Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، ایرج مسجدی در نشست چشم انداز روابط اقتصادی ایران و عراق در اتاق بازرگانی ایران افزود: علاوه بر صادرات غیرنفتی شش و نیم میلیارد دلاری به عراق، سالانه یک میلیارد و 400 میلیون دلار برق و گاز به عراق می فروشیم که دوهزار مگاوات برق با سه نیروگاه مباشر ایرانی در عراق تولید می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: هم اکنون 49 شرکت ایرانی هشت میلیارد دلار طرح صادرات خدمات فنی و مهندسی در عراق در دست اجرا دارند که این میزان به ویژه با توجه به نیازمندیهای عراق در حوزه انرژی ، پل، جاده، سد و احداث مجتمع های مسکونی قابل افزایش است.

مسجدی گفت: طرح انتقال گاز از خرمشهر به بصره که تقریبا نهایی و آزمایشهای مقدماتی آن انجام شده است می تواند عراق را به مهمترین مقصد صادرات گاز ایران تبدیل کند طوری که فقط همین طرح انتقال گاز خرمشهر به بصره می تواند روزانه 60 میلیون مترمکعب گاز ایران را به عراق صادر کند.

وی افزود: عراق صد میلیارد دلار طرح سرمایه گذاری در قالب هزار و 200 طرح به دنیا عرضه کرده است که شرکت ها و فعالان اقتصادی ایران بویژه شرکت های خدمات فنی و مهندسی می توانند حداقل به 15 میلیارد دلار از این طرح ها برای اجرا وارد شوند.

سفیر ایران در عراق گفت: بخش خصوصی ایران می تواند بخش قدرتمند اقتصادی ما در عراق باشد و سفارت ایران در عراق هم برای نیل به این هدف در خدمت فعالان اقتصادی خواهد بود البته باید بدانیم که رقابت در بازار عراق سخت است از این رو نباید خسته شویم و میدان را به رقبای چینی ، ترک و اروپایی واگذار کنیم.

مسجدی افزود: مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و عراق آنچنان ریشه دار و قدرتمند است که چینی ها در مرحله دوم بعد از ایران در بازار عراق حضور دارند.

وی اضافه کرد: عراق با 34 میلیون نفر جمعیت و بازار بزرگی که در همسایگی ایران دارد بهترین فرصت برای اقتصاد ، تجارت و بخش خصوصی ایران است به این شرط که بتوانیم برنامه ریزی و تلاش کنیم.

مسجدی گفت: شاید برخیها از جانب تحریم های امریکایی ها نگرانی هایی داشته باشند اما باید بگویم در موضوع روابط با عراق اینگونه تحریم ها کوچکترین تاثیری نخواهد داشت ما در مراودات تجاری با عراق فقط مشکل بانکی داشتیم که به برجام و قبل و بعد آن ارتباطی ندارد اگرچه تلاش هایی برای رفع آن صورت گرفته است.

سفیر ایران در عراق همچنین در پایان سخنان خود، دغدغه ها و مشکلات فعالان اقتصادی ایران در عراق را شنید و راهکارهای حل مشکلات را ارائه کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: نشست چشم انداز روابط اقتصادی ایران عراق ایرج مسجدی انتقال گاز خرمشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۳۳۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت: ظرفیت‌های تولید شناخته شده و باید در جستجوی راه‌های صادراتی باشیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، عباس علی آبادی در حاشیه همایش ایران و چین همزمان با ششمین همایش توانمندی‌های ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ظرفیت‌هایی در ایران وجود دارد که در سایر کشور‌ها وجود ندارد.

وزیر صمت افزود: آن چیزی که از شواهد مشخص است توسعه روابط چینی‌ها و ایرانی‌ها است، این مسیر از گذشته وجود داشته و آن را نه تنها با چین بلکه با بقیه کشور‌ها ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه بازار چین بسیار بزرگ است، گفت: ایران نیز کشور بزرگی است توانمندی صادراتی ایران در همه حوزه‌ها در این نمایشگاه نشان داده شده دلیل ندارد که همه نیاز‌ها را خود تامین کنیم و گاهی مقرون به صرفه نیست.

علی آبادی افزود: باید از ظرفیت یکدیگر استفاده کنیم و ظرفیت‌هایی در ایران هست که در چین نیست.ایران به روی هیچ کشوری بسته نیست و توسعه تجاری را با بقیه کشور‌های دنیا دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در گذشته تک محصولی بوده است، گفت: به این سمت حرکت می‌کنیم که علاوه بر حوزه انرژی که اقتدار کشور است در سایر حوزه‌ها نیز فعال باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان داریم و هماهنگی برای تولید محصولات انجام می‌دهیم. اکنون ظرفیت‌ها شناخته شده است باید در جستجوی راه‌های صادراتی باشیم. حوزه‌های اقتصادی کشور تنها محدود به حوزه انرژی نیست بلکه در حوزه معدن و سایر حوزه‌ها دارای ظرفیت‌های خوبی هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی
  • تولیدات خوزستان در نمایشگاه اکسپو مورد توجه فعالان اقتصادی
  • وزیر صمت: ظرفیت‌های تولید شناخته شده و باید در جستجوی راه‌های صادراتی باشیم
  • صادرات اقلام فروشگاهی به کوبا/ نوسازی ۱۶۰ کارخانه نیشکر در کوبا
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • ۶ قرارداد برای صادرات محصولات تولیدی همدان در نمایشگاه ایران اکسپو امضاء شد
  • راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم
  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد