Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@03:04:50 GMT

آري به عقلانيت، نه به تعصب

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۳۲۷۰۸

آري به عقلانيت، نه به تعصب

خبرگزاري آريا - روزنامه محلي بشارت يزد روز سه شنبه در مطلبي با عنوان «آري به عقلانيت، نه به تعصب » نوشت: راي مثبت اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام به مصوبه مجلس در روز يکشنبه سي ام تيرماه به کشمکش و جدال 9 ماهه اي پايان بخشيد که بر پايه تعصب، تاريک انديشي و تنگ نظري بنا شده بود.

در ادامه اين مطلب به قلم سيدرضا هاشمي زاده آمده است: آري اکثريت غالب اعضاي مجمع به حضور اقليت هاي ديني در جمع اعضاي شوراهي شهر و روستا، حق دريغ شده مردم يزد را به آنان برگرداند و درگستره اي پرپهناتر «ايران براي ايرانيان» را تجلي دوباره بخشيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سپنتا نيکنام جوان زرتشتي يزدي که با نظر و انتخاب مردم يزد به شوراي شهر راه يافته بود با ايرادها و سنگ اندازي هاي عجيب و فشارهاي متعصبان براي چندين ماه متوالي از حضور در شوراي يزد بازماند.
موضوعي که به جدال و کشمکش حقوقي و سياسي، اجتماعي و... ميان دو جبهه فکري و نظري موافقان ماندگاري و مخالف آن دامن زد و هزار البته گروه موافق و صف همراه از عده و ساز و برگ قانوني، نظري و انديشگاني پسنده تر و محکمات حقوقي دقيق تري برخوردار بود. مخالفان حضور نيافتن اقليت ها در شوراها دست پري نداشتند اما با توسل به راه هاي فراقانوني و قدرت مندي جايگاهي و تنسک و جزم انديشي سعي بر آن آوردند که راي مردم يزد را به هيچ گرفته و با استدلال هاي عجيب، سپنتا را از صندلي شورا برخيزانند.
همت جامعه مدني ايران، فعالان مجازي، حقوقدانان و نمايندگان مجلس در هموارسازي مسير حضور سپنتا و سپنتاهاي ديگر اين واقعيت را روشن کرد که در چارچوب قوانين داخلي و بي تکيه به جنجال آفريني ها و ماجراسازي هم مي توان در مواجهه با خواست هاي متعصبانه قانون گريز ايستادگي کرد و در قالب نهادهاي حاکميتي همين نظام، مسائل را مطابق واقعيت ها و ارزش هاي اجتماعي جامعه حل و فصل کرد.
آناني که که قدرت، لابي و تکيه گاه هاي مخالفان حضور اقليت ها در شوراها را نفوذ ناپذير، محکم و ايستا مي شمردند که قادر به هرکاري اند و اعتنايي به راي و نظر مردم ندارند و دائم در فضاي مجازي به زمين و زمان مي تاختند قطعا اگر منصف و معتدل باشند امروز به اين باور خواهند رسيد که به جاي آيه ياس خواني هاي مکرر و دست پشت هم کوبي ها مي شود با قانون، گفتگو و حوصله و پيگيري و تبادل نظر و ....از مجاري و معابر موجود بهره گرفت و اجازه نداد اقليت هاي فراقانوني با دستاويزهاي خودبافته و فضاسازي ها به آنچه در تاريکخانه هاي ذهني خود مي سازند، برسند.
ماجراي سپنتا رو در رويي نيروهاي معتقد به قانون، جامعه ايراني، راي و نظر مردم، شورا، همدلي و هم انديشي و...را با آناني رقم زد که خويش را فوق اراده مردم، وراي قانون و تنسک گرا و بسته نگر مي پندارند.
اين رويارويي و کشاکش البته بدون همدلي ها، مشارکت ها، پافشاري ها و....جمع پاي کار مطبوعات و رسانه ها، فعالان اجتماعي و...به نتيجه نمي رسيد.
در اين روزهاي گرم و گاه تلخ تابستان، خبرشادي آفرين و ارزنده اي از پس تصميم عاقلانه و مدبرانه اعضاي تشخيص مصلحت در سپهر اجتماعي و سياسي کشور، بذر اميد و انگيزه پراکنده است و شايد بتواند پاره اي تلخکامي ها و گزيدگي هاي اين روزگار را کم و تحمل شدني ترکند.
روزنامه بشارت يزد در گستره استان يزد منتشر و توزيع مي شود.
استان يزد 158 رسانه داراي مجوز دارد.
7532/ 2047/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۳۲۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق پیش‌بینی هفته قبل: 1000 مورد به آمار کارخانه‌های احیایی در یک هفته اضافه شد

   عصر ایران؛ مهرداد خدیر- درست یک هفته قبل و در ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ذیل این تیتر: ۲ هزار، ۶ هزار، ۸ هزار... فهرست کارخانه های احیا شده را منتشر کنید/ هر بار هزار تا زیادتر می شود، نوشتیم:

    «کمتر از دو سال پیش و ۳۰ مهر ۱۴۰۱ در روز ملی صادرات اعلام شد در این دولت دو هزار کارخانه احیا شدند.  . یک سال و دو ماه بعد هم در اواخر آذر و هم اوایل دی ۱۴۰۲ عدد ۶ هزار اعلام شد ... ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ هزار فقره اضافه کرد و شد ۷ هزار. این نوبت در جشن ملی توان‌مند‌سازی به ۸ هزار رسید و  مدتی که بگذرد هزار کارخانه بیشتر می‌شود و جالب این که واحد افزایش هم هزار است.»

