شاد کردن دل و پاک کردن غبار غم از چهره انسانها از با ارزشترین صفات کرامت
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۲۱۰۲۹
حجت الاسلام والمسلمینسیدمحمدسعیدی در گفتوگو با جامجم آنلاین، اظهار داشت: کرامت به معنای بزرگواری و مناعت طبع است و با بیان نقطه مقابل و صفت ضد آن، بهتر معنا میشود، صفت متقابل کرامت نفس و بزرگواری، دنائت، پستی و حقارت است به این معنا که انسان به لحاظ شخصیتی برای ارزشهای انسانی خود، اهمیتی قائل نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه وقتی انسان در مقام مقایسه میان ویژگی های شخصیتی و ارزش های انسانی خود با هر چیز دیگری قرار میگیرد، اولویت و اهمیتِ وجود و اخلاق و انسانیت خودش بیشتر از هر چیز دیگری است، ادامه داد: بنابراین حاضر است برای بدست آوردن ارزشهای انسانی و حفظ شاخصههای درونی خود هر چیزی را خرج کند، گاهی نیز برخلاف این است.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزود: کرامت به معنای بزرگواری و مناعت طبع و در حقیقت دنیا و ارزشهای دنیایی برای انسان کم ارزش است؛ امیرالمومنین(ع) در این خصوص تعبیری دارند و میفرمایند: «من در گذشته در راه خدا برادری داشتم که یک عامل او را در چشم من بسیار بزرگ و قابل احترام میکرد و آن کوچکی دنیا در نزد او بود».
وی بابیان اینکه هرچه دنیا و مظاهر دنیایی چون قدرت، ثروت، شهرت و .. در نظر انسان کوچکتر باشد، نشاندهنده بزرگی انسان است، تصریح کرد: مقام این انسان والاتر و قابل احترامتر است همچنین به مسائل با اهمیتتری دست پیدا کرده است، لذا ثبات شخصیت دارد و براحتی میتواند بخشنده باشد بنابراین با رسیدن به مال دلش نمیلرزد و شیفته و فریفته دنیا نمیشود و از آن به عنوان کرامت نفس یاد میشود.
سعیدی با اشاره به مظاهر بزرگواری، گفت: «گذشت»، از مظاهر بزرگواری است و به دو معناست، یکی به معنای عفو و بخشش که در مقابل کینهتوزی و انتقامجویی قرار دارد و دیگری به معنای انفاق، بخشندگی و سخاوتمندی در برابر حرص، طمع و بُخل است. انسان بزرگوار، اهل کینه توزی و انتقام جویی نیست و براحتی میتواند از تقصیرات و اشتباهات دیگران گذر کند همچنین سخاوتمند است و درد دیگران را درک میکند.
وی با اشاره به با ارزشترین ویژگی کرامت، تصریح کرد: شاد کردن دل و پاک کردن غبار غم و افسردگی از چهره انسانها از با ارزشترین صفات کرامت است.
تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) به انسانهای حریص و طمع کار اشاره و عنوان داشت: انسان های بخیل که دچار پستی و حقارت هستند به دنبال جمعآوری ثروت اند؛ این انسانها برای جمعآوری ثروت زحمت زیادی را متحمل میشوند و با تمام قوا برای ثروتاندوزی هر چه بیشتر تلاش میکنند همچنین مشقت نگهداری و محافظت از آن را نیز بر دوش میکشند.
وی افزود: با این کار افراد نیازمند از این ثروت بهرهمند نمیشوند، قرآن کریم میفرماید: خداوند این نعمت را در زمین برای همه مردم قرار داده است و نباید عدهای آن را جمع کنند و نیز مانع بهرهبرداری دیگران از آن ثروت شوند.
سعیدی در ادامه گفت: این افراد با دپوی ثروت خشنود میشوند و کمبود باطنی خود را به نوعی با این عمل جبران میکنند. دراین مالاندوزیها سختی بسیاری میکشند و درگیری های بسیاری را نیز متحمل می شوند. این افراد آگاهی کامل دارند که این مال در دنیا میماند اما خود از دنیا میروند و در آن دنیا باید پاسخگوی اعمال خود باشند.
امامجمعه قم با اشاره به آیه ای از قرآن کریم، تصریح کرد: شما هرگز به نیکی و سعادت و خوشبختی نخواهید رسید مگر اینکه از چیزهایی که دوست دارید انفاق کنید. در برخی خانوادهها زرقو برقهای زیادی وجود دارد و وابستگی افراد نیز به آنها بسیار زیاد است بهحدی که با آسیب رسیدن به این زرق وبرق ها حتی توسط کودکان، بسیار ناراحت میشوند و برایشان یک شی ارزشمندتر انسان است.
تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) خاطرنشان کرد: این نوع زندگی انسان را از بسیاری ارزشهای متعالی محروم و مرگ را نیز برای افراد سخت میکند.
سعیدی درباره نامگذاری دهه کرامت ابراز داشت: فاصله 10 روز میان روز اول ذیقعده، روز ولادت حضرت معصومه(س) و ولادت امام رضا (ع) در یازدهم ذیقعده، دهه کرامت نام گرفته است. به دلیل اینکه وجود امام هشتم (ع) نشانه کرامت و بزرگواری بوده و برای تامین خواستهها و خیر و سعادت مردم، مشقت و سختی بسیاری متحمل شده است همچنین حضرت معصومه(س) نیز مظهر بزرگواری، کرامت و عزت نفس است،کرامت نامیده شده است.
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: تولیت آستان مقدس حضرت معصومه س دهه کرامت تیتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۲۱۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سن مناسب برای فرزندآوری؛ از تصویر تا واقعیت
درحالی که موضوع فرزندآوری و جلوگیری از سرعت گرفتن روند پیری جمعیت یکی از مهمترین سیاستهای دولتمردان است یکی از مهمترین سئوالها در میان زوجین و البته بخشهای آکادمیک سن مناسب فرزندآوری است. - اخبار فرهنگی -
بهگزارش خبرگزاری تسنیم؛ فائزه مرادی- روانشناس بالینی
فکر میکنیم به بخشی از تاریخ رسیدهایم که در کمال آزادی و آزادگی تصمیم میگیریم و نسبت به گذشتگان استقلال تفکر بیشتری داریم، اما واقعیت و نظر محققان با این تصویر فاصله زیادی دارد. از نظر محققین حوزه علوم انسانی، از جمله روانشناسی، رسانه در تمام جنبهها و ابعاد زندگی ما وارد شده و ذائقه و سبک زندگی ما را تغییر داده است و این تاثیر در اکثر موارد ناخودآگاه، منفی و در راستای از بین بردن ارزشهای پذیرفتهشده انسانی و اخلاقی و عادی کردن ضدارزشها از طرف کسانی بوده که تخصصی نداشته و صرفا قواعد بازی در دنیای رسانه را به خوبی بلد بودهاند.
مخاطبین شاید اصلا متوجه نباشند که چه زمانی و چطور، قدمبهقدم و به نرمی، جای ارزشها و ضدارزشها برای آنها عوض شده و قدرت تفکر و تحلیلشان با بمباران اطلاعاتی کاهش پیدا کرده است؛ یعنی در حالیکه مخاطبان معتقد هستند عقایدشان خالص و محصول تجربه خودشان هست، در واقع گاهی فقط نسخهای ضعیف و تقلید شده از صفحات مجازیای که دنبال میکنند، فیلم و سریالهایی که میبینند و اخباری که میخوانند هستند. اگر این رسانهها اهداف شومی را دنبال کنند، مخاطبی که اظهارنظرهای رسانه را به اشتباه، نظرات خودش میداند، مرز بین درست و غلط را گم میکند. در زمانهای که هرکس با یک صفحه و تولید محتوا، رسانه شده است، نظر متخصصین گم و ناپیداست.
از نظر بیشتر روانشناسان، هر انسانی نسخهای منحصربهفرد است و تصمیمگیری درمورد ازدواج و فرزندآوری کاملا به شرایط فردی، خانوادگی و فرهنگی زوجین بستگی دارد اما مسیر رشد و خودشکوفایی انسانها تا حد زیادی از داشتن یک رابطه متعهدانه، دلسوزانه، واقعی و ماندگار و داشتن فرزند در زمان مناسب میگذرد، پس نمیتوان این تصمیمات را تا زمان نامعینی به تاخیر انداخت. درگیر کمالگرایی شدن، لزوما به معنی نتیجهگیری بهتر نیست.
آنها همچنین اضافه میکنند که:
داشتن فرزند نقطه توقف زندگی نیست، بلکه نقطه عطف است. وجود فرزند در زندگی انسانها هدف و انگیزه ایجاد میکند؛ افراد برای اینکه والد بهتری باشند، تلاش میکنند نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و آنها را تقویت یا برطرف کنند. بر اساس تجربیات افراد و مطالعات و تحقیقات علمی میتوان گفت والد بودن یکی از ارزشمندترین، رشددهندهترین و مثبتترین اتفاقات زندگی افراد است و افرادی که در سنین پایینتر خانواده خود را گسترش دادهاند، موفقتر و دارای سلامت روان بالاتری هستند.
طائب: عدم تحول محیط در برابر «زن اجتماعی جدید» از مادر، «متهم» میسازداما رسانه برخلاف یافتههای علمی و آنچه انسانها برایش برنامهریزی شدهاند، تلاش میکند تنهایی را زیبا نشان دهد، روابط با افراد مختلف و بدون تعهد و حد و مرز را عادی کند و طوری القا کند که مخاطب باور کند برای همیشه وقت دارد و وقتی آماده شد (بخوانید دلزده و خسته) میتواند سراغ ازدواج و داشتن فرزند برود و هر کسی هم که تصمیم بگیرد در زمانی زودتر از آنچه رسانه تجویز کرده است اقدام کند، برچسب امل، متحجر و ناآگاه میگیرد.
رسانه ارزشهایی را که قرنها در جوامع انسانی وجود داشته کمرنگ میکند و میخواهد از ما نسخهای از انسانهایی بسازد که در جوامع غربی امتحان شدهاند و حالا بعد از رسیدن به پوچی و ناامیدی، باز هم سراغ تشکیل خانواده و زندگی در خانوادههای پرجمعیت رفتهاند. با دیدن این چرخه چرا ما هم باید در این دام بیفتیم؟ این روزها باید شجاعت افرادی را که به جای خرج کردن شور و انرژی جوانی در روابط بیمعنی و گذرا تصمیم گرفتهاند ازدواج کنند و مسئولیت داشتن فرزند را بپذیرند، تحسین کنیم چون علاوه بر تمام موانعی که دارند، باید با تصویر کلیشهای رسانه از خوشبختی، شادی، استقلال و عشق هم مبارزه کنند و افراد را به آزاداندیشی، به دور از سلطه رسانه، دعوت کنند.
پایان پیام/