Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-16@09:18:07 GMT

کارمند راه آهنی که سینمای ژاپن را متحول کرد

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۱۹۷۶۱

کارمند راه آهنی که سینمای ژاپن را متحول کرد

«هاشیموتو» که درابتدا یک کارمند راه آهن بود در سال ۱۹۳۸ وارد ارتش شد.

همکاری «شینوبو هاشیموتو» به عنوان فیلم‌نامه‌نویس با «آکی‌را کوروساوا» در فیلم‌هایی چون «راشامون» و «هفت سامورایی»، سینمای ژاپن را در دهه ۱۹۵۰ میلادی به اوج درخشش در سطح بین‌المللی رساند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، «شینوبو هاشیموتو» که چند روز پیش (۱۹ جولای) بر اثر ابتلا به ذات‌الریه در خانه‌اش در شهر توکیو درگذشت، در طول دوران فعالیت هنری خود بیش از ۷۰ فیلمنامه برای کارگردانان نامدار سینمای ژاپن از جمله «تاداشی ایمای»، «ماساکی کابایاشی» و «میکیو ناروسی» نوشت اما بیشتر برای همکاری طولانی مدت با «آکی‌را کوروساوا» در فیلم‌هایی چون «هفت سامورایی» (۱۹۵۴)، «راشامون» (۱۹۵۰) و «زیستن» (۱۹۵۲) شناخته می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«کوروساوا» با چندین نویسنده ژاپنی در فیلم‌هایش همکاری داشت اما به هیچ یک به اندازه «هاشیموتو» نزدیک نبود.

«هاشیموتو» که درابتدا یک کارمند راه آهن بود در سال ۱۹۳۸ وارد ارتش شد اما به سبب ابتلا به بیماری سل خدمت نظامی‌اش خیلی زود خاتمه یافت و در بیمارستان در کنار فردی بستری شد که مجله‌های سینمایی ژاپنی می‌خواند. وی یکی از این مجلات را که در آن یک فیلمنامه نمونه آورده شده را مطالعه می‌کند و متوجه شد که خودش می‌تواند فیلمنامه‌های بهتری بنویسد.

نگارش اولین متن «هاشیموتو» بیش از سه سال طول کشید و وی با استفاده از تجاربش به عنوان یک سرباز جنگی در بیمارستان نظامی این متون را نوشت. فردی به نام «مانسوکو ایتامی» نوشته‌های «هاشیموتو» را خواند و بسیار تحت تاثیر قرار گرفت و پیشنهاد داد این متن به یک فیملنامه سینمایی تبدیل شود. این فیلمنامه هسته اصلی فیلم «راشامون» ساخته «آکی‌را کوروساوا» را شکل داد، فیلمی درباره تجاوز و قتل که از زوایای مختلفی روایت می‌شد.

در حالی که «راشامون» در ژاپن با بازخوردهای متفاوتی همراه بود اما موفق به کسب جایزه شیر طلای بهترین فیلم جشنواره ونیز ۱۹۵۱ شد و جایزه افتخاری اسکار بهترین فیلم خارجی را نیز کسب کرد. اکران این فیلم نقطه عطفی در تاریخ سینمای جهان ایجاد کرد و «کوروساوا» را به همراه دیگر سینماگران پیشگام ژاپنی چون «یاسوجیرو اوزو» و «کنجی میزوگوچی» در عرصه جهانی مطرح کرد.

«هاشیموتو» در همکاری بعدی خود در فیلم «هفت سامورایی» با «کوروساوا» همکاری کرد، فیلمی سه ساعته درباره گروهی از سامورایی‌های بیکار که برای دفاع از یک روستا در مقابل راهزنان استخدام می‌شوند. از این فیلم به عنوان اولین آثاری یاد می‌شود که مورد توجه «راجر ایبرت» منتقد سرشناس فیلم قرار گرفت و بعدها نسخه هالیوودی این فیلم با عنوان «هفت شگفت‌انگیز» نیز ساخته شد.

نگارش فیلمنامه «سریر خون» (۱۹۵۷) همکاری بعدی «هاشیموتو» و «کوراساوا» را شکل داد که اقتباسی از نمایشنامه «مکبث» اثر «ویلیام شکسپیر» بود. «دژ پنهان» (۱۹۵۸) همکاری بعدی این دو سینماگر بود که بعدها منبع الهام «جورج لوکاس» برای ساخت مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» شد.

اما «زیستن» را شاید بتوان برترین فیلمنامه‌های «هاشیمونو» دانست که اقتباسی آزاد از رمان «مرگ ایوان ایلیچ» اثر «لئو تولستوی» بود، فیلمی درباره مردی که تنها ۷۴۵ روز دیگر زنده است.

در سال ۲۰۰۶ کتاب خاطرات «شینوبو هاشیموتو» با عنوان «آکی‌را کوراساوا و من» منتشر شد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سینمای ژاپن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۱۹۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارسا برنامه‌ای برای تغییر نظر ژاوی ندارد

مدیر ورزشی باشگاه بارسلونا اعلام کرد که باید خود ژاوی درباره ماندن یا جدایی‌اش از تیم در تابستان پیش رو تصمیم بگیرد و باشگاه هیچ برنامه‌ای برای تغییر نظر او ندارد.

به گزارش ایسنا، ژاوی چند هفته پیش بعد از نتایج کابوس‌واری که آبی‌اناری‌ها کسب کردند اعلام کرد که در پایان فصل این تیم را ترک خواهد کرد. این تصمیم ژاوی باعث شد تا بارسلونا به‌کلی متحول شود و نتایج خوبی را در هفته‌های اخیر به دست آورد. حال که بارسلونا متحول شده است، بسیاری بر این باورند که ژاوی تغییر نظر خواهد داد و در آبی‌اناری‌ها باقی خواهد ماند.

به نوشته اسپورت، دکو، مدیر ورزشی باشگاه بارسلونا، درباره تلاش برای تجدید نظر ژاوی گفت: آرامش در تیم باعث تغییر در نتایج شده است. ما با ژاوی صحبت کرده‌ایم. این یک موضوع شخصی است و به خود سرمربی بستگی دارد. قرار شده است تا پایان تصمیمی گرفته نشود و بیشتر از این نمی‌توانم توضیح دهم.

او ادامه داد:  روی بازی‌های باقیمانده تمرکز کرده‌ایم و این چیزی است که خود ژاوی هم می‌خواهد. آنچه روشن است این است که نتایج تیم تغییر کرده است. تا الان که با شما صحبت می‌کنم هیچ برنامه‌ای برای قانع‌کردن ژاوی در راستای ماندن در تیم وجود ندارد. اگر چیز جدیدی باشد آن را علنی می‌کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استیلی: رفیعی متحول شده است و وسط زمین را مدیریت می‌کند
  • متنی که موساد نوشت و کارمند اینترنشنال خواند! + ویدئو
  • اعلام برندگان بهترین فیلمنامه‌های سال انجمن نویسندگان آمریکا
  • والتر هیل با یک فیلم نوار برمی‌گردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
  • محمد نخودی و امیرمحمد یزدانی کارمند همراه اول شدند
  • کاریکاتور/ آبکش آهنی
  • جام صفوی ورزش استان اردبیل را متحول می‌کند
  • بارسا برنامه‌ای برای تغییر نظر ژاوی ندارد
  • چقدر برای نرخ بیمه و درمان از فیش حقوقی هر کارمند کسر می‌شود؟
  • حکایت‌های کمال از کتاب