Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه چرخ در سومین قسمت با موضوع "برگزاری المپیاد جهانی زیست شناسی" با اجرای محمدرضا مقدسیان و حسین فروتن با میزبانی امیر اشرف گنجوی عضو کمیته علمی المپیاد زیست شناسی جهانی صورت گرفت. 

گنجوی در ابتدای گفت‌وگو در مورد اهمیت برگزاری این المپیاد گفت: برگزاری این المپیاد‌ها معمولا با استعداد‌ترین دانش آموزان را در رشته مورد نظر انتخاب می‌کند و حاصل این دانش آموزان برقراری ارتباط میان افراد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولا شرکت کنندگان در المپیاد در آینده جز افرادی که در زمینه‌های علمی باعث پیشرفت و گستردگی علم می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط سیاسی کشور و انزوایی که از سوی سایر کشور‌ها به ایران تحمیل می‌شود چگونه آزمون در ایران برگزار شد گفت: برای اولین بالای ۷۰ کشور دراین المپیاد شرکت کردند که این بی سابقه بوده است. بعضی از کشور‌های قبل آزمون در المپیاد شرکت کردند که این بی سابقه بوده است. بعضی از کشور‌ها قبل آزمون در ایمیل‌های خود سوالاتی مبنی بر آمادگی کشور برای برگزاری آزمون و شرایط می‌پرسیدند ما به خاطر ارائه خوبی که در سال‌های گذشته برقراری آزمون داشتیم مورد اطمینان واقع شدیم و شرایط را مهیا کردم.

وی در مورد چگونگی رده بندی و رتبه بندی این المپیاد ادامه داد: در المپیاد زیست شناسی رده بندی تیمی نداریم و دانش آموزان مستقل رده بندی می‌شوند ما در این دوره جز ده تیم برتر قرار گرفتیم و در سال‌های قبل چنین نتیجه‌ای حاصل نشده بود. امسال خانم پارمیدا سادات پزشکی بالاترین رتبه و امتیاز را در تاریخ ایران در المپیاد جهنی زیست شناسی کسب کردند.

عضو کمیته علمی المپیاد در پاسخ به این پرسش که چه میزان از افراد شرکت کننده در المپیاد که در آینده همان مسیر را در جهت تحقیق گستردگی علم زیست شناسی طی می‌کنند و چه میزان از امتیاز المپیاد به عنوان سکوی پرتاب به سمت هدف‌های دیگر گفت: این مسئله به سیستم آموزش کشور بر می‌گردد. اگر انتخاب دانشجو براساس یک رزومه صورت گیردو فقط توسط یک آزمون چند ساعته نباشد معمولا هر کس در جای خود قرار می‌گیرد. تعداد زیادی از افرادی که در المپیاد‌ها رتبه کسب کرده اند حتی در مورد خوابگاه خود مشکل دارند و امتیاز خاصی ندارند.

وی در مورد تاثیر برگزاری المپیاد‌ها بر نظام آموزشی ادامه داد: ایران به واسطه میزبانی این دوره المپیاد مجبور شد مقداری تجهیزات که نداشته است تهیه کند. در طول برگزاری المپیاد برای ارزیابی به کشور میزبان می‌آیند و ما توانستیم بهترین برگزاری در بخش تئوری و آزمایشگاهی آزمون را از سال ۲۰۰۴ ارائه دهیم در حالی که از آن سال کشور‌های قدرتمندی در این زمینه میزبان برگزاری بوده اند و ما توانستیم با ۲ تا ۳ سال کار موفق شویم. این امکانات برای سیستم آموزشی کشور باقی می‌ماند و اگر این تجهیزات به صورت نسبت عادلانه در سطح کشور توزیع شود و به پیشرفت و آموزش زیست شناسی کمک می‌کند.

گنجوی در مورد فایده المپیاد زیست شناسی برای دانش آموزان گفت: این المپیاد‌ها جنبه‌هایی خاص را به دانش آموز نشان می‌دهد که در محیط مدرسه و کتاب‌ها نمی‌گنجد و برای پیشرفت مسیر بهتری را می‌طلبد. دانش آموزان با ورود به آزمایشگاه‌های باشگاه دانش پژوهان با دیدن دستگاه‌های خاص متوجه می‌شوند که علم آن‌ها به کتاب محدود نمی‌شود و جنبه‌های دیگری هم دارد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: زیست شناسی دانش آموزان ایران دانشجو دانش آموز مدرسه برنامه تلویزیونی برنامه چرخ المپیاد زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۳۱۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم روز جهانی زمین پاک در چالدران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالدران گفت: به مناسبت ۲ اردیبهشت روز جهانی زمین پاک با شعار امسال" مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک نجات زمین" در مدرسه حضرت رقیه (س) شهر آواجیق چالدران برگزار شد.    آذریار با بیان اینکه این برنامه با هدف تجدید پیمان دانش آموزان به عنوان آیندگان محیط زیست با زمین و حفاظت از آن اجرا شد افزود:برپایی مراسم گرامیداشت روز جهانی زمین یادآورمطلب زمین، تنها سیاره شناخته شده قابل سکونت برای بشریت و امانتی در دست همه انسان‌های است که باید از آن به درستی حفاظت کرد و این امانت را به آیندگان سپرد.   وی اظهار کرد: پراکندن زباله به ویژه وسایل پلاستیکی در محیط زیست، زمین را به محیطی ناامن برای زندگی همگان تبدیل کرده و گاه باعث می‌شود تا حیات بسیاری از گونه‌های جانوری نیز در معرض خطر قرار گیرد.    برگزاری نمایشگاه نقاشی و انشاء نویسی و شعرخوانی و پاکسازی نمادین محوطه مدرسه با موضوع حفاظت از زمین و تجلیل از نفرات برتر از جمله دیگر برنامه‌های جنبی این مراسم بود

دیگر خبرها

  • مراسم روز جهانی زمین پاک در چالدران
  • برگزاری مراسم روز زمین پاک در ارومیه همزمان با روز جهانی زمین پاک
  • مهلت شرکت در المپیاد فرش دستباف گلستان تا ۱۵ اردیبهشت
  • برگزاری المپیاد دانش آموزی و دانشجویی صنعت فرش دستباف گلستان
  • راهیابی چهارده دانش آموز کیش به مرحله اول المپیاد کشور
  • برنامه‌های هفته «زمین پاک» در کرمانشاه اعلام شد
  • اجرای طرح «انتخاب مسیر زندگی» در البرز
  • ارزیابان آزمون استخدامی معلمان از سوگیری شخصی پرهیز کنند
  • استخدام ۴۱۷۰ مراقب سلامت و بهداشت/ برگزاری آزمون ۱۴ اردیبهشت
  • دوره یکسان سازی داوران دوازدهمین دوره طرح ملی دادرس در قم