Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور گفت: واقعیت این است که مهارت نیروی کار کشور کافی نیست و این موضوع در مصادیق مختلف خود را نشان می دهد. ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶ اقتصادی کار آفرینی و اشتغال نظرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سلیمان پاک‌سرشت رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نشست مشترک سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش که با موضوع پیوند آموزش‌های رسمی و غیررسمی مهارتی در محل این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: تردیدی باقی نمانده که مهارت آموزی در شرایط فعلی کشور یک موضوع جدی است که مورد اجماع و اتفاق نظر همه حوزه‌ها اعم از دستگاههای آموزش دهنده و متقاضیان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: واقعیت این است که مهارت نیروی کار کشور کافی نیست و این موضوع در مصادیق مختلف خود را نشان می دهد، بنابراین در شرایطی که برخی کارفرمایان از نیروی کار راضی نیستند، همچنین با جمعیت فارغ‌التحصیل بیکار مواجهیم، بهره وری نیروی کار پایین است و در عین حال، مهارت کافی در بین جوانان برای ورود به بازار کار وجود ندارد، به معنای آن است که در حوزه مهارت آموزی گام های باید برداشته شود که این موضوع، مورد توجه دولت و شخص رئیس جمهور قرار دارد به نحوی که در ماموریت های وزارتخانه ها موضوع مهارت آموزی مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه جهت‌گیری و اقدامات در عرصه ارتقا ثبت مهارت آموزی باید با جدیت بیشتری دنبال شود، افزود: ماموریت اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ارائه آموزش‌های غیررسمی است و در برنامه های خود باید این موضوع به شکل ویژه و متمایز دنبال شود؛ همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش به عنوان دو دستگاه ارائه آموزش های رسمی در جهت اتصال آموزش ها به بازار کار فعالیت های آموزشی خود را بازتعریف کرده اند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با اشاره به گام های مشترک دستگاه های متولی برای ارتقا سطح مهارتی جوانان، فارغ التحصیلان دانشگاهی و نیروی کار گفت: پیوند آموزش های غیررسمی و رسمی همواره به عنوان یک دغدغه مطرح بوده که دستگاه های ارائه دهنده آموزش طی سنوات گذشته به صورت منفصل و جداگانه برنامه های خود را در این حوزه پیگیری می کرده اند؛ بنابراین ما با فقدان ارتباط سیستماتیک مواجه بودیم که تلاش کردیم با همکاری سه جانبه دستگاه های متولی آموزش، در این راستا گام برداریم.

پاک‌سرشت ادامه داد: در این زمینه اولین گام، اجرای طرح ایران مهارت است که در سال 96 مصوب شد و بر این اساس در دوره های متوسطه اول و دوم برنامه ای برای آموزش دانش آموزان با هدف گرایش و هدایت به بازار کار افزایش سطح مهارتی متناسب با نیاز جسمی، دانش آموزان و پیوند این گروه سنی با فضای کار و کارآفرینی در قالب طرح ایران مهارت آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه طرح ملی ایران مهارت توسط آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای اجرا می شود، ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی مشترک دو جانبه بین سازمان آموزش و فنی و حرفه ای و وزارت آموزش و پرورش دوره های مهارتی آموزشی 20 ساعته برنامه ریزی شده که در ساعاتی خارج از فعالیت های تحصیلی دانش آموزان، ارائه می شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح ایران مهارت از سال گذشته در استان های قزوین، مرکزی، سمنان، گلستان، مازندران و البرز ادامه داد: در حال حاضر دستورالعمل اجرای سراسری این طرح آماده شده و این طرح به صورت ملی، از مهرماه از سراسر کشور آغاز می شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: در طرح دوم نیز مهارت سازی آموزش های عالی و دانشگاهی در دستور کار قرار گرفت که در قالب تفاهم نامه ای مشترک با وزارت علوم اجرا می شود که در فازهای متعدد اجرای این طرح دانشجویان در محیط های کارگاهی مراکز فنی  و حرفه ای در حین تحصیل می توانند آموزش های مهارتی کسب کنند.

پاک سرشت با بیان اینکه 40 درصد از مخاطبان کسب آموزش های مهارتی در مراکز فنی و حرفه ای از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، گفت: در قالب مذاکرات و توافقات صورت گرفته با وزارت علوم، دانشجویان به جای اینکه پس از دوران فارغ التحصیلی در صورت احساس نیاز به مهارت های فنی روی آورند، می توانند در حین تحصیل از آموزش های مهارتی بهره ببرند.

انتهای پیام/

R1012189/P1012122/S7,82/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۳۲۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش آموزشهای فنی و حرفه ای دانش آموزان در گناباد

      به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای گناباد گفت: میزان تعهد آموزشهای فنی و حرفه ای دانش آموزان در مراکز و آموزشگاههای مرتبط شهرستان گناباد طی سال گذشته ۲۴ هزار نفر ساعت بود ولی به ۹۰ هزار نفر ساعت افزایش پیدا کرد.   مهدی مروج با اشاره به رشد ۲۰۴ درصدی آموزشهای فنی و حرفه ای دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گناباد طی سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: میزان تعهد دانشجویان از فراگیری آموزشهای فوق ۱۲ هزار نفر ساعت بود در حالی که ۲۴ هزار و ۴۷۱ نفر ساعت محقق شد.   رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای گناباد گفت: میزان تعهد آموزشهای رشته های فنی و حرفه ای زنان سرپرست خانوار این شهرستان هم طی سال گذشته پنج هزار نفر ساعت بود در حالی که ۱۲ هزار و ۹۷۹ نفر ساعت و ۲۶۰ درصد بیشتر از تعهد، دوره های آموزشی برگزار شد.   مروج با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی آموزشهای فنی و حرفه ای معتادان بهبودیافته و شاغلان بنگاههای اقتصادی، افراد دارای معلولیت و زندانیان شهرستان گناباد علت آن را کاهش نیازسنجی و تقاضای سازمانها و ادارات متقاضی و علاقه مندی این افراد و یا کمبود مربی و نیروی انسانی برای آموزش این بخش برشمرد.   وی ادامه داد: ۴۱۸ هزار و ۴۳۱ نفر - ساعت آموزش برای متقاضیان مهارت آموزی شامل ساکنان مناطق روستایی، سربازان وظیفه ،آسیب دیدگان اجتماعی (خانواده های آسیب دیده از اعتیاد)، زنان خانه دار، دانش آموختگان دانشگاهی ، معتادان بهبود یافته ، شاغلان بنگاه‌های اقتصادی ،دانش آموزان، دانشجویان، زندانیان ندامتگاه، افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار در ۱۴ گروه هدف آموزشی در گناباد برگزار شد.   رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای گناباد گفت: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر روان سازی کسب و کار بخش خصوصی ۲۴۸ هزار و ۴۶۶ نفر - ساعت از مجموع آموزشهای سال گذشته در گناباد در آموزشگاههای فنی و حرفه ای خصوصی ارایه شد.   مروج افزود: از مجموع ۲ هزار و ۹۷۲ نفر که پارسال در آزمونهای فنی و حرفه گناباد شرکت کردند هزار و ۴۹۵ نفر موفق به کسب گواهینامه مهارت شدند و ۴۷۲ نفر نیز در آزمون های اصناف شرکت و موفق به کسب گواهینامه صلاحیت حرفه ای شدند.   وی گفت: برای نخستین بار ۴۰ نفر از مهارت آموختگان فنی و حرفه ای برتر گنابادی که طی پنج سال قبل پس از کسب مهارت های لازم، کارآفرین شده و برای تعدادی دیگر شغل ایجاد کرده بودند قدردانی شد.   رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای گناباد از راه اندازی ۱۲ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای جدید طی سال گذشته در شهرستان گناباد خبر داد.   مرکز آموزش فنی و حرفه ای گناباد یکی از مراکز قدیمی این شهرستان در سال ۱۳۵۳ با نام صندوق کارآموزی فعالیت خود را آغاز کرد.   این مرکز هم اکنون دارای چهار مرکز آموزشی ثابت مخصوص زنان و مردان و امکانات و تجهیزات در رشته های مهارتی از جمله کارگاه اتومکانیک، کارگاه خودروهای سنگین و نیمه سنگین، کارگاه برق خودرو، کارگاه plc برق، جوشکاری، تاسیسات، سفال، چوب، گوهرتراشی، رباتیک، شبکه هوایی، جاجیم، صنایع غذایی، معرق و منبت است.   ۳۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در شهرستان گناباد نیز در رشته های هنرهای تجسمی، صنایع غذایی، طراحی، فناوری اطلاعات، معماری ساختمان، امورمالی و بازرگانی، خدمات آموزشی، کامپیوتر، حسابداری، عمران، مدیریت خانواده، خیاطی و رباتیک فعالیت دارند.   مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • رشد ۱۲ برابری صدور مجوز تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای
  • صدور بیش از ۳ میلیون گواهینامه مهارت در دولت سیزدهم
  • سازمان فنی و حرفه‌ای پس از ۵ دهه دارای اساسنامه شد
  • صدور بیش از ۱۷ هزار مجوز برای تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در سال گذشته
  • دانش آموزان صدر نشین مهارت آموزی در خراسان جنوبی
  • برگزاری اولین کنفرانس ملی مهارت ایران در دانشگاه فنی و حرفه ای
  • افزایش آموزشهای فنی و حرفه ای دانش آموزان در گناباد
  • بیش از ۵۰ هزار نفر در آذربایجان‌شرقی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند
  • ۱.۵ تریلیون دلار اندازه بازار آموزش‌های مهارتی تا ۲۰۳۰
  • بیش از ۸ هزار نفر در بروجرد مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند