Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@02:43:39 GMT

خشخاش ايراني اهلي‌سازي شد

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۳۴۷۹۹

خشخاش ايراني اهلي‌سازي شد

خبرگزاري آريا - رئيس پژوهشکده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي از اهلي‌سازي گياه «خشخاش ايراني» جهت استحصال ماده «تبائين» با خاصيت ضد درد خبر داد.
به گزارش ايسنا، دکتر شمسعلي رضازاده درباره اهلي‌سازي گياه خشخاش ايراني گفت: تعداد زيادي از داروهاي ضد درد از ماده‌اي به اسم «تبائين» سنتز مي‌شود که اين ماده فقط در گياه خشخاش و به صورت طبيعي سنتز مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اين که استفاده از داروهاي ضد درد، يکي از شاخص‌هاي درماني کشورها است، گفت: در دنيا براي مصرف داروهاي ضد درد استانداردي وجود دارد و طبق آن بايد حداقلي از اين داروها مصرف شود و اگر در کشوري اين ميزان داروي ضد درد استفاده نشود به معناي آن است که استانداردهاي درماني درد در آنجا پايين است.
رئيس پژوهشکده‌ گياهان دارويي جهاد دانشگاهي درباره‌ گياه خشخاش، توضيح داد: در دنيا دو نوع خشخاش وجود دارد، يکي خشخاشي که از آن ترياک و مواد مخدر استحصال مي‌شود که مقدار تبائين آن حدود يک دهم درصد است و نوع ديگري از خشخاش نيز به صورت انحصاري و بومي در ايران وجود دارد که فقط به صورت طبيعي رويش مي‌کند.
رضازاده با بيان اين که در گذشته اسرائيلي‌ها و ژاپني‌ها اين گياه بومي ايران را براي کشت از ايران به سرقت بردند اما در کشت آن ناموفق بودند، يادآور شد: از سال 86 روي اين موضوع کار مي‌کنيم و از دو سال پيش اين تلاش به نتيجه رسيد و اهلي‌سازي آن را انجام داديم و امسال اين گياه را در يک مزرعه حدود چهار هزار متري کشت کرديم.
وي با بيان اينکه اين گياه قابل سوء استفاده نيست و مجوز استخراج تبائين از اين گياه در سال 86 از سازمان غذا و دارو دريافت شده است، درباره‌ مقدار ماده موثره اين گياه گفت: اين نوع خشخاش بين 2.5 تا 3.2 درصد ماده موثره تبائين دارد يعني چيزي بين 25 تا 32 برابر نوع ديگر خشخاش.
رضازاده براي تجاري‌سازي اين محصول در آينده نزديک ابراز اميدواري کرد و افزود: ‌بازار مصرف اين محصول در دنيا حدود 300 تن در سال با قيمت پايه هر کيلو 800 دلار است که قيمت آن نيز روز به روز به خاطر محدوديت منابع تامين افزايش پيدا مي‌كند.
وي يادآور شد: ما اميدواريم که اين محصول به عنوان يک سرمايه ملي وارد بازار شود و ارزش افزوده بسيار گران قيمتي براي کشور داشته باشد و ما بتوانيم مزارع انبوه براي توليد اين محصول ايجاد کنيم و حدود 40 الي 50 ميليون دلار از محل اين فراورده براي کشور درآمد ايجاد کنيم.
رضازاده در خصوص شرايط کشت اين گياه يادآور شد: اين گياه سالانه به حداقل دو بار آبياري احتياج دارد و در ارتفاع حدود هزار و 600 تا 700 متري قابل تکثير است و يک بار که بذر آن کاشته شود پس از يک سال چهار الي پنج سال متوالي محصول مي‌دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۳۴۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی

در تفاهم‌نامه‌ای بین مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور و سازمان میراث فرهنگی تلنگانه قرار شده است آثار موزه باستان‌شناسی حیدرآباد احیا خواهد شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، موزه باستان‌شناسی حیدرآباد با امضای تفاهمنامه‌ای بین سازمان میراث فرهنگی تلنگانه و مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور، رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی، جانی دوباره خواهد گرفت. این تفاهمنامه در حضور خانم شایلاجا رامایر قائم‌ مقام وزیر جوانان و گردشگری ایالت تلنگانه، خانم باهارتی هولیکاری، مدیر سازمان میراث فرهنگی و دکتر مهدی خواجه پیری، رئیس مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور، به امضا رسید.

موزه باستان‌شناسی حیدرآباد با بیش از 30 هزار اثر نفیس، از جمله نسخه‌های خطی بی‌نظیر، نقشه‌های کهن، کتیبه‌ها، سکه‌ها، مینیاتورها و اسناد، گنجینه‌ای بی‌مانند از تاریخ و فرهنگ را در خود جای داده است. این موزه تحت برنامه‌ای جامع، توسط مرکز بین المللی میکروفیلم نور و کارشناسانی از ایران مرمت، فهرست‌نویسی و دیجیتال‌سازی خواهد شد.

مجموعه کم‌نظیر آثار موزه حیدرآباد، که شامل بزرگترین مجموعه سکه‌های جهان و همچنین مومیایی 2500 ساله شاهزاده نایشو از مصر می‌شود، حکایت‌گر دوره‌ های مختلف تاریخی از جمله مغول، بهمنی و تغلق است. این گنجینه گرانبها، یادگار آخرین نظام حیدرآباد، میر عثمان علی‌خان بود و برای حفظ و نگهداری به سازمان میراث فرهنگی تلنگانه سپرده شده است.

مرکز میکروفیلم نور پیش از این با 51 کتابخانه در هند همکاری داشته و پروژه‌های مرمت، بازسازی، دیجیتال‌سازی و فهرست‌نویسی را با موفقیت به انجام رسانده است.

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

خواجه‌پیری، رئیس مرکز میکروفیلم نور، در این مراسم گفت: امضای این تفاهمنامه، نویدبخش همکاری‌های ارزشمند بین ایران و هند در زمینه حفظ و احیای میراث فرهنگی مشترک دو کشور است. بدون شک، تبادل دانش و تخصص در این زمینه، به حفظ گنجینه‌های زبان فارسی برای نسل‌های آینده کمک خواهد کرد.

مرکز میکروفیلم نور، در راستای حفظ و نگهداری اسناد تاریخی ارزشمند، دو پروژه بزرگ دیجیتال‌سازی را در حال حاضر در دست دارد. این پروژه‌ها شامل 33 میلیون‌ سند فارسی از موسسه تحقیقاتی آرشیو تلنگانه و مجموعه دو هزار نسخ خطی فارسی و عربی انجمن ترقی اردو می‌شود. تاکنون، سه میلیون و 600 هزار سند از آرشیو تلنگانه دیجیتال‌سازی شده و 412 هزار سند نیز مرمت و 26 جلد فهرست از آن به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • تاریخ‌سازی افغانستان با یک ایرانی
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • مهارت آموزی ۲ هزار و ۱۹۸ نفر در فروردین امسال
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • تاریخ سازی دونده ایرانی در آسیا
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • دو بازی ایرانی نامزد جایزه MENA Games Industry شدند