  دیشب ۱۹ اردیبهشت و در دقیقه ۵۸ از دهمین گفت‌و‌گوی تلویزیونی رییس جمهور با دو مجری آقا و خانم صدا و سیما آقای رییسی گفت: تعداد کارخانه‌های احیا شده به ۹ هزار رسیده است. گفته بودیم «مدتی بگذرد هزار کارخانه بیشتر می شود و واحد افزایش هم هزار است» اما تصور این بود که بعد از یک ماه به ۹ هزار می رسد نه پس از یک هفته!

۱۲ اردیبهشت عدد ۸۰۰۰ اعلام شد و ۱۹ اردیبهشت عدد ۹ هزار. به نطر می رسد فاصله افزایش هزار کارخانه احیا شده به نسبت قبل کم شده است و همین جور هزار تا هزار تا اضافه می شود.  راهکار چیست؟ انتشار اسامی واحدها. 

 نکته قابل توجه دیگر در سخنان آقای رییسی این بود که تعبیر تازه به کار بردند: عقلانیت انقلابی.

  قبل از این چند نوبت نوشته بودم اولین رییس جمهوری است که گفتمان اختصاصی ندارد و وزیر ارشاد پاسخ داده بود گفتمان آقای رییسی گفتمان انقلاب است و به همین خاطر گفتمان اختصاصی ندارد ولی به نظر می‌رسد مشاوران روی تعبیر خاص کار کرده‌اند و از این رو می‌توان  اصطلاح «عقلانیت انقلابی به جای دیپلماسی التماسی» را گفتمان اختصاصی دانست فارغ از این که درباره دیپلماسی التماسی چه نظری داشته باشیم.

  منظور  رییس جمهور این است که قبلی ها (‌مشخصا حسن روحانی و جواد ظریف) التماس می کردند تا رابطه ای ایجاد شود و تحریمی را بردارند و ما با «عقلانیت انقلابی»به هدف می رسیم.

  عقلانیت انقلابی تلفیقی از دو واژه ظاهرا متناقض است. چون انقلابی گری حسب ظاهر با عقلانیت که مبتنی بر دوراندیشی و منفعت جویی و مصلحت طلبی است سازگار نیست.کما این که عقلانیت با انقلابی گری ولی این دو را با هم به کار برده تا هم از انقلابیونی که به ترمز بریدگی می بالیدند متمایز شود و هم از عقلایی که از انقلابی گری.

 تلفیق تعابیر ظاهرا متضاد در نیروهای سیاسی ایران البته سابقه دارد. حتی در عصر اصلاحات مهم ترین جریان نظریه پرداز اصطلاح «آرامش فعال»‌ را به کار برد. یا بعدها برخی می‌گفتند اصول‌گرای اصلاح‌طلب‌اند.  عقلانیت انقلابی هم از سنخ مفاهیم پارادوکسیکال یا متناقض نما و تلفیقی است.

 سومین نکته متمایز در سخنان رییس جمهور افتخار به رشد اقتصادی بود بی آن که اشاره کند به خاطر افزایش فروش نفت از ۲۰۰ هزار بشکه در اواخر دولت روحانی به یک میلیون بشکه در حال حاضر رسیده است و غالبا هم به چین. این افزایش را برخی به خاطر اغماض بایدن می دانند اما در واقع به خاطر جنگ اوکراین است و اگر ترامپ بازگردد و موضوع اوکراین را حل کند بعید نیست تلاش کنند به همان ۲۰۰ هزار بشکه بازگردیم.

هر چند سخنان رییس جمهوری به سبب استفاده از برخی تعابیر تازه و همان افزایش هزار واحد جالب توجه بود اما مشخص نیست با چه توجیهی مصاحبه رییس دولت با دو کارمند دولت که فاقد کمترین اختیار و ابتکار برای طرح سوالی از پیش تعیین نشده اند به عنوان گفت‌و‌گو با مردم عرضه می‌شود؟  

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: 2 هزار ، ‌6 هزار ، 8 هزار...؟ فهرست کارخانه‌های احیا شده را منتشر کنید/ هر بار هزار تا زیادتر می‌شود!

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق عامل ایجاد احساس غرور ملی است
  • تحقق پیش‌بینی هفته قبل: 1000 مورد به آمار کارخانه‌های احیایی در یک هفته اضافه شد
  • عملیات «وعده صادق» جلوه روشنی از عقلانیت انقلابی بود/ ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند/ بیش از ۱۰۰ مدیر ناکارآمد برکنار شدند
  • وعده صادق جلوه بسیار روشنی از عقلانیت انقلابی
  • عملیات «وعده صادق» جلوه روشنی از عقلانیت انقلابی بود/ میز مذاکره را هیچگاه ترک نکرده‌ایم
  • رئیسی: «وعده صادق» اجماع‌ساز بود و همگان آن را ستودند
  • نظر رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین
  • اعضای شورای شهر حق دخالت در انتصابات شهرداری را ندارند
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن در سوئد را محکوم کردند
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند