته است، اما با اغتشاشات طراحی شده سرویسهای اطلاعاتی و عملیاتیِ اردوگاه استکبار در پاییز 1401، این هجمه نرم به یک جنگ ترکیبی و تمام عیار و رویارویی مستقیم و آشکار تبدیل شد، و به تعبیر مقام معظم رهبری این جنگ نرم به کشور تحمیل شد.
وی ادامه داد: محور عملیاتی و شعار اصلی عناصر اصلی و صحنهگردانان و بازیچههای فریب خورده آنان، با تکیه بر امپراطوری زر و زور و تزویر و ائتلاف جهانی رسانهای استکبار به سرکردگی آمریکا و صهیونیزم بینالملل در اغتشاشات پاییز 1401، همه و همه حکایت از این حقیقت دارند که تمرکز و نقطه اصلیِ جنگ نرم دشمنان این مرز و بوم در این مقطع زمانی، عفاف و حجاب زنان و دختران ایرانی، به عنوان یک نماد عزتآفرین، سمبل افتخار و خاکریز اول دفاع از ارزشهای اسلام ناب محمدی (ص) و انقلاب اسلامی است.
کلانتری عنوان کرد: شکستن حریم حجاب و عفاف برای دشمنان این مرز و بوم از چنان اهمیتی برخوردار است که دشمنان قسم خورده ایران، منافقان مزدور، داعشیان وحشی، حزب خونخوار کومله، رژیم صهیونیستی، اربابان آمریکایی و همه کشورهای اروپایی، همه و همه در یک جبهه متحد و با آرایش طراحی شده هجومی در اغتشاشات پاییز 1401 در قالب یک جنگ ترکیبی حضور یافتند.
تولیت حرم مطهر شاهچراغ گفت: جنگ ترکیبی و فتنه 1401 در حقیقت یک جنگ احزاب بود و در نهایت فتنه 1401 و آن جنگ ترکیبی سهمگین، به لطف پروردگار و تدبیر دقیق نظام مقدس جمهوری اسلامی، با شکست و آبروریزی بیسابقهای برای دشمنان ایران روبرو شد. با وجود این، دشمنان تلاش کردهاند که نمایی از همان هدف پلید را در فضای عمومی جامعه حفظ کنند تا بدینوسیله اربابان و فریبخوردگان را برای هجمهای دیگر در میدان نگه دارند.
وی در ادامه با اشاره به توضیح نکته ششم گفت: اکنون سؤال این است که آیا هیچ انسان آگاه و دلسوزی میتواند در اهمیت و اولویت مبارزه و مقابله با این جنگ صلیبی استکبار، علیه یکی از بنیادیترین زیرساختهای فرهنگی و ارزشی میهن اسلامی تردیدی روا دارد؟ بیگمان مقابله با این جنگ ترکیبیِ تمام عیار باید یک مقابله تمام عیار ترکیبی باشد.
کلانتری ادامه داد: در این مقابله ترکیبی، هم دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی مسئولیت دارند، هم دستگاههای فرهنگی، هم نیروی انتظامی، هم قوه قضائیه، هم مجلس و هم دولت. چرا برخی از دستگاههای فرهنگی در این میدان مهم کار خود را به درستی انجام نمیدهند؟ سازمان تبلیغات اسلامی چرا هیچ تبلیغ آشکاری در این خصوص انجام نمیدهد؟ چرا مجلس در تصویب یک قانون تأثیرگذار و جامع در پاسداشت حرمت حجاب و عفاف اینقدر تعلل کرده است؟ چرا وزارت میراث فرهنگی در باب رعایت حجاب و عفاف اینقدر بیمبالات است؟ چرا مدیران سازمانها و ادارات دولتی خود را در مسأله حجاب و عفاف مسئول نمیدانند؟ گاهی از ترک فعل بسیاری از این دستگاهها، باید فریاد کشید.
وی با بیان اینکه عملیات «وعده صادق» از ثمرات همان دفاع مقدس است، گفت: دفاع مقدس به ما آموخت که این موشکها باید ساخته شود. در جنگ نرمی که به این صورت انجام میگیرد، برخی دستگاهها به خواب رفتهاند. ممکن است برخی از آنها زمانی بیدار شوند که دشمن پا بر گردن آنها نهاده باشد. دستگاههایی که ترک فعل دارند، هم امروز و هم در قیامت مؤاخذه خواهند شد.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی، ضمن تشکر از نیروی انتظامی بابت اجرای طرح نور، گفت: حقیقتا کاری که امروز نیروی انتظامی در مقابله با پدیده کشف حجاب و حیازدایی از جامعه اسلامی آغاز کرده است یک جهاد الهی و لبیک به هشدار رهبر فرزانه انقلاب است که لازم است با دقت و جدیّت تمام دنبال شود.
کلانتری گفت: امروز خانوادههای داغدار شهیدان انقلاب، دفاع مقدس و دفاع از حریم اهلبیت (ع) و همه دلسوزان اسلام و میهن اسلامی منتظر اقدامات همه جانبه در مقابله با حرمتشکنیهایی هستند که در تلاش است جامعه دینی و انقلابی را به دوران پهلوی و حاکمیت فرهنگ منحط غربی بازگردانند. طرح نور در حقیقت مقابله با تحجر و واپسگرایی است که باید مورد حمایت همه نیروهای مؤمن و متعهد قرار گیرد. حضرت آقا فرمودند، هدف اصلی این فتنه این است که ما را به فضای فضاحتبار طاغوت برگردانند؛ همچون جاهلیت اولی که پس از بعثت پیامبر (ص) برخی تلاش میکردند مردم را به عصر پیش از پیامبر (ص) برگردانند.
انتهای پیام/424/.