Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- سفارت امارات در سودان ادامه فشار به اين کشور براي تغيير مواضع راهبردي سودان را در اولويت دانست.
روزنامه الاخبار در گزارش روز سه‌شنبه خود با استناد به اطلاعات درز داده شده از سفارت امارات در خارطوم، از نقش اين کشور و عربستان در مواضع سودان درقبال مسائل منطقه‌اي خبر داد.
بنا براين گزارش، طبق آنچه که «حمد محمد الجنيبي» سفير امارات در خارطوم در سند مورخ 13 نوامبر 2017 با عنوان «روابط سودان و قطر در سايه تحريم» آورده است، عربستان و امارات، نظام حاکم در سودان را تا حدي تحت فشار قرار داده‌اند که خارطوم به تغيير مواضع راهبردي خود درقبال ايران، که از کشورهاي دوست سودان قلمداد مي‌شود و نيز محور مقاومت واداشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امارات و عربستان در سايه ادامه فشارهاي خود به خارطوم، «عمر البشير» رئيس جمهوري سودان را بر آن داشتند تا در مسير جلب رضايت آمريکا گام بردارد.
عمر البشير رئيس جمهوري سودان
براساس سند ياد شده آمده، بازيگران جديدي در عرصه روابط سودان با امارات و عربستان، وارد ميدان شده‌اند و براي ايجاد تغييرات کيفي در چارچوب اين روابط تلاش خود را به کار بسته‌اند.
امارات و عربستان تلاش‌هاي خود را در سطح ديپلماتيک براي حمايت و همکاري با خارطوم بويژه در پرونده لغو تحريم‌هاي اقتصادي آمريکا عليه سودان، به کار بسته‌اند و مي‌کوشند به اين طريق سودان را به تغيير مواضع درخصوص مسائل راهبردي منطقه سوق دهند.
تعطيلي مراکز فرهنگي ايران و سپس قطع رابطه سودان با آن کشور، مشارکت فعال سودان در عمليات «عاصفه الحزم» (طوفان قاطعيت) يا همان جنگ ضد يمن و انکار هر گونه رابطه با جنبش‌هاي اخوان المسلمين در سطح جهان از سوي سودان، از نشانه‌هاي تسليم خارطوم در برابر اين تلاش‌ها بوده است.
به گفته سفير امارات در خارطوم، هر چند که اين تحولات بسياري از مرارت‌ها و مواضع منفي نظام «عمر البشير» را در سودان به دست فراموشي سپرد اما بحران خليج (فارس) بار ديگر شک و ترديدهايي را درخصوص موفقيت فشارهاي امارات و عربستان بر خارطوم، برانگيخت؛ چرا که حوادثي که در بحبوحه بحران خليج (فارس) رخ داد، حاکي از آن بود که سودان به مواضع قديمي خود عادت کرده است و تمايل بيشتري نشان مي‌دهد و لذا به نظر مي‌رسد تلاش‌ها براي اصلاح نظام حاکم در سودان بايد از سرگرفته شود.
سفير امارات در قطر طي تلگرافي براي مسوولان کشورش، با اشاره به سفر «عمر البشير» به قطر و سپس وزير اقتصاد قطر به خارطوم، اين سفرها را حامل پيام‌هاي تبليغاتي و سياسي براي مبارزه طلبي با کشورهاي تحريم کننده قطر توصيف و بر ادامه فشار به دولت عمر البشير تاکيد مي‌کند که درخصوص بحران قطر دچار شک و ترديد شده است.
از نظر حمد الجنيبي امضاي چند توافقنامه، يادداشت‌تفاهم در زمينه صادرات و واردات و طرح‌هاي توسعه در اين سفرها و نيز موافقت سودان با همکاري قطر در اداره بندر «پورت سودان» اقدامي تحريک‌آميز در سايه بحران با قطر قلمداد مي‌شود.
در سند مورخ 16 نوامبر 2017 سفارت امارات در خارطوم نيز آمده است، سودان با پيشنهاد قطر براي اداره بندر پورت موافقت و با پيشنهاد اداره بنادر توسط دبي مخالفت کرده است.
با وجود آنکه الجنيبي در تشخيص و تشريح موضع سودان درقبال بحران قطر با احتياط برخورد و طبق سند اول، اين موضع را بي‌ثبات، پيچيده و دوگانه توصيف مي‌کند که براي دستيابي به امتيازهاي بيشتر از کشورهاي تحريم کننده قطر اتخاذ مي‌شوند، اما اذعان دارد که سودان بيشتر تلاش دارد با اتخاذ موضعي بيطرف از سويي خود را با ائتلاف عربي همسو و از سوي ديگر خود را حامي قطر در سايه ادامه تحريم‌ها نشان دهد و بيشترين سود را از اين بازار آشفته کسب کند.
اين مطلب را الجنيبي در سند مورخ 19 نوامبر 2017 تحت عنوان ديدار سفير با مسئول دفتر رئيس جمهوري سودان، يادآور شده است.
اين ديپلمات اماراتي در سند ديگري خارطوم را به تلاش براي نيرنگ متهم مي‌کند و مي‌نويسد: سخنان وزير حمل و نقل سودان درخصوص اينکه درخواست قطر براي اداره بندر پورت سودان قبل از درخواست اداره بنادر دبي بوده، صحت ندارد و قطر قبل از طرح اداره بنادر دبي چنين درخواستي نداشته و اين درخواست به تازگي مطرح شده است.
الجنيبي در اين سند توصيه مي کند که فشارها به دولت عمر البشير که در مواضعش در قبال بحران قطر به نوعي تلوتلو مي‌خورد، بايد ادامه يابد.
اين فشارها شايد مي‌توانست از طريق اجتناب از کمک به خارطوم همزمان با بحران اخير سوخت و اعتراض‌هاي مردمي در سودان، رخ نمايد اما سخنان تلويحي مسئولان سودان مبني بر خروج نيروهاي سوداني از جنگ ضد يمن، عربستان و امارات را بر آن داشت تا تدابيري را براي نجات خارطوم از بحران سوخت اتخاذ نمايند.
بر اين اساس به نظر مي رسد که روابط ميان اين کشورها بر اساس منافع متقابل شکل مي‌گيرد؛ نظام عمر البشير تلاش مي کند از نياز عربستان و امارات به حضور سربازان سوداني در جنگ ضد يمن تا حد ممکن بهره برداري کند.
اعتراف فرمانده ارتش سودان: تاکنون 412 نظامي سوداني در يمن کشته شده‌اند
مخالفت سوداني‌ها با اعزام نيرو براي تجاوز نظامي به يمن
و در مقابل رياض و ابوظبي هم سعي مي‌کنند گاهي در برابر خارطوم نرمش نشان دهند و گاهي با قاطعيت برخورد کنند؛ معامله‌اي که نمي‌توان گفت تا چه زماني مي‌تواند سودآور باشد و بستگي به ميزان تحمل و مانور سوداني‌ها دارد.
اما اهتمام و توجه استثنايي به بندر پورت سودان، به موقعيت راهبردي اين بندر مربوط مي‌شود. بندر پورت سودان در ساحل غربي درياي سرخ قرار دارد.
احمد الجنيبي در سندي که با عنوان «سودان با پيشنهاد قطر براي اداره بندر پورت سودان موافقت مي‌کند و پيشنهاد اداره بنار دبي را نمي پذيرد» با اشاره به بيانيه «مکاوي محمد عوض» وزير حمل و نقل سودان درخصوص توافق با دولت قطر براي توسعه بندرپورت سودان، در شرح اهميت بندر پورت سودان مي‌گويد اين بندر علاوه بر موقعيت راهبردي آن به سبب قرار داشتن در ساحل درياي سرخ، از بنادر مهم سودان و کشورهاي همجوار، بويژه اتيوپي و چاد قلمداد مي شود.
الجنيبي در سند ديگري با عنوان «اطلاعات درخصوص موضوع اداره بندر پورت سودان، دفتر عمر البشير و پيشنهاد ديدار با مسوولان اداره بنادر دبي» به نقل از «احمد يوسف محمد» مدير اداره امور عربي در وزارت خارجه سودان به تشريح اوضاع مي‌پردازد و مي‌گويد: رسانه‌هاي سودان سخنان وزير حمل و نقل اين کشور را به درستي منعکس نکرده‌اند و توافق با قطر به بندر پورت سودان مربوط نمي‌شود و بلکه به توافق درخصوص بندر سواکن در 25 کيلومتري جنوب پورت سودان مربوط مي شود.
بندر سواکن به بارگيري اختصاص دارد و مدير اداره امور عربي در وزارت امور خارجه سودان اعلام کرده است که دولت سودان تمايل دارد مناقصه بندر پورت سودان را به اداره مجموعه بنادر دبي بسپارد و هيچ شرکت رقيبي در اين سطح وجود ندارد.
به هر حال سودان در آغاز بحران خليج (فارس) در اتخاذ موضعي بيطرفانه، موفق بود و تلاش کرد از طرح کويت حمايت کند و تا حدي نيز موفق بود اما در همين گير و دار بود که عزل «طه عثمان» وزير مشاور دولت سودان (ژوئن سال 2017) رخ داد. پس از برکناري طه عثمان که از وي به عنوان «مردي در سايه» ياد مي‌شود، پيش‌بيني‌هايي درخصوص جانشينان وي مطرح شد و عملکرد وي تحت ذره بين قرار گرفت.
سفير امارات در سودان با اشاره به سفرهاي مکرر رئيس جمهوري اين کشور به قطر، در اسناد خود گفته است که رياض نارضايتي خود را از اين سفرها به عمر البشير اعلام کرده است.
«حمد الجنيبي» در سندي با عنوان «ديدار سفير با رئيس دفتر رئيس جمهوري سودان» مورخ 19 نوامبر 2017، گفته است که «حاتم حسن بخيت» وزير مشاور دولت و مسئول دفاتر رياست جمهوري سودان طي اين ديدار گفته است که رئيس جمهوري سودان به مسئولان امارات و عربستان اعلام مي کند که وي شخصا ترسيم کننده سياست خارجه سودان است و موضع اين کشور در قبال بحران قطر ثابت و همان اعلام بي طرفي در قبال اين بحران است؛ هرچند که اين بحران منافع سودان را نيز تحت الشعاع قرار داده و کشور را با بحراني واقعي درخصوص تزريق ارز مواجه کرده است.
حسن بخيت، هدف از سفر رييس جمهوري سودان به قطر را بررسي روابط دو جانبه و پرونده بازسازي دارفور دانست که قرار بود طبق توافقنامه دوحه با احداث بانک دارفور و با سرمايه‌اي بالغ بر دو ميليارد دلار تاسيس شود.
در سند ياد شده آمده است: سودان در تنگنا قرار گرفته است و نمي خواهد به طور مستقيم از عربستان و امارات درخواست کمک مالي کند. البته قطر به سودان پيشنهادهايي کرده است که سودان نمي تواند آنها را رد کند و در عين حال مسئولان سوداني تاکيد دارند که کمک‌هاي قطر بر موضع سودان و مشارکت اين کشور در ائتلاف سعودي جنگ ضد يمن تاثيري ندارد.
مترجم: محبوبه جعفري

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۳۳۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید: بلینکن برای برقراری آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، «جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا امروز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اِی بی سی اعلام کرد که اشغالگران قدس پیش از آغاز حمله به رفح دیدگاه ها و نگرانی های واشنگتن را دریافت خواهد کرد.

هماهنگ کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در این گفتگوی تلویزیونی ادامه داد: آنها به ما اطمینان داده اند که تا وقتی درباره چشم‌ اندازها و نگرانی‌ های خود گفتگو نکرده‌ ایم، به رفح حمله نکنند.

«جان کربی» در این مصاحبه اضافه کرد که «در صدر برنامه سفر آتی بلینکن (وزیر خارجه آمریکا)» به منطقه، «تلاش برای حصول آتش بس موقت ۶ هفته ای ادامه خواهد داشت».

این مقام آمریکایی در ادامه افزود که در صورت موافقت حماس با توافق تبادل اسرا، ممکن است این آتش‌ بس برقرار شده و طرح حمله نظامی به رفح منتفی اعلام شود.

رویترز پیشتر اعلام کرده بود که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است طی سفری دو روز به عربستان با شرکت در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض با شرکای منطقه‌ای خود درباره تحولات منطقه و آتش بس در غزه رایزنی کند.

وزارت خارجه آمریکا دیروز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر دو روزه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در سقر دو روزه قریب الوقوع به عربستان سعودی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با شرکت در نشستی با شرکای منطقه‌ای خود مسئله آتش بس در نوار غزه و مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی را از نزدیک رایزنی و بررسی کند.

کد خبر 6091424

دیگر خبرها

  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • آتش‌سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار/ یک نفر فوت کرد
  • آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد
  • کاخ سفید: بلینکن برای برقراری آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند
  • تردد در بندر شهید ذاکری قشم مجدد برقرار شد
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان | گفت و گوی مهم برای آتش بس در غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد