Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ابراهیم صالحی عمران در نشست خبری که در سالن همایش‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای با مضوع «آغاز فرایند اجرای طرح تحول در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای» برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای برنامه‌ای تحولی در ابعاد برنامه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، عمرانی و دانشجویی در دست اقدام دارد تا مشکلات بیکاری در قشر دانشجو را برطرف کند و فعال‌تر از سایر دانشگاه‌ها فعالیت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه ۱۷۳ دانشکده فنی و حرفه‌ای در کشور وجود دارد که ۲۰۰ هزار دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند، گفت: برنامه مفصلی برای ارتقای کمیت و کیفیت در دانشگاه‌ها داریم و در تابستان امسال بازسازی و بهینه سازی خوابگاه‌های دانشجویی در دست انجام است.

صالحی عمران با اشاره به اینکه ۱۸۸ خوابگاه دانشجویی برای دانشجویان فنی و حرفه‌ای در کشور وجود دارد، افزود: فضای آموزشی می‌تواند انگیزه بهتری برای یادگیری در دانشجویان ایجاد کند و ما درصدد فراهم سازی فضای مناسب آموزشی و حتی کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان هستیم.
­

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: البته در محیط خوابگاهی باید در پی استمرار محیط آموزشی باشیم و کلید یک برنامه مفصل با همکاری صندوق رفاه وزارت علوم زده شد تا تحولات اساسی برای محیط آموزشی و رفاهی برای دانشجویان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه اکثر دانشجویان فنی و حرفه‌ای از طبقات محروم جامعه هستند، افزود: وزارت علوم توجه خاصی به رشته‌های مهارتی دارد و باید شرایط تحصیل و آموزش این دانشجویان بهتر فراهم شود.

صالحی عمران با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای از وضعیت خوابگاهی مناسبی بهره‌مند نیستند، گفت: در تابستان امسال ۱۴۷ خوابگاه با بودجه ۱۰ میلیارد تومانی که نصف آن توسط صندوق رفاه وزارت علوم تامین می‌شود و نصف دیگر آن را دانشگاه تامین می‌کند در برنامه تحولی قرار گرفتند به طوری که از میان ۱۸۸ خوابگاه دانشجویی این دانشگاه، ۳۰ خوابگاه از رتبه ۵ به ۴، ۶۰ خوابگاه از رتبه ۴ به ۳ و ۵۷ خوابگاه از رتبه ۳ به ۲ تبدیل وضعیت داده می‌شوند.

وی افزود: همچنین در کنار تحول در وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی، وضع سلف سرویس‌های دانشگاه نیز تغییر می‌کند و از سلف سرویس سنتی به صنعتی تبدیل می‌شوند.

صالحی عمران تاکید کرد: در تفاهم نامه‌ای با صندوق رفاه وزارت علوم مقرر شد که کارگاه‌های آموزشی در کنار خوابگاه‌ها برگزار و برنامه تحولی ۳۰ کارگاه آموزشی در کنار خوابگاه‌های دانشجویی ایجاد شود.

وی به برنامه دیگر دانشگاه اشاره کرد و گفت: طرح سفیران جوان اقتصاد مقاومتی (سجا) طرحی است که از وجود دانشجو برای فعالیت‌های عمرانی دانشگاه استفاده می‌شود و هزینه این فعالیت‌ها به دانشجو داده می‌شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: هم اکنون دو هزار دانشجو در این طرح (سجا) ثبت نام کرده اند و این طرح تکمیل مهارت دانشجویان است و در این طرح ۵۰ درصد هزینه‌ها کاهش می‌یابد و بیش از ۴۰ میلیارد تومان صرفه جویی برای دانشگاه‌ها به همراه دارد و سایر دانشگاه‌ها می‌توانند از این ظرفیت بهتر استفاده کنند.

صالحی عمران در ادامه با بیان اینکه نخستین بار مدیریت سبز در خوابگاه‌های دانشجویی اجرا شد، گفت: حدود ۶ خوابگاه دانشجویی از بودجه وزارت علوم برای کاهش مصرف انرژی بهر‌مند شدند و مصرف آب و برق استفاده می‌شود.

وی افزود: حدود ۳۰ خوابگاه دانشجویی این دانشگاه رتبه ۵ داشتند که قرار است وضع آن‌ها بهبود پیدا کند البته ۲۴ طرح خوابگاهی جدید در دست احداث است که ۱۹ مورد برای خوابگاه‌های پسران و ۵ مورد برای خوابگاه‌های دختران دانشجوی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

صالحی عمران گفت: هم اکنون ۳۲ هزار و ۸۴۵ دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای ساکن هستند که ۹ هزار و ۹۱۰ نفر از دانشجویان دختر و ۲۲ هزار و ۹۳۵ نفر از دانشجویان، پسر هستند.

وی در ادامه به روابط بین المللی دانشگاه اشاره کرد و افزود: در حال ایجاد روابط بین الملل با دانشگاه‌های عراق هستیم تا دانشجویان عراقی را در دانشگاه فنی و حرفه‌ای جذب کنیم البته در حال مذاکره با کشور افغانستان هم هستیم و برنامه ۲ ساله و ۵ ساله در عرصه بین الملل برای تبادل دانشجو و تبادل استاد و مربی تعیین می‌شود.

صالحی عمران درباره ادغام دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی نیز گفت: دانشگاه علمی و کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک هیئت امنا دارد و هم اکنون نمی‌توان اظهار نظری درباره ادغام این دو دانشگاه کرد، چون بیش از ۱۵ وزارت خانه درگیر بخش آموزش در دانشگاه فنی و حرفه‌ای هستند و در مجلس نیز مصوبه خوبی برای شورای ملی مهارت ایجاد شده است، ولی این موضوع (ادغام دو دانشگاه) نیازمند مطالعه است.

وی درباره جذب استادان خارجی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: در عرصه بین الملل درصدد برقراری ارتباط بهتر برای جذب استادان خارجی در دانشگاه هستیم.

صالحی عمران همچنین گفت: تفاهم نامه میان دانشگاه و صندوق نوآوری و شکوفایی در هفته آینده منعقد می‌شود تا دانشگاه بتواند از کمک مالی صندوق بهره‌مند شود.

وی به راه اندازی شرکت دانش بنیان و مراکز رشد در دانشگاه فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: درصدد تاسیس ۳۱ مرکز رشد در دانشگاه هستیم تا از لحاظ اقتصادی و اشتغال تحولی در دانشگاه ایجاد شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره وضع مربیان دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: وضع ۱۳۰۰ مربی حق التدریسی پیش از ماه مهر تعیین می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: دانشگاه فنی و حرفه ای خوابگاه مشکلات دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۲۸۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

دانشجویان ایرانی خارج از کشور و مورد تایید وزارت علوم و بهداشت می‌توانند با ارائه مدارک لازم سالیانه ۱۳ هزار یورو ارز دانشجویی دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام بانک مرکزی، دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند می‌توانند سهمیه ارزی دریافت کنند.

مبلغ این سهمیه ۱۳ هزار یورو و به صورت سالیانه است که در وجه دانشگاه واریز می‌شود. علاوه بر این بابت هزینه‌های اقامت نیز حداکثر ماهیانه ۱۵۰۰ یورو به فرد دانشجو و ۵۰۰ یورو به ازای هر عضو همراه دانشجو (تنها همسر و فرزندان)، پرداخت می‌شود.

برای دریافت این سهمیه ارزی دانشجویان متقاضی در دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم باید به سامانه سجاد (سامانه جامع امور دانشجویان) و دانشجویان متقاضی در دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت بهداشت نیز باید به سامانه موحد (سامانه تسهیلات ارزی و مشمولین مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت) مراجعه کنند و مراحل تشکیل پرونده خود را انجام دهند.

در نهایت پس از تایید شدن مدارک دانشجوی متقاضی، کد مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای دانشجوی متقاضی پیامک می‌شود و برای دریافت ارز دانشجویی باید به یکی از شعب منتخب بانک ملی که اسامی آن در سایت این بانک موجود است، مراجعه کند.

گفتنی است؛ این ارز فقط به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که تحصیل آنها به صورت حضوری و تمام وقت است و شامل دوره‌های غیر حضوری و پاره وقت نمی‌شود.

همچنین برای دریافت ارز دانشجویی باید دانشگاه محل تحصیل دانشجو مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت باشد.

دانشجویان متقاضی سهمیه ارز دانشجویی برای مشاهده اسامی دانشگاه‌های مورد تایید نیز باید با توجه به رشته تحصیلی خود به سامانه‌های سجاد (وزارت علوم) و موحد (وزارت بهداشت) مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق جهانیان را نسبت به مسئله غزه بیدار کرد
  • بزرگترین تظاهرات دانشجویی یمن در حمایت از غزه و دانشجویان آمریکا
  • افتتاح هفتمین نمایشگاه دستاوردهای دانشجویان فنی و حرفه‌ای
  • آغاز به کار جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی تیتر ۱۳
  • چرا تشکل های دانشجویی دانشگاه را اصل نمی دانند؟/ گزارش
  • اعتراضات دانشجویی علیه اسرائیل به مکزیک هم رسید
  • چگونگی شکل‌گیری جنبش دانشجویی همبستگی با فلسطین از ۱۰۰ سال پیش در آمریکا
  • در آمریکا چه خبر است؟
  • تظاهرات حمایت از غزه در شهر‌های مختلف جهان
  • جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی