Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:09:18 GMT

تقابل صنعت و محیط زیست در دامنه نیلکوه

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۳۷۳۷۸

تقابل صنعت و محیط زیست در دامنه نیلکوه

پایگاه تحلیلی خبری گلستان 24 با انتشار مطلبی تحت عنوان کارخانه سیمان چهره طبیعت را مخدوش کرده است، به وضعیت فعالیت و خسارت های آن در منطقه نیلکوه شهرستان گالیکش پرداخت.

گلستان 24 نوشت: کارخانه سیمان که در دامنه ی نیلکوه شهرستان گالیکش قرار دارد، یکی از بزرگترین کارخانه های تولید سیمان شمال کشور می باشد که مواد اولیه معدنی خود را از کوه های اطراف خود تامین می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این کارخانه سیمان که بدون توجه به آمایش سرزمین در این منطقه سرسبز و زیبا قرار گرفته علاوه بر اینکه زیبایی طبیعت نیلکوه را مخدوش کرده موجب ایجاد مشکلاتی در جنگلهای اطراف شده است، چرا که با استخراج مواد معدنی از دامنه کوه موجب تغییراتی در منظره آن شده است.
از آنجا که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان معتقد است که این کارخانه با توجه به برخی از چارچوب ها نظیر نصب فیلتر توانسته بهترین کارخانه سر سبز سیمان کشور شناخته شود ولی بسیاری از تشکل های محیط زیستی و برخی از فعالان اجتماعی به فعالیت آن در جنگل اعتراض دارند.
حتی به لحاظ زیست محیطی وجود این کارخانه در میان انبوه جنگل های نیلکوه علت فعالیت‌های مکرر و برداشت بی رویه مواد معدنی در دامنه کوه خطر ساز است.
به اعتقاد قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان علت آتش سوزی و نابودی جنگل های شهرستان گالیکش در چند مدت اخیر استفاده پیمانکاران این کارخانه از مواد آتش زا و انفجار بر دامنه کوه بوده است.
با این حال مدیران کارخانه سیمان مدعی هستند که وجود دستگاههای مدرن فیلتر هوا باعث جلوگیری از آلودگی فضا به علت فعالیت‌های این کارخانه می‌شود.
در ادامه مسوولان این کارخانه اعلام کردند که تاکنون فعالیت های زیادی نظیر کاشت 5 هزار اصله نهال در سایت کارخانه و همچنین قرارداد صد میلیون تومانی جهت احیا جنگل با اداره منابع طبیعی شهرستان مینودشت بسته اند.
با این تفاصیل باز هم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان وجود این کارخانه را علت آتش سوزی های مکرر در جنگل ها دامنه نیلکوه دانسته و نسبت به فعالیت‌ آن در دادگاه اعلام شکایت کرده است.
باید دید که با توجه به نظریه کارشناسان محیط زیستی و همین طور فعالان اقتصادی استان گلستان در آینده وضعیت این کارخانه سیمان چه می شود.
6204/2729

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي صنعت محيط زيست گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۳۷۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همت بلندی که ۱۶۰ بومی را صاحب شغل کرد

 علیزاده، با اشاره به اینکه بالاترین میزان تولید را در این کارخانه داریم، گفت: روزانه ۱۶۷ هزار، ماهیانه ۵ میلیون پاکت و سالانه بیش از ۶۰ میلیون پاکت برای سیمان تولیدی استان تولید می‌شود.
 
 علیزاده با بیان اینکه تنوع تولید داریم تصریح کرد: در این کارخانه از کیسه‌های ۳۵ سانتی تا ۹۰ سانتی را تولید می‌کنیم و با دانش متخصصین و تغییراتی که در دستگاه‌ها انجام شده انواع تولیدات کیسه سیمان، کیسه رافیان و کیسه حبوبات را تولید می‌کنیم.
 
 مدیرعامل این کارخانه خاطرنشان کرد: باهمت جوانان و نیروهای متخصصان بومی تحریم‌ها علیه کشورمان هم نتوانست چرخ‌های این شرکت را از حرکت باز دارد به‌طوری‌که یک سری قطعات در این مجموعه توسط متخصصین ما مهندسی معکوس و بومی‌سازی شده است و در حال حاضر ماشین‌آلات این کارخانه بیش از هفت سال به نحو احسن با ماکسیمم تولید کار می‌کنند .
 
 با توجه به بخش صنعت در سیستان و بلوچستان که از جوان‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌رود علاوه بر بهره‌گیری از فرصت مناسب اشتغال، سرمایه‌گذارانی که در این استان سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌توانند از بازده خوب سرمایه‌هایشان برخوردار شوند.
 
 چرخ صنایع سیستان و بلوچستان و رفع موانع پیشروی صنعتگران و فعالان عرصه صنعت این استان با توجه به نقش مؤثر آنان در رونق و آبادانی منطقه نیازمند عزم ملی و حمایت دولت است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • همت بلندی که ۱۶۰ بومی را صاحب شغل کرد
  • روایت برخورد با مجتمع صنعتی آلاینده در زنجان
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • بارش‌های رگباری باران در گیلان