Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@18:14:24 GMT

کودکان مرگ؛ دسته گل والدین بی خیال- میثم ناصرنژاد*

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۱۱۲۶۲

کودکان مرگ؛ دسته گل والدین بی خیال- میثم ناصرنژاد*

همدان- ایرنا- تنها چند دقیقه غفلت و سهل انگاری والدین کافی است تا نسخه مرگ کودکان معصوم پیچیده شود؛ کودکانی که با هزاران امید و آرزو پا به عرصه هستی می گذارند و با اندکی بی توجهی کتاب عمرشان بسته می شود.

کودکانی که مرگ آنها بدون تردید دسته گل بی خیالی والدینی است که هنوز مسئولیت پذیری در قبال فرزندان خود را درک نکرده و به هنگام بروز حادثه به دنبال مقصری دیگر می گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حس ماجراجویی کودکان هرگز بازدارنده نیست و در مقابل این والدین هستند که باید شش دانگ حواس خود را بر رفتار حرکتی کودک جلب کنند.
بارها در رسانه ها اخباری تلخ و تاسف بار مبنی بر بی احتیاطی والدین و مرگ دلخراش کودک را دیده ایم و بازهم درس عبرت خود نکرده ایم.
در هفته های اخیر نیز شاهد خبرهای ناگوار از مرگ کودکانی در همدان بوده ایم که ناشی از سهل انگاری و بی احتیاطی والدین است و لحظه ای بی خیالی و غفلت از کودک، مرگ را نثار جان ظریف و نحیفش می کند.
چندی پیش کودک سه ساله ای در همدان بر اثر سقوط از ارتفاع جان باخت، برخورد سر کودک 6 ماهه با پنکه سقفی در یکی از روستا‌های کبودرآهنگ منجر به مرگ وی شد، همچنین کودک 15 ماهه ای به علت نوشیدن بنزین جان خود را از دست داد.
اردیبهشت ماه امسال نیز به دنبال سهل انگاری والدین در حاشیه روستای حکان از توابع شهرستان رزن، چند قلاده سگ به یک کودک 7 ساله حمله کردند و این کودک به علت شدت جراحات وارده فوت کرد.
سقوط به کانال فاضلاب و چاه، وقوع تصادفات به ویژه واژگونی خودرو، سوختگی، مسومیت، برق گرفتگی، سقوط از ارتفاع و مرگ های ناشی از استفاده نادرست از وسایل خانگی نیز از اتفاق های ناخوشایند در فوت کودکان در همدان بوده است.

** یک لحظه غفلت
سهل انگاری و لحظه ای غفلت از سوی والدین منجر به مرگ زودرس کودکان می شود. در حقیقت والدین بی خیال و سهل انگار عامل مرگ کودکان نترس هستند که آگاهی لازم را از رفتارهای پرخطر ندارند و قربانی حس ماجراجویی خود می شوند.
طبق بررسی‌ها دلیل اینکه بسیاری از کودکانی که در بخش‌ اطفال بیمارستان‌ها بستری می شوند، حوادث ناشی از بی‌ دقتی پدرانی و مادرانی است که پس از این اتفاق ناخوشایند حس نگرانی به آنها دست می دهد.
همچنین بر اساس آمارهای موجود در کشور، هشت ‌علت اولیه مرگ ‌و میر کودکان به ‌ترتیب حوادث و سوانح، ناهنجاری‌های مادرزادی، بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های متابولیسم، بیماری‌های گوارشی و سرطان‌ها است.
در واقع نخستین علت مرگ‌ و میر و نقص عضو کودکان همان حوادث و سوانحی است که حاصل سهل انگاری والدینی بوده که تلخ کامی را نثار خانواده می کنند.
همین آمارها نشان می دهد که حوادث ناشی از مرگ و میر کودکان شامل حوادث ترافیکی، خفگی، مسمومیت، سقوط، سوختگی و غرق شدگی است.

** آموزش پایه ایمن سازی کودک
آمارها نشان می دهد کودکان کمتر از پنج‌سال بیشتر در حوادث خانگی آسیب می‌بینند و کودکان سنین بالاتر در حوادث خارج از خانه دچار حادثه می شوند.
در این بین اگر والدین دقایقی از زندگی روزمره خود را صرف آموزش کودک و آگاهی رسانی از خطرات و حوادث اطراف خود کنند، قطع به یقین با کاهش چشمگیر مرگ و میر آنها همراه خواهد شد.
به همین منظور خانواده ها در کنار ایمن ‌سازی فضای خانه و مراقبت از فرزندان باید خطرات را به آن‌ها گوشزد کنند و مهمترین منبع ایمنی نیز آموزش کودک است.
آموزش به ویژه در این فصل که کودک آزادی محیطی بیشتری برای بازی دارد، منجر به پیشگیری و کاهش حوادث احتمالی می شود.
مرگ فرزند، داغ بزرگ بر پیکره روحی و جسمی والدین است و چه بهتر که با رعایت نکات ایمنی و آموزش به کودک، فردای خوش را برای او و خودمان رقم بزنیم.
خبرنگار ایرنا
7520/1042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي غفلت والدين مرگ كودك سهل انگاري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۱۱۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان معصوم فلسطینی

بیش از ۱۱ هزار کودک فلسطینی در جریان حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسیده یا مجروح شده اند. خبرنگار تسنیم در غزه به روایت قصه دو کودک فلسطینی که این روزها با خطر قطع عضو و مصائب و مشکلات ناشی از این دست و پنجه نرم می کنند، گفتگو کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، حملات کور رژیم صهیونیستی به نوار غزه به ویژه مناطق مسکونی سبب شده تا بسیاری از زنان و کودکان ساکن غزه دچار قطع عضو شوند. «رکان» پسر 18 ساله فلسطینی نیز به رغم نجات یافتن از مرگ در جریان حملات موشکی رژیم صهیونیستی دو پای خود را بر اثر انفجار از دست داد.

 

.

 

 این نوجوان فلسطینی در تشریح جزئیات لحظه اصابت موشک های رژیم صهیونیستی به خبرنگار تسنیم در نوار غزه گفت: پهپاد اسرائیلی به ناگهان ما را هدف قرار داد، همه چیز پیش چشمانم قرمز شد، با آمدن نیروهای امداد رسان و مشاهده وضعیتم، همان اول متوجه شدم که پاهایم قطع شده اند. احساس کردم دیگر هیچ امیدی باقی نمانده است.

«ندا»، دختر نونهال فلسطینی نیز که دو ماه قبل در جریان حمله اسرائیل به اردوگاه المغازی غزه از ناحیه پا مجروح شده است، آرزو دارد تا پاهایش مثل روز اول سلامت خود را بازیابد.

او که هم اکنون با تلاش های کادر پزشکی بیمارستان شهدای الاقصی در تلاش است تا با بهبودی هر چه سریع تر پای خود خطر قطع عضو را از سر بگذراند به خبرنگار تسنیم گفت: وقتی از ناحیه پا مجروح شدم، درد بسیاری داشتم، دعا می کردم پاهایم به مانند روز اولش احیا شود؛ آرزو دارم راه بروم و پاهایم به روزهای اول خود بازگردد.

ایده‌های جالب مردم غزه در برابر توحش همه جانبه صهیونیستهانمایش جنایات صهیونیست‌ها پس از عقب‌نشینی از خان یونس

 

بیش از 11 هزار کودک در خلال تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه به شهادت رسیده اند و تقریبا به همین میزان نیز زخمی شده اند. با این حال بیشتر صدمات وارده به کودکان عمدتا آسیب هایی دائمی است که در نهایت به نقض عضو منجر می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همدلی با کودکان، مهارتی که خانواده‌ها با آن غریبه‌اند
  • با «کودک استرسی» چگونه برخورد کنیم؟
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد
  • بایدها و نبایدهای رفتاری در برخورد با کودکان و 7 اشتباه والدین در تربیت فرزندان
  • قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان معصوم فلسطینی
  • کودک ۵ ساله خرم‌آبادی خاله‌ ۱۴ ساله‌اش را کشت!
  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
  • ۱۷ هزار کودک بدون والدین در نوار غزه | شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی
  • ۱۷ هزار کودک بدون والدین در نوار غزه/ شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی
  • تیراندازی مرگبار کودک ۵ ساله به‌سمت خاله‌اش