سریالی نمیسازم که برای مردم نباشد/ تمامقد از سارق روح دفاع میکنم
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۳۱۱۹۷
کارگردان «سارق روح» میگوید این سریال استانداردهای یک اثر تلویزیونی را رعایت کرده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، در شرایطی که تماشای برخی از سریالهای تلویزیون-مثلا سریالهای ماه رمضان- از آینده سریالسازی در تلویزیون ناامیدمان میکند، یک سریال به میدان میآید و معادلات ناامیدکننده را تعدیل میکند! «سارق روح» سریال خوشساختی بود که جسورانه به یک موضوع اجتماعی مهم پرداخت: فرقهها.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیدرنگ شما را به مطالعه گفتگو با این هنرمند خوشفکر دعوت میکنیم.
مرآت- آقای معظمی! اگر بخواهید از یک موضوع به عنوان دغدغه کانونی سارق روح یاد کنید، آن موضوع چیست؟
ببینید موضوع کار ما، خانواده است. خانوادههای ما امروز با مشکلاتی دست به گریبان هستند و ما به برخی از این مشکلات میپردازیم. سریال سارق روح در واقع دسترنج تحقیقات و پژوهشهای آقای هومن فاضل و آقای اصفهانی است. آنها دو سال درباره موضوع سریال تحقیق و پژوهش کردند. این دو پژوهشگر هیچ موضوعی را بیسند مطرح نکردهاند.
افراد دیگری هم کاندیدای ساخت این مجموعه بودند که در نهایت کارگردانی اثر قسمت من شد. من و تیم سازندهای که شبانهروز برای ساخت این مجموعه زحمت کشیدند، تمام تلاشمان را کردیم که کاری را بسازیم که برای خانواده پیام داشته باشد. هدف من به عنوان کارگردان مجموعه بیشتر از یک نیمخط نیست و آن این که ما در خانواده «لبخند را از یکدیگر را نگیریم.» این که ما کنار هم بنشینیم و شام بخوریم به لحاظ روانشناختی در عشق ما نسبت به یکدیگر تأثیر میگذارد.
اگر این رویه در درون خانواده حاکم باشد، اشخاص در بیرون از محیط خانواده در امان هستند و هیچچیز نمیتواند آنها را از مسیر درست به انحراف بکشد. اگر ما در خانواده به یکدیگر توجه کنیم، هیچکس بیرون از خانواده نمیتواند با لبخندش ما را فریب بدهد. درباره مواد مخدر هم خانوادهها نقش تعیینکننده دارند. اگر خانوادهها به فکر نباشند و حواسشان جمع نباشد، احتمال آلودگی جوانانِ آن خانواده بیشتر میشود.
مرآت- ارزیابی شما از میزان استقبال مخاطبان از سارق روح چیست؟
با این که متأسفانه سارق روح زمان پخش مناسبی نداشت و با این که پخش آن با ماه رمضان و جام جهانی مصادف شد اما کار باکیفیت مخاطب خود را پیدا میکند. با وجود زمان نامناسب پخش، خدا را شکر کار دیده شد و بازخوردهای بسیار خوبی از مردم دریافت کردیم. من هرگز سریالی را نمیسازم که برای مردم نباشد؛ ضمن این که سارق روح استانداردها را رعایت کرده است.
از طرفی من به سریالی که میسازم، آب نمیبندم. امکان ندارد که من به بازیگرم بگویم که از ته کوچه بیا و زنگ خانه را بزن و برو تو و...؛ نه! زنگ، کات، طبقه بالا! هدف همه ما این بود که کاری ساخته شود و مردم آن را دوست داشته باشند. مدیران شبکه هم این کار را دوست داشتند و از آن حمایت کردند. من کامنتهای زیادی را در فضای مجازی در ارتباط با سارق روح دیدم. بین انبوه کامنتهای مثبت شاید فقط یکی دو مورد کامنت منفی وجود داشت.
از طرفی در تمام سریالهای تاریخ تلویزیون، رکورد بیشترین دانلود، مربوط به سارق روح است. البته برخی هستند که کمی با ما نامهربانی میکنند و من هم تمامقد از سریال دفاع میکنم و اجازه نمیدهم درباره مجموعهای با این کیفیت اظهارنظرهای خارج از منطق و قاعده نقد صورت بگیرد.
مرآت- مخالفتها با سریال بیشتر از چه جنبههایی بود؟
گهگداری بازخوردهای منفی از سوی برخیها به گوشم میرسد اما این هم از جنبهای خوب است و نشان میدهد که کار دیده شده است. ببینید سخن من این است که بازیهای سارق روح درست هستند و این کار یک کار گران است. زمان بسیاری هم صرف ساخت این سریال شده است؛ بنابراین باید برای حمایت از این کار، با هم همدلتر باشیم.
مرآت- شما در مواضعی تهیهکنندگی سارق روح را حرفهای توصیف کردهاید. چه سهمی از کیفیت فیلم را به این حرفهایگری متعلق میدانید؟
باز هم باید بگویم که تلاش تهیهکننده در دیده شدن و کیفیت اثر بسیار تأثیرگذار است. من سالهای سال با افراد مختلف کار کردهام و دیدهام که کارهای مختلف در چه شرایطی ساخته شده است. مجموعهای که میخواهد دیده شود باید از ابتدا و در مرحله تحقیق دارای بنیهای قوی و مشاورانی با اطلاعات بالا باشد. وقتی سارق روح با این کیفیت ساخته میشود، یعنی عقبه مطالعاتی دارد و تهیهکننده آن، پشت کار ایستاده و فقط به فکر جیبش نبوده است؛ بلکه حتی بعضی جاها از حق مادی خود هم گذشته است.
اگر سریالهای ما قوی باشند، سریالهای بیگانه هیچ مخاطبی نخواهند داشت. انگیزه یک کارگردان برای خلق اثری باکیفیت، به عملکرد تهیهکننده وابسته است.
مرآت- شما به مسأله ریتم تند سریال سارق روح اشاره کردید. پیش از آن که این نکته را از زبان شما بشنوم، آن را در سریال به وضوح مشاهده کرده بودم و گمان میکنم که این آغاز احترام گذاشتن به مخاطبان است!
فیلمبرداران، تهیهکنندگان و تدوینگران حاذق سینما، سارق روح را دیده بودند و میگفتند ما نتوانستیم نقطه ضعفی در آن پیدا کنیم. بگذارید همینجا بار دیگر بگویم که باید از نگاههای مغرضانه بکاهیم و یکدیگر را تشویق کنیم. سارق روح با دکوپاژ ساخته شده است. امکان ندارد که شما در سارق روح یک سکانس پیدا کنید که میزانسن و دکوپاژ آن شبیه سکانسهای دیگر باشد.
من کارگردانی نیستم که به بازیگرانم بگویم روی صندلی بنشینید و ده صفحه دیالوگ را از بر بگویید. صحنههای بازجویی در سریال منطق دارد. بازجو گاه بلند میشود و راه میرود. ریتم در سریال برای من خیلی مهم است.
مرآت- آقای معظمی! به نظر میرسد که در آثار شما تیتراژ، بخشی از اثر و کاملکننده آن است. در اینباره توضیحی دارید؟
من همیشه سعی کردهام تیتراژ کارهایی که میسازم به جای آن که گذر یک رول سیاه از صفحه تلویزیون باشد، قصه آن مجموعه در سه دقیقه به صورت تصویری روایت و اجرا شود. اگر اسامی را از تیتراژ بردارید و بر آن متمرکز شوید، درمییابید که تیتراژ پایانی سارق روح پر از حرف است و اصلا خودش یک فیلمنامه است. خیلی از تهیهکنندهها دوست دارند کار فقط پخش شود و تمام شود! دیگر مهم نیست که کیفیت کار بالاست یا پایین؛ اما تهیهکننده، من و تیم سارق روح نسبت به این مسائل حساس هستیم.
مرآت- تیم حاضر سارق روح پس از این نیز به طور منسجم فعالیت خواهد کرد؟
تیمی که اکنون شکل گرفته، تیم بسیار خوبی است. این تیم به امید خدا میتواند سالیان سال سریالهای متفاوت و خاصی برای تلویزیون و فیلمهای سینمایی تولید کند. این اتفاق مطمئنا خواهد افتاد. ما بهترین کارها را ارائه خواهیم کرد. ما کارمان را عاشقانه دوست داریم و از کار نمیزنیم و به سراغ بهترین سوژهها میرویم و آثار باکیفیت میسازیم. اصلا هم در قید و بند آن نیستیم که پولهای کلان بگیریم.
مرآت- در یک نگاه کلان، چشمانداز شما در ساخت آثار بعدیتان چیست؟
ما تمام تلاشمان را میکنیم تا با کمک مدیران آثاری بسازیم که مردم آنها را دوست داشته باشند. ما میخواهیم قدری ذائقهها را تغییر بدهیم و کارهایی بسازیم که پیام داشته باشد. این، حالِ خود ما را هم خوب میکند چراکه میدانیم انرژی ما هدر نمیرود.
مرآت- برای ارائه اثر، تلویزیون را بیشتر میپسندید یا سینما را؟
من کارم را با دستیاری و کارگردانی در تلویزیون آغاز کردم و فضای تلویزیون را بیشتر میپسندم. من کارگردان اصلی مجموعه «شاید برای شما اتفاق بیفتد» بودم و تلاش کردم که 50-60 قسمت از این مجموعه را واقعا با کیفیت مطلوب بسازم. من از کارم نمیزنم و تمام تلاشم را میکنم که خروجی کار، قابل قبول باشد. ما باید همه تلاشمان را بکنیم تا مردم با یک اثر ارتباط برقرار کنند. به گمانم در تلویزیون فضای ارتباط بیشتر با مردم فراهمتر است.
مرآت- فقدان پشتوانه مطالعاتی یکی از نقدهایی است که احتمالا به بخش زیادی از آثار سینما و تلویزیون ما وارد است. با این وجود، سارق روح چنانکه شما اشاره کردید، دارای یک پشتوانه مطالعاتی است. سالهاست که سیما با ساخت آثاری بدون پشتوانه مطالعاتی خو گرفته است و جلوه آن را در سریالهای ماه رمضان میبینیم! در چنین شرایطی، آیا آغوش سیما برای این که شما محتوای خود را آنگونه که میخواهید، بر مبنای مطالعه عرضه کنید، باز بود؟
بله. افراد زیادی ازاین کار حمایت کردند و پشت ما ایستادند. آنها جزو مدیران موفق ما هستند و به خوبی از آثار حمایت میکنند. از سوی دیگر ما باید تلاش کنیم که طراحی قصههایمان نخنما نباشد! سوژهها باید از حالت قدیمی و کلیشهای خارج شود و موضوعات نو جای آنها را بگیرد. موضوعات باید حال اکنونِ جامعه را هدف بگیرند. خیلیها هماکنون درگیر موضوعات اجتماعی مختلفی هستند و نمیدانند چگونه باید با این موضوعات مواجه شوند. سریالها باید به این مسائل پاسخ بدهند.
مرآت- این تأکید بر کلیشهای نبودن موضوعات را در دیگر آثارتان هم رعایت کردهاید؟
بله، به عنوان مثال «حریم شخصی» یکی از فیلمهای سینمای من است که نام اولیه آن «اینجا امن نیست» بود و در آن به موضوع فضای مجازی پرداخته بودم. در این فیلم، ارسال یک پیام صوتی اشتباه در فضای مجازی یک فاجعه را رقم میزند. این فیلم با بودجه شخصی ساخته شد و از جایی حمایت مالی دریافت نکردیم. ما حرفمان را درباره فضای مجازی در این فیلم زدیم و خوشبختانه استقبال خوبی هم از آن شد.
کسانی که «حریم شخصی» را دیدند آن را دوست داشتند. تلاش من همواره این است که یک پیام اجتماعی و خانوادگی در فیلمم وجود داشته باشد. تحقیقات اینجاست که معنا پیدا میکند.
مرآت- جناب معظمی! مقصودم از پرسش پیشین این بود که سیستم، کارگردان را وادار به فراهم کردن پشتوانه مطالعاتی نمیکند. باید کسی مثل آقای معظمی پیدا شود تا کار پشتوانه مطالعاتی داشته باشد.
من خودم را از سیستم جدا نمیدانم. وقتی در میان هجمه سنگین سریالهای ماهوارهای تصمیم میگیریم که سریالی را با پشتوانه مطالعاتی بسازیم و مورد حمایت قرار میگیریم، اتفاق نویی رخ داده است. رفتن در دل این قصهها شهامت و شجاعت میخواهد و چنین کارهایی مورد استقبال مردم هم واقع میشود. و البته باز هم باید تکرار کنم که باکیفیت شدن یک اثر، بستگی وثیقی به تهیهکننده آن دارد. یک اثر زمانی دیده میشود که یک تهیهکننده باسواد پشت کار باشد. ابوالفضل صفری انسان باسوادی است. ابوالفضل صفری خودش تولیدکننده بوده و به شدت سینما و تلویزیون را میشناسد.
مرآت- ساخت فصل دوم سارق روح اکنون در چه مرحلهای است؟
فعلا در مرحله نگارش و تحقیق هستیم و این کار احتمالا چند ماهی طول میکشد.
مرآت- بابت وقتی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.
من هم از شما و همکارانتان تشکر میکنم.
گفتگو و تنظیم: محسن حسنزاده
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۳۱۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شیراز میراثدار فرهنگ غنی و شهر انسانهای معتدل است
ایسنا/فارس در مراسم روز شیراز، این شهر به عنوان میراثدار فرهنگی غنی و شهر انسانهای معتدل معرفی شد و مسئولان از اتفاقات بزرگ در عرصههای عمرانی و فرهنگی این شهر خبر دادند.
۱۳ اردیبهشتماه مراسم روز شیراز با حضور جمع زیادی از اهالی فرهنگ و هنر و همچنین مسئولان شهر شیراز و استان فارس در هتل همای این شهر برگزار شد.
در این مراسم رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با بیان اینکه شهر شیراز، شهر مکتبها، مکتبخانهها و هنرمندان است، گفت: این شهر با تمام شهرتش، هنوز رمز و رازهای کمتر شناخته شدهای دارد و هنوز همه مردم شهر خودمان هم در کوچه پس کوچههای آن قدم نزدهاند.
محمدعلی چوبینی به اقدامات خوب انجام شده برای معرفی هر چه بیشتر شیراز اشاره کرد و گفت: راهاندزای سمفونی شهر شیراز، نگارش دایره المعارف شیراز، تبدیل کردن ساختمان قدیمی شهرداری شیراز به موزه شهر، توجه ویژه به حفظ و احیای بافت تاریخی شیراز و راهاندازی گردشگری باغات با احیای باغات قصرالدشت، برخی از این اقدامات است.
وی با بیان اینکه ادبیات، سوغات شهر شیراز است، از برنامهریزیهای ویژه در این حوزه خبر داد.
یکی از اتفاقات جالب این مراسم، پیام تصویری آهنگساز شهیر ایرانی، «کارن همایونفر» بود که قرار است سمفونی شیراز توسط او ساخته شود.
همایونفر گفت: امیدوارم این قطعه در دل تک تک اهالی فرهیخته شیراز که پایتخت فرهنگی با قدمت هزاران ساله است، جای گیرد و این موسیقی بتواند گامی در تداوم این فرهنگ اصیل باشد.
وی ضمن قدردانی از اعتماد مسئولان شهر شیراز گفت: مسئولیت بسیاری خطیری بر دوش من است و امیدوارم از پس آن برآیم. وظیفه ما هنرمندان است که به رشد و شناسایی این سرزمین کمک کنیم تا فرهنگ کهن و اصیل ما گسترش یابد و تصویری تازهای به جهان ارائه دهیم.
شهردار شیراز نیز با اشاره به میزبانی شیراز از میلیونها مسافر در فروردینماه، گفت: در قرآن کریم به میانهروی اشاره شده است و فیلسوف یونانی، ارسطو هم به اعتدال تاکید دارد و فکر میکنم شیرازیها مصداق تمام عیار انسانهای معتدل هستند.
محمدحسن اسدی با تاکید بر اینکه شیراز قطب گردشگری است و ظرفیت زیادی در این حوزه دارد، گفت: ما میراث دار یک فرهنگ اصیل و غنی هستیم و در همین راستا قرار است دانشنامه شیراز تالیف و موزه بلدیه شیراز امسال افتتاح شود. ضمن اینکه سند سومین حرم اهل بیت (ع) بهنام شهر شیراز نیز در همین ایام رونمایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه در شیراز همزمان سه خط مترو در حال پیشرفت است، گفت: این حتی در شهری مثل تهران هم بیسابقه است و میتوان گفت ما در شیراز یک شهر زیرزمینی فعال هم داریم و از طرفی در تمام ارتفاعات شهر نیز در حال کار هستیم.
اسدی بودجه عمرانی شهر شیراز را ۲۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: حدود ۸۰۰ میلیارد تومان در راستای محله محوری و مسجد محوری هزینه خواهد شد. ضمن اینکه پارک آبی بزرگ و آکواریوم در دست ساخت بوده و قرارداد تلهکابین شیراز نیز بسته شده است.
وی همچنین گفت: قرار بود امروز بین شهرداری شیراز، یزد و اصفهان تفاهم نامه مثلث گردشگری مبادله شود که این امر به زمان دیگری موکول شد اما پیش قرارداد آن آماده است.
شهردار شیراز افزود: باعث افنخار است که شیراز در سال ۲٠۲۴ به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا انتخاب شده است و از طرفی این شهر، شهر جهانی صنایع دستی و عضو هیئت مدیره شهرهای تاریخی جهان نیز هست.
اسدی در پایان اظهار کرد: تمامی اینها جزو اندکی از وظایف شورای شهر و شهرداری است که بدون هیچگونه منتی و از سر وظیفه انجام شده است، اما میخواهیم مردم بدانند که ما بیکار ننشستهایم و مدیریت شهری، شورای شهر و شهرداری به صورت شبانه روزی در تلاش هستند تا بخشی از دین خود را ادا کنند.
مصطفی ندیم، گردآورنده دانشنامه شیراز نیز در این مراسم دقایقی با حضار به صحبت پرداخت و گفت: جلد نخست این دانشنامه با عنوان مفاخر و بزرگان تهیه میشود که دارای سه بخش است.
ندیم افزود: جلد دوم به خوراک و فرهنگ مردم شیراز اختصاص دارد و جلد سوم به آرامستانهای شیراز که اکثر آنها گلگشت و تفرجگاه بودهاند میپردازد. جلد چهارم عنوانش فرهنگ عامه است و در جلد پنجم به ادبیات شفاهی توجه شده است. جلد ششم به آثار تاریخی شیراز و جلد هفتم نیز به جغرافیای تاریخی این شهر اختصاص دارد.
رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه مردم این شهر را همه در جهان می شناسند گفت: شیراز محل شعر و ادب است. مظهر زیبایی ها ، باغها و بستانها، دارای مردمان خوش لهجه و مهمان نواز است و همچنین خاستگاه شعر و شعور، فلسفه، حکمت و عرفان است.
سید ابراهیم حسینی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند «شیراز معلم همه شهرها است»، گفت: شیراز یک برند است و شورای شهر وظیفه دارد برند بودن شیراز را پاس بدارد.
رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه امروز شورا و شهردار تمام همت خود را به میدان آوردهاند تا آنچه به عنوان زیر ساخت برای رفاه و آسایش مردم لازم است فراهم کند، گفت: به همفکری شهروندان نیازمندیم و از آنها میخواهیم ایدههای خود را در مسائل فرهنگی ارائه دهند.
به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم دو هنرمند بزرگ شهر شیراز «محمود پاکنیت» و «محمد فیلی» به بیان خاطرات و دغدغههای خود پرداختند.
در انتهای مراسم، شهردار شیراز از تحقق وعده سال گذشته در افتتاح پردیس سینمایی امین تارخ خبر داد و گفت: این مجموعه سینمایی تکمیل شده است و اکران فیلمها در آن از همین اردیبهشتماه آغاز خواهد شد.
انتهای پیام