Web Analytics Made Easy - Statcounter

هنوز آن‌طور که باید و شاید از ظرفیت‌های صنعتی استان فارس استفاده نشده و این استان تا صنعتی‌شدن راه طولانی دارد راهی که با موانعی از جمله قوانین دست و پاگیر بالادستی روبه‌روست. ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۴ استانها فارس نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، استان فارس تا صنعتی‌شدن راه طولانی دارد و هنوز آن‌طور که باید و شاید از ظرفیت‌های صنعتی این استان استفاده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند که نمی‌توان از عملکرد خوب برخی صنایع در تولید و صادرات چشم‌پوشی کرد اما ظرفیت فارس فراتر از عملکرد این واحدهاست.

قوانین بالادستی یکی از مشکلات صنایع فارس

مدیر یکی از کارخانه‌ تولید محصولات بهداشتی گلسار در‌ گفت‌و‌گو با تسنیم با بیان اینکه مشکلات ما استانی نیست و ما در استان هیچ‌گونه مشکلی نداریم، می‌گوید: مسائلی که فعالیت صنایع فارس را با مشکل روبه‌رو کرده قوانین بالادستی است که توسط دولت و وزارت‌خانه‌های مربوطه وضع می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از ‌مشکلات تمرکز زایی در ثبت سفارش است که کارخانه‌هایی فعال در شهرستان‌ها را در جذب مواد اولیه با مشکل روبه‌رو کرده است، افزود: عدم‌ اجرایی شدن دستورات بانک‌ مرکزی در ‌بانک‌های عامل و در زمان مناسب یکی دیگر از مشکلات است که سبب تاخیر در فعالیت واحد‌های صنعتی شده است.

لزوم فعالیت همزمان صنایع کوچک و بزرگ در‌کنار هم

ناصر ابراهیمی، استاد اقتصاد دانشگاه آزاد واحد شیراز، در گفت‌وگو با تسنیم گفت: یکی از الزامات اقتصاد پویا در ‌هر ‌جامعه‌ای وجود واحد‌های کوچک و متوسط در کنار واحد‌های بزرگ صنعتی است.

ابراهیمی با بیان اینکه صنایع بزرگ زمانی امکان توسعه فعالیت دارند که از محل تولیدات صنایع کوچک استفاده درست کرده و در تولیدات خود از آنها بهره گیرند، اظهار داشت: پس تا زمانی که صنایع زیردستی و وابسته توسعه نداشته باشند نباید از صنایع بزرگ انتظار پیشرفت داشت.  

نگاه کارخانه‌های فارس به بازارهای جهانی باشد

استاندار فارس نیز در بازدید از کارخانه‌ گلسار با بیان اینکه برخی از کارخانه‌های استان با سرمایه‌گذاری کمتر از پتروشیمی‌ها چندین‌ برابر آنها اشتغال‌زایی کرده‌اند، گفت: اقتصاد مقاومتی را باید در این گونه کارخانه‌ها دنبال کرد چون علاوه بر بازار داخلی به بازارهای خارجی نیز توجه داشته‌ و به دلیل تولیدات مرغوب با شرکت‌های خارجی رقابت کرده‌اند.

اسماعیل تبادار معتقد است که توسعه و حفاظت از جایگاه، استانداردسازی و نگاه به بازار‌های جهانی از جمله مواردی است که باید ‌مورد توجه تولیدکنندگان استان فارس باشد و می‌گوید: با توجه به توان و ظرفیت استان فارس انتظار داریم که کارخانه‌های استان برند‌های برتر کشور باشد.

بیش از 89 درصد ظرفیت صنایع فارس مربوط به صنایع کوچک و متوسط است که با بالابردن کیفیت محصولات و میزان صادرات نه تنها زمینه رشد و توسعه خود را فراهم می‌کنند بلکه راه پیشرفت را برای صنایع بزرگ و بالادستی فراهم می‌کنند.

گزارش از علیرضا پرنیان

انتهای پیام/ش

R41382/P1361/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۲۰۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار واحد کشتارگاه صنعتی در شهرستان فسا

در جریان سفر رئیس کل دادگستری استان فارس به شهرستان فسا یک کشتارگاه صنعتی طیور که فعالیت آن از ۴ سال پیش متوقف شده بود با حمایت قضایی به چرخه تولید بازگشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، حجت الاسلام سید کاظم موسوی در مراسم آغاز به کار مجدد این واحد صنعتی با بیان اینکه در بازدید سال گذشته موضوع تعطیلی این واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفت، گفت: این واحد صنعتی با مشکلات متعددی مواجه بود که با ورود ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان فارس و تعامل با دستگاه‌های اجرایی، این مشکلات حل و فصل و امروز فعالیت مجدد آن آغاز شد.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در ستاد اقتصاد مقاومتی و حمایت حقوقی و قضایی از واحد‌های تولیدی و صنعتی در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق شعار سال است، افزود: در سیاست‌های ابلاغی سند تحول قوه قضاییه بر جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی، صنعتی و اقتصادی تاکید شده است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان فارس همچنین از استمرار فعالیت ستاد اقتصاد مقاومت دادگستری استان و جدیت در پیگیری مشکلات 80 واحد دارای مشکل خبر داد و گفت: با مدیریت و نظارت مستقیم معاون قضایی دادگستری استان در هفته با تشکیل دو جلسه در اتاق بازرگانی استان و شهرک صنعتی شیراز مشکلات واحد‌های صنعتی پیگیری خواهد شد و موانع موجود در مسیر فعالیت اقتصادی آنان شناسایی و با کمک مسئولان و کارشناسان حل و فصل می‌شود.

موسوی رصد فعالیت واحد‌های تولیدی احیا شده و ادامه حمایت حقوقی و قضایی در جهت پیشگیری از ایجاد اختلال در روند فعالیت آنان را از جمله برنامه‌های ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان خواند و تصریح کرد: بازدید‌های میدانی و هدفمند از واحد‌های صنعتی و تولیدی در سراسر استان فارس و تشکیل جلسات با محوریت دادگستری استان با مدیران واحد‌های تولیدی و بررسی کمبود مواد اولیه، عدم وصول مطالبات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و مشکلات بانکی و دریافت تسهیلات بانکی و همچنین هماهنگی با ادارات آب و برق و سایر دستگاه‌های خدمات رسان مطرح و با جزئیات و حساسیت پیگیری می‌شود.

وی رفع مشکل و بازگشت واحد کشتارگاه صنعتی طیور «جهان زرین» فسا را از جمله اقدامات عملی دادگستری فارس را در راستای پیشگیری از بیکاری نیرو‌های کار خواند و خاطرنشان کرد: این واحد تولیدی علاوه بر اشتغال 100 نفر به صورت مستقیم زمینه فعالیت اقتصادی 300 نفر دیگر به صورت غیرمستقیم را فراهم کرده و با قول مساعد سرمایه گذار، طرح توسعه واحد صنعتی را مطرح کرده است که در این خصوص نیز حمایت‌های قضایی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • سبد گردشگری دانشگاه آزاد شاهرود تدوین شد
  • یخساز صنعتی و یخساز قالبی: افزایش بهره وری در صنایع مختلف
  • آغاز به کار واحد کشتارگاه صنعتی در شهرستان فسا
  • برنامه‌ریزی برای تبدیل شهرک صنعتی سروستان به قطب جدید صنعتی فارس/راه‌اندازی ناحیه صنعتی کوار
  • جلوگیری از بیکار شدن ۷۸۰۰ کارگر استان مرکزی در سال گذشته
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • میامی برای توسعه به راه اندازی کارخانه های فرآوری نیاز دارد
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رشد تولید ماشین آلات صنعتی در دولت سیزدهم+ فیلم