Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اتحادیه فرش دستباف تبریز، دست پاک رییس مرکز ملی فرش در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فرش تبریز بیان کرد: با توجه به قدمت فرش دستباف درکشور و میزان فعالان این حوزه از گذشته تاکنون فرش دستبافت شناسنامه مردم و پرچم دوم ایران تلقی میشود.

دست پاک ادامه داد: طی بررسی ها و لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شده قرار است تا حلقه های فعال در صنعت فرش دستباف از مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند که امیدداریم تا مجلس شورای اسلامی با درایتی  دارد این مهم را به مرحله اجرا برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: براساس تحقیق‌و پژوهش هایی که این مرکز در دستورکارخود قرار داده در برنامه داریم تا یکی از روزهای سال که نقطه ی عطف صنعت فرش دستباف است را به عنوان روز فرش دستباف نام گذاری کنیم.

رییس مرکز ملی فرش تشریح کرد: قرار است تا شورایی به عنوان شورای فرش دستباف متشکل از روسای اتحادیه ها به ریاست شخص وزیر صنعت تشکیل شود تا اتفاقات قابل توجهی دراین صنعت متوجه فعالان این حوزه شود

اسماعیل چمنی رئیس اتحادیه تولید کنندگان و بافندگان فرش دست باف تبریز دیگر سخنران این آئین  گفت: با توجه به اینکه هم اکنون چهره های جهانی فرش در این محل حضور دارند باید بخشی از مشکلاتی که گریبان گیر این صنعت شده اشاره کرد.

وی بیان کرد: میزان ۵ میلیون نفر در این صنعت در حال فعالیت هستند که از این تعداد عددی بالغ بر ۲ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به بافندگی و اشتغال در این حوزه مشغول هستند و حوزه فرش دستباف یکی از مهم ترین مجموعه های اشتغال زایی بخش خصوصی است.

چمنی افزود: تنها کالایی که در سال ۲۰۱۵ ثبت جهانی شده فرش دستباف ایرانی بوده و مردم چهار قاره ایران را از نمادش که فرش دستباف بوده می شناسند و در میان آن ها محبوب‌است.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: اگر قرار است که میزان نرخ بیکاری به حداقل برسد، روند ارز آوری کشور در مسیر رشد قرار گیرد، میزان درآمد اقشار مختلف جامعه افزایش یابد و وضعیت معاش مردم در شرایط مساعدی قرار داشته باشد باید توجه به فرش دستباف توسط دولت در اولویت قرار گیرد.

رئیس‌ اتحادیه فرش دستباف تبریز نیز ادامه داد : لزوم بیمه شدن افرادی که در خانه به بافت فرش اشتغال دارند توسط مجلس براساس قانون تصویب شد اما از تعداد ۲ میلیون بافنده فقط ۳۵۰ هزار نفر بیمه شده‌اند این نظام‌متعلق به زحمت کشان و افرادی است که با سختی و با دست باردیگر هویت ایرانی را خلق می کنند البته لازم به ذکر است که در عمل چنین اتفاقی نیافتاده است.

چمنی تشریح کرد: متاسفانه طی سال های اخیر از میزان بیمه شدگان فرش دستباف کاسته شد و به عدد ۳۵۰ هزار نفر از ظرفیت ۲ میلیونی رسید به جای اینکه روندی صعودی داشته باشد همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که در این سالها قابل توجه است انتشار آمار صادرات این بخش بوده که عمدتا نشان از افزایش آن‌دارد درحالیکه بخش زیادی از تجار صادراتی به کشور های دیگر نداشته اند.

این فعال حوزه فرش دستباف ادامه داد: فرش دستباف صنعت اول کشور است و اغلب کشورهای دنیا ایران‌ را با فرش می شناسند باید توجهی بسیار زیادی به این بخش بشودتا اقتصاد کشور در مسیر رشد وتوسعه قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت بیمه ی قالی بافان افزود: هنگامی که بیمه ی یکی از این بافندگان قطع می شود به این معناست که این فرد از چرخه ی تولید فرش دستباف خارج شده است لذا بیمه ی این افراد بسیار اهمیت دارد.

همچنین چمنی خطاب به رئیس مرکز ملی فرش و نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد:باید هفته ای به نام هفته فرش در تقویم کشور برای ارج نهادن به این قشر درنظر گرفته شود.
احد عظیم زاده صادرکننده نمونه کشورفرش دستباف  نیز دراین مراسم تاکید کرد: فرش دستباف از جمله صنایع مهم کشور به شما می رود و از ظرفیت بالایی برخوردار است.
عظیم زاده ادامه داد: برخی از مشکلات حوزه فرش متاثر از بازارهای جهانی بوده و رکود حاکم بر بازار جهانی طبیعتا تاثیری در فروش فرش ایران را نیز دارد ولی عمده ی مشکلات فرش ناشی از عدم بازار یابی و سلیقه یابی در این حوزه می باشد.

وی افزود: امیدواریم اتحادیه ها و فعالین حوزه فرش دستباف با اتحاد وهمدلی بتوانند در جهت رفع مشکلات این حوزه گرهی از مشکلات تولیدئ کنندگان و بافندگان باز کرده و این مهم میسر نخواهد بود مگر در سایه اتحاد و ایجاد شبکه ی علمی در جهت بازارسازی بازار شناسی و سلیقه یابی، چرا که جایگاه فرش ایران بسیار بالاتر از حال حاضر بازار فرش است.
همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین میرتاج‌الدینی و علیزاده نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و داودی نائب رئیس فراکسیون فرش مجلس بر لزوم صادرات فرش دستباف تاکید کردند

این گزارش حاکی است، این نمایندگی در نظر دارد با حمایت از این کالای ارزشمند ایرانی هنرمندان و فعالان اقتصادی عرصه فرش را گرد هم آورد تا به واسطه آن گرهی از مشکلات فرش ایران باز شود.

گفتنی است آئین افتتاح نمایشگاه دائمی فرش دستباف تبریزدر تهران با حضور، اسماعیل چمنی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف تبریز در مراسم افتتاحیه نمایندگی فرش دستباف خانم دست پاک رئیس مرکز ملی فرش، صمد حسن زاده رئیس اتاق بازرگانی تبریز، حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، علیزاده نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، احد عظیم زاده صادرکننده نمونه کشور، فعالان حوزه ی تولید و صادرات فرش، نمایندگان اتاق بازرگانی و سفیر تاجیکستان و مکزیک برگزار شد.

کد خبر 4356013

منبع: مهر

کلیدواژه: فرش فرش دستبافت بوشهر کرمانشاه خبرگزاری مهر گرگان مشهد دهه کرامت خرم آباد شهرکرد شیراز یاسوج مجلس شورای اسلامی خطبه های نماز جمعه بیرجند سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۳۰۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگوی مستقیم نامزدهای انتخابات با مردم در «فرصت انتخاب» و «نماینده مردم»

قائم مقام شبکه رادیویی تهران گفت: رادیو تهران با دو عنوان برنامه «فرصت انتخاب» و «نماینده مردم» برای پخش مناظره‌های انتخاباتی و گفت‌وگوی مستقیم نامزدها با مردم روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز می‌رود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی رادیو تهران، پیام امیری از برنامه‌ریزی برای پخش برنامه تبلیغاتی نامزدها در شبکه رادیویی تهران خبر داد و اظهار کرد: در مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۳۲ نامزد راه یافته به مرحله دوم برای کسب ۱۶ کرسی نمایندگی مجلس دوازدهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس رقابت می‌کنند، در حوزه انتخابیه ورامین، قرچک و پیشوا نیز دو نامزد به مرحله دوم راه یافتند که برنامه تبلیغاتی نامزدهای این حوزه انتخابیه نیز از شبکه رادیویی تهران پخش می‌شود.

وی افزود: گفتگوی مستقیم نامزدها در ویژه برنامه «نماینده مردم» به مدت ۲۰ دقیقه به روی آنتن می‌رود.

قائم مقام شبکه رادیویی تهران همچنین از برنامه‌ریزی برای پخش مناظره‌های انتخاباتی نامزدها با هدف کمک به شناخت بیشتر مردم خبر داد و عنوان کرد: در مجموع هشت برنامه مناظره ۱۲۰ دقیقه‌ای با عنوان «فرصت انتخاب» برای نامزدهای حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و سه مناظره ۶۰ دقیقه‌ای برای نامزدهای حوزه انتخابیه ورامین، قرچک و پیشوا در کنداکتور پخش رادیو تهران قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا، رادیو تهران با دو عنوان برنامه «فرصت انتخاب» و «نماینده مردم» برای پخش مناظره‌های انتخاباتی و گفت‌وگوی مستقیم نامزدها با مردم روی موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز می‌رود و در روز انتخابات نیز با ویژه برنامه «شهر آرا» در خدمت مردم و رأی دهندگان است و برنامه‌های انتخاباتی رادیو تهران تا ۱۹ اردیبهشت ادامه دارد.

کد خبر 750815

دیگر خبرها

  • عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی امکانپذیر نیست +فیلم
  • امکان عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی وجود ندارد +فیلم
  • گفت‌وگوی مستقیم نامزدهای انتخابات با مردم در «فرصت انتخاب» و «نماینده مردم»
  • ۱۹ اردیبهشت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتتاح می‌شود
  • سازوکار‌ها و آمادگی‌ها برای اجرای دور دوم انتخابات مجلس
  • تذکر معنادار امام جمعه تبریز به کاندیداهای دور دوم تبریز در انتخابات مجلس
  • قالیباف: از تمام تصمیماتی که گرفته‌ام دفاع می‌کنم/ از اینکه مشکلات کشور همچنان باقی مانده، ناراحت می‌شویم
  • قالیباف: از تمام تصمیماتی که گرفته‌ام دفاع می‌کنم
  • عرضه «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب تهران
  • ایجاد تحول در آموزش و پرورش، پایه ایجاد تحول در کشور است/ نظرات مختلف کارشناسی باید منجر به گشایش شود