Web Analytics Made Easy - Statcounter

سامیارول گلنبه، دانشمند برگزیده جایزه مصطفی (ص) ۲۰۱۷ در مصاحب‌های با موسسه ماشین‌های کامپیوتری ACM به تشریح مدل G-network خود و چگونگی کارایی این مدل در رفع چالش‌های سیستم‌های کامپیوتری پرداخت.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از  ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد مصطفی (ص)، سامیارول گلنبه؛ عضو آکادمی علوم ترکیه (Bilim Academy) و عضو هیات علمی کالج سلطنتی لندن، در مصاحبه های با موسسه ACM به توضیح درباره دستاورد‌ها و زمینه‌های پژوهشی که اخیرا در آن‌ها فعالیت داشته، پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موفقیت او در زمینه طراحی شبکه‌های جی در سیستم‌های کنترل کامپیوتر، باعث برطرفشدن مشکل کمبود سیستم‌های کنترل حالت محور در شبکه‌های صف و راه حل موثر آن در قالب محصول که بین دهه‌های ۶۰ و ۸۰ میلادی ارائه شده بود است.
به گفته پروفسور گلنبه، او با به کارگیری طرح‌های کنترل مانند تخصیص دوباره پویا ترافیک، مسیریابی ترافیک و کنترل پذیرش، موفق به دستیابی به چندین راه حل مجزا در قالب محصول برای این مدل‌ها شده که امکان مدلسازی و تحلیل سیستم‌های تصادفی بزرگ را به او می دهد.
با این همه، مهمترین ویژگی شبکه‌های جی میتواند مشکلاتی مثل بهبود کیفیت همزمان سرویس‌دهی و مصرف انرژی در سیستم‌های کامپیوتری توزیع شده و شبکه‌های معروف به "شبکه‌های بسته انرژی" را رفع کند.
وی در مصاحبه اش عنوان کرد: تمرکز اصلی من در تحقیقات بر روی دو معضل اصلی سیستم‌های کامپیوتری جهانی یعنی امنیت سایبری و مصرف انرژی منعطف شده است.
وی در رابطه با امنیت سیستم‌ها و شبکه اظهار داشت: بهبود این چالش‌ها مانند طراحی عملکرد کامپیوتر است.
گلنبه همچنین در خصوص موضوع مصرف انرژی سیستمها، آن را مسئله‌ای بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر میزان مصرف انرژی کامپیوتر‌ها و اینترنت برابر با مجموع مصرف برق کل آلمان و ژاپن است و تاثیر منفی صنعت فناوری اطلاعات در تولید دیاکسیدکربن از صنعت هوایی بیشتر در نظر گرفته میشود؛ بنابراین اینگونه انتظار میرود که شیوه‌های نوین در جهت رفع معضلات مصرف انرژی و کیفیت سرویسدهی، کارآمد باشند.
امروزه شبکه‌های پول مجازی، هر روزه کاربران بیشتری را از نقاط مختلف دنیا جذب میکنند و به علت ماهیت بی‌نام و نشان بودن شرکت‌های مادر، این شبکه‌ها به آمار بسیار مفصلی از ایجاد (تراکنش‌های تاییدشده) و میزان استفاده هر کدام از واحد‌های پولی خود نیازمند هستند، که این فرآیند انرژی عظیمی را مصرف میکند.
گلنبه با اشاره به معضلات مصرف انرژی مثل Bitcoin‌ها در شبکه‌های پول مجازی، عنوان کرد: بر اساس گزارش‌ها، انجام تراکنش‌ها با استفاده از Bitcoin‌ها به اندازه مصرف برق کشور کوچکی مثل دانمارک، انرژی مصرف میکند. اگر استفاده از این پول‌ها رایج شود، میزان مصرف انرژی این فناوری‌های فعلی فوقالعاده زیاد خواهد شد؛ لذا یکی از مهمترین معضلات فنی بازار‌های پول ارزی، به توانایی آن‌ها در اداره تراکنش‌های خود به شیو‌های قابل ارتقا و مقرون به صرفه در مصرف انرژی بستگی دارد. این مسئله یکی از چالش‌های جدیدی است که محققان علوم کامپیوتری و ارزیابی عملکرد سیستم در حال کار کردن بر روی آن هستند.
وی با اشاره به جدیدترین تحقیقات خود یادآور شد: بر روی شبکه‌های عصبی_تصادفی (RNN) با هدف شبیه‌سازی بهتر رفتار‌های تصادفی و جهشی سیستم‌های عصبی_طبیعی و همچنین به دست آوردن شناخت صحیح‌تری از مراحل محاسبه و کاهش زمان لازم برای یادگیری عمقی سیستم، تحقیقات خود را انجام می‌دهم. از این تکنیک‌ها در جستجوگر‌ها نیز استفاده میشود و به کاربران کمک می‌کند تا به جای دیدن تبلیغات و اطلاعات مورد علاقه موتور‌های جستجو، دقیقا به اطلاعاتی که جستجو کردهاند دسترسی پیدا کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بنیاد مصطفی سیستم کامپیوتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۱۱۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۵ درصدی بهره وری آب در سطح مزرعه با سامانه آبیاری قطره‌ای

به گزارش خبرنگار مهر، علی مختاران صبح چهارشنبه در نشست خبری گرامیداشت روز ملی گندم و نان که در سالن جلسات مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی برگزار شد، با اشاره به تجارب استفاده از سامانه آبیاری قطره‌ای در تولید گندم به عنوان یک گیاه متراکم گفت: در این زمینه باید به کاهش مصرف آب و افزایش تولید و بهره وری در مزارع توجه جدی صورت گیرد.

وی مبنای این حرف را صرفه جویی واقعی در مصرف آب دانست که در سطح استان و کلان کشوری باید مورد پیگیری قرار گیرد و افزود: با توجه به کمبود آب در سراسر کشور، صرفاً با تأمین آب می‌توان تولید را افزایش داد اما ممکن است به ارتقای بهره وری در سطح یک حوزه یا استان نرسیم، بنابراین باید کاهش مصرف آب با در نظر گرفتن حفظ تولید محصول مد نظر باشد.

عضو هیأت علمی بخش تحقیقات آبیاری زهکشی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با اشاره به اینکه برای تحقق این هدف باید از تکنیک‌های به زراعی استفاده کرد، عنوان کرد: یکی از این تکنیک‌ها سامانه آبیاری قطره‌ای نواری است که برای تولید گندم می‌توان از آن استفاده کرد، در کنار این موضوع باید تمهیداتی نیز برای ارتقای بهره وری اتخاذ شود.

مختاران با تاکید بر ضرورت تمرکز بر سامانه کشت و استفاده از مهندسی زهکشی مناسب در جهت حفاظت از خاک بیان کرد: تجربه استفاده از این سامانه در تحقیقات این مؤسسه با حفظ عملکرد محصول از چهار تن در هکتار در مناطق مستعد شوری تا مناطق مستعد و خاک‌های مناسب که ۶ و نیم تن در هکتار بود، حاکی از کاهش ۳۲ درصدی مصرف آب نسبت به سامانه آبیاری سنتی است.

وی با اشاره به کاهش ۱۶ درصدی مصرف آب با استفاده از این سامانه نسبت به بهره گیری از سیستم‌های آبیاری بارانی عنوان کرد: این سامانه توانسته میزان بهره وری آب در سطح مزرعه را ۳۵ درصد افزایش دهد و نسبت به سیستم آبیاری بارانی حدود ۱۰ درصد ارتقای بهره وری داشته باشد. اساس این سامانه دور آبیاری کم و تناوب آبیاری بالاست.

عضو هیأت علمی بخش تحقیقات آبیاری زهکشی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با اشاره به اینکه این سامانه اجازه نمی‌دهد نمک در اطراف ریشه گیاه تجمع کند، مطرح کرد: در مناطقی که کیفیت آب مناسب بود استفاده از این سامانه با حفظ بقایای گیاهی موجب ارتقای ۱۰ درصدی صرفه جویی واقعی آب نسبت به سیستم سنتی و نیز افزایش ۲۰ درصدی عملکرد محصول شد.

مختاران گفت: استفاده از سامانه آبیاری قطره‌ای نواری حتی به مهندسان آب اجازه می‌دهد که به راحتی سیستم‌های هوشمند را به صورت اتوماسیون یا بر خط استفاده از داده‌های هواشناسی اجرا کنند و ضمن مدیریت آبیاری، صرفه جویی واقعی آب در مزرعه محقق شود. توسعه این سیستم نباید مبنای توسعه اراضی کشاورزی بلکه باید مبنای بهبود باشد.

کد خبر 6080972

دیگر خبرها

  • دم‌کرده این گیاه مثل یک خواب‌آور قوی عمل می‌کند
  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • صنایع و سازمان‎ها قسمتی از برق مصرفی را خودشان تولید کنند
  • ۴۳۰۰ مگاوات صرفه جوی برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی
  • این موجودات دوست داشتنی را بخورید!
  • افزایش ۳۵ درصدی بهره وری آب در سطح مزرعه با سامانه آبیاری قطره‌ای
  • شهری که برای ۱۰۰ سال آینده طراحی شد
  • پنج فایده شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم
  • قارچ چاگا ؛ برای افرادی که به سیستم ایمنی خود اهمیت می دهند(+عکس)
  • کاهش مصرف انرژی در فرودگاه شهید باکری ارومیه