Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حسین پارسایی دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر در اولین نشست رسانه ای خود که امروز سه شنبه ۲ مرداد با حضور خبرنگاران خبرگزاری ها در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد، به ارائه توضیحاتی درباره نحوه تصمیم گیری و انتخاب آثار توسط شورای این مجموعه تئاتری پرداخت.

وی اظهار کرد: در سال بالای یک هزار تقاضا برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر داریم که حدود ۴۰۰ اثر به مرحله پر کردن فرم تقاضای اجرا می رسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پارسایی درباره تدوین کردن جدول یکساله اجراهای نمایشی در تماشاخانه ایرانشهر توضیح داد: از سال ۹۵ توانستیم جدول یکساله را با هدف پیش بینی فرصت اجرا برای کارگردان ها یا مؤلف های آثار نمایشی تنظیم کنیم. شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر به طور متوسط ماهی ۲ جلسه برگزار می کند که همه نکات این جلسات مکتوب می شود. تمام جزییات و اتفاقات در تماشاخانه ایرانشهر زیر نظر شورا است و من به تنهایی نمی توانم انتخاب کنم و تصمیم بگیرم.

دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر درباره تغییرات متعددی که در جدول اجراهای یک ساله این مجموعه تئاتری رخ می دهد، تأکید کرد: ما ضمانتی از گروه های تئاتری برای اجرا نمی گیریم که ملزم به اجرا در نوبت تعیین شده باشند. از این رو تغییراتی در جدول اجراها رخ می دهد. امسال هم در فصل اول اجراهای تماشاخانه ایرانشهر علیرغم تمام گفتگوهایی که با گروه ها شده بود، به دلیل ماه رمضان و برگزاری جام جهانی فوتبال انصراف های زیادی داشتیم.

وی درباره اینکه چرا با توجه به ایجاد تغییرات مداوم طی ۳ سال گذشته در برنامه اجراهای تماشاخانه ایرانشهر باز هم اصرار بر این برنامه ریزی و تنظیم جدول یک ساله اجرا وجود دارد، گفت: ممکن نیست که یک کمپانی تئاتر چشم اندازی برای ۶ ماه یا یک سال آینده خود نداشته باشد. ما یک هفته مانده به زمان اجرای یک گروه نمایشی متوجه می شویم که اثر خود را اجرا نمی کند و انصراف می دهد. اگر بخواهیم چک تضمینی برای اجرا از گروه ها بگیریم شرایط به نوعی تحمیلی می شود و گروه ها واکنش نشان می دهند که تماشاخانه ایرانشهر هم مانند سالن های خصوصی عمل می کند.

پارسایی اظهار کرد: سعی ما رسیدن به یک برنامه است و شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر معتقد است کمترین فشار و تحمیل را روی گروه ها داشته باشیم. متأسفانه هنرمندان شرایط تولید و تنگناهای تهیه یک کار را نادیده می گیرند. البته نمی گوییم که عملکرد شورای سیاستگذاری مجموعه بدون نقص و خطا است.

وی درباره این موضوع که برای برخی افراد و تهیه کنندگان شرایط برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر متفاوت از دیگران است و کارهای متعددی با تهیه کنندگی یک فرد در تماشاخانه ایرانشهر و بدون قرار داشتن در جدول اجراهای یک ساله، به صحنه می رود، تأکید کرد: ما محوریتی برای افراد در انتخاب آثار قائل نیستیم. در شورا این کارگردان ها هستند که مورد ارزیابی قرار می گیرند و اگر تهیه کننده ای اجراهای متعددی در تماشاخانه داشته باشد، از سوی شورا سهمیه ای برای او در نظر گرفته نمی شود.

دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر افزود: قبلا تهیه آثار نمایشی در این مجموعه در اختیار ۳ تهیه کننده بود که در دوره مدیریت پیشین کارت تهیه کنندگی آثار نمایشی در تماشاخانه ایرانشهر را دریافت کرده بودند که شورا این انحصار را برداشت و تمرکز را روی کارگردان ها گذاشت.

پارسایی تصریح کرد: اینگونه نیست که تهیه کننده ای به دلیل همکاری با من از امتیاز خاصی برخوردار شده و کارهایی که او تهیه می کند در جدول اجراهای تماشاخانه ایرانشهر قرار می گیرد. ما به کسی امتیاز نمی دهیم.

وی در ادامه در خصوص اینکه اتفاقات در تماشاخانه ایرانشهر به گونه ای رقم خورده که چنین ابهامات و شبهاتی وجود دارد، اظهار کرد: بهتر است با حساسیت بیشتری در شورا این موارد را مورد بررسی قرار دهیم تا این سوءتفاهمات شکل نگیرد.

دبیر شورای سیاستگذاری این مجموعه تئاتری در خصوص این موضوع که تماشاخانه ایرانشهر رویکرد مشخصی ندارد و پاسخگوی تمام تقاضاهای نمایشی است و این امر باعث بلاتکلیف بودن فعالیت آن شده است، توضیح داد: نمی توان با قاطعیت به گروه ها و هنرمندان تئاتری گفت که حق اجرا در تماشاخانه ایرانشهر ندارند ولی باید در شورا ساز و کاری را تعریف کنیم که روند تغییر کند.

پارسایی تصریح کرد: می پذیرم که برخی خروجی ها سوءتفاهم زا است ولی شورا به هیچ کسی امتیازی نمی دهد.

بخشی از این نشست نیز به طرح مسائلی چون پاسخگو نبودن دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر طی ۳ سال گذشته، وضعیت آمار فروش آثار تماشاخانه و اینکه قانون کف فروش درباره برخی هنرمندان لحاظ نشده است، اختصاص پیدا کرد.

وی درباره لحاظ نشدن قانون کف فروش برای برخی هنرمندان، اظهار کرد: جایگاه و سابقه برخی هنرمندان باعث می شود که شورای سیاستگذاری قانون کف فروش را برای آن ها لحاظ نکند.

در بخش دیگری از این نشست به این موضوع اشاره شد که خروجی شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر تفاوت درخشان و قابل توجهی نسبت به سایر مجموعه های تئاتری نداشته است و بهتر است این شورا رویکرد و عملکرد خود را تغییر دهد.

پارسایی در پایان این نشست نیز تأکید کرد که از این پس به صورت مستمر پاسخگوی پرسش های خبرنگاران تئاتر خواهد بود.

کد خبر 4355955 فریبرز دارایی

منبع: مهر

کلیدواژه: تئاتر ایران تماشاخانه ایرانشهر حسین پارسایی تئاتر ایران فیلم سینمایی موسیقی ایرانی فیلم کوتاه سینمای مستند برنامه تلویزیونی سریال ایرانی کارگردان تئاتر رادیو کنسرت موسیقی سینمای آمریکا جشنواره سینمایی خانه هنرمندان ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۲۸۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته

معاون استاندار تهران با بیان اینکه سال گذشته ۱۲ جلسه شورای حل اختلاف برای شوراها در استانداری تشکیل شده است گفت: ۳۷ نفر از اعضای شوراها در استان تهران سال گذشته بازداشت و شش نفر از اعضای شورای شهرها و ۱۲ نفر از اعضای شورای روستاها سلب عضویت شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، میرمحمد غراوی در همایش روز شوراها که پیش از ظهر امروز در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد، اظهار کرد: در استان تهران ۸ شهر داریم که ترکیب اعضای شورای اسلامی شهر آن‌ها بیش از ۹ نفر است و هفت شهر شورای هفت نفره و ۲۶ شهر نیز شورای شهر پنج نفره دارند.

وی با بیان اینکه تعداد شهرهایی که شورا ندارند و توسط قائم مقامی اداره می‌شوند پنج شهر هستند، افزود: در سطح استان تهران تعداد زنان عضو شورا ۲۰ نفر و تعداد مردان اعضای شورا ۲۳۱ نفر هستند.

معاون استاندار تهران خاطرنشان کرد: از تعداد ۲۵۱ نفر عضو شورا ۴ نفر دارای مدرک دکتری، ۸۲ نفر داری مدرک کارشناسی ارشد، ۱۴۱ نفر دارای مدرک کارشناسی، ۱۵ دارای مدرک کاردانی و مدرک ۹ نفر نیز دیپلم است.

غراوی با بیان اینکه سال گذشته ۱۲ جلسه شورای حل اختلاف برای شوراها در استانداری تشکیل شده است، تصریح کرد: برخی موارد در هیأت تطبیق تأیید و برخی رد شدند که در کل ۱۴۲ مصوبه داشتیم و ۱۰۲ مورد از آنها تأیید نظر شوراها بوده است همچنین ۳۷ نفر از اعضای شوراها در استان تهران سال گذشته به دلیل برخی تخلفات با دستور قضائی بازداشت شدند و ۶ نفر از اعضای شورای شهرها و ۱۲ نفر از اعضای شورای روستاها سلب عضویت شدند.

واریز ۱۱ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها

وی با بیان اینکه انتخاب شهرداران و تعیین اولویت‌های توسعه‌ای از وظایف اصلی شوراها است، اضافه کرد: در سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌های استان تهران واریز شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران عنوان کرد: سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان بودجه در شهرداری‌های استان تهران محقق شده که رشد ۵۷ درصدی بودجه و اعتبارات را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد.

غراوی با اشاره به اینکه سهم هزینه‌های جاری شهرداری‌ها ۶۰ درصد و سهم اعتبارات عمرانی ۴۰ درصد تعیین شده است، گفت: طی سال گذشته در شهرداری‌های استان تهران ۳۹ درصد اعتبارات صرف هزینه‌های جاری و ۶۱ درصد صرف پروژه‌های عمرانی شده است.

منبع: فارس

کد خبر 748843

دیگر خبرها

  • نگذارید قصه کاظم صدیقی، استخوان لای زخم بماند /حضورش در نماز جمعه و توجیهات طلبکارانه اش، سوءتفاهم ها را افزایش داد
  • رولت یخچالی یک شیرینی فوری بدون نیاز به فر
  • بازداشت ۳۷ عضو شورا‌های تهران در سال ۱۴۰۲
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • «محمد حسن عاقل منش» عضو جدید شورای شهر رشت شد
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • شورا‌های استان البرز به گسترش تعاونی‌ها کمک می‌کنند
  • اعلام آمار فروش تماشاخانه‌های دولتی
  • محمدرضا مقدسی عضو شورای سیاستگذاری جایزه ملی سرآمدان ایران شد
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد