Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله شاه‌آبادی با بیان اینکه حوزه علمیه جامعه را در حد محبت به ائمه(ع) واکسینه کرده نه معرفت افزود: این در حالی است که امام رضا(ع)‌ به عنوان الگوی شیعیان،‌ تشیع را از درون کتب مقدس یهودیان و مسیحیان اثبات می‌کرد. ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا امام رضا علیه السلام در سال 183 هجری قمری عهده‌دار امامت شد و مدت امامتش بیست سال به طول انجامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوران امامت حضرت از نظر سیاسی و فرهنگی از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار بود. وجود فرقه‌ها و مکاتب متعدد شیعی از زیدیه، فطحیه، واقفیه و قدرت گرفتن آنها از یک سو و تعدد مکاتب فکری در بین سایر مذاهب اسلامی از دیگر سو از عوامل وجود این حساسیت‌ها بود. 

مطالعه این وجهه از زندگانی امام رضا(ع)‌ عبرت‌های زیادی را فراروی شیعیان و محبان اهل‌بیت(ع) قرار می‌دهد؛ از این رو در این باره با آیت‌الله سعید شاه‌آبادی به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید: 

* یکی از القاب امام رضا(ع) عالم آل محمد(ص)‌ است؛ چرا عالم بودن تنها به ایشان منسوب است؟

همه می‌دانیم که تمام ائمه معصومین(ع) عالم هستند و نسبت دادن عالم آل محمد(س) به امام رضا(ع) به معنای قرار گرفتن سایر معصومین(ع) در درجات پایین‌تر علم نیست. این القاب به اعتبارِ بروز و ظهور اتفاقات و افعال خاصی می‌شود که در آن مقطع زمانی از امام معصوم(ع) صادر شده است؛ مثلاً اگرچه شکوفایی علم در زمان امام باقر و امام صادق(ع) اتفاق افتاد و اگرچه آن حضرات مناظراتی نیز داشتند‌،‌ اما اوج بروز و ظهور آن را در عصر امام رضا(ع) و در قالب مناظرات علمی و پیروزی حضرت در این مناظرات شاهدیم؛ مضاف بر اینکه حجم شبهه‌افکنی‌ها و فرقه‌های متعدد فکری در زمان امام رضا(ع) نسبت به سایر دوران‌ها فراوان بود؛ فرقه‌هایی مثل زیدیه که زید را به جای برادرش امام باقر(ع)‌ به امامت پذیرفتند و در امام سجاد(ع) توقف کردند و نیز فرقه‌هایی مثل اسماعیلیه و فَتَحیه و... در عصر امام رضا(ع) به اوج کمال خود رسیدند. لذا در این عصر نسبت به سایر اعصار تاریخ اسلام شاهد انشعابات زیادی درون تشیع بودیم که امام(ع) با هر کدام از آن‌ها مناظرات علمی و گفتما‌ن‌های علمی داشتند.

از دیگر سو نه تنها درون تشیع شاهد فتنه‌انگیزی‌های فراوانی بودیم بلکه پیروان سایر مکاتب و فرقه‌ها و مذاهب عزم خود را در خدشه وارد کردن برمکتب ولایت جدی کردند؛ لذا به مقابله علمی با امام رضا(ع) در قالب مناظرات پرداختند. امادر هر صورت هراندازه عرصه بر مکتب اهل‌بیت(ع)‌ تنگ‌تر می‌شد، محبوبیت ایشان و شیعیانشان نزد عموم مردم بیشتر می‌شد. شدیدترین تدابیر امنیتی و فشارهای روانی برای شیعیان را در دوران امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) می‌بینیم. به عنوان نمونه در عصر امام کاظم(ع) شاهد این فشارها بر شیعیان هستیم. در زیارتنامه امام کاظم(ع) می‌خوانیم «السّلامُ عَلی المُعذّب فِی قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِیرِ؛ سلام بر کسی که معذّب در عمق زندان‌ها و تاریکی‌هاى زیرزمین‌ها هستی». مطامیر زندان‌هایی بودند که در انتهای چاه ایجاد می‌کردند. در ادامه می‌گوید: «ذِی السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُیُودِ؛‌ با ساق کوبیده، به حلقه هاى زنجیرها». قفل‌ها و زنجیرهای سختی به پای حضرت انداخته بودند و آن قدر در این زندان‌ها عرصه را بر امام(ع) تنگ کردند که ایشان در این زندان‌ها به شهادت رسید. با این حال این مسائل به هیچ وجه از محبوبیت ائمه(ع) کم نکرد. این مسأله نشان‌دهنده شدت خفقان آن عصر بود. 

* زمانی که تاریخ اسلام را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم در عصر امام رضا(ع)‌ حجم محبان به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)‌ افزایش یافت. این در حالی بود که تا قبلاً جامعه مسلمین به سوی اُمویّت رفته بود. دشمنان در قبال این جریان چه تحرکاتی انجام دادند؟

شما اگر می‌خواهید محبوبیت امام رضا(ع) را ببینید، در نماز عید فطرشان ببینید. زمانی که تصمیم به نماز گرفتند، آنچنان جمعیت با امام رضا(ع) همراه شد که مأمون ترسید و در نهایت اجازه نداد حضرت نماز را اقامه کنند. یقین یافت اگر امام رضا(ع) آن نماز را اقامه کند، پایه‌های حکومت وی به صورت جدی مورد خدشه و آسیب قرار می‌گیرد؛ لذا اولین رفتار دشمن ایجاد محدودیت برای امام رضا(ع)‌ بود. 

این محبوبیت زمانی که اوج گرفت، تمام دشمنان دست به یکی کردند تا جلوی آن را بگیرند؛ تنها راهی که می‌توانستند چهره امام رضا(ع)‌ در اذهان عمومی خدشه‌دار کنند، شکست علمی در قالب مناظرات بود. اما امام(ع) نیز در این مناظرات و بر اساس تفکر خودشان به شبهاتشان پاسخ می‌داد. در قبال ادیان نیز اینگونه رفتار می‌کردند؛ از درون کتاب مقدس‌شان به آن‌ها پاسخ می‌گفت طوری که تشیع را اثبات می‌کردند.

 رویه امام رضا(ع) اینگونه بود که هر کسی را باید با استناد به اعتقادات خود او مجاب کرد.

در هر صورت شاید دشمنان به صورت مقطعی و به صورت ظاهری با شهادت ائمه(ع) به گمان خودشان موفق شدند،  اما به قول خداوند روز به روز شاهد گسترش انوار مقدس اهل‌بیت(ع)‌ در عالم هستیم آنجا که خداوند می‌فرماید: «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ؛ کافران می‌خواهند تا نور خدا را به گفتار باطل (و طعن و مسخره) خاموش کنند و البته خدا نور خود را هر چند کافران خوش ندارند کامل و محفوظ خواهد داشت». 

* به نظر شما چه وجه تشابهی بین این بُعد از زندگانی دوران امام رضا(ع) با عصر حاضر وجود دارد؟ 

من احساس مشابهت زیادی بین زمان خودمان با عصر امام رضا علیه‌السلام می‌کنم. دشمن از حربه رسانه‌ای خودش حداکثر استفاده را می‌کند برای اینکه مکتب ولایت و انقلاب ما را و حکومت اسلامی را از محبوبیت بیندازد؛ اما نسخه برون‌رفت از این هجمه دشمن همان نسخه امام رضایی است و به نظر می‌آید ما آن توجه لازم در این زمینه را نداریم. ما در تاریخ زندگانی امام رضا علیه‌السلام مناظرات متعددی می‌بینیم. آیا این حجم فراوان از زائران عزیزی که به پابوس امام رضا(ع)‌ می‌روند، یک بار برای مطالعه مناظرات حضرت فرصت گذاشتند؟ خطاب من در وهله اول به فرهیختگان جامعه است، آنها که اهل مطالعه کتاب هستند. برخی از اقشار ممکن است تحصیلاتی نداشته باشند. چند نفر از اساتید، دانشجویان و طلاب کشور ما آمادگی دارند دقایقی درباره امام رضا علیه‌السلام صحبت کنند؟ الحمدلله هر چه جلوتر می‌رویم بر محبوبیت امام رضا علیه‌السلام افزوده‌تر می‌شود؛ اما این محبت باید توأم با معرفت شود. محبت یک بال است که لازمه کار هم هست؛ ما الان یک باله حرکت می‌کنیم، بال معرفتمان خوب نمی‎زند. خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید به مردم بگو «بگو (ای پیغمبر): اگر خدا را دوست می‌دارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست دارد؛ قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ..» (31آل‌عمران)

آیا این حجم فراوان از زائران عزیزی که به پابوس امام رضا(ع)‌ می‌روند، یک بار برای مطالعه مناظرات حضرت فرصت گذاشتند؟ چند نفر از اساتید، دانشجویان و طلاب کشور ما آمادگی دارند دقایقی درباره امام رضا علیه‌السلام صحبت کنند؟ محبت یک بال است که لازمه کار هم هست؛ ما الان یک باله حرکت می‌کنیم، بال معرفتمان خوب نمی‎زند.

 

 

 

هتاکی به مقدسات مذاهب هربه دشمن برای پرداختن به معارف عترت(ع)

* بزرگ‌ترین تحرک دشمن در قبال فروکاستن از محبوبیت و شأن و جایگاه اهل‌بیت(ع) را در چه مسائلی می‌دانید؟

همان طور که عرض کردم، محبت لازمه و پایه کار است. آنچه که این محبت را می‌تواند خدشه‌دار کند، شبهه‌افکنی دشمنان است. نظام اسلامی و متولیان فرهنگی جامعه اسلامی از نسخه شفابخش امام رضا علیه‌السلام نباید غفلت کنند. باید در مجهز شدن مردم در توانمندی پاسخگویی به شبهات یاری کنیم. روش امام رضا علیه‌السلام در اثبات غدیر، اثبات ولایت فقیه و در اثبات تک تک آموزه‌های اعتقادی و حتی در اثبات نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله برای طرفداران سایر ادیان در کتب روایی موجود است. اکنون باید با وجود این منابع دینی یک موج معرفتی شکل بگیرد و دشمن از آنجایی که نمی‌خواهد این موج شکل بگیرد، موج هتاکی و بددهنی را در بین شیعیان ترویج می‌کند. این افرادی که به اسم شیعه به لعن و هتاکی متوسل می‌شوند، رویه کدام امام را دنبال می‌کنند؟ آن سیدی که این همه جمعبت را دور خودش جمع کرده است و برای دفاع از سبّ و لعن استدلال می‌آورد، به استناد به کدام منبع است؟ ما در آیات قرآن از دشمنام دادن به مقدسات مشرکان منع شدیم. خداوند در بخشی از آیه108 سوره نمل می‌فرماید: «وَ لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْم‏؛ و آنهایى را که جز خدا مى‏خوانند دشنام مدهید که آنان از روى دشمنى [و] به نادانى، خدا را دشنام خواهند داد...»

باید در مجهز شدن مردم در توانمندی پاسخگویی به شبهات یاری کنیم. روش امام رضا علیه‌السلام در اثبات غدیر، اثبات ولایت فقیه و در اثبات تک تک آموزه‌های اعتقادی و حتی در اثبات نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله برای طرفداران سایر ادیان در کتب روایی موجود است. اکنون باید با وجود این منابع دینی یک موج معرفتی شکل بگیرد و دشمن از آنجایی که نمی‌خواهد این موج شکل بگیرد

در حالی که قلوب اهل سنت مالامال از محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام است. شما حرم امام رضا علیه‌السلام که تشریف ببرید، می‌بینید که چقدر از اهل سنت حضور دارند و نماز می‌خوانند. هفته قبل کسی به من تماس گرفت و گفت ما یک گروه از اهل سنت جزیره قشم را وعده دادیم به سفر مشهد مقدس ببریم و آنها بار اولشان است و این مردم دارند برای رفتن به این سفر بال بال می‌زنند، اما سفرشان به مانعی برخورد کرده بود و با بنده تماس گرفته بودند که آیا می‌توانم این مانع را برطرف کنم یا خیر. این عشق در قلوب اهل سنت است. این محبت هر روز بیشتر می‌شود و این محبت دنیا را تکان خواهد داد.

بروز محبت جهانی اهل‌بیت(ع)‌ در مراسم اربعین مشهود است

بروز و ظهور این محبت را در مراسم اربعین ببینید. هیچ کسی نیامد فراخوان بدهد که مردم بیایید پیاده‌روی کنید. هیچ مرجع تقلید و حتی رهبر معظم انقلاب نگفتند. هیچ رئیس جمهوری نگفت. ببینید توان ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام چقدر است! دشمن این توان را فهمیده است. ما شاید درونش هستیم و نمی‌فهمیم، اما آنان از دور می‌فهمند؛ اگر سال‌ها تمام پادشاهان و نخست‌وزیران جمع می‌شدند و تمام امکاناتشان را بسیج می‌کردند تا بتوانند بزرگ‌ترین اجتماع انسانی بین‌المللی را ایجاد کنند، حتی برای یک بار و یک ساعت نمی‌توانستند مشابه اربعین و حتی تجمع حرم امام رضا علیه‌السلام را ایجاد کنند. آنها می‎دانند این توان، توان عجیبی است. درست مثل زمان امام رضا علیه‌السلام که دشمنان فهمیدند حضرت خیلی توان نفوذ در قلوب را دارد.

اگر سال‌ها تمام پادشاهان و نخست‌وزیران جمع می‌شدند و تمام امکاناتشان را بسیج می‌کردند تا بتوانند بزرگ‌ترین اجتماع انسانی بین‌المللی را ایجاد کنند، حتی برای یک بار و یک ساعت نمی‌توانستند مشابه اربعین و حتی تجمع حرم امام رضا علیه‌السلام را ایجاد کنند. آنها می‎دانند این توان، توان عجیبی است.

 

 

 

امام رضا که در زمان حکومت مأمون است و پدر این ملعون، پدر امام علیه‌السلام را به بدترین وجه به شهادت رسانده است، اما با این حال محبوبیت امام رضا علیه‌السلام کولاک می‌کند. فقط در نیشابور زمانی که مرکب امام رضا علیه‌السلام توقف کرد، 12 هزار نفر قلم به دست فرمایشات حضرت را ثبت می‌کرد. این عدد در آن زمان نشان از فراوانی داشت. وقتی دشمن از محبوبیت یک فکری که در مقابلش است، خبردار می‌شود، به این نتیجه رسیده که این محبوبیت با قوه نظامی قابل خدشه نیست؛ همچنان که در جریان جنگ نیز تمام دنیا در مقابل ایرانی که در ابتدای تشکیل حکومت بود و نهادهای حکومتی تشکیل نیافته بودند، قیام کردند، محبوبیت ایران کاسته نشد که بلکه روز به روز افزایش یافت و اکنون هم ادامه دارد. دشمنان فکر کردند که چه بکنیم این محبوبیت کاسته شود؛ به نتیجه رسیدند باید در قالب جنگ نرم شبهه‌افکنی کنند.

جریان شبهه‌افکنی تنگه اُحُد انقلاب ماست. در جنگ اُحد مسلمانان پیروز شدند، اما طمع در کسب غنیمت‌ها باعث غفلت مسلمانان از فرمایش پیامبر صلی الله علیه و آله و در نهایت شکست آنان شد. این غفلت باعث شد سینه حمزه، عموی پیامبر صلی الله علیه و آله شکافته شود. اگر ما در مسأله شبهه‌افکنی دشمنان غفلت کنیم، مانند تنگه اُحد از دشمن دور می‌خوریم و تمام شیرینی و حلاوت این پیروزی‌ها را ممکن است از دست بدهیم و هند جگرخوارها دوباره حمزه‌های انقلاب را مُثله کنند.

جامعه را در قبال شبهه‌افکنی‌های دشمن واکسینه کنیم / توانمندی علمی در مردم ایجاد کنیم

معتقدم هرکسی دستی در کار اعتقادات مردم و فرهنگ مردم و تعلقی به اسلام و امامت دارد، باید به توانمندی علمی برای دفاع از آرمان‌های اسلام و مکتب ولایت و ولایت فقیه بسیج شوند. نیاز جامعه امروز ما پاسخگویی به شبهات اعتقادی، کلامی و تاریخی است. مسئولان باید در این زمینه بسیج شوند. مکتب ولایت و مکتب امام رضا علیه‌السلام تنها مکتب در عالم است که می‌گوید من عقایدم را می‎توانم از کتب مخالف خودم اثبات کنم. نه اهل سنت چنین ادعایی دارند و نه هیچ فرقه و نحله‌ای در عالم این ادعا را دارند. آیا جامعه ما نباید این قدر فهیم شود که شایعات به راحتی اثرگذار نباشد؟ باید مردم خودمان را واکسینه کنیم و این واکسینه کردن خرج دارد. منظورم از خرج کردن، پول نیست بلکه تمرکز فکری است. کسی منکر جشن نیست و ان شاءالله بهترین جشن‌ها برای امام رضا علیه‌السلام یا برای غدیر گرفته شود. احدی حق ندارد کوچک‌ترین تشکیک یا تردیدی در اصل مراسمات بکند، اما یک نیازی مورد مغفول واقع شده است که همان نیاز به توانمندسازی به دفاع عالمانه و استدلالی مردم به مناظره است. چند نفر از فرهیختگان جامعه ما از طلبه و غیر طلبه اکنون اعلام آمادگی برای مناظره در هر یک از موضوعات دینی و اعتقادی دارند؟ تصور نمی‌کنم حتی در حوزه‌های علمیه به 5 درصد یا کمتر از آن هم برسد زیرا نظام حوزه ما به این نیاز روز به طور جدی پاسخ نداده است. قدم‌های خوب برداشته شده است، اما ناکافی است. نمی‎خواهم مسئولان آمار بدهند که ما طی 5 سال گذشته در حوزه‌های علمیه کارهای خوبی انجام دادیم؛ این مقایسه، مقایسه غلطی است. در هر دوره‌ای کار خودت را با دشمن خودت در همان دوره مقایسه کن. اکنون دشمنان کارخانه تولید شبهه دارند. در این رابطه دپارتمان‌های بسیار مجهزی در جاهای مختلف دنیا از اسرائیل تا سایر کشورها وجود دارد. وجود رشته شیعه‌شناسی در اسرائیل به چه معناست؟ افراد مجهز به آیات قرآن و روایات در این مراکز هستند و شاید اطلاعاتشان از ما و امثال ما بیشتر باشد، برای اینکه بتوانند لطمه بزنند. آیا ما به اندازه آنها تلاش می‌کنیم توانمندی علمی ایجاد کنیم یا به مراسم‌ها و همایش‌ها بسنده کردیم؟ امید که یک حرکت جهش‌گونه در معرفت‌افزایی ایجاد شود. این وظیفه همه ماست. به عنوان نمونه آموزش و پرورش ما چه تدبیری دارد برای اینکه بچه‌های دبیرستان و راهنمایی ما واکسینه شوند و تحت تأثیر شبهه‌افکنی دشمنان قرار نگیرد؟

انتهای‌پیام/ 

R1392/P1356/S4,37/CT2 پیوست آیت الله شاه آبادی: پاسخ علمی به شبهات آیت الله شاه آبادی: بروز محبت جهانی اهل‌بیت(ع)‌ در مراسم اربعین مشهود است واژه های کاربردی مرتبط امام رضا (ع)

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام رضا ع امام رضا ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۴۲۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: قبرستان بقیع یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی جهان اسلام است و باید این موضوع را در سطح بین المللی معرفی کنیم.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، امروز در همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» که در سالن همایش‌های ساختمان حوزه نمایندگی، ولی فقیه در امور حج و زیارت، در قم برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز تخریب قبور ائمه (ع) بقیع، اظهار داشت: به سرزمینی به نام بقیع نباید به عنوان یک قبرستان نگاه کرد.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برخی از قبرستان‌ها دارای جایگاه‌های خاصی هستند، مطرح کرد: همان‌طور که زمان‌ها مقدس هستند، مکان‌ها نیز مقدس هستند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ماه رمضان و نیمه شعبان از زمان‌های مقدس هستند، عنوان کرد: مکان‌هایی مانند مکه، مدینه، عتبات عالیات و ... جزو مکان‌های مقدس هستند.

وی با اشاره به اینکه بقیع گوشه‌ای از تاریخ اسلام را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: وجود شخصیت‌های مدفون در بقیع به بقیع منزلت خاصی داده است.

حسینی بوشهری با بیان اینکه بقیع گنجینه گران‌بهایی است که می‌توان درس‌های بسیاری از آن گرفت، تصریح کرد: اساسا مردم دنیا از افتخارات گذشته و ملی خود تجلیل می‌کنند و زیارت ایجاد رابطه‌ای میان زائر و مزور است.

وی با اشاره به اینکه در روایات آمده است که پیامبر (ص) در بقیع، نماز باران خوانده‌اند، یادآور شد: حتی جبرائیل نیز در نیمه شعبان با پیامبر (ص) به بقیع رفته و این مکان را محل رحمت الهی نامیدند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه این اتفاقات از جایگاه ویژه بقیع حکایت دارد، ابراز کرد: از این رو تکریم و احترام بقیع و پرداختن به جایگاه رفیع این مکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به پیشینه بقیع، بیان کرد: بقیع در طول تاریخ دچار تحولاتی شده است، ولی اجمالاً قبرستان اولیه مسلمانان بقیع بوده است.

حسینی بوشهری اضافه کرد: در روایات به نقل از پیامبر (ص) آمده است که در قیامت ۷۰ هزار نفر از بقیع بدون حساب و کتاب وارد بهشت خواهند شد.

وی با بیان اینکه عمده قبور بقیع ناشناخته هستند، اظهار کرد: قبرستان بقیع یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی جهان اسلام است و باید این موضوع را در سطح بین المللی معرفی کنیم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قبرستان بقیع میراث هویتی مسلمانان است، تصریح کرد: اگر بخواهیم با بخش قابل توجهی از تاریخ اسلام آشنا شویم باید بقیع شناس باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از سیره‌های پیامبر (ص) طلب مغفرت در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه است، عنوان کرد: سیره حضرت زهرا (س) و ائمه معصومین (ع) نیز همین بوده است.

حسینی بوشهری با اشاره به اینکه آیه «فَإِنَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ یُسۡرًا» در بقیع نازل شده است، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از روایات و احادیث نیز در بقیع نقل شده است.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم تلاش امت اسلامی این باشد که روزی بقیع به جایگاه اصلی خود بازگردد.

دیگر خبرها

  • کلام حضرت علی(ع) برای منتظران حضرت مهدی (عج)
  • امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم
  • مصارف مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود
  • باید در اخذ مالیات مراقب نارضایتی مردم بود
  • خام فروشی ثروت‌ها و منابع طبیعی را یکی از مشکلات جامعه است
  • ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه
  • درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع
  • چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • رهبر انقلاب با قدرت و حکمت امروز در حال اداره کشور است