Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-29@20:31:47 GMT

ثبت ملی گلیم چهل ماشوله کرمان

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۱۶۳۲۸

به گزارش خبر گزاری صداوسیما  مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از ثبت ملی روستای بیدکردوئیه  بافت در رشته گلیم چهل ماشوله خبر داد وافزود  این تصمیم در آخرین نشست شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، پس از ارائه گزارشی از شاخص‌ها و نقاط قوت  گرفته شد.

غلامرضا فرخی گفت  این گلیم در دهستان های فتح آباد و دشتاب به ویژه روستاهای بیدکردوئیه و زردشت شهرستان بافت بدست هنرمندان  بافته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بگفته وی  صادرات، ترویج و توسعه صنایع‌دستی، حوزه میراث‌فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری، میزان فعالیت تشکل‌های غیردولتی از جمله شاخص‌هایی است که برای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در این شورا مدنظر قرار می گیرد.
گلیم چهل ماشوله یا سینه ریز از مشهورترین دست بافته های شهرستان بافت کرمان است که قدمت آن به دوران صفویه و ورود ایل افشار به این منطقه باز می گردد.
چهل ماشوله نوعی طرح راه راه است که با تکنیک جفت قلاب و به صورت معکوس باف بافته می شود و وجه تسمیه آن برگرفته از میله های چوبی یا فلزی بوده که در گذشته خامه های رنگی به دور آن پیچیده و بافندگان از آن استفاده می کردند.
چپ بافت بودن این دست بافته یکی از ویژگی های منحصر به فرد تکنیک بافت این محصول در کرمان است.
مهم ترین نقوش این نوع دست بافته چهار گل، چهار فصلو، ترمئو، چوگونو، خارا، کله قوچی، سم قاطرو، گنبه ای و غیره است.
پیش از این در تابستان سال 96 گلیم شیرکی پیچ و شهر سیرجان دیگر شهر استان کرمان به عنوان شهر جهانی گلیم ثبت جهانی شد.
روستای بیدکردوئیه حدود 25 کیلومتری شمال غرب شهرستان بافت واقع شده و از مناطق ییلاقی و خوش آب هوا  است

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: گلیم چهل ماشوله ثبت ملی بافت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۱۶۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاهی از صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان و بلوچستان، دبیر برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته شهرستان زابل گفت: این نمایشگاه به مدت شش روز در دانشگاه زابل دایر است.
مهین جاودان افزود: این نمایشگاه تا ۱۴ اردیبهشت ماه  با هدف معرفی و بازاریابی ظرفیت‌های تولیدی و کارگاهی هنرمندان فعال صنایع‌دستی در محل سایت قدیم دانشگاه زابل دایر است. 

وی ادامه داد: به مناسبت هفته کار و کارگر و کارآفرینی و هفته معلم، این نمایشگاه با همکاری دانشگاه زابل، مرکز نوآوری، بخشداری کرباسک و میراث‌فرهنگی دایر شده است.

دیگر خبرها

  • فرش دستباف هنر مادر است
  • راور، بافت و زرند شوراهای اسلامی نمونه استان کرمان شدند
  • نمایشگاهی از صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • تخصیص ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای عمران و توسعه روستاهای گلستان
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود