Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@10:24:02 GMT

موبايلت، اولين نئوبانک ايراني

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۴۰۹۵۵

موبايلت، اولين نئوبانک ايراني

خبرگزاري آريا - نام «موبايلت» را شنيده بودم و چيزهايي هم در موردش خوانده بودم. اما به‌تازگي و در يک بحث توئيتري در خصوص اپليکيشن‌هاي پرداخت زماني که ذکر خير موبايلت شد، کامنت تشکر و پاسخ سريع ادمين صفحه توئيتر موبايلت غافلگيرم کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا، اهميت دادن يک برند به شبکه‌هاي اجتماعي و مخاطبانش و پاسخ‌گويي به‌موقع نشانه مثبتي است و همين نشانه ما را به سمت آنها هدايت کرد تا در يک ظهر تابستاني و در خاموشي ناشي از قطع برق مهمان موبايلت باشيم و با آنها گفتگويي بکنيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته مسعود قبايي، مديرعامل موبايلت، نام Mobillet تلفيقي از دو واژه Mobile و Wallet است که در زبان انگليسي به معناي کيف پول همراه است.
به‌عنوان نخستين پرسش از او در خصوص سرگذشت موبايلت از ايده تا راه‌اندازي آن پرسيديم.
قبايي: پياده‌سازي موبايلت از مهر 95آغاز شد. حدود 6ماه پيش از پياده‌سازي فاز تحقيقاتي داشتيم که با نيازسنجي مشتريان از طريق مصاحبه و مطالعه به مدل مطلوب رسيديم.
در ابتدا قصد داشتيم يک کيف پول توسعه دهيم اما پس از فاز تحقيقاتي به اين نتيجه رسيديم که الآن بازار ما به يک موبايل بانک خوب بيشتر نياز دارد و جاي يک اپليکيشن خوب در اين حوزه خالي است. پس از بررسي اپليکيشن‌هاي داخلي و خارجي و بدون اينکه دسترسي‌هاي بانکي داشته باشيم، توسعه موبايلت را آغاز کرديم. تهيه نمونه اوليه چندماه طول کشيد و از آذرماه 95به سرويس‌هاي تستي بانک سامان متصل شديم.
از 31مردادماه 96نيز موبايلت وارد محيط عملياتي بانک سامان شد و ما مي‌توانستيم تراکنش بزنيم و با خوشحالي مي‌ديديم که اپليکيشن بدون مشکل کار مي‌کند و استفاده از داده‌هاي واقعي و محيط عملياتي بانک شوق خاصي به اعضاي تيم داده بود.
تيمي که ابتدا با 3نفر آغاز به کار کرده بود، از مهرماه 95با 7نفر و هم‌اکنون با 9نفر فعاليت مي‌کند.
بعد از مدتي گروهي از مديران و کارشناسان متخصص بانک سامان موبايلت را تست کردند و با تأييد آنها تست‌هاي امنيتي نيز انجام شد و در نهايت آذرماه 96موبايلت به کارمندان بانک سامان که حدود 2هزار نفر هستند معرفي شد و آنها شروع به استفاده از اين اپليکيشن کردند.
در نهايت اسفندماه 96موبايلت به‌طور رسمي به مشتريان و مردم معرفي شد و در وب‌سايت بانک سامان قرار گرفت.
صابر خسروي، مدير روابط عمومي و نوآوري موبايلت در ادامه گفتگو به ما مي‌پيوندد و صحبت‌هاي قبايي را تکميل مي‌کند.
خسروي: نکته جالب اين بود که پيش از معرفي رسمي اپليکيشن به کارمندان بانک سامان، ما دانلود داشتيم و افرادي اپليکيشن را پيدا کرده بودند و نصب و استفاده مي‌کردند و حتي آن زمان اسم موبايلت با توئيت خبرنگاران حوزه فناوري و همکاران فين‌تکي سر زبان‌ها افتاد.
تفاوت موبايلت و سامانک (موبايل بانک سامان) چيست؟
قبايي: سامانک اپليکيشن رسمي بانک سامان است که توسط بانک طراحي شده اما موبايلت اپليکيشني است که از نگاه مشتري طراحي شده است. تفاوتي که استارتاپ‌هاي فين‌تک با نرم‌افزارهاي بانک دارند همين ديد از زاويه مشتري است.
تفاوت موبايلت و سامانک نيز همين طراحي مبتني بر مشتري است و ما براي تک‌تک فيچرهايي که اضافه کرده يا تغيير مي‌دهيم کار ميداني انجام مي‌دهيم تا بدانيم آيا واقعاً مشتري به اين سرويس نياز دارد يا نه. مزيت رقابتي فين‌‌تک درک نياز مشتري است.
ما معتقديم نبايد کاربر را با پيچيدگي‌ها و اصطلاحات نظام بانکي و گزينه‌هاي گوناگون روبه‌رو کنيم، خيلي‌ها هنوز نمي‌دانند پايا و ساتنا چيست يا دقيقا کارکرد حساب و کارت در چيست اما اين مسائل وقتي از سمت بانک نگاه شود، بديهي پنداشته مي‌شود.
همچنين UX اين دو اپليکيشن بسيار متفاوت است زيرا قرار نيست موبايلت موبايل بانک باشد، موبايلت ترکيب موبايل و ولت است و ما همچنان قصد داريم موبايلت را به کيف پول تبديل کنيم و دليل تأخير در اين امر دليل محدوديت‌هاي بازار بوده است. البته اقداماتي در اين خصوص انجام داديم اما هنوز کيف پول در کشور جا نيفتاده و هنوز کيف پول موفقي نداريم و اين بازار خالي است.
موبايلت در کدام بخش از طبقه‌بندي فين‌تک‌ها قرار دارد؟
قبايي: موبايلت طبق طبقه‌بندي فين‌‌تک‌ها در حوزه ديلي بنکينگ جاي دارد. کلاٌ حوزه بنکينگ بين فين‌تک‌هاي ايران خالي‌تر بود و بيشتر به حوزه پيمنت پرداخته شده است.
برنامه آينده ما اين است که حوزه PFM را قوي‌تر کنيم و محصولاتي که مردم بيشتر نياز دارند را ارائه بديم.
به‌زودي فيچرهايي مانند کارت به کارت به موبايلت اضافه خواهد شد و خدمات خوبي براي مرچنت‌ها در نظر داريم و حتي قرار است به ساير گروه‌هاي مالي سامان مانند بيمه، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترک و صرافي‌ها متصل شويم.
يک مزيت موبايلت اين است که کاربرانش در شعبه شناسايي مي‌شوند، ازاين رو مي‌توان دروازه‌اي از خدمات مالي را پيش روي آنها گشود.
شما قرار است به کجا برسيد؟
قبايي: موبايلت يک کسب و کار است که بيزيسن مدل و هدف مشخص دارد و تفاوتش با موبايل بانک همين حرکت به سمت گسترش است.
در دنيا مفهومي به اسم نئو بانک داريم يعني ارائه خدمات بانکي توسط مجموعه‌اي که بانک نيست ولي به API بانک متصل است. گسترش موبايلت هم به همين سمت است که روزبه‌روز بيشتر به يک نئوبانک نزديک شود.
خسروي: به قول بيل‌گيتس، ما به بانکداري نياز داريم نه بانک. موبايلت يک شرکت جدا از بانک است که خدمات بانکداري ارائه مي‌دهد و مسيري جدا از موبايل بانک سامان را طي مي‌کند.
موبايلت بهترين اپليکيشن سال 96در جشنواره وب و موبايل ايران بوده است همچنين رتبه اول جشنواره وب و موبايل در دسته فين‌تک در سال 96را بين افتخارات خود دارد.
موبايلت اکنون چه تعداد کاربر دارد؟
قبايي: ما الآن بيش از 27هزار کاربر فعال داريم و اين تعداد بدون کمپين تبليغاتي به موبايلت پيوستند و بيشتر تبليغ دهان به دهان مشتريان بوده است.
براي حفظ و توسعه مشتريان چه کاري انجام مي‌دهيد؟
خسروي: يکي از مسائلي که ما درک کرديم همين خلأ ارتباط مؤثر با مشتري در حوزه بنکينگ بوده است و ما با کاربران در شبکه‌هاي اجتماعي و از طريق تلفن در تماس هستيم و پيشنهادها و انتقادهايي که دريافت مي‌کنيم را تحليل مي‌کنيم به‌علاوه تحليل رفتاري که در خود اپ داريم.
تجربه به ما نشان داده است وقتي به نياز کاربر توجه مي‌کنيم کاربر هم سمت ما مي‌آيد و از اپ استفاده و حتي تبليغ مي‌کند. براي ما مهم‌تر از تعداد يوزر تعداد يوزر لويال است.
قبايي: ما به صورت دوره‌اي از مشتريان نظرسنجي انجام مي‌دهيم و بخش مهمي از داده‌هاي ما براي توسعه از سمت مشتري مي‌آيد و اين يک نوع متدلوژي است. از سوي ديگر ما چلنجربانک‌ها را رصد مي‌کنيم که الگوهاي مناسبي هستند زيرا تجربه ثابت کرده استارتاپ‌هاي موفق داخلي از نمونه‌هاي موفق و بومي سازي شده خارجي بودند.
بين صحبت‌ها به مشکلات رگولاتوري اشاره شد، آيا شما هم با اين مشکلات مواجه بوديد؟
قبايي: بله با مشکلات رگولاتوري در حوزه امنيت مواجه بوديم. به نظر ما اين سخت‌گيري‌ها مخصوصاً در حوزه امنيت خوب است اما تکنولوژي روش‌هايي دارد که بتوان کار را درست و امن انجام داد.
ما موبايلت را به خاطر يک مشکل امنيتي يک بار بازنويسي کرديم زيرا نمي‌‌توانستيم پسورد کاربر را ذخيره کنيم و اگر رگولاتور اجازه مي‌داد پسورد کاربر را به شيوه امني ذخيره کنيم خدمات بهتري مي‌توانسيتم ارائه دهيم که استفاده از يک اپ مالي را براي کاربر چندبرابر مي‌کرد. ولي فعلاً ما نيز به روشي که سايرين کار مي‌کنند، فعاليت مي‌کنيم.
بحث ديگر حوزه کيف پول است که به خاطر مشکلات رگولاتوري به خوبي پيش نمي‌رود.
خسروي: رفتار منفعل رگولاتور اذيت‌کننده است، حتي در دنيا. هميشه تعدادي استارتاپ فيلتر مي‌شوند، تعدادي از بين مي‌روند و تازه رگولاتور به فکر راهکار ميفتد و تبصره‌اي به قانون اضافه کنند تا فين‌تک‌ها رشد کنند.
آيا قصد داريد فقط با بانک سامان کار کنيد؟
در واقع وقتي ما از نئوبانک يا چلنجربانک حرف مي‌زنيم منظورمان يک بانک است که بتواند خدمات 360درجه بانکي و فرابانکي را بصورت کاملا ديجيتالي و بدون حتي يک شعبه فيزيکي انجام دهد آن‌هم فقط بر روي موبايل!! اين مفهومي است که طبق مقررات بانک مرکزي، براي اجرايي شدن نياز به يک زيربناي بانکي دارد تا سپرده‌‌گيري و عمليات بانکي تحت مجوز و عقود شرعي انجام پذيرد که بايد گفت بانک سامان اين نقش را به بهترين شکل ممکن انجام داده‌است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۴۰۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرزانه فصیحی، اولین بانوی ایرانی در دوومیدانی لیگ الماس

فرزانه فصیحی بانوی ملی‌پوش دوومیدانی ایران به رقابت‌های لیگ الماس دعوت شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، مرحله سوم رقابت‌های دوومیدانی لیگ الماس در سال 2024 (دایموند لیگ) قرار است روز 10 مِی (21 اردیبهشت) در شهر دوحه پایتخت کشور قطر برگزار شود.

این رویداد یکی از بزرگترین مسابقات در رشته دوومیدانی محسوب می‌شود و ورزشکاران مطرح دنیا از سوی مسئولان برگزاری به آن دعوت می‌شوند.

بر همین اساس، مسئولان برگزاری لیگ الماس از فرزانه فصیحی بانوی دونده سرعت کشورمان دعوت کردند که در مسابقات دوحه حضور داشته باشد و در این رقابت‌ها شرکت کند.

فصیحی که سابقه کسب مدال نقره در دوی 100 متر قهرمانی آسیا و همچنین 2 مدال طلا در رقابت‌های داخل سالن آسیا را در کارنامه دارد، اولین بانوی دوومیدانی ایران است که فرصت حضور در لیگ الماس را پیدا کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بانک تجارت در فروردین 1403 جمعا 1698 فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • بانک سامان میزبان صادرکنندگان در نمایشگاه اکسپو ایران
  • کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند
  • اولین اثر آذرنگاری ایران رونمایی شد
  • فرزانه فصیحی، اولین بانوی ایرانی در دوومیدانی لیگ الماس
  • بانک تجارت اولین برات الکترونیک سپامی را صادر کرد
  • اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف
  • جزئیات دانلود و بارگذاری فیش حقوقی بازنشستگان
  • اولین واکنش مالکان جدید پرسپولس در خصوص اوسما