Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران هیچ مشکلی برای تامین منابع درآمدی ندارد.
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور جلسه امروز شورای شهر تهران، به خود انتقادی از مدیریت شهری دوره پنجم در حوزه منابع درآمدی شهر تهران پرداخت و اعلام کرد که علی رغم مشکلاتی که نسبت به گذشته در حوزه درآمدزایی وجود دارد، شهر تهران دارای ظرفیت‌های بسیار گسترده درآمدزایی بجز حوزه ساخت و ساز است و مدیریت شهری دوره پنجم را مسئول مدیریت جهت تامین منابع درآمدی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد سالاری در نطق پیش از دستور خود که با عنوان " پیشنهاداتی برای درآمدزایی مدیریت شهری در دوره پنجم" ایراد شد با اشاره به فضای ایجاد شده در این دوره مدیریت شهری در خصوص وضعیت مالی شهرداری گفت: بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز حجم قابل توجه پروژه‌های نیمه تمام که از دوره قبل به مدیریت شهری فعلی به ارث رسیده و همچنین اشباع نسبی ظرفیت‌های طرح تفصیلی و رکود ساخت و ساز، متاسفانه این فضای ذهنی در مدیریت شهری دوره پنجم اعم از شورا و شهرداری حاکم شده است که ما با این وضعیت نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

وی ادامه داد: من می‌خواهم برعکس این موضوع صحبت کنم، چراکه تهران ظرفیت‌های بسیار وسیعی دارد که با استفاده از آن می‌توانیم اتفاقات خوبی را برای توسعه پایدار شهر تهران رقم بزنیم.

سالاری در ابتدا با اشاره به چرایی رسیدن به وضعیت موجود اظهار کرد: در دهه ۶۰، دولت وقت تصمیم گرفت که کلانشهر‌ها به صورت خودکفا اداره شوند و دولت به مدیریت شهری بودجه‌ای نپردازد و همزمان هم تصمیم گرفته شد که لایحه درآمد‌های پایدار تدوین و فرآیند تصویب آن طی شود، اما بخش اول عملیاتی شد و در بخش دوم اتفاقی صورت نگرفت تا مجددا در دوره اول دولت آقای روحانی لایحه درآمد‌های پایدار مطرح شد، اما هنوز هم علی رغم وعده‌های دولت، به نتیجه نرسیده است.

وی تصریح کرد: در این فضا مدیریت شهری کلانشهر‌ها علی الخصوص تهران سهل الوصول‌ترین مسیر برای درآمدزایی یعنی ساخت و ساز را انتخاب کردند. این مساله موجب شد در شهرداری تهران هیچ وقت دغدغه درآمدزایی وجود نداشته باشد و ساز و کار ساختار سازمانی شهرداری تهران مبتنی بر هزینه تعریف شود، یعنی در معاونت اقتصاد شهری و معاونت‌های دیگر سازوکار‌های درآمدزایی اساسا تعریف نشده است.

حق نداریم به مردم بگوییم نمی‌توانیم

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه می‌خواهم خودانتقادی کنم، گفت: مردم در سال ۹۶ در صف‌های طولانی ایستادند و به ما رای دادند و ما امروز این حق را نداریم که بگوییم، چون از مدیریت شهری گذشته بدهی به ما ارث رسیده ما هیچکاری نمی‌توانیم انجام دهیم و ماتسلیم هستیم.

سالاری افزود: ظرفیت‌های قابل توجهی در سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران و محدوده طرح تفصیلی وجود دارد، ظرفیت‌هایی که سال‌های گذشته به آن ورود نشده است و ورود به آن موجب ارتقای کیفیت زندگی می‌شود.

رخوت در سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به برخی از ظرفیت‌هایی که می‌تواند برای شهر درآمد زایی داشته باشد، اظهار کرد: سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، علی رغم فروش قسمت قابل توجهی از املاک و اراضی ارزشمند شهر در دوره‌های گذشته، هنوز هم دارایی‌های قابل توجهی دارد، اما در گزارش‌های مربوط به بودجه‌های غیر نقد، درآمد در این حوزه صفر است. یعنی ما عملا درآمدی در حوزه غیر نقد طی یک سال گذشته نداشته ایم که این رخوت به تصمیمات مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری تهران بر می‌گردد و مدیران فعلی این سازمان در این خصوص نیاز به تعیین تکلیف دارند.

سالاری افزود: چطور می‌شود که یک شرکت خصوصی با داشتن تعداد محدودی ملک، می‌تواند درآمد قابل توجهی از آن املاک کسب کند، در حالی که در شهرداری تهران با ظرفیت‌های عظیم چنین رخوتی وجود دارد؟

وی گفت: اگر املاک و اراضی شهر تهران را نفروخته بودیم و نفروشیم و با مشارکت بخش خصوصی املاک و اراضی را بهینه و اجاره داری کنیم، می‌توانیم برای همیشه بخش قابل توجهی از منابع درآمدی، شهر تهران را فقط از این محل کسب کنیم.

پروژه‌های مشارکتی متوقف شده اند

وی در خصوص سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران گفت: این سازمان در سه سال گذشته سالانه ۲۱ میلیارد تومان درآمد داشته است، در صورتی که در این حوزه می‌توان سالانه حداقل ۸۰۰- ۱۰۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی کرد، اما شهرداری تهران دارای ۹۰ پروژه بوده که ۵۰ پروژه آن جاری است و اکثر این پروژه‌ها دچار مشکل شده اند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران که میدان مرکزی و ۳۰۰ بازار و میدان در سطح شهر در اختیار دارد، تنها سالانه ۳۰-۴۰ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند. در حالی که یک سوپر مارکت در یک محله می‌تواند چندین خانواده را از نظر مالی تامین کند. چطور سازمان میادین شهرداری تهران با این همه عرصه‌ای که در اختیار دارد نمی‌تواند با سرمایه گذاری در این عرصه‌ها در آمدزایی داشته باشد، در حالی که اگر این عرصه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند، چندین هزار میلیارد تومان درآمدزایی ایجاد می‌شود.

وی در ادامه به ۳۱۰ میلیارد تومانی سازمان زیباسازی در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: این سازمان نیز با دارا بودن فرصت‌های بسیار گسترده، تابلو‌ها و فضا‌های تبلیغاتی شهری توانایی ایجاد درآمد ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان با اتخاذ رویکرد نوین و متفاوت در سال را دارد.

سالاری همچنین در خصوص درآمد‌های شرکت شهروند بیان کرد: سود مالی سال ۹۵ این شرکت تنها ۴۸ میلیارد تومان بوده در حالی که سود درآمدی تنها یکی مجتمع تجاری بخش خصوصی بیش از این شرکت است که فضا‌های زیادی در اختیار دارد.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: شرکت اراضی نوسازی عباس آباد با ۵۰۰ هکتار زمین و سرمایه گذاری‌های خوبی که در آن در دوره مدیریت شهری قبلی شده، به جای آن که از پارسل به پارسل این اراضی درآمد کسب کند، هنوز از شهرداری یارانه می‌گیرند، این در حالیست که عرصه‌های این اراضی ظرفیت بسیار زیادی برای درآمدزایی دارد.

وی اضافه کرد: شرکت برج میلاد نیز به عنوان مجموعه‌ و نماد منحصر فرد شهری است، با وجود عرصه بزرگ تفرجگاهی هنوز به درآمدزایی نرسیده و از شهرداری بودجه‌ای دریافت می‌کند.

نمایشگاه شهرآفتاب تعطیل شده است

وی در ادامه با اشاره به هزینه ۴ هزار میلیارد تومانی برای احداث نمایشگاه شهرآفتاب بیان کرد: چطور می‌شود بخش خصوصی با یک سرمایه گذاری بسیار محدودتر طی چند سال به سود بنشیند، اما نمایشگاه شهرآفتاب با این همه تاسیسات اکنون تعطیل شده است و نمایشگاهی در آنجا برگزار نمی‌شود. همچنین سازمان پسماند که خود این می‌تواند محلی برای درآمدزایی برای شهر باشد، هنوز هم شهرداری برای این سازمان در حوزه جاری بودجه تخصیص می‌دهد.

سالاری در خصوص ظرفیت‌های دیگر سازمان‌های شهرداری تهران برای کسب درآمد گفت: شرکت ارتباطات مشترکان شهر مجموعه‌ای از دکل‌ها و آنتن‌ها و عرصه‌های شهری و حدود ۱۳۰۰ کیلیومتر فیبر نوری در اختیار دارد، اما به تازگی توانسته صرفا ۲۱ میلیارد تومان درآمد داشته باشد. سازمان ورزش شهرداری تهران نیز با این همه مجموعه مستحدثات و سالن‌های ورزش در محلات و مناطق و گستره وسیع شهر تهران هم در کسب درآمد ناموفق بوده است و هیچگونه درآمدی که ندارد هیچ، بلکه کمک هم از شهرداری می‌گیرد.

وی ادامه داد: تدوین کنندگان طرح جامع، یک عرصه ۱۰۷۰ هکتاری را به عنوان عرصه بازار‌های تجارت جهانی از متهی الیه پارک آزادگان در جنوب تهران تا بوستان ولایت تعیین کرده اند که یک فرصت بی نظیر برای ارتقای جایگاه شهر تهران در مقیاس ملی، منطقه‌ای و جهانی است و با احیا این عرصه‌ها و سپردن این ماموریت به یکی از شرکت ها و سازمان‌ها که به روزمرگی رسیدند می‌توان فاصله جنوب و شمال را کم کرد و هم توسعه واقعی پایدار در جنوب را رقم بزنیم و هم جذب گردشگر داشته باشیم و با ایجاد بازار‌های تجارت جهانی و محدوده‌های کار و فعالیت هم جذب سرمایه بخش خصوصی را داشته باشیم و هم اشتغالزایی کنیم.

سالاری در خصوص ظرفیت مجتمع‌های ایستگاهی و tod‌ها نیز گفت: این ظرفیت بخش دیگری از منابع درآمدی پایدار شهری می‌توانند باشند، به طوری که در راستای اجرای مفاد مصوبات کمیسیون ماده ۵ و بر اساس طرح تفصیلی شهر تهران نسبت به احداث این مجموعه‌ها با مشارکت بخش خصوصی اقدام کرد و از آنجایی که مردم می‌توانند با استفاده از خطوط مترو نسبت به تامین خدمات در این مجتمع‌ها اقدام کنند و از همان مسیر مترو هم برگردند نیز یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب است که متاسفانه مغفول مانده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران با تاکید بر این که مدیریت شهری دوره پنجم باید به این باور برسد که شهر تهران غنی است و ظرفیت‌های قابل توجهی دارد که درآمد‌های بالایی را برای شهر کسب کند، اظهار کرد: از کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر و کمیته بودجه و تمام کمیسیون‌ها درخواست دارم که در این خصوص کارگروه فرابخشی با حضور نمایندگان شهردار و معاونت‌های مربوطه، بخش‌های اقتصادی که دارای ظرفیت در آمد هستند، تشکیل شود تا در یک بازه زمانی کوتاه بتوانیم به یک استراتژی واحد در حوزه درآمدزایی برسیم و وارد فاز اجرا شویم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای شهر شهرداری تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۳۱۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ هزار خانواده فاقد مسکن در لرستان شناسایی شده است

 ارسلان مالکی  در جلسه شورای مسکن در استانداری لرستان اظهار داشت: نمی‌توان برای این ۱۰۰ هزار خانواده بدون مسکن برنامه نداشته باشیم، بلکه باید این موضوع رسیدگی و حل آن نیازمند یک هم افزایی و همدلی بین دستگاهی است.

وی افزود: با مطالعه و بررسی‌های انجام شده ظرفیت‌های استان لرستان شناسایی شده است که نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها هستیم و در این بین سازمان جهاد کشاورزی نقش موثرتری دارد تا مساله تامین زمین حل شود.

رییس سازمان ملی زمین و مسکن یادآور شد: برای حل مشکل زمین می‌توان از زمین‌های دستگاه‌های مختلف بهره گرفت که اجازه قانونی وجود دارد.

مالکی با تاکید بر اینکه مساله تامین زمین مسکن را باید بعنوان یک مساله جدی در لرستان مورد توجه باشد، گفت: لرستان در ارزیابی‌های مسکن ملی آخرین استان است که باید با همدلی و همکاری از مرحله تامین زمین عبور کمیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در سفر‌های استانی سایر استان‌ها از مرحله تامین زمین گذشته اند و ملاک ارزیابی‌ها تعداد وحد‌های تحویل داده شده است در لرستان، اما متاسفانه پس از گذشت سه سال از دولت همچنان در مرحله تامین زمین باقی مانده است.

لرستان و ظرفیت ساخت دهکده شهری

روح اله اکبری، مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز در جلسه شورای مسکن با تاکید بر اینکه لرستان از ظرفیت خوبی برای ساخت دهکده شهری برخوردار است، گفت: دهکده شهری چیزی بین شهر و روستا است که در کشاورزی باغات حفظ می‌شود.

وی افزود: با توجه به امکاناتی اعم از آب و برق و سایر خدمات رفاهی که در روستا‌ها فراهم شده است بنوعی زیرساخت لازم برای دهکده‌های شهری فراهم است و فرایند تصویب ساخت آن در داخل استان قابل حل و فصل است.

اکبری با انتقاد از اینکه برخی دستگاه‌ها در اجرای مسکن ملی موضع سلبی دارند گفت: این طرح یک فعالیت بین بخشی است و نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها وجود دارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: استان لرستان به لحاظ توپوگرافی خشنی که دارد از نظر تامین زمین مورد نیاز شرایط سخت تری دارد، اما در بخش‌هایی از جمله بافت فرسوده سهم استان پررنگ‌تر در نظر گرفته شده است.

مهلت یک هفته‌ای استاندار لرستان برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن

استاندار لرستان هم در این جلسه ضمن تعیین مهلت یک هفته‌ای برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن، خواستار همکاری جدی دستگاه‌های مسئول در تامین زمین مورد نیاز ۱۱۶ هزار واحد مسکونی سهم لرستان شد.

ابوطالب شفقت با اعلام مهلت یک هفته‌ای به معاونت امور عمرانی استانداری، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، مسکن و شهرسازی و سایر اعضا آنها را موظف به ارائه آمار کسری زمین در روستا و شهر، شناسایی و تامین زمین مورد نیاز کرد.

وی با اشاره به اینکه مالکیت زمین در کشور از سه حالت خارج نیست، افزود: زمین‌های شهری متعلق به مسکن و شهرسازی است که باید آنرا بر اساس قانون و مجوز لازم در اختیار دولت برای ساخت و ساز قرار دهد، یا در بخش روستایی دولت گسترش داده که بخشی از زمین‌های زارعی خود مالکی در طرح هادی روستا قرار گرفته اند که بنیاد مسکن اجازه ساخت را صادر نماید و بخشی منابع طبیعی که آنهم می‌شود سهم دولت بنیاد مسکن و منابع طبیعی کمک کنند واگذار شود.

وی اضافه کرد: بافت‌های فرسوده و زمین‌های متعلق به شهرداری که با رابطه مناسب دولت و شهرداری باید آنها هم به ظرفیت زمین‌های طرح ملی اضافه شود.

استاندار لرستان با تاکید بر تدوین جدول شهر‌ها و روستا‌های بلاتکلیف در تامین زمین افزود: پس از عبور از این سه راه حل مسکن و شهرسازی و منابع طبیعی موظفند کسری زمین را تامین کنند.

شفقت افزود: اگر شرایط لازم در استان مهیا و قوانین کشوری اجازه واگذاری نداد از طریق هیئت دولت و وزرای محترم موضوع را پیگیری و به نتیجه خواهیم رساند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • ضرورت احداث تهران جدید
  • ضرورت صدور کارت شهری برای رانندگان حوزه اتوبوسرانی تهران
  • ضرورت صدور کارت شهری برای رانندگان حوزه اتوبوسرانی
  • ساخت پارکینگ‌های محلی منطقه‌ای و ارتقاء ایمنی شهروندان در دستور کار شهرداری منطقه۱۶ باشد
  • ساخت ۹۵۰۰ واحد مسکونی در ۳ منطقه پایتخت
  • ۱۰۰ هزار خانواده فاقد مسکن در لرستان شناسایی شده است
  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود
  • تداوم ساخت پارکینگ در محلات کم برخوردار و دارای معابر باریک و فشرده
  • زمین و تسهیلات از دولت ساخت با مردم/ به جز چند کلانشهر دولت مشکلی برای تامین زمین ندارد
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها