Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@16:32:41 GMT

زرتشتی زاده ای که پاسدار اسلام شد

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۳۹۱۸۰

زرتشتی زاده ای که پاسدار اسلام شد

او زرتشتی زاده بود اما مورد هدایت الهی قرار گرفت و اینکه ۳۶ سال از پس از شهادتش اینگونه در جمع مردم کرمان و رزمندگان مطرح می شود حکایت از روح پاک و بزرگ و قدسی او دارد.‌

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، نخستین سری جدید برنامه شب‌های خاطره دفاع مقدس با بازروایی عملیات رمضان به مناسبت گرامیداشت سالگرد عملیات رمضان و با یاد و خاطره شهید «کریم کاویانی» در شب میلاد امام هشتم در بیت الزهراءسلام الله علیها کرمان برگزار و بخشی از عملیات رمضان بازخوانی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این برنامه،  حاج اسدالله رییسی، فرمانده یکی از گردان های عملیات رمضان در دوران دفاع مقدس و جانباز ۷۵ درصد در سخنانی با بیان اینکه عملیات رمضان، اولین عملیات برون مرزی پس از فتح خرمشهر و عملیات فوق العاده سختی بود؛ افزود: دژ مرزی توسط رزمندگان تصرف شد و بچه ها تا آخرین قطره خون خود ایستادند.

 

وی با اشاره به اینکه ما وابسته به هیچ جناحی نیستیم، زیرا جناح خدا یکی است و حزب فقط حزب خداست؛ تأکید کرد: ما دشمنان را مأیوس کرده و می کنیم و سخنان ترامپ و دیگران، لاف گزافی بیش نیست؛ آنها می خواهند نور خدا خاموش شود اما نور خدا همیشه پرتو افشانی می کند.

 


نسرین کاویانی، خواهرزاده شهید کریم کاویانی در مصاحبه ضبط شده ویدیویی با بیان اینکه او فقط برای رضای خدا کار می کرد؛ گفت: با اینکه خانواده ما زرتشتی بود و دایی اسلام آورد، اما هیچگاه ما را به پذیرش اسلام اجبار نمی کرد و می گفت مطالعه کن.

 

 

ساده زیستی، دعوت به مبارزه با طاغوت در جلسات قرآن، حضور در کلاس های قرآن از کودکی در مسجد صاحب الزمان عجل الله تعالی شهر بم، تفسیر نهج البلاغه و نهج الفصاحه و... به عنوان ویژگی های شهید کاویانی، در این برنامه مورد تأکید قرار گرفت؛ این موضوع که هر کجای قرآن را که می خواندند، آن شهید از حفظ بود؛ این حافظ کل قرآن بودن او را تقویت می کند.

 

در ادامه علی مقدمی، کسی که حدود ۲۰ و اندی سال با شهید کاویانی تفاوت سنی داشته اما او را از نزدیک دیده در سخنانی گفت: عملیات رمضان، اولین عملیات برون مرزی پس از فتح خرمشهر‌ بود و چون در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و همزمان با شب های قدر انجام شد، نام رمضان به خود گرفت.

 

وی با بیان اینکه شهید کریم کاویانی، شهیدی ویژه است و زرتشتی زاده بود؛ افزود: او در سال ۱۳۱۴ به دنیا آمد و در سال ۶۱ در عملیات رمضان به شهادت رسید؛ و اینکه ۳۶ سال از پس از شهادتش اینگونه در جمع مردم کرمان و رزمندگان مطرح می شود حکایت از روح پاک و بزرگ و قدسی او دارد.‌

 

مقدمی با استفاده از آیات۱۶ و ۱۷ سوره مبارکه مائده، مضمون این آیات را حکایت گر زندگی شهید کاویانی دانست که چون دنبال رضایت خداوند بود، هدایت و قلب او منور به نور اسلام و قرآن شد.

 

وی با افزودن اینکه او اهل ورع بود و از مشتبهات و مکروهات پرهیز می کرد و متوجه مستحبات بود؛ گفت: خدا چند ویژگی به او داد؛ اول سبل السلام؛ مسیر سلامتی و حفظ از عذاب الهی که او را از گمراهی به نور هدایت کرد و در صراط مستقیم قرار داد.

 

مقدمی ادامه داد: شهید کاویانی پس از اینکه اسلام را برگزید، در این مسیر خیلی رنج برد و آسیب دید اما برای دفاع از مسلمانی خود، استقامت کرد تا توانست اسلام خود را حفظ کند و در بالاترین قله کمال یعنی شهادت قرار گرفت.


وی اظهار داشت: او واقعاً ساده زیست بود و از بچه های فعال مسجد جامع بم که با پیروزی انقلاب در صف مجاهدان انقلاب و از اولین کسانی بود عضو سپاه و پاسدار انقلاب شد. مسئولیت مالی داشت اما به بیت المال بسیار مقید بود و با کسی تعارف نداشت؛ بعد از فتح خرمشهر از سپاه استعفا داد و خالص و مخلص و دست خالی از دنیا عازم جبهه شد.

او روستای امیرآباد را که زمینی بایر و غیرقابل کشت بود را هم آباد و تبدیل به روستایی سبز و خرم کرد که امروز یادگار اوست؛ مرحوم جلال آل احمد در سفرنامه ای که به کرمان و بعضی شهرهای آن داشته، حکایت طرد شدن کریم از خانواده به جرم تشرف به اسلام را آورده است.

 

بر اساس گزارش شبستان، کتاب زندگی نامه و خاطرات شهید کریم کاویانی در دست تألیف است.



 

 

 

 

 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت مجلس ایران زلزله کرمانشاه امام رضا ع چنارهای خیابان ولیعصر امام رضا شانزدهمین جشنواره امام رضا ع مراسم اختتامیه اقتصاد شب خاطره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۳۹۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت پدر به خانه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ پیکر پاک شهید محمدشفیع فیضی‌زاده از شهدای جاویدالاثر استان ایلام پس از ۴۱ سال گمنامی شناسایی شد.
پیکر پاک این شهید والامقام در آن سوی مرز مهران و در مناطق عملیاتی زرباطیه عراق تفحص شده است.
این شهید در عملیات والفجر۳، سال ۱۳۶۲ به شهادت رسیده است.
پیکر این شهید بزرگوار در پی تفحص‌های انجام گرفته در منطقه کشف شد و برای تشخیص هویت به معراج شهدای تهران انتقال یافت.
مراسم تشییع پیکر این شهید گرانقدر متعاقباً از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود.
 این شهید دوران هشت سال دفاع مقدس، سال ۱۳۲۷ در روستای چشمه پهن بخش کارزان شهرستان سیروان متولد شد.
پیش از این ایلام دارای ۶۹ شهید جاویدالاثر بود. شهیدان مرادحاصلی، زرگوش، محمدیان، چناری و غیوری زاده نیز از شهدای گمنامی بودند که پیکر پاک آنان تفحص و شناسایی شد.
در سال ۱۴۰۰ هویت ۲ نفر از شهدای گمنام مدفون در استان ایلام، شامل: شهید سیدابوالفضل حسنی ساکن استان تهران و مدفون در شهرستان بدره و شهید قاسم شاه ولدی از استان مرکزی و مدفون در دانشگاه آزاد ایلام نیز شناسایی شدند.
دی. ان.‌ای و آزمایش‌های ژنتیکی و هویتی بستگان نزدیک همه شهدای گمنام استان ایلام استخراج و ذخیره سازی شده است.

دیگر خبرها

  • تفحص پیکر پاک شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده» پس از ۴۱ سال
  • (ویدئو) حاجی‌زاده: عملیات «وعده صادق» خواست مردم بود
  • فیلم/آخرین اظهارات سردار حاجی زاده درباره عملیات وعده صادق
  • ببینید | حاجی‌زاده: عملیات «وعده صادق» خواست مردم بود
  • آخرین اظهارات سردار حاجی زاده درباره عملیات نظامی علیه اسرائیل + فیلم
  • بازگشت پدر به خانه
  • لحظه اعلام خبر شناسایی شهید «فیضی زاده» به خانواده اش
  • شهید شفیع زاده، مبتکر توپخانه نیروی زمینی سپاه
  • مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است
  • کار بزرگ شهید شفیع زاده در توپخانه سپاه