Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-19@05:35:25 GMT

حرّافی به سبک حرّاف بزرگ

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۱۹۱۷۴

حرّافی به سبک حرّاف بزرگ

رئیس‌جمهوری که توئیتر را هم کلافه کرده باز هم توئیت کرد. توئیتی توهین‌آمیز و عاری از فرهنگ سیاسی اجتماعی که برخی را به خنده انداخت و بعضی را خشمگین کرد و البته بعضی هم خوشحال شدند از این‌که مملکت و مردمشان را تهدید کرده‌ است. محسن بوالحسنی

ایران آنلاین /تحلیلگران به توئیت ترامپ از چند زاویه واکنش نشان دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلاً نوشتند ترامپ توئیت خود را با حروف بزرگ نوشت تا با نشان دادن تن صدای قوی و لحنی خشن، بر هشدارآمیز و جدی بودن پیامش تأکید کند و از طرف دیگر اسم و عنوان رئیس جمهوری روحانی را با حروف کوچک نوشت تا با جنگ روانی کلماتش را منتقل کند. به هر صورت به قول آن روزنامه‌نگار امریکایی یکی از مهم‌ترین تهدیدات امنیت ملی برای امریکا، افزایش کلمات هر توئیت از 140 حرف به 280 حرف بود. جمله «هرگز یک ایرانی را تهدید نکن» ظریف حامل پیامی محترمانه اما قاطع بود و توئیت ترامپ سطحی از دیپلماسی را نشان می‌داد که در آن فرهنگ و اخلاق گویی هنوز به سده‌های آغازین کشف امریکا مربوط می‌شود؛ و نه تاریخی چندهزار ساله همچون ایران. چهره‌های فرهنگی و هنری جامعه در گفت‌و‌گو با «ایران» به توئیت دونالد ترامپ واکنش نشان داده‌اند.


ایران همیشه ایران است

رضا رویگری
بازیگر
آدم چه می‌تواند درباره کسی مثل ترامپ بگوید. من خیلی از محیط‌های مجازی مثل توئیتر و اینها سر در نمی‌آورم اما شنیدم که چه حرف بی‌موردی از دهانش درآمده است. آدم بگوید رئیس جمهوری امریکا دیوانه است؟ خب توهین به مردم امریکا محسوب می‌شود. این آدم پای هیچ کدام از تعهدهای بین‌المللی خود که نایستاد هیچ؛ پای حرف‌های ساده خودش هم نمی‌تواند بایستد. بدتر از آن از گوشه‌ وکنار می‌شنوم که برخی ایرانی‌های مقیم خارج هم می‌روند زیر علم امثال این‌ها سینه می‌زنند و فکر می‌کنند با به راه انداختن جنگ مشکل حل می‌شود و مملکتی که آن‌ها در ذهن دارند و برایشان مدینه فاضله‌ای است توهمی شکل می‌گیرد. این افراد یا بچه‌ هستند یا تاریخ را نمی‌دانند یا نان و آبشان از این سازمان‌ها تأمین می‌شود. ایران یک کشور یکپارچه است. اینهمه قومیت مختلف در این کشور زندگی می‌کنند اما همگی ایرانی هستند و همیشه در برهه‌های مختلف تاریخی پشت کشورشان درآمده‌اند. مگر می‌شود با چهارتا رجز توخالی این مردم را ترساند. بله مشکلات زیاد است اما مگر کسی به خاطر مشکلات سر مملکتش قمار می‌کند. چطور بعضی‌ها متوجه نمی‌شوند که برخی مثل لاشخور بالای سر این مملکت ایستاده‌اند تا به خیال خام خودشان ایران را تکه تکه کنند. از این خبرها نیست. ایران همیشه ایران است.

توئیت ترامپ مغالطه حقوقی است

محمود آموزگار
رئیس اتحادیه ناشران ایران
استنباط من این است که کشورهای دیگر حق ندارند در امور کشوری دیگر دخالت کنند یا با تنگ‌کردن فضا و شرایط اقتصادی اجتماعی مردم عرصه را برای راهبرد اهداف خود مهیا کنند. تنها کسانی که حق دخالت در امور مملکت دارند مردم همان کشور هستند که باید با هم اندیشی و چاره‌جویی درباره سرنوشت کشورشان حرف بزنند، انتقاد کنند و مطالبه‌گر باشند. او در حال حاضر، نه فقط مسأله ایران، بلکه مسأله تمام دنیاست. روی کار آمدن ترامپ در امریکا یک اتفاق عجیب و منحصر به فرد بود که همه می‌دانند در نهایت انتخاب او چه شوکی به مردم امریکا و از طرف دیگر اهل رسانه وارد کرد. توئیت دونالد ترامپ به عقیده من هیچ وجه حقوقی ندارد، بلکه باید از آن به عنوان یک «مغالطه حقوقی» یاد کرد. ایران کشوری را تهدید نکرده است بلکه در پاسخ به بدعهدی امریکا از حق خود تنها دفاع کرده و این کشور و نزدیکانش را متوجه حقوق قانونی خود کرده است.


لاتی که ادای هیتلر را در می‌آورد

هوشنگ ماهرویان
روشنفکر عرصه عمومی
دونالد ترامپ نماینده جریان‌ جنگ‌طلب، آشوب‌طلب است. او صاحبان سهام و سرمایه‌دار‌های اسلحه‌سازی را نمایندگی می‌کند و مدام بر تنش‌ها و مجادله‌ها دامن می‌زند. صراحتاً بگویم او، لاتی‌ست که می‌خواهد ادای هیتلر را در بیاورد. در این راه از هر ابزار و شیوه‌ای بهره می‌گیرد. از دشمن، غیر از دشمنی انتظار نمی‌رود. اما مسأله‌ اساسی این است که ما در زمین آن‌ها بازی نکنیم. آن‌ها از این نوع مواجهه‌ها و تند‌تر کردن فضا استفاده می‌کنند، تا جامعه جهانی را علیه ایران بشورانند. ما می‌توانیم با خویشتنداری و تعامل مؤثر و سازنده‌تر با دیگر کشور‌های جهان کارمان را پیش ببریم. دامن زدن به این تنش‌ها و سیاست‌‌های تنش‌زا زمینه‌ها و امکان تعامل ما با جهان را کمتر می‌کند و این همان چیزی‌ست که دونالد ترامپ و کارگزارانش می‌خواهند. در تاریخ چند دهه اخیر نگاه ‌کنید، می‌بینیم که عمده لشکر‌کشی‌های امریکا به بهانه‌های واهی به کشور‌های مختلف جهان در دوره زمامداری جمهوری‌‌خواه‌ها رقم خورده است. ما باید این فضا را مدیریت کنیم در عین حفظ اقتدار، زمینه‌های و ظرفیت‌های تعامل با کشور‌های مختلف جهان را حفظ کنیم و گسترش دهیم. نیاز جامعه و مملکت ما گسترش آرامش و پرهیز تنش است.



جان می‌دهیم، خاک نمی‌دهیم

حسین رفیعی
مجری/ بازیگر
من آنچنان درباره سیاست نمی‌دانم و حرف نمی‌زنم و خوشحالم که نه درباره سیاست بلکه درباره کشورم قرار است چیزی بگویم. از اینجا حرفم را شروع کنم که وقتی می‌خواهیم و می‌خواهند درباره ایران حرف بزنند باید به این مسأله اساسی فکر کنند که آنها قرار است از کشوری حرف بزنند که مردان و زنانش با دست و چشم بسته زیر خاک و آب شهید می‌شوند اما ذره‌ای از خاکشان را نمی‌دهند. پس ما مردمی هستیم که جان می‌دهیم اما خاک نه. آقای ترامپ و دیگران باید بدانند که هرگز نمی‌توانند ایران را با هیچ کشور دیگری مقایسه کنند و فکر کنند ما هم در نهایت سرنوشتی مثل آن‌ها خواهیم داشت. این کشور، کشور اسطوره‌ها و پهلوان‌هاست و این حرف را با تاریخمان به همه ثابت کردیم. من به عنوان یک دهه چهلی خوب به یاد دارم که یک روز یک مدعی می‌گفت ما سه روزه تهران را فتح می‌کنیم و همان شد که فتح کند. روزگار این حرف‌ها و تهدیدها آنهم خطاب به این مردم و این مملکت گذشته است. ترامپ و توئیت‌هایش که معلوم‌الحال هستند. خودش را سوژه خنده مردم خودش کرده چه برسد به دیگران. توئیت‌های او فقط برای ژورنالیست‌ها جذاب است که سوژه خبری از آن بیرون بیاورند و گرنه که هیچ آبی از این توئیت‌ها گرم نمی‌شود. آدمی که می‌رود با دولتمرد کشور دیگر حرف می‌زند و رودررو کرنش می‌کند و بعد می‌رود توی توئیترش رجز می‌خواند که تکلیفش معلوم است. در دعوای خانوادگی، آن عضو از خانواده ضرر می‌کند که به حالت قهر از خانه بیرون می‌رود و سر از محله دیگر در می‌آورد و برعلیه خانواده خودش حرف می‌زند. ما امروز نه از دعوای سیاسی و... بلکه از کیان مملکت حرف می‌زنیم. آنها در خانه رجز می‌خوانند اما می‌دانند این سرزمین از آن سرزمین‌هایی نیست که آنها بتوانند با ترس و ارعاب زمینشان بزنند.






 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۱۹۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: برنده نشوم، حمام خون به‌ راه خواهد افتاد!

به گزارش مهر به نقل از سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و نامزد فعلی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در هشداری عجیب مدعی شد که اگر در انتخابات پایان سال جاری میلادی برنده نشود، در صنعت خودروسازی و تمام کشور حمام خون به‌راه خواهد افتاد!

ترامپ پیش‌تر وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات روی خودروهای ساخت خارج از آمریکا عوارض ۱۰۰ درصدی اعمال خواهد کرد و همچنین مدعی شده بود که صنعت خودروسازی داخلی تنها در صورتی مصون خواهند ماند که او در انتخابات پیروز شود.

ترامپ گفت: قصد داریم تا روی تک تک خودروهایی که از مرز وارد می‌شوند، تعرفه ۱۰۰ درصدی ببندیم و اگر من انتخاب شوم، قادر به فروش آنها نخواهید بود. اگر هم انتخاب نشوم، در تمام (کشور) حمام خون به راه خواهد افتاد!

ترامپ در ادامه خطاب به شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین گفت: شما و من دوست هستیم و به راه و روش معامله من آگاه هستید. قرار نیست هیچ آمریکایی در آن کارخانه‌های غول‌پیکر خودروسازی که در مکزیک در حال ساختن آن هستید، استخدام شود و قرار هم نیست که آن خودروها را به ما بفروشید. روی تک تک خودروهایی که از خارج وارد می‌شوند، تعرفه ۱۰۰ درصدی اعمال می‌کنیم و مطمئن باشید که اگر من برنده شوم، شما نمی‌توانید خودروهای‌تان را به آمریکا بفروشید.

رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین اضافه کرد: اگر در این انتخابات پیروز نشوم، مطمئن نیستم که دیگر بتوانید رنگ انتخابات را در این کشور ببینید.

همچنین کارولین لیویت، سخنگوی ستاد انتخابات ترامپ در واکنش به اظهارات وی گفت: سیاست‌های جو بایدن (رئیس جمهور آمریکا)، برای صنعت خودروسازی و کارگران این بخش، حمام خون اقتصادی به راه خواهد انداخت.

جیمز سینگر، سخنگوی ستاد انتخاباتی باید نیز در بیانیه‌ای به اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و گفت: این چهره واقعی ترامپ است؛ یک بازنده که با بیش از هفت میلیون رأی شکست خورد و بعد به‌جای آنکه مخاطبان جریان اصلی گسترده‌تری را به خود جذب کند، روی تهدیدهایش درباره خشونت سیاسی، پافشاری کرد و می‌کند. او به‌دنبال یک ششم ژانویه دیگر است اما مردم آمریکا یک بار دیگر در ماه نوامبر طعم شکست را به او خواهند چشاند چون آنها همچنان مخالف افراط‌گرایی، گرایش شدیدش به خشونت و عطش او برای انتقام هستند.

ترامپ در بخش دیگری از سخنرانی‌اش بار دیگر افرادی که به دلیل جرایم شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ در زندان هستند را «گروگان» خواند و گفت: با آنها به شدت بدرفتاری و نادعادلانه برخورد می‌شود و همه این را می‌دانند. به محض اینکه به (کاخ سفید) برسیم، بلافاصله روی این موضوع کار خواهیم کرد و کشورمان را نجات خواهیم داد.

دیگر خبرها

  • رهبری یکی از مؤلفه‌های اصلی قدرت ایران است
  • بزرگ‌ترین رویداد بین الملی تاریخ کشور در حوزه ورزش‌های الکترونیک برگزار می‌شود.
  • بوی خون از نطق ترامپ
  • امضای بزرگ‌ترین قرارداد نفتی
  • تصویر/ کنایه آذری جهرمی به توئیت جلیل محبی
  • ترامپ: اوکراین باید بدهی ما را بپردازد
  • ترامپ: برنده نشوم، حمام خون به‌ راه خواهد افتاد!
  • ترامپ: پیروز نشوم، حمام خون به راه خواهد افتاد (فیلم)
  • ترامپ: زلنسکی بهترین فروشنده تاریخ است
  • توئیت وحید اشتری درباره باغ جنجالی ازگل