Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@20:42:09 GMT

«ایرانشهر» از گروه‌های تئاتری ضمانت می‌گیرد؟

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۳۰۵۸۸

«ایرانشهر» از گروه‌های تئاتری ضمانت می‌گیرد؟

دبیر شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه «ایرانشهر» از اقدام برای گرفتن تضمین‌های اجرایی از گروه‌های نمایشی درخواست کننده در این مجموعه خبر داد تا در سال 98 گروه‌ها با پذیرش قاعده مشخص برای اجرا در ایرانشهر برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش ایسنا، حسین پارسایی پس از گذشت سه سال از حضور در شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر که حاضر به برگزاری هیچ نشست یا انجام مصاحبه‌ای نشده بود و پس از انتقادهایی که به عملکرد شورای سیاست‌گذاری در ایرانشهر و نمایش‌هایی که در این مجموعه به صحنه می‌روند، مطرح شده بود، صبح دوشنبه دوم مردادماه در نشستی با خبرنگاران چند خبرگزاری به پرسش‌ها پاسخ گفت و وعده داد که برخی انتقادات مطرح شده را به عنوان دبیر در شورای سیاست‌گذاری مطرح می‌کند تا پاسخ یا تغییر عملکردی برای آن‌ها وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ابتدا به نحوه انتخاب آثار این تماشاخانه، شیوه عقد قرارداد و تبلیغات آن‌ها اشاره و اظهار کرد: تمام اتفاقاتی که در مجموعه ایرانشهر رخ می‌دهد زیر نظر شورای سیاست‌گذاری است و حتی من که دبیر هستم اجازه ندارم به تنهایی اثری را انتخاب کنم یا تصمیمی بگیرم بنابراین هر چه اجرا شده در جلسات شورا مطرح و تصویب شده است.

پارسایی پس از اشاره به برنامه‌های سالانه ایرانشهر که البته در یکی، دو سال گذشته دچار تغییرات زیادی شده و در پاسخ به اینکه انتشار این برنامه‌ها اگرچه یک نکته مثبت در کارنامه شورا محسوب می‌شود اما خروجی آن به عنوان یک نکته منفی دیده می‌شود، توضیح داد: ما به دلیل احترامی که برای گروه‌های نمایشی قائل هستیم ضمانتی از آن‌ها نمی‌گیریم و به همین دلیل برخی گروه‌ها که به دلایل متعددی نمی‌توانند نمایش خود را در موعد مقرر اجرا کنند در کمترین فاصله نسبت به زمان اجرا اعلام انصراف می‌کنند و این یکی از مشکلات ماست که سبب شده تغییرات متناوبی را در برنامه سالانه خود مشاهده کنیم.

او افزود: البته این برنامه در سه ماهه ابتدایی امسال با بیشترین تغییر در دو، سه سال گذشته روبرو بوده که شاید ماه رمضان و مسابقات جام جهانی هم در این اتفاق دخیل بوده باشند اما با وجود گفت‌وگو و تفاهم‌های شفاهی و اخلاقی که داشتیم در این فصل تغییرات زیادی را دیدیم که هر چه جلوتر می‌رویم دامنه تغییرات هم سر باز می‌کند.

پارسایی در پاسخ به اینکه چرا پیش‌تر با گروه‌هایی که خلف وعده کردند برخورد جدی نشده تا در سه ماه ابتدایی امسال جدول اجراها این قدر تغییر نداشته باشد؟ گفت: شورای سیاست‌گذاری ایرانشهر اصرار دارد که کمترین تحمیل را به اجراها داشته باشد اما همین شورا می‌خواهد برای سال 98 تضمین اجرایی بگیرد ولی از همین حالا می‌دانم آن‌هایی که خلف وعده می‌کنند حاضر نیستند قاعده‌ای را بپذیرند که در آن متضرر باشند و البته بخشی از این مسئله به شرایط تهیه یک نمایش برمی‌گردد.

دبیر شورای سیاست‌گذاری ایرانشهر در بخش دیگری از این نشست پس از آنکه مباحثی طولانی درباره تهیه‌کنندگان تئاترها و اینکه یکی، دو نفر بیشترین نقش را در تهیه و تولید نمایش‌های ایرانشهر داشته‌اند که خود شائبه‌برانگیز است، بیان کرد: ما محدودیتی برای حضور افراد قائل نیستیم. البته از زمان تأسیس ایرانشهر تجربه‌های متعددی در اینجا پشت سر گذاشته شده مثلا اینکه در ابتدا مدیریت مجموعه گرایش به حضور چهره‌ها داشت تا تماشاخانه معرفی شود بعدها عِرق جوانگرایی و توجه به دانشجویان شکل گرفت و گروه‌ها از این جهت مورد توجه قرار گرفتند.

وی ادامه داد: با این حال در حال حاضر افرادی به اینجا مراجعه می‌کنند که فاقد سوابق هنری هستند یا افرادی که تجربه‌های ناموفق در سالن‌های دیگر داشتند. اما تصور می‌کنند ایرانشهر نیز مانند تئاترشهر از جمله مکان‌هایی است که در هر صورت تماشاگر دارند و به همین دلیل متقاضی اجرا می‌شوند. ما بالغ بر 1000 تقاضا در سال داریم که بیش از 60 درصد متقاعد می‌شوند که واجد شرایط اجرا در ایرانشهر نیستند و از بین 40 درصد باقی مانده با احتساب دو اجرا در کنار هم در هر سالن 30 اثر نمایشی برای سالن‌ها انتخاب می‌شوند، هرچند اجرای دو گروه در کنار هم نیز معمولا با رضایت قلبی همراه نیست.

پارسایی در بخشی دیگر از برخی گروه‌های تئاتری انتقاد کرد و گفت: در میان تقاضاهای رسیده گروه هایی هستند که در فرم پیشنهادی تعدادی بازیگر را اسم می‌برند در حالی که روح آن‌ها از این ماجرا خبر ندارد و این‌ها غافل هستند از اینکه استعلام صورت می‌گیرد و این‌ها همه در انتخاب ما برای اجرای گروه‌ها تأثیر دارد.

او با تأکید بر اینکه رأی شورای سیاست‌گذاری به این منزله نیست که بدون خطا عمل کرده اما تلاش‌اش بر این است که بهترین انتخاب را داشته باشد، اظهار کرد: در شورا کارگردان‌ها برای انتخاب اجرا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند در حالی که پیش از این سه تهیه‌کننده (نورالدین حیدری ماهر، محمد قدس و آرش فصیح) برای کار در تماشاخانه ایرانشهر مد نظر بودند اما شورای سیاست‌گذاری این مونوپل را برداشت و از آن پس کارگردان‌ها برای انتخاب ارزیابی می‌شوند.

وی در بخش دیگر پس از اشاره به اینکه معمولا هر دو سال یک بار به یک کارگردان اجازه اجرا در ایرانشهر داده می‌شود در پاسخ به اجرای چند باره یک کارگردان در فاصله زمانی کمتر از دو سال توضیح داد: ما به جز فهرست رزرو، فهرست دیگری با عنوان سایر تقاضاها داریم که برای استفاده از ظرفیت خالی سالن مورد توجه قرار می‌گیرد چرا که گاهی اوقات کارگردان‌هایی مراجعه می‌کنند و می‌گویند اثری را آماده اجرا دارند که ما پس از تغییراتی که پیش می‌آید برای خالی نماندن سالن آن‌ها را دعوت به حضور می‌کنیم. ضمن اینکه یکی دیگر از تغییراتی که در سال 97 برای گروه‌ها قائل شدیم این بود که انتخاب سایت فروش بر عهده خود آن‌ها باشد.

در بخش پایانی این نشست یکی از مباحثی که مطرح شد هویت‌نداشتن تماشاخانه ایرانشهر بود که پارسایی گفت: این بحث از زمان حضور دکتر سلیمی در مرکز هنرهای نمایشی همواره مطرح بوده اما هیچ‌گاه این گونه برنامه‌ریزی‌ها به نتیجه درستی نرسیده است.

او همچنین مدعی شد که به دلیل افزایش بهای بلیت و نیز تعداد تماشاگران، تماشاخانه ایرانشهر نسبت به سال‌های گذشته با افزایش فروش مواجه بوده که البته این مسئله با توجه به برخی گزارش‌ها قابل نقد و بررسی است اما او تأکید کرد که ایرانشهر درآمد ندارد اما در مقایسه با سایر سالن‌ها فروش خوبی داشته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام تماشاخانه ايرانشهر حسين پارسايي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۳۰۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنتن شبکه تهران از امشب انتخاباتی می‌شود

برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مناظره‌های انتخاباتی از امشب از شبکه تهران پخش می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شبکه تهران سیما، مراسم قرعه‌کشی پخش برنامه‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی دیشب چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ساعت ۲۲ برگزار و پخش شد.

 پس از برگزاری مراسم قرعه‌کشی ضبط و پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مناظره‌های نامزدهای انتخابات پیش رو، این برنامه‌ها از امشب پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت در کنداکتور پخش شبکه تهران سیما قرار خواهند گرفت. 

همچنین، برای حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ۳۲ نامزد و در حوزه ورامین، قرچک و پیشوا دو نامزد به رقابت خواهند پرداخت که بر این اساس ۳۴ برنامه تلویزیونی ۲۰ دقیقه‌ای با عنوان «نماینده مردم» برای نامزدهای دور دوم مجلس شورای اسلامی روی آنتن خواهد رفت.

این برنامه‌ها به صورت رایگان ضبط و تولید شده و هر روز در باکس‌های مشخص شده ساعات ۹ و ۳۰، ۱۰ و ۳۰، ۱۳ و ۳۰، ۱۵ و ۳۰ و ۱۷ و ۳۰ از شبکه تهران سیما روی آنتن می‌رود و نسخه رادیویی آن نیز از رادیو تهران پخش خواهد شد.

همچنین تبلیغات دو نماینده شهرستان ورامین نیز روزهای شنبه و یکشنبه، ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ساعت ۱۱ و ۳۰ در جدول پخش برنامه های شبکه تهران قرار دارد.

۸ مناظره برای نامزدهای تهرانی (تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس) و سه مناظره برای نامزدهای ورامین، قرچک و پیشوا در قالب برنامه «فرصت انتخاب» در نظر گرفته شده که از امشب پخش می‌شود. 

بر این اساس مناظره ۱ گروه یک، پنجشنبه ساعت ۲۰، مناظره ۱ گروه دو، جمعه ساعت ۱۵، مناظره ۱ گروه سه و مناظره ۱ گروه چهار به ترتیب جمعه و شنبه ساعت ۲۰ از این شبکه پخش می‌شود. 

مناظره ۲ در چهار گروه دیگر نیز از روز یکشنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ در جدول پخش این شبکه قرار دارند و ۳ مناظره برای نامزدهای ورامین، قرچک و پیشوا پیش‌بینی شده که از دوشنبه تا چهارشنبه (۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت) ساعت ۱۱ پخش خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد
  • جوکار: طبق قانون " شفافیت قوای سه گانه " آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد + فیلم
  • ۳۳۰ عنوان برنامه طی هفته بسیج سال جاری در کرمانشاه اجرا می‌شود
  • چرخه بازپروری معتادان متجاهر کامل اجرا نمی‌شود /کارتن خواب‌ها چهره شهر را نا زیبا می‌کنند
  • چرخه بازپروری معتادان متجاهر کامل اجرا نمی‌شود
  • مطالبات پارلمان کودک مورد پیگیری قرار می گیرد
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • آنتن شبکه تهران از امشب انتخاباتی می‌شود
  • اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در ایرانشهر