Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-06@20:17:39 GMT

مسمومیت با خورشید چیست؟

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۲۰۲۱۶

مسمومیت با خورشید چیست؟

به گزارش پارس نیوز، 

یک آفتاب سوختگی شدید شرایطی به واقع ناخوشایند است. وقت گذراندن بیش از حد زیر نور خورشید در فصل تابستان می تواند به بروز برخی خطرات سلامت منجر شود که از کم آبی خفیف بدن تا خستگی گرمایی یا گرمازدگی را در بر می گیرند. این در شرایطی است که به رغم تلاش برای محافظت از خود در برابر نور خورشید، خطر آفتاب سوختگی پوست نیز همواره وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 آفتاب سوختگی شدید می تواند تجربه ای بسیار دردناک همراه با قرمزی پوست، ظهور تاول و حتی علائم شبه آنفلوآنزا باشد. تمام این علائم موجب شده اند تا آفتاب سوختگی شدید با نام مستعار مسمومیت با خورشید نیز شناخته شود.

مسمومیت با خورشید چیست؟

مسمومیت با خورشید را به طور خاص در قالب یک آفتاب سوختگی دردناک تسخیص خواهید داد. افزون بر قرمزی پوست، ممکن است ظهور تاول ها یا راش پوستی را تجربه کنید. اگر به یک اختلال سیستم ایمنی زمینه ای یا بیماری پوستی مبتلا باشید، ممکن است با فتودرماتوز یا ظهور جوش ها یا راش های پوستی که واکنش های غیر طبیعی پوست به نور خورشید هستند نیز مواجه شوید.

علائم مسمومیت با خورشید

مسمومیت با خورشید دارای برخی علائم مشترک با یک آفتاب سوختگی معمولی است که از آن جمله می توان به قرمزی پوست، تاول زدن، و درد در محلی که پوست تحت تاثیر پروتوهای فرابنفش خورشید قرار گرفته است، اشاره کرد.

افزون بر این موارد، آفتاب سوختگی شدید می تواند به تورم در ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته یا علائم شبه آنفلوانزا مانند سردرد، تب، یا حالت تهوع نیز منجر شود. به طور معمول، طی چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض خورشید متوجه آغاز علائم آفتاب سوختگی می شوید، اما نمایان شدن مسمومیت با خورشید ممکن است یک روز یا بیشتر طول بکشد.

درمان مسمومیت با خورشید

نخستین کاری که با مشاهده یک آفتاب سوختگی - خفیف یا شدید - می توانید انجام دهید خروج از زیر نور خورشید و قرار گرفتن در مکانی سایه و خنک است.

سپس، آسیب را ارزیابی کنید. ظهور تاول های دردناک یا علائم کم آبی بدن نیازمند مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق‌تر شرایط و در موارد شدید درمان علائم و کم آبی بدن هستند. اگر تاول ها بخش بزرگی از بدن را فرا گرفته اند مراجعه به پزشک در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین گزینه است.

آفتاب سوختگی خفیف را احتمالا می توانید در خانه نیز درمان کنید. این روند را با یک دوش آب سرد یا استفاده از کمپرس های سرد برای کمک به تسکین درد یا کاهش دمای پوست آغاز کنید. ژل آلوئه ورا با اثر خنک کنندگی خود می تواند به تسکین علائم کمک کند. کمپرس شیر سرد نیز می تواند علائم را تسکین دهد زیرا لیپیدهای موجود در شیر اثری تسکین دهنده بر پوست دارند.

قرص های مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن نیز ممکن است به تسکین علائم آفتاب سوختگی کمک کنند که البته مصرف آنها باید چند روز ادامه داشته باشد.

همچنین، آب فراوان بنوشید زیرا آفتاب سوختگی ها و مسمومیت با خورشید می توانند بدن را با کم آبی شدید مواجه سازند. پس از قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید، آبرسانی به بدن عاملی کلیدی برای مقابله با بیماری های ناشی از این شرایط محسوب می شود.

پیشگیری از مسمومیت با خورشید

از آنجایی که مسمومیت با خورشید در حقیقت یک آفتاب سوختگی شدید محسوب می شود، شما باید اقدامات محافظتی استاندارد در برابر خورشید را برای پرهیز از مواجهه با این شرایط مد نظر قرار دهید.

بخش هایی از پوست که در معرض نور خورشید قرار دارند را با استفاده از محصولات ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر پوشش دهید تا پروتوهای فرابنفش خورشید آسیبی به آنها وارد نکند. هر دو ساعت یک بار این کار را تکرار کنید.

از لباس مناسب و عینک آفتابی استفاده کنید.

زمانی که پرتوهای فرابنفش خورشید در قوی‌ترین حالت خود قرار دارند، به طور معمول بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید تا حد امکان پرهیز کنید.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: نور خورشید سلامت سیستم ایمنی تورم آنفلوانزا درمان پزشک شیر مسکن استاندارد مد پوشش پوست پوشش سیستم ایمنی قرص های مسکن مد پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۲۰۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوازدهمین کنگره کشوری سوختگی

دکتر رامیار فرزان امروز با اعلام این خبر اظهار کرد: کنگره کشوری سوختگی برای نخستین بار در استان گیلان برگزار می شود.

وی بیهوشی و مراقبت های ویژه در سوختگی، مدیریت بیماران سوختگی در اورژانس های پیش بیمارستانی، پرستاری در سوختگی، بازتوانی در سوختگی، هوش مصنوعی در سوختگی، جراحی های ترمیمی و زیبایی در سوختگی، مهندسی بافت و درمان های نوین در سوختگی و پزشکی بازساختی، دستاوردهای دانش بنیان در سوختگی و سلامت روان در سوختگی را از جمله محورهای این دوره کنگره دانست و افزود: کنگره دوازدهم در روزهای دوم و سوم خردادماه ۱۴۰۳ در تالار مرکزی رشت برگزار می شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه کنگره مذکور با همکاری انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران و مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز تحقیقات سوختگی و پزشکی بازساختی استان برگزار می شود، عنوان کرد: علاقمندان جهت شرکت در این کنگره می توانند از طریق سایت http://www.burn۲۰۲۴.gums.ac.irثبت نام کنند.

فرزان از ارسال بالغ بر ۳۶۱ مقاله پزشکی، پرستاری و اتاق عمل در رشته های تخصصی به دبیرخانه کنگره واقع در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد و تاکید کرد: ۱۷۸ مقاله مورد تایید داوران قرار گرفته و ۴۸ مقاله به صورت شفاهی و ۱۳۰ مقاله به صورت پوستر ارائه می شود.

رئیس دوازدهمین کنگره کشوری سوختگی همچنین به برگزاری کارگاه های آموزشی و نمایشگاه های تخصصی تجهیزات پزشکی حوزه سوختگی در حاشیه این کنگره اشاره و خاطرنشان کرد: شرکت در این کارگاه ها برای تمام رده های پزشکی، پرستاری و اتاق عمل امتیاز آموزشی دارد.

۹۵ درصد سوختگی ها قابل پیشگیری است

دکتر محمد طلوعی، دبیر علمی دوازدهمین کنگره کشوری سوختگی نیز، سوختگی را یک بیماری شایع دانست که افراد مختلف را درگیر می کند و گفت: توده مردم درگیر این موضوع هستند و لذا باید آگاهی عمومی را افزایش دهیم.

وی ۹۵ درصد سوختگی ها را قابل پیشگیری دانست و تاکید کرد: آگاهی دادن به مردم می تواند هم به پیشگیری و هم به درمان سوختگی کمک کند.

دبیر علمی کنگره سوختگی گیلان، مشکلات زیرساختی در بخش های گرمایی را از جمله عوامل ایجاد سوختگی دانست و ادامه داد: با اصلاح الگوهای مصرف و بهره گیری از سوخت و مدیریت دمای وسائل گرمایشی و آبگرمکن ها و... می توان از سوختگی پیشگیری کرد.

وی از بستری ۵۰۰ مورد سوختگی در استان گیلان طی سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: مراجعات سرپایی مرتبط با سوختگی چهار برابر بستری‌هاست و کلیه بیماران تحت درمان قرار گرفتند.

طلوعی با بیان اینکه سوختگی می تواند تا سال ها فرد را دچار عدم کارکرد اجتماعی و اقتصادی کند، گفت: سوختگی علاوه بر بار اقتصادی درمان، از کار افتادگی اجتماعی را به دنبال دارد و بار روانی آن بر فرد و خانواده بسیار زیاد است.

وی جمعیت ۲۰ تا ۴۰ سال را بیشتر در معرض خطر سوختگی دانست و تاکید کرد: سوختگی با آتش شایع ترین نوع سوختگی بوده، اما سوختگی با مایعات در کودکان بیشتر است؛ سوختگی های الکتریکی و شیمیایی و استنشاقی در رده های بعدی قرار می گیرند و عموما مردان بیشتر از زنان درگیر سوختگی می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۶ علامت کمبود ویتامین که از چهره مشخص می‌شود
  • درمان سرمازدگی حیوانات + بررسی علائم و اقدامات لازم
  • رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران شد
  • رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران است
  • برگزاری دوازدهمین کنگره کشوری سوختگی
  • دلیل خال قرمز روی پوست + علائم خطر
  • این ۴ عادت به تدریج جان شما را می‌گیرد
  • ترمیم سریع سوختگی با بانداژ ساخته‌شده از سیب، ذرت و سویا!
  • چگونه در گرما از پاها مراقبت کنیم؟
  • چگونه در گرما از پا‌ها مراقبت کنیم؟