Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست خبری چهارمین ویژه برنامه موسیقایی «شب های جَز» سه شنبه دوم مرداد با حضور تعدادی از هنرمندان شرکت کننده این دوره در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.به گزارش بلاغ،به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری چهارمین ویژه برنامه موسیقایی «شب های جَز» سه شنبه دوم مرداد با حضور تعدادی از هنرمندان شرکت کننده این دوره از جمله پدرام نیک سیرت مدیر موسسه «ساز باز» و احسان صدیق سرپرست گروه «کوارتت کاسته» در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 تعاملی که به کابوس تبدیل شد

پدرام نیک‌سیرت مدیر مجموعه فرهنگی «سازباز» در ابتدای این نشست خبری توضیح داد: چیزی که در مورد موسیقی جَز وجود دارد این است که آدم‌ها با شنیدن عنوانش به سرعت به یاد استاندار جَز می‌افتند، در صورتی که جَز چتر بزرگی است که به خاطر انعطاف‌پذیر بودنش جنس کار خیلی از موزیسین‌های بزرگ دنیا را دربرمی‌گیرد و موزیسین‌های متعددی هستند که به عنوان جَزیست به ارائه برنامه می‌پردازند.  البته در پروژه «شب های جَز ۴» تنها تریوی سردار سرمست است که استاندارجز می‌زند و باقی اجراها جریان‌های دیگری از جز را پوشش می‌دهند. 

نیک‌سیرت نیز در مورد بسته تخفیف احتمالی که برای مخاطبان «شب‌های جَز ۴» جهت خرید بلیت در نظر گرفته اند، اظهار کرد: ما تمام تلاش‌مان را کردیم که قیمت‌ها را براساس آن‌چه در شهر اتفاق می‌افتد بالا نبریم. بر همین اساس مخاطبان در هر شب شاهد اجرای دو کنسرت با قیمت بلیت هایی از ۹۰ تا ۱۳۰ هزار تومان خواهند بود. این قیمت بلیت برای دو اجرا در هر شب است و ما با سنجیدن جوانب مختلف ماجرا به آن رسیدیم.  

مدیر مجموعه فرهنگی «سازباز» در مورد حضور احتمالی «شب‌های جَز» به شهرستان ها گفت: ما در سال دوم و سوم به این فکر کردیم که «شب‌های جَز» و «شب‌های جنوب» را به شهرهای دیگر هم ببریم اما مشکل اصلی هزینه‌هایی است که واقعا رقم بالایی دارند. این موسیقی مخاطب خاص دارد پس نمی‌توان به مبلغی که از فروش بلیت‌ های آن به دست می‌آید امید چندانی داشت.

وی درباره حضور هنرمندان خارجی در این دوره از فستیوال با توجه به افزایش قیمت ارز در کشورمان عنوان کرد: این تعامل در کنسرت گروه «شب‌های گروه بی» برای ما تبدیل به کابوس شد، اسفند سال گذشته یورو ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود. اما  در فاصله  ۲۰ روز تا عید همه چیز آن قدر ترسناک شد که گفتیم یا رها می‌کنیم و بیرون می‌رویم یا صبر می‌کنیم ببینیم چه می‌شود که در نهایت با انصراف گروه پرتغالی، برنامه را با حضور سه گروه برگزار کردیم.  البته در «شب‌های گروه بی» تعامل ما با گروه‌های خارجی از طریق ایمیل انجام می‌شد اما در «شب‌های جَز» داستان متفاوت است و به واسطه آرشید آذرین با گروه‌های خارجی مرتبط شده‌ایم و ارتباط‌مان بسیار صمیمانه‌تر است و حضور او که خود سابقه همکاری با موزیسین‌های خارجی بسیاری را دارد تضمینی شده است برای این که «شب‌های جَز» حتما اجرا شود.

این تهیه کننده آثار موسیقایی ادامه داد: قصه اقتصادی و تغییر قیمت‌ها ناگهان همه چیز را به هم می‌ریزد و ممکن است کاری کند که ناچار به کنسل کردن همه چیز شوید ولی این کنسل کردن‌ها جرات‌تان را برای تجربه‌های دیگر هم از شما می‌گیرد که نباید اجازه دهید چنین شود.

جشنواره موسیقی فجر به استاندارد ما نزدیک نیست

احسان صدیق هم در رابطه با اولین حضور گروه کوارتت کاسته در شب‌های جز توضیح داد: از ابتدا لزوما این گونه نبوده است که ما رویکردی را انتخاب کنیم که صرفا اجراهای مستقل بگذاریم. مسئله این جاست که در تهران و در ایران فستیوالی به آن معنا وجود ندارد که بگویید این‌ها هم‌سبک ما هستند و می‌توانیم در کنارشان به اجرا بپردازیم. یعنی از نظر ما مثلا جشنواره فجر هم چنین قابلیتی ندارد. به هر حال رویداد «شب های جز» از جمله برنامه هایی است که به همت پدرام نیک سیرت برگزار می شود و ما در این مدت که خبرهای این رویداد را دنبال می کردیم به این نکته رسیدیم که فضایی رو به رشد و گسترشی داشته که با استانداردهای ما نیز هم خوانی دارد. هدف ما این نبوده که در هیچ فستیوالی حضور نداشته و تک‌روی کنیم . ما اگر ببینیم فستیوالی استاندارهای لازم را دارد حتما همکاری خواهیم کرد.

وی در مورد قطعاتی که گروه کوارتت کاسته در «شب‌های جَز ۴» اجرا خواهد کرد، توضیح داد: هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ایم که چه قطعاتی را اجرا کنیم. چون تایم‌بندی «شب‌های جَز» سفت و سخت است . البته چند قطعه را از پروژه «ایستگاه ۱ و ۲» انتخاب کرده‌ایم و در حال بررسی زمان قطعات هستیم که ببینیم کدامشان با زمانی که در این برنامه در اختیار داریم همخوان می‌شود.   

مجید بهادری نماینده اسپانسر «شب های جَز» هم در بخش دیگری از این نشست گفت: گمان می‌کنم «شب‌های جَز ۴» فرصتی اگر نگوییم تکرارنشدنی لااقل کم‌تکرار در اختیار  علاقه‌مندان به موسیقی قرار می دهد. این اولین بار نیست که  موسسه ما در کنار اهالی فرهنگ و هنر قرار می‌گیرد .این حمایت‌ها بخشی از اکوسیستمی است که مجموعه ما  در آن قرار دارد و حاصل تلفیق هنر و صنعت است. که به واسطه صنعت، هنر را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و سطح زیبایی‌شناسی‌اش را ارتقا می‌بخشد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۴۳۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کسری حاجی‌زاده خواننده، آهنگساز، تهیه کننده، مدیر هنری و مدیر شرکت فرهنگی و هنری «نوای هنر آرنا» است. وی از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقه‌مند به آواز شد. پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» درآمد و در چندین کنسرت در تالار وحدت، تالار اندیشه، سالن محک، ایوان شمس و … حضور داشت.

او همچنین به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکه‌های مختلف تلویزیونی و همچنین برنامه تلویزیونی «باهمستان موسیقی» را دارد و در تولید و انتشار چندین هزار قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش نقش بسزایی داشته است. با این هنرمند گفت‌وگویی انجام دادیم از نظرتان می‌گذرد:

کمی درباره مشکلات گروه کُر در ایران صحبت کنید.

مشکلاتی که درباره هنر در ایران وجود دارد فقط مختص به گروه‌های کُر نیست ولی بیشترین مشکلات مختص گروه‌های کر و ارکستر‌ها است. مگر می‌شود از هیچ سمت حمایتی از این گروه‌ها نشود؟ آنقدر بی تفاوتی به گروه‌های کُر و ارکستر‌ها شده است که بیشتر آنها تعطیل شده‌اند و دیگر کسی تمایل به همکاری ندارد و ترجیح می‌دهند یا در گروه‌های پاپ فعالیت کنند یا به کار‌های غیر از موسیقی بپردازند. متاسفانه نه حمایت از سوی ارگانی صورت می‌گیرد و نه اطلاع رسانی درستی از این گروه‌ها می‌شود در نتیجه انگیزه‌ای برای اعضای این گروه‌ها نمی‌ماند.

مخاطب امروز با کنسرت‌های گروه کُر ارتباط برقرار می‌کند؟

مخاطب امروز پذیرای چیزی است که آن را ببیند. وقتی کسی غذایی را نه هرگز دیده و نه هرگز خورده معلوم است که پذیرای آن نمی‌شود. تمام تبلیغات، تمام سالن‌ها و تمامی رسانه‌ها تمایل زیادی برای نشان دادن این گروه‌ها ندارند، چون سال‌های سال است که فقط به موسیقی پاپ اهمیت داده شده و درآمد بالایی از این راه دارند. انگار موسیقی پاپ انحصار موسیقی ایران شده است. نه فقط گروه‌های کر بلکه ما در چند سال اخیر تبلیغاتی از اجرا‌های سنتی، گروه‌های بانوان و دیگر گروه‌ها هم نمی‌بینیم.

چه مخاطبانی جذب این کنسرت‌ها می‌شود؟

متاسفانه الان مخاطبانی که عاشقانه این فضا را دوست دارند یا از قدیم با این گروه‌ها آشنا بودند فقط مخاطب این کنسرت‌ها هستند. مشکل ما ریشه‌ای است و زمان می‌برد تا حل شود. آموزش‌هایی که در فضای مجازی داده می‌شود به این مشکلات دامن زده است. بیشتر اساتیدی که واقعا سواد بالایی در موسیقی دارند بیکار نشسته اند تا عده‌ای با آموزش‌های تجربی بدون اصول این مشکلات را بیشتر کنند.

در کشور‌های دیگر به چه صورت است؟

بر خلاف ایران در کشور‌های اروپای غربی از دوران رنسانس با این فضا آشنایی دارند و در کلیسا‌ها گروه‌های کر فعالیت داشتند و آواز‌های مذهبی اجرا می‌کردند و در دوران باروک به اوج خودش رسید. علاوه بر آن وقتی از دوران کودکی در مدارس موسیقی تدریس می‌شود همه افراد گوش موسیقیایی دارند و درست را از غلط به راحتی تشخیص می‌دهند. برای همین است که خوانندگان آنها همه بسیار کوک و ژوست اجرا می‌کنند، چون مردم به راحتی فالش خواندن خواننده را متوجه می‌شوند. علاوه بر تمامی این جریانات مردم تصمیم می‌گیرند که چه نوع موسیقی را گوش دهند نه اینکه برای آنها تصمیم گرفته شود.

آیا ارکستر و گروه کر در ایران با شکست مواجه شده است؟

هنر همیشه راه خودش را پیدا می‌کند و یک زمانی تاریخ انقضای این موسیقی‌های بی سر و ته هم تمام می‌شود، اما با سیاست‌های گرفته شده در ارتباط با ارکستر‌ها و گروه‌های کر فعلا دچار یک خفقان بزرگی شدیم که امیدوارم به زودی با حمایت مسئولین از این بحران بزرگ عبور کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  • بازیگری پوتین، ۲ عمارت و مسافران تایلند
  • درباره کنسرت‌های عصر گاهی بانوان و چند چالش
  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید؛ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • برپایی نمایشگاه نقاشی «در شکوه هفتمین اقرار» در یزد