Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ ویژگی شاخص امسال افزایش بارز شرکت‌کنندگان تنوع حضور اقوام، ادیان و ملل مختلف و حتی مسیحیت از کلیه کشور‌های ۵ قاره جهان بود.   آئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره امام رضا (ع) دیشب با روایتی متفاوت از سفر تاریخی امام رضا (ع) از مدینه به مرو بود، اجرای آوای نقاره توسط گروهی از نقاره نوازان حرم مطهر حضرت شاهچراغ  ونمایش  پرچم متبرک حرم حضرت معصومه آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  همچنین قطعه همراسی گروه کر با اجرای منحصر به فرد حجت اشرف زاده از شعر عبدالجبار کاکایی اجرا گردید که این قطعه برای اولین بار رونمایی شد.
مراسم شعرخوانی حمید رضا برقعه‌ای، قطعه مولودی خوانی همراه با دف نوازانی گروه یاسین از سنندج، اکران قطعه تصویری- تلفیقی با موضوع ظهور و تقدیر از ۸ نفر از خادمان فرهنگ رضوی از دیگر برنامه‌های اختتامیه بود که برگزار شد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در این مراسم گفت: برنامه‌های این دوره از جشنواره امام رضا (ع) در قالب 13 جشنواره فرهنگی، سه جشنواره کتاب و کتابخوانی، 12 جشنواره هنری، دو جشنواره سینمایی، سه جشنواره رسانه ای، سه جشنواره پژوهشی، پنج جشنواره دانشگاهی، 9 جشنواره کودک و نوجوان و 13 برنامه ویژه اجرا شد.
محمود برازش افزود: این جشنواره گسترده‌ترین فعالیت فرهنگی در ایران است که برنامه‌های آن در تمام استان‌های کشور اجرا شد.  
کارکرد جشنواره بین المللی امام رضا (ع) گسترش فرهنگ رضوی است
علی غیاثی ندوشن مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم با بیان اینکه کارکرد جشنواره بین المللی امام رضا (ع) گسترش فرهنگ رضوی در بین مردم است. گفت: این جشنواره امسال به لحاظ شکل برگزاری تغییرات خوبی کرده است و برگزاری آن در طول سال و تمرکززدایی از ویژگی‌های مثبت آن است.
وی گفت: باتوجه به اینکه هنوز آثار بررسی دقیق نشده اند و برخی از استان‌ها هنوز در حال برگزاری جشنواره هستند، از نظر کیفی در مورد آن نمی‌توان نظر داد، اما با توجه به مدیریت توسعه‌ای و کمی می‌توان گفت که نقایص جشنواره به نسبت دوره‌های قبل کمتر شده است.
 مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: در کنار نقاط مثبت لازم است که از جشنواره شانزدهم آسیب شناسی نیز انجام شود چراکه بسیاری از مباحث نیاز به توجه بیشتری دارند.
غیاثی خاطر نشان کرد: برخی از جشنواره‌های زیر مجموعه این حرکت عظیم فرهنگی نیازمند تامین محتوا و منابع هستند تا سطح خروجی‌ها و تولیدات را ارتقا بخشند.
وی خاطر نشان کرد: برخی از تولیدات مانند تولیدات پژوهشی، علمی، ادبی و فرهنگی لازم است در اختیار دبیرخانه جشنواره در استان‌ها قرار گیرند تا مورد بهره برداری قرارگیرند.
 مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دست هنرمندان ما از نظر منابع در حوزه فرهنگ رضوی خالی است و برخی از کار‌ها به همین دلیل عمیق، تاثیرگذار و فرهنگ ساز نیستند.
غیاثی افزود: برای افزایش هرچه بیشتر کیفیت جشنواره و دوری از تکرار پیشنهاد می‌کنم موضوعات در دوره‌های مختلف در استان‌ها جابجا شوند و علاوه بر این برخی از موضوعات با یکدیگر ادغام شده و به صورت دوسالانه برگزار شوند.
فرصت اقتصادی بیشتری باید به جشنواره امام رضا (ع) داد
سید‌هادی حسینی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ادامه با اشاره به اینکه برای حوزه فرهنگ آنطور باید و شاید کار نکردیم و باید فرصت اقتصادی بیشتری به جشنواره امام رضا (ع) به عنوان رویداد فرهنگی بزرگ داد گفت:  فعالیت جشنواره امام رضا (ع) ترویج فرهنگ رضوی است و برگزاری این جشنواره بصورت ملی و بین المللی در حقیقت شمیم دلگرم کننده‌ای است.
وی افزود: امیدواریم به برکت این کار فرهنگی و هنری بزرگ فرهنگ و سیره رضوی جزء ذات فرهنگ عموم مردم قرار گیرد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای حوزه فرهنگ آنطور باید و شاید کار نکردیم و این سبب شد بخشی از مسائل فرهنگی ما به جای آمیختگی با فرهنگ رضوی با فرهنگ‌های غربی و نوظهور آمیخته شود واین اشکال اساسی برنامه ریزان حوزه فرهنگ است.
حسینی افزود: این سال‌ها که بنیاد شکل گرفت نیازمند زمان است که توفنده‌تر حرکت کند و از طرفی باید فرصت‌های اقتصادی بیشتری به آن دهیم.
وی گفت: هر حرکت هنری که آمیخته با فرهنگ رضوی شود خیلی خوب جای خودش را در میان مردم باز می‌کند و آن هم به دلیل عشق شیعیان و حتی اهل تسنن و اقلیت‌ها به امام رضا (ع) است.

با یک اتحاد و همدلی همه جانبه می‌توانیم سبک زندگی رضوی را جهانی کنیم
سیدحمید موسوی  مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی هم با بیان اینکه با یک اتحاد و همدلی همه جانبه می‌توانیم سبک زندگی رضوی را جهانی کنیم گفت: حوزه فرهنگ امام رضایی و زیارت رضوی آن‌قدر گسترده است که می‌تواند تمدن ساز باشد .   وی افزود: انتظاری که در هر سال داریم پیشرفت قابل توجه نسبت به سال قبل بوده که انتظار بیجایی هم نیست .
موسوی تنوع و تکسر شرکت‌کنندگان و اتحاد و همدلی میان اقوام و مذاهب مختلف و ایجاد یک وحدت اسلامی