Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@05:14:46 GMT

قریب 550 قلاده سگ در آغوش مهربان پناهگاه سار زنجان

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۲۰۴۱۰

قریب 550 قلاده سگ در آغوش مهربان پناهگاه سار زنجان

به گزارش ایرنا، وجود سگ های ولگرد در حاشیه و سطح شهرها و روستاها که برخی از آنها درنده خو و خطرناک نیز شده اند، موجب نگرانی و ترس افراد از گازگرفتگی و ابتلا به بیماری های مشترک همانند هاری و کیست هیداتیک می شود اما با این وجود این جانوران زبان بسته مشهور به وفاداری نیز حق حیات دارند و این حقوق آنها نباید نادیده گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخی مواقع سگ های ولگرد دور هم جمع شده و به طور گله ای زندگی می کنند و در برخی موارد نیز به محض مشاهده افراد به ویژه کودکان به سمت آنان حمله ور می شوند و ممکن است آسیب های جدی وارد آورند اما به یقین، کشتار، راه جمع آوری، مقابله و دور کردن آنها از محیط پیرامون زندگی انسان ها نیست.
از طرفی نیز معدوم سازی سگهای ولگرد با استفاده از سلاح و سم، کاری بس ناصحیح و ناپسند است و به همین خاطر وجود چنین محل امنی، بسیار حایز اهمیت بوده و لازم است دستگاه های ذیربط، دانشگاه ها، شرکت ها و کارخانجات، غذا خوری ها و عموم مردم در حد وسع و توان به لحاظ مالی و تغذیه ای به این پناهگاه کمک کنند.
پناهگاه حیوانات سار زنجان توسط سارا فرقانی و در بیرون از شهر زنجان ایجاد شده است تا این حیوانات بتوانند در محیطی امن و آرام و به دور از آزار و اذیت ها و گرسنگی و بیماری، زیست کنند.
یک شهروند زنجانی گفت: مدتی قبل چند قلاده سگ را در اطراف یکی از شهرک های شهر زنجان مشاهده کردم و چون بیم حمله می رفت بنابراین راه خود را کج کردم تا مورد هجوم قرار نگیرم.
بهزاد قدیمی افزود: نگاه های خشمناک آنان مرا بیمناک کرده بود و تلاش داشتم با برداشتن گام های بلند از محل دور شوم که به یکباره صدای پارس آنها بلند شد و به سویم خیز برداشتند و تا به خود آیم در محاصره افتادم و چون می دانستم که سگ از سنگ می ترسد بنابراین دست به سنگ شدم و با ترس و واهمه از محل گریختم.
وی، وجود مرکز نگهداری حیوانات سار زنجان را فرصتی بسیار مغتنم خواند و از بخش های دولتی و خصوصی و عموم مردم شهر زنجان خواست حمایت خود را از این مکان به عمل آورند تا شاهد حضور سگ های ولگرد در سطح شهر نباشیم.
سیده سارا فرقانی که موسس پناهگاه است در گفت و گو با ایرنا افزود: نگهداری سگ های ولگرد در این مرکز خاص، آسیب ها و تهدیدها را نسبت به شهروندان و حتی خود این جانوران به حداقل ها نزدیک تر کرده است.
وی اظهار داشت: این مکان که محلی امن برای زیست سگ ها می باشد در واقع پنجمین پناهگاه سگ های ولگرد در سطح کشور است و تلاش می شود با پناهگاه های موجود در چهار استان مشهد، تهران، تبریز و اصفهان، برابری کند.
فرقانی افزود: ماهانه هزینه زیادی برای نگهداری سگ های ولگرد اعم از تامین تغذیه، درمان، دارو، واکسن، دستمزد کارگران و دامپزشک، جراحی و عقیم سازی در این پناهگاه صرف می شود و با توجه به بالا بودن هزینه نیاز است مسئولان دستگاه های مختلف و عموم مردم در این خصوص ما را یاری دهند که در این صورت سگ های ولگرد بیشتری نیز مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.
وی با تاکید براینکه کارکنان پناهگاه حیوانات سار زنجان و همچنین 550 سگ ولگرد موجود در این مکان، در انتظار حمایت و مهر هستند و انتظار می رود دستگاه ها، دانشگاه ها، شرکت ها و کارخانجات و عموم مردم، از هرگونه کمک و یاری دریغ نکنند.
فرقانی تصریح کرد: کشتار، راه حل مناسبی برای جمع آوری سگ های ولگرد از سطح شهرها و روستاها نیست بلکه بهترین کار برای کاهش جمعیت سگ ها، روش عقیم سازی است
وی با اشاره به اینکه عقیم سازی هر قلاده سگ نیاز به چهار میلیون ریال و جراحی ها نیز بین هشت تا 20 میلیون ریال هزینه نیاز دارد اظهار داشت: از ابتدای سال 96 تاکنون، قریب 470 قلاده سگ ولگرد موجود در این پناهگاه عقیم سازی شده است که در صورت تامین اعتبار لازم، این کار همچنان ادامه خواهد یافت.
فرقانی که با همکاری همسرش دکتر علی رحیمی عمل عقیم سازی سگها را انجام می دهد ادامه داد: هرچند کمبود اعتبار، پذیرش سگ های ولگرد جدید را با مشکل مواجه کرده است اما با این وجود روزانه یک تا 2 قلاده به جمع سگ های نگهداری شده در این پناهگاه اضافه می شود.
وی با بیان اینکه پذیرش سگ های در معرض تهدید، آسیب دیده، معلول و بیمار در اولویت می باشد، تامین غذای این حیوانات را سخت و مشکل خواند و افزود: انتظار می رود شورای شهر زنجان و اداره بهداشت، کشتارگاه های دام و طیور را مجاب کنند تا ضایعات گوشتی در اختیار این پناهگاه قرار گیرد.
وی از همکاری، تعامل و یاری و حمایت دانشگاه زنجان و مهندس نجفی رئیس بخش پسماند شهرداری زنجان و محیط زیست، استانداری این استان و فرمانداری شهرستان زنجان، قدردانی کرد و اظهار داشت: دستگاه ها، شرکت ها، کارخانجات، دانشگاه ها و افرادی که قصد کمک به این پناهگاه را دارند می توانند ضایعات نان، مرغ، مصالح ساختمانی از قبیل آجر، آهن و سیمان و حتی بنرهای غیرمصرفی را به منظور ساخت و ساز و ایجاد سایه بان تحویل پناهگاه دهند.
فرقانی با بیان اینکه تنها و نیازمند یاری هستیم افزود: در زمان حاضر به دنبال اخذ مجوز استقرار دایمی این پناهگاه هستیم که امید می رود با نظر مثبت مسئولان جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی، این کار به نتیجه برسد.
موسس و مدیر پناهگاه حیوانات سار زنجان، وسعت این پناهگاه را حدود 6 هزار متر مربع اعلام کرد و گفت: ضایعات گوشت مخلوط با برنج، جو، سیب زمینی، ماکارونی، هویج و نان خشک در دیگ های بزرگ پخت کرده و روزانه طی یک وعده به سگ های بزرگ و قوی و 2 نوبت نیز به سگ های ضعیف و کم سن و سال داده می شود.
فرقانی از مردم زنجان به ویژه دانشگاه ها و رستوران ها و غذاخوری ها خواست در روزهای جمعه از ساعت 11صبح تا 17 عصر به این مرکز مراجعه و با تحویل نان خشک و غذاهای دورریز، ما را در این کار خیر و خداپسندانه یاری دهند.
وی اظهار داشت: این پناهگاه در 6 کیلومتری جاده قدیم زنجان - تهران و نزدیک روستای دیزج آباد (معروف به دیزه) واقع است و بازدید از آن برای عموم آزاد می باشد.
علاقه مندان به حمایت از این حیوانات می توانند کمک های نقدی خود را به شماره حساب 6274121940010887 نزد بانک اقتصاد نوین به نام پناهگاه حمایت از حیوانات سار زنجان واریز کنند.
6084/6085
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت ابتلا به بیماری استفاده از سلاح جراحی دستمزد گوشت نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۲۰۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار گوسفند توسط شغال در بام خرم آباد +فیلم

تصویری از شکار یک راس گوسفند مردم محلی توسط یک قلاده شغال امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در بام خرم آباد ثبت شده است.

به گزارش مشرق، بام خرم آباد یک مجموعه تفریحی، گردشگری و تحقیقاتی بر فراز شهر خرم آباد است که دهه گذشته در یکی از ارتفاعات همجوار شهر احداث شد.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست لرستان با تایید اصالت این فیلم گفت: با توجه به وضوح تصویر، تعیین دقیق شغال یا گرگ چندان راحت نیست اما به نظر می رسد این حیوان، یک قلاده شغال است.

محسن امیری در خصوص توان شغال برای شکار گوسفند افزود: به طور معمول شغال نمی تواند گوسفندی با این وزن را شکار کند، بنابراین احتمال می رود ، لاشه حیوان از قبل در محل رها شده باشد.

به گفت وی نسبت پیش از احداث مجموعه، در این مکان، حیواناتی مانند شغال و گرگ هم زندگی کرده اند و اکنون مشاهده آنها، مورد عجیب و نگران کننده ای نیست، اما مردم باید جوانب احتیاط را برای حفظ سلامت خود و حیات وحش در این منطقه رعایت کنند.

دیگر خبرها

  • سهم استان زنجان از تسهیلات مسکن روستایی ۱۱ هزار و ۵۰۰ فقره است
  • ۱۱۵۰۰ فقره تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در زنجان پرداخت می‌شود
  • مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی استان زنجان به ۶۷ درصد می رسد
  • سهمیه تسهیلات مسکن روستایی در زنجان به ۱۱هزار و ۵۰۰فقره رسید
  • آزادسازی سه هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تبریز
  • شکار گوسفند توسط شغال در بام خرم آباد +فیلم
  • می‌ترسم جنگ تمام شود و این زندگی ادامه داشته باشد!
  • عقیم‌سازی ۶۰۰ قلاده سگ در اراک
  • ای معلم؛ دست بوسی تو کم باشد مرا ای مهربان
  • ‌۱۷۰ میلیارد ریال، هزینه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد بر دوش شهرداری گرگان