Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ سیاوش رضا زاده رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در این باره اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده، سومین مرحله پرداخت خسارات ناشی از حمله پلنگ در استان انجام شد.

وی توضیح داد: در این مرحله ۶مورد از خسارات وارده به دامداران استان در سال ۹۶ که همگی متعلق به بخش الموت غربی بودند، جبران شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضازاده همچنین بیان کرد: با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و بیمه ما، خسارات ناشی از حمله پلنگ از سال ۱۳۹۵تحت پوشش بیمه قرار گرفته و پرداخت می شود.

وی یادآورشد: در استان قزوین از ابتدای این طرح تاکنون خسارات ۲۲دامدار آسیب دیده پرداخت شده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین اضافه کرد: استان قزوین یکی از زیستگاههای مهم پلنگ ایرانی در کشور محسوب می شود و از جمعیت قابل توجهی از این گونه ارزشمند برخوردار است.

رضازاده ابراز کرد: تخریب زیستگاه‌ ها، کمبود غذا و کاهش طمعه پلنگ، موجبات تعارض بین انسان و پلنگ را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: از طرفی حضور دامداران در زیستگاه‌ های پلنگ و عدم مراقبت‌ های اولیه و اصولی از دام ها توسط چوپانان، موجب تشدید این موضوع و افزایش خسارت به دامداران شده است.

رضا زاده افزود: حفاظت از زیستگاه‌ ها و پیشگیری از تخریب گسترده آنها در کنار مدیریت تعارضات این گونه با همکاری روستائیان از مهمترین اقداماتی است که می تواند به بقاء نسل این حیوان کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: رعایت مقررات چرای دام و عدم ورود دام به زیستگاه های حساس همچنین حفاظت صحیح از دامها، از مواردی هستند که روستائیان می توانند با بکارگیری آنها نقش بسزایی در کمک به حفاظت از این گونه ایفا کنند.

پلنگ Panthera pardus که مهمترین نقش را در کنترل جمعیت حیوانات آسیب رسان به مزارع و باغات نظیر گراز و خرگوش را دارد، بزرگ جثه‌ ترین گربه سان موجود از راسته گوشتخواران و خانواده گربه سانان در ایران است و پلنگ ایرانی در لیست سرخ IUCN به عنوان گونه در معرض خطر انقراض و ضمیمه یک کنوانسیون CITES قرار دارد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان قزوین حفاظت محیط زیست حیوان گربه محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۳۰۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران نسبت به وقوع سیلاب در استان سمنان برای امروز و فردا هشدار داد و بر لزوم آمادگی دستگاه‌های خدمات‌رسان این استان در مقابله با سیل تأکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سیف‌الله آقا بیگی امروز در حاشیه جلسه ستاد مدیریت شرایط اضطراری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به پیش‌بینی فعالیت گسترده سامانه بارشی در آسمان استان سمنان، اظهار داشت: بر اساس این پیش‌بینی‌ها و با فعالیت سامانه بارشی نسبتاً قوی برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد بارندگی قابل توجهی در استان سمنان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این بارندگی‌ها می‌تواند باعث نعمات و برکات زیادی برای مردم استان سمنان باشد، تصریح کرد: البته با توجه به اینکه سمنان به لحاظ اقلیمی که دارد، استان کم بارشی است، بنابراین همه مسئولان و متولیان امر برای مدیریت و کنترل سیلاب وظیفه دارند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: این وظیفه هم به مجموعه همکاران ما در بخش آب و دیگر بخش‌های وزارت نیرو و هم سایر سازمان‌ها، تشکیلات، ادارات خدماتی، اجرایی و امدادی استان سمنان بازمی‌گردد و در این زمینه می‌بایست با کمک و مشارکت یکدیگر و با توجه به مخاطره سیل، همه اقداماتی که انجام آن می‌تواند موجبات کاهش خسارت در بخش‌های مختلف شود، صورت بگیرد.

آقا بیگی با اشاره به برگزاری جلسه مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای سمنان به منظور مدیریت بحران سیلاب در این استان گفت: این جلسه در شرکت آب منطقه‌ای سمنان و به منظور تبیین شرایط این جبهه بارشی و همچنین اقدامات لازم به عنوان اقدامات پیش از وقوق بارندگی و ایجاد سیلاب احتمالی برگزار شد.

وی با تأکید بر لزوم انجام دو دسته از اقدامات برای مقابله با سیلاب ساعات و روزهای آینده خاطرنشان کرد: بخشی از اقدامات مربوط به آگاهی ‌بخشی، هشدار و تبیین برای دستگاه‌های خدمات‌رسان که در چارچوب نظامات قانونی وظیفه اقدامات پیشگیرانه در برابر سیلاب را دارند است که توسط همکاران ما در شرکت آب منطقه‌ای سمنان و مدیریت منابع آب در شهرستان‌های مختلف باید انجام شود و برنامه‌ریزی لازم در این زمینه انجام شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: در این خصوص همه دستگاه‌های مرتبط می‌بایست به صورت هم افزا و جمعی، با کمک یکدیگر این اقدامات پیشگیرانه را به‌موقع و در جای خود انجام دهند.

آقا بیگی با بیان اینکه مهم‌ترین نکته در این خصوص، تبیین و آگاهی‌بخشی برای مردم و جامعه هدف است خاطرنشان کرد: در صورتی که جامعه هدف و عموم مردم نسبت به احتمال وقوع سیل و خاطرات آن اطلاع داشته باشند، می‌توانند با پرهیز از بعضی از اقدامات خطر آفرین از جمله عدم تردد در کنار رودخانه‌ها و مجاری آبی، عدم تردد در مسیرهای تقاطع با رودخانه‌ها که متأسفانه غالباً خسارت‌آفرین است میزان خسارت‌های جانی و مالی ناشی از سیل را کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین توجه به مشکلات، خسارت‌ها و صدمات محتمل در زمان صاعقه در صورت عدم رعایت اقدامات ایمنی و نیز بسیاری از اقدامات که در بخش‌های مختلف لازم انجام شود می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی به وارده مردم را در هنگام سیلاب را به حداقل ممکن رسانده و خسارت به زیرساخت‌ها را نیز تا حد ممکن بکاهد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران عنوان کرد: شرط این هدف درجه نخست، کمک و مشارکت همه دستگاه‌ها و در مرحله بعد همراهی خوب مردم است و این مهم در سیلاب‌های بسیار شدیدی که در همین هفته‌های اخیر در مناطقی از کشور شاهد آن بوده‌ایم تحقق یافت و خوشبختانه این همراهی باعث شده که میزان خسارت‌ها و تلفات در نقاطی که سیلاب در آن جاری شد، به میزان قابل توجهی نسبت به کشورهای همسایه که به مراتب با بارش‌های کمتر از بعضی از ایستگاه‌های ما موجه بوده است، کاهش پیدا کرده و به حداقل ممکن رسیده است.

انتهای پیام/363/

دیگر خبرها

  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • پدیده گرگرو ۱۴۰ میلیارد ریال به برق چابهار خسارت زد
  • جذب اعتبارات برای جبران خسارات سیل اخیر
  • جذب اعتبارات جهت جبران خسارات سیل اخیر