شاد کردن دل و پاک کردن غبار غم از چهره انسانها از با ارزشترین صفات کرامت است
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۳۵۲۹۱
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: گذشت از مظاهر بزرگواری است و به دو معناست، یکی به معنای عفو و بخشش و دیگری به معنای انفاق، بخشندگی و سخاوتمندی.
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، حجتالاسلاموالمسلمین سیدمحمد سعیدی در گفتوگویی اظهار کرد: کرامت به معنای بزرگواری و مناعت طبع است و با بیان نقطه مقابل و صفت ضد آن، بهتر معنا میشود، صفت متقابل کرامت نفس و بزرگواری، دنائت، پستی و حقارت است به این معنا که انسان به لحاظ شخصیتی برای ارزشهای انسانی خود، اهمیتی قائل نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه وقتی انسان در مقام مقایسه میان ویژگیهای شخصیتی و ارزشهای انسانی خود با هر چیز دیگری قرار میگیرد، اولویت و اهمیتِ وجود و اخلاق و انسانیت خودش بیشتر از هر چیز دیگری است، ادامه داد: بنابراین حاضر است برای بدست آوردن ارزشهای انسانی و حفظ شاخصههای درونی خود هر چیزی را خرج کند، گاهی نیز برخلاف این است.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) افزود: کرامت به معنای بزرگواری و مناعت طبع و در حقیقت دنیا و ارزشهای دنیایی برای انسان کم ارزش است؛ امیرالمومنین (ع) در این خصوص تعبیری دارند و میفرمایند: «من در گذشته در راه خدا برادری داشتم که یک عامل او را در چشم من بسیار بزرگ و قابل احترام میکرد و آن کوچکی دنیا در نزد او بود».
وی بابیان اینکه هرچه دنیا و مظاهر دنیایی، چون قدرت، ثروت، شهرت و .. در نظر انسان کوچکتر باشد، نشاندهنده بزرگی انسان است، تصریح کرد: مقام این انسان والاتر و قابل احترامتر است همچنین به مسائل با اهمیتتری دست پیدا کرده است، لذا ثبات شخصیت دارد و براحتی میتواند بخشنده باشد بنابراین با رسیدن به مال دلش نمیلرزد و شیفته و فریفته دنیا نمیشود و از آن به عنوان کرامت نفس یاد میشود.
سعیدی با اشاره به مظاهر بزرگواری، گفت: «گذشت»، از مظاهر بزرگواری است و به دو معناست، یکی به معنای عفو و بخشش که در مقابل کینهتوزی و انتقامجویی قرار دارد و دیگری به معنای انفاق، بخشندگی و سخاوتمندی در برابر حرص، طمع و بُخل است. انسان بزرگوار، اهل کینه توزی و انتقام جویی نیست و براحتی میتواند از تقصیرات و اشتباهات دیگران گذر کند همچنین سخاوتمند است و درد دیگران را درک میکند.
وی با اشاره به با ارزشترین ویژگی کرامت، تصریح کرد: شاد کردن دل و پاک کردن غبار غم و افسردگی از چهره انسانها از با ارزشترین صفات کرامت است.
تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) به انسانهای حریص و طمع کار اشاره و عنوان داشت: انسانهای بخیل که دچار پستی و حقارت هستند به دنبال جمعآوری ثروتاند؛ این انسانها برای جمعآوری ثروت زحمت زیادی را متحمل میشوند و با تمام قوا برای ثروتاندوزی هر چه بیشتر تلاش میکنند همچنین مشقت نگهداری و محافظت از آن را نیز بر دوش میکشند.
وی افزود: با این کار افراد نیازمند از این ثروت بهرهمند نمیشوند، قرآن کریم میفرماید: خداوند این نعمت را در زمین برای همه مردم قرار داده است و نباید عدهای آن را جمع کنند و نیز مانع بهرهبرداری دیگران از آن ثروت شوند.
سعیدی در ادامه گفت: این افراد با دپوی ثروت خشنود میشوند و کمبود باطنی خود را به نوعی با این عمل جبران میکنند. دراین مالاندوزیها سختی بسیاری میکشند و درگیریهای بسیاری را نیز متحمل میشوند. این افراد آگاهی کامل دارند که این مال در دنیا میماند، اما خود از دنیا میروند و در آن دنیا باید پاسخگوی اعمال خود باشند.
امامجمعه قم با اشاره به آیهای از قرآن کریم، تصریح کرد: شما هرگز به نیکی و سعادت و خوشبختی نخواهید رسید مگر اینکه از چیزهایی که دوست دارید انفاق کنید. در برخی خانوادهها زرقو برقهای زیادی وجود دارد و وابستگی افراد نیز به آنها بسیار زیاد است بهحدی که با آسیب رسیدن به این زرق وبرقها حتی توسط کودکان، بسیار ناراحت میشوند و برایشان یک شی ارزشمندتر انسان است.
تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) خاطرنشان کرد: این نوع زندگی انسان را از بسیاری ارزشهای متعالی محروم و مرگ را نیز برای افراد سخت میکند.
سعیدی درباره نامگذاری دهه کرامت ابراز داشت: فاصله ۱۰ روز میان روز اول ذیقعده، روز ولادت حضرت معصومه (س) و ولادت امام رضا (ع) در یازدهم ذیقعده، دهه کرامت نام گرفته است. به دلیل اینکه وجود امام هشتم (ع) نشانه کرامت و بزرگواری بوده و برای تامین خواستهها و خیر و سعادت مردم، مشقت و سختی بسیاری متحمل شده است همچنین حضرت معصومه (س) نیز مظهر بزرگواری، کرامت و عزت نفس است، کرامت نامیده شده است.
منبع: جام جم آنلاین
انتهای پیام/4001
منبع: آنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۳۵۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جمعیت جوان اصلیترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر پژمان بختیاری نیا به خبرنگار ما گفت: تغییرات جمعیت یک پدیده اجتماعی مهم است که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله باروری، مرگ و میر، مهاجرت، و تغییرات اجتماعی و اقتصادی قرار میگیرد. این تغییرات میتوانند به شکل افزایش یا کاهش جمعیت، تغییر در ساختار سنی جمعیت و تأثیر بر اقتصاد و جامعه منجر شوند.
وی افزود: کشور ما در موضوع جمعیت در موقعیت حساسی است و با بسته شدن پنجره جمعیتی وارد بحران خواهیم شد، اکنون دو سوم جامعه در رده سنی ۱۵ تا ۶۴ سال هستند و در واقع ۷۰ درصد جامعه در این رده سنی قرار دارند و به همین منظور ما باید به ساختار سنی توجه کنیم، زیرا در مرحله پنجره جمعیتی همه مشکلات متخصصان و پژوهشگران بحث توانمندسازی جوانان است و از این روش جهش توسعهای را خواهیم داد.
دکتر بختیاری نیا ادامه داد: در تدوین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ۲۱ مانع فرزندآوری مورد توجه قرار دارد که عبارتند از؛ تاخیر در ازدواج جوانان، کاهش سن ازدواج، الگوی مسکن، مشکلات اقتصادی و هزینه فرزندپروری، اشتغال و نگرانی آتیه زنان، اشتغال پدران خانواده، هزینه دوران باداری و شیردهی، هزینههای ناباروری، عقیمسازی و استفاده بیرویه از اقلام پیشگیری، ترس از فرزند معلول، قبحزدایی از سقط جنین، نگهداری از تربیت و آینده فرزندان و ضعف خدمات اجتماعی مادر و کودک از جمله این موانع است.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: همان طور که سیاستهای تحدید جمعیت در دهه ۶۰ برپایه تغییر نگرشها، هنجارها و ارزشها بود، امروز نیز برای مهندسی معکوس این مساله هیچ راهی جز از مسیر ایجاد تغییر در نگرشها و ارزشها وجود ندارد. سیاستگذاری جمعیتی نوعی سیاستگذاری اجتماعی است و باید در این چارچوب حرکت کند و از الزامات آن، توجه به بسترهای فرهنگی است. تمرکز بر روی تغییرات فرهنگی، مدیریت انتقال زمان و استفاده از توانمندیها و ظرفیتهای کمککننده در فرزندآوری از دیگر موارد در این زمینه هستند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میگوید: در واقع در کنار حل مشکلات اقتصادی کشور، باید برای تغییر انگارههای غلط نقش بسته در اذهان جامعه درباره جمعیت و فرزندآوری، کار فرهنگی را در اولویت قرار دهد تا زنان و مادران بتوانند در کنار فعالیتهای اجتماعی، نقش مادری خود را با کمترین دغدغه دنبال کنند.
وی گفت: در بخش فرهنگی فردگرایی گفتمان غالب است. آزادیهای فردی، تغییر ارزشها و هنجارهای فردی و به طور کلی سبک زندگی از مولفههایی هستند که سبب افزایش سن ازدواج شدهاند، در حقیقت شاهد تغییر سبک زندگی هستیم که این موارد به طور قطع در افزایش سن ازدواج اثرگذار هستند و در نتیجه سن باروری نیز افزایش مییابد. توجه به عقاید، اخلاق، خرده فرهنگها و زیست بوم از اصول پرداختن به کارهای فرهنگی است.
دکتر بختیاری نیا افزود: حمایت از ازدواج جوانان و فرزندآوری آنها، ارزشمند کردن فرزندآوری توسط عوامل فرهنگساز، رسانهها و رفع موانع و مشکلات خانوادهها در این مسیر که عمدتاً در قانون جوانی جمعیت مورد توجه هستند میتوانند ما را از این بحران عبور دهند، اما لازم است بدانیم مهمترین موضوع فرهنگسازی و الگوسازی است که آحاد مردم و گروههای اجتماعی باید به آن توجه کنند.
وی تاکید کرد: مساله جوانی جمعیت از برنامههای محوری وزارت بهداشت است و فرزندان سرمایههای ارزشمند جامعه و خانواده هستند.