Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@15:54:19 GMT

چشمه تاریخی ساسان کازرون با قهر طبیعت خشکید

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۳۵۵۳۴

چشمه تاریخی ساسان کازرون با قهر طبیعت خشکید

مدیر امور آب شهرستان کازرون، سه شنبه با بیان این مطلب در گفت و گو با ایرنا افزود: چشمه ساسان از 42 سال پیش و تا قبل از اینکه به صورت کامل خشک شود، تامین کننده آب آشامیدنی 50 روستای منطقه شاپور در بخش مرکزی کازرون و بخشی از مناطق استان بوشهر بود همچنین از آب این چشمه برای آبیاری 300 هکتار از باغ های انار کازرون استفاده می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صمد سعید بیان داشت: با خشک شدن این چشمه، شماری از روستاهای بخش مرکزی با بحران آب و مشکل کم آبی رو به رو هستند.
وی ادامه داد: دبی آب چشمه ساسان در تیرماه سال 96 در حدود 800 لیتر در ثانیه بود اما با خشک شدن مظهر این چشمه، از 48 روستای بخش مرکزی که آب آشامیدنی آنها از این چشمه تامین می شد، آب شرب 18روستا قطع شده است.
سعید گفت: هم اینک از 48 روستای یاد شده، آب 30 روستا از آب های پایین دست چشمه ساسان به میزان 80 لیتر در ثانیه و 2 حلقه چاه آهکی به میزان 50 لیتر در ثانیه تامین می شود.
او بیان کرد: همچنین آب 18 روستای دیگر نیز از طریق چاههای قدیمی حفر شده و چاههای کشاورزی تامین می شود.
مدیر امور آب شهرستان کازرون افزود: به سبب خشکسالی، میزان آبدهی 2 رودخانه بزرگ شاپور و دالکی این شهرستان نیز نسبت به دوره های آماری (30ساله) به طور متوسط بین 60 تا 100 در صد کاهش یافته است.
رئیس امور اب کازرون گفت: افزون بر این کاهش 60 درصدی بارندگی امسال در مقایسه با سال 96 موجب شده که سطح آب های زیرزمینی در این شهرستان در خرداد 97 نسبت به خرداد 96 به طور متوسط سه متر و نسبت به 22 سال گذشته 18متر کاهش یابد.
سعید اضافه کرد: همچنین بر اساس بررسی هایی که انجام شده، سطح آب شرب چاههای شهرستان کازرون نیز نسبت به سال گذشته پنج متر و در مقایسه با سال 75 حدود 50 متر کاهش یافته است.
وی بیان داشت: با وجود مشکل کم آبی در شهرستان کازرون اما هم اکنون 38 هزار متر مکعب آب از این شهرستان به استان بوشهر انتقال می یابد که از این میزان 21 هزار متر مکعب آن از طریق رودخانه شاپور کازرون و مابقی از طریق چاههای آهکی موجود در این شهرستان تامین می شود.
چشمه تاریخی ساسان که به دوره ساسانیان تعلق دارد در 15 کیلومتری شهر کازرون و در منطقه تنگ چوگان این شهرستان واقع شده است. این چشمه از مناطق گردشگری کازرون به شمار می آید و چشمه‌سارها، منظرگاه‌های طبیعی و مجموعه آثار تاریخی تنگ چوگان از جمله قابلیت‌های ارزشمند پیرامون این چشمه است.
بر اساس تحقیقاتی که پیشتر انجام شده، آب چشمه ساسان از رشته کوه های دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می گیرد.
سلسله ساسانیان آخرین دودمان پادشاهی ایران پیش از ظهور اسلام بودند که از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی به مدت ۴۲۷ سال بر ایران حکومت کردند.
شهرستان کازرون در فاصله 120کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.
7372 /6118
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت آثار تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد دبی طبیعت گردشگری نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۳۵۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، به کوشش‌ علاقمندان میراث نیاکان منطقه و پیگیری‌های سازمان مردم نهاد انجمن دوستداران میراث فرهنگی سخت سر شهرستان رامسر  و انجام مراحل اداری توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رامسر، اولین اثر ارزشمند فرهنگی، تاریخی و مذهبی جواهرده در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

"مسجد سکینه آباجی" واقع در ضلع جنوب غربی میدان تاریخی ییلاق جواهرده، در مرداد سال ۱۴۰۲ در فهرست آثار ملی، ثبت نهایی شد و در آذر ماه، از سوی وزیر محترم میراث فرهنگی به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد. و تابلوی ثبتی آن نیز در روز‌های آینده نصب خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین کاشان
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین
  • (تصاویر) طبیعت بهاری سد خاکی خونیق شهرستان اهر
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • طبیعت تماشایی اصفهان در روز‌های بهاری
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد
  • کدورت آب شرب جوانرود در پی طغیان چشمه کاوات
  • یک دروازه‌بان شماره 80 پوشید (عکس)
  • جلوه گری بهار در طبیعت سراب گیان نهاوند + فیلم
  • جاذبه های دیدنی نیاسر کاشان، کهن باغشهر ایران