Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@09:51:54 GMT

ترسیب کربن 850 نوع شغل برای روستاییان ایجاد کرد

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۳۶۳۱۶

ترسیب کربن 850 نوع شغل برای روستاییان ایجاد کرد

به گزارش ایرنا، فرهاد سرداری شامگاه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و مهر افزود: طرح ترسیب کربن یا طرح مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه روستایی به دلیل تغییر در شیوه احیای مناطق بیایانی در چند سال گذشته انجام شده است.
مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: این طرح الگوی برگزیده آسیا و اقیانوسیه است که در آن به جای تکیه بر سرمایه های محیطی به سرمایه اقتصادی، مالی، اجتماعی، انسانی و محیطی تکیه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرداری با بیان اینکه در استان های مختلف یک منطقه محروم شناسایی و این طرح به طور آزمایشی در آن اجرا می شود، افزود: هم اکنون در 18 استان طرح ترسیب کربن در حال اجراست.
وی با اشاره به وضعیت مراتع و جنگل های استان زنجان، تاکید کرد: با سازماندهی مردم و ایجاد گروه های توسعه روستایی، هدف نهایی جلوگیری از تخریب منابع طبیعی خواهد بود.
مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: تعاون و مشارکت مردم در این بخش ها ارتقا پیدا کرده و برای اشتغال آفرینی آنها برنامه ریزی می شود.
سرداری ادامه داد: از همه ظرفیت های بومی منطقه استفاده و تلاش می شود تا به سمت شناسایی و ایجاد اشتغال مولد گام برداریم، تا از تخریب منابع طبیعی ممانعت شود.
مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: از زمان آغاز اجرای طرح در 18 استان کشور، نزدیک چهارهزار اشتغال پایدار و نیمه پایدار ایجاد شده است.
وی با تشریح وضعیت نامطلوب 18 استان بیایانی کشور در بیابان زایی، خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر مراتع با شرایطی که دارند کاهش رتبه داشته اند و مراتع درجه یک به 2 و 2 به سه کاهش یافته اند.
سرداری تصریح کرد: اگر دست روی دست گذاشته و کاری نکنیم، ادامه این روند با اقلیم و شرایط انسانی فعلی سبب اوضاع وخیم تر و بحرانی تر در سال های آینده می شود.
مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه در همه جای کشور تاثیر بیابان زایی را مشاهده می کنیم، اظهار داشت: کاهش بارندگی های سراسری و عامل انسانی 2 دلیل عمده افزایش سرعت بیایان زایی در کشور است.
وی تاکید کرد: اگر همین شرایط اقلیمی و انسانی در زنجان ادامه یابد، در 10 سال آینده جزو استان های بیابانی خواهد بود.
سرداری افزود: تا کنون برای مبارزه با بیابان زایی بیش از 2 میلیون و 100 هزار هکتار جنگل کاری و بیش از 250 هزار هکتار مالچ پاشی انجام شده است.
وی با اشاره به اعتبار 10 هزار میلیارد ریالی برای بیایان زدایی در سال گذشته، تصریح کرد: این اعتبارات به هیچ وجه پاسخگو نیست، چرا که برای ارائه خدمات مطلوب در هر یک از 18 استان بیایانی کشور حدود 3هزار میلیارد ریال بودجه سالانه احتیاج داریم.
به گزارش ایرنا، طرح ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا، در خاک و گیاهان گفته می‌شود. هدف نهایی این طرح نیز ارائه یک الگوی اقتصادی برای رسوب دادن کربن در جو و کاهش گازهای گلخانه‌ای است.
هدف نهایی طرح، ارائه یک الگوی اجتماعی- اقتصادی برای رسوب کربن در جو است. طرح با رویکرد محیط ‌زیستی شروع می شود و با بررسی ظرفیت‌های اکولوژیکی ادامه پیدا می‌کند.
نیازهای اجتماعی احصا و برنامه اجتماعی-اقتصادی برای ترسیب کربن و معرفی مشاغل جایگزین به روستاییان ختم می شود. افق طرح ترسیب کربن در کشور ۲,۵ میلیون هکتار است.
3216/6085
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت استان های مختلف اشتغال جنگل کاهش گازهای گلخانه ای کربن نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۳۶۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی در این فصل از سال انواع گیاهان کوهی با خاصیت‌های غذایی و دارویی از دامن طبیت برداشت و برای تهیه انواع غذا‌های سنتی استفاده می‌شود.

هر سال از اردیبهشت بازارچه‌ای برای عرضه گیاهان کوهی در مراغه راه اندازی و ده‌ها گونه توسط روستائیان حاشیه مراتع از دامن طبیعت چیده و عرضه می‌شود.

علاقه مردم مراغه و شهر‌های منطقه به تهیه غذا‌های محلی و سنتی از جمله، آش، آبگوشت، بورانی با این گیاهان رونق این بازار را دو چندان کرده است.

در این بازار بیشتر از ۱۵ نوع انواع تره کوهی از جمله قار ترسی، کنگر، ریواس، قازی یاغی، سورولو، گل آقا و بزگوش به فروش می‌رسد.

البته برداشت و فروش بی رویه و غیر اصولی این گیاهان سالهاست دوستداران طبیعت و محیط زیست را نگران کرده است.

برداشت بیش از ظرفیت با گذشت زمان موجب کاهش سطح رویش و جمعیت این گونه ها‌ی باارزش گیاهی در مراتع و طبیعت سهند شده است.

در بیشر موارد بهره برداران به علت بی توجهی به اهمیت این گیاهان آنها را از ریشه برداشت می کنند و با پیاز از خاک بیرون می‌آورند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: برداشت بی رویه و غیر اصولی این گیاهان در طول سال‌های گذشته موجب به خطر افتادن تنوع گیاهی مراتع سهند شده است.

زارع افزود: میزان بالای برداشت این گیاهان موجب وارد آوردن آسیبهای جبران ناپذیر به ذخایر ژنتیکی سهند شده است. با مدیریت در بهره برداری می‌توان فرصتی فراهم کرد تا این گونه‌های باارزش به نسل‌های آینده نیز حفظ شود.

در مراتع سهند بیش از یک هزار گونه گیاهی شناسایی شده که از این گیاهان ۵۰ گونه آن خوراکی است و خاصیت غذایی و دارویی دارد.
کوه سهند با ۱۲۹ هزار هتکتار مرتع در شمال شرقی شهرستان مراغه در آذربایجان شرقی واقع شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • مزایای کریدور حمل‌ ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • سقوط ابر‌های بارور در بیابان‌های عربستان (فیلم)
  • تصاویر عجیب و آخرالزمانی از سقوط ابرهای بارور در بیابان‌! + فیلم
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه
  • مزایای کریدور حمل‌ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
  • خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران
  • دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس ساختند
  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن