Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:01:58 GMT

بهشت عاشقی در کنار شمس الشموس

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۲۵۹۱۵

بهشت عاشقی در کنار شمس الشموس

تهران- ایرنا- آستان قدس رضوی مملو از حضور زائران و دوستداران خاندان نبی از سراسر گیتی است که با هر رنگ و نژادی به این بارگاه ملکوتی مشرف می شوند تا در سایه سار بارگاه امام مهربانی ها و در حریم امن شمس الشموس، گوشه نشین ایوان طلایش باشند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ رشادت‌ها و از خودگذشتگی امامان معصوم(ع) این طلایه‌داران توحید از جمله عوامل اصلی حفظ و گسترش اسلام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان زندگی پر بار امام رضا(ع) هشتمین پیشوای شیعیان همواره با تعلیم و تربیت، بیان حقایق اسلام، تصحیح فرهنگ دینی مسلمانان، مبارزه با مستکبران و خلفای غاصب و حمایت از مستضعفان همراه بود. این امام همام مدت 20 سال به رسالت الهی و اجتماعی خود عمل کرد و در ابلاغ کلمه حق سخت کوشید.

این روزها مشهد مقدس غرق شور و شادی است، مشتاقان و مریدان امام مهربانی ها از گوشه و کنار این مرز و بوم مشتاقانه برای بیعت با امام خود به بارگاه ملکوتی ایشان می آیند تا در آستان مقدس ایشان به آرامش برسند. در دهه کرامت و همزمانی آن با ولادت ضامن آهو(ع)، صدای طنین‌ نقاره ها از حرم رضوی گوش زائران را نوازش می‌دهد. نقاره ‌زن‌ها با طبل و سورنا به رسم دیر پای خود موسم خوش هشتمین پیشوای شیعیان را به اطلاع زائران می‌رسانند.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز میلاد هشتمین پیشوای شیعیان(ع) به گفت وگو با حجت الاسلام «سیدجلال حسینی» معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی پرداخته است.

** امام رضا(ع) الگویی موفق و تاثیرگذار برای تمامی عرصه های زندگی
حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه آگاهی امام رضا(ع) به مسایل روز سبب واقع بینی و شناخت کامل ایشان نسبت به فعالیت های فرهنگی شده بود، گفت: این امام همام می کوشید تا اندیشه و فکر خویش را ارتقا بخشد تا در جامعه تاثیر مثبتی بگذارد و همیشه برنامه ای جامع و کامل برای رسیدگی به امور سیاسی، زمامداری و فرهنگی داشت و اینک این روش می تواند الگویی موفق و تاثیرگذار در عرصه های مختلف زندگی باشد که اگر مسلمانان به این موضوع توجه داشته باشند در میدان جهاد فرهنگی به پیروزی های بزرگی دست خواهند یافت.

این پژوهشگر امور دینی در ارتباط با سفر هشتمین امام شیعیان به ایران بیان داشت: امام رضا(ع) در سفر طولانی خود به مرو به ارشاد و آگاه سازی مردم پرداخت که البته برکات حضور ایشان در ایران تنها به خود این سفر و مردم ساکن در مسیر سفر منحصر نمی شود بلکه با اقدام ها و تدابیر امام(ع) در طول حضور آن بزرگوار در ایران این برکات کامل شد. گسترش تشیع، رشد حوزه های شیعی، پالایش اندیشه ها و جمع کردن فرقه های انحرافی و توسعه اندیشه امامت؛ بخشی از برکات حضور امام رضا(ع) در کشورمان به شمار می رود.

** مشهد قطبی مهم در جذب گردشگر مذهبی
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان این موضوع که مشهد مقدس به عنوان قطب زائرپذیر مذهبی در ایران شناخته می شود، توضیح داد: این مقوله فرصتی مناسب برای ایجاد رونق اقتصادی در مشهد است. حرم مطهر رضوی سالیانه حدود 30 میلیون زائر داخلی و خارجی را جذب می کند که ظرفیتی بزرگ در جذب گردشگران شیعه در جهان محسوب می شود. این مهم می تواند با برنامه ریزی های مدون، سرمایه گذاری صحیح و ایجاد زیرساخت های مطلوب ارمغان آور رونق اقتصادی برای کشور شود. برخی محصولات خاص این شهر و صنایع دستی منحصربه فرد آن از بخش های مهم در رونق اشتغال و درآمدزایی به شمار می روند که تاثیر مهمی در رفع معضل بیکاری و توسعه اقتصادی خراسان رضوی دارند. ایجاد فرصت های شغلی در راستای آموزش و توسعه صنایع دستی می تواند بسیاری از معضل ها و مشکلات فعالان صنایع دستی را برطرف کند.

** طرح توسعه و بهسازی اطراف حرم مطهر امام رضا(ع)
وی با اشاره به طرح توسعه و بهسازی اطراف حرم مطهر که از حدود 20 سال پیش شروع شده است، گفت: ‌اولویت نخست در این مقوله تسهیل برای امور زائران بود اما با گذشت زمان چگونگی ساخت و سازها تغییر پیدا کرد و متاسفانه برخی از بناهای تاریخی و معنوی تخریب شد. طرح توسعه اطراف حرم از طرح تفصیلی پیروی می کند اما به درستی انجام نگرفتن این طرح سبب شده است تا هتل های اطراف بدون زیبایی های معماری ایرانی- اسلامی ساخته شوند و همین عاملی برای جلوگیری از ثبت جهانی در یونسکو می شود زیرا در گذشته گنبد آرامگاه هشتمین امام معصوم(ع) از منطقه «تپه سلام» مشهد در خارج از شهر، به راحتی قابل مشاهده بود و همین موضوع سبب شد تا زمزمه ثبت جهانی این اثر معنوی بر سر زبان ها بیفتد اما با گذر زمان به دلیل ساخت برج ها و هتل های بلند خط آسمان حرم شکسته شد به طوری که دیگر مشاهده گنبد رضوی بسیار سخت شده است و در چنین شرایطی ثبت جهانی حرم رضوی در یونسکو غیرممکن به نظر می رسد.

** حضور کاروان های خدام در قالب زیر سایه خورشید
حجت الاسلام حسینی مجموعه سفرهایی را که در قالب زیرسایه خورشید صورت می گیرد، در راستای مبارزه با تبلیغات منفی علیه ایران و اعتقادات شیعیان برشمرد و یادآور شد: حضور کاروان خادمان حرم رضوی در قالب زیر سایه خورشید از 1386 خورشیدی با هدف آگاه سازی مردم و جلوگیری از تحریف ها حرکت های خود را آغاز کرده و این اقدام یک نوع تحریک مثبت احساسات مذهبی به اهل بیت(ع) و زمینه ساز سفر به آستان مطهرامام رضا(ع) است. در این سفر آموزه‌ها و فرهنگ رضوی به همه مردم حتی در دور افتاده‌ترین نقاط نیز منتقل می شود. این دوره یازدهمین دوره از طرح زیر سایه خورشید است که با با اعزام ۸۰ کاروان از خدام بارگاه منور رضوی متشکل از خدام، فعالان فرهنگی، مداحان و مبلغان در ۲۰۰۰ نقطه دنیا در حال برگزاری است.


وی همچنین تاثیرگذاری این حرکت ها را در تقویت دیپلماسی فرهنگی کشور بسیار موثر دانست و افزود: حضور کاروان های رضوی می‌تواند به عنوان محور و هسته اصلی فعالیت‌های هنری، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها قرار گیرد. به دلیل ارتباط عاطفی ویژه شیعیان با ائمه اطهار، این عشق با نشانه‌ها و نمادها گسترش پیدا می‌کند و تعمیق می یابد. شیعیان یا اهل سنت علاقه‌مند به اهل بیت(ع) زمانی که به مشهد مشرف می‌شوند، کالاها و نمادهای مذهبی را به عنوان یادگاری خریداری می‌کنند و به شهر و کشور خود می برند. مجموعه سفرهایی که در این حرکت معنوی صورت می‌گیرد فرصتی در راستای مقابله با تبلیغات منفی علیه ایران و اعتقادات شیعیان است و از رهگذر آن می‌توان با عامه مردم سخن گفت، آنان را از تحریف ها آگاه کرد و حقانیت ائمه معصوم(ع) را به آنها شناساند زیرا آیات قرآن کریم، احادیث مختلف و تاریخ اسلام همه بر حقانیت ائمه معصوم(ع) تصریح دارند.

** طرح ولایت در راستای گره گشایی از مشکلات نیازمندان
معاون تبلیغاتی فرهنگی آستان قدس با تشریح طرح ولایت بیان داشت: اهدای هشت هزار جهیزیه به زوج های جوان محروم در قالب «طرح ولایت» به مناسبت دهه کرامت و با همکاری آستان قدس رضوی و کمیته امداد امام خمینی(ره) در مجتمع آیه ها برگزار می شود زیرا در دین مبین اسلام به حل مشکلات مسلمانان اهمیت بسیاری زیادی داده شده است و رفع گرفتاری از نیازمندان جزو بزرگترین حسنات شناخته می شود.

وی با اشاره به برخی اقدام های آستان قدس رضوی در حوزه محرومیت زدایی، تصریح کرد: آستان قدس رضوی اقدام های بسیاری در حوزه خدمت به محرومان و امدادرسانی به نیازمندان با همکاری دیگر نهادهای امدادرسان در سراسر کشور انجام داده و بسیاری نیز در حال انجام است که «طرح ولایت» با هدف تأمین جهیزیه نوعروسان محروم یک نمونه از آنها به شمار می رود. توجه به نیازمندان و رسیدگی به امور محرومان سیره ائمه اطهار (ع) محسوب می شود و محرومان عرصه امتحان برای توانمندان جامعه هستند.

پژوهش**9117**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مناسبتها سالروز ميلاد امام رضا ع ضامن آهو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۲۵۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، هادی محمودنژاد گفت: در ایام دهه کرامت به همت خادمان حضرت معصومه سلام‌الله‌علی‌ها اتفاقاتی در حوزه‌های هنری و مهندسی این آستان مقدس از جمله افتتاح برخی پروژه‌ها و رونمایی از برخی دستاورد‌هایی که در طول سال گذشته در این آستان مقدس انجام شده رقم خواهد خورد.

 معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت افزود: از جمله پروژه‌هایی که رونمایی خواهد شد تکمیل ضریح مطهر رأس الحسین (ع) برای کشور سوریه که به همت خادمان حرم مطهر بانوی کرامت انجام شده و در سالروز میلاد حضرت معصومه (س) رونمایی می‌شود و آماده ارسال به آن مکان مقدس است.

 معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به درب طلایی که برای حرم حضرت رضا (ع) در کارگاه هنری آستان مقدس بانوی کرامت ساخته شده است گفت: این درب طلای فاخر با بهره‌گیری از هنرمندان قم و اصفهان و تیم فنی و هنری آستان قدس رضوی ساخته شده و در دهه کرامت ضمن رونمایی برای نصب به حرم امام رضا (ع) ارسال می‌شود.

محمودنژاد با بیان اینکه این دو پروژه از منابع خیرینی که با آستان مقدس همکاری می‌کنند تأمین منابع شده است، افزود: همچنین در موکب حرم مطهر حضرت معصومه (س) در عمود ۱۰۸۰ مسیر نجف به کربلا ساخت یک زائرسرا به زیربنای ۳ هزار مترمربع شروع شده که برای ارائه خدمت به زائران اربعین و همچنین در طول سال ساخته شده و تلاش می‌شود که تا پایان دهه کرامت به بهره‌برداری برسد.

معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: ما در حرم مطهر حضرت معصومه (س) هم پروژه‌های هنری و عمرانی از جمله کاشی‌کاری، نقاشی و مقرنس‌کاری داریم که برخی در فاز اول و برخی در فاز تکمیلی قرار دارد و در دهه کرامت رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «مهر» در «فرانچایز ایران»
  • کاروان حرم مطهر رضوی به مناطق محروم گیلان می‌رود
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد
  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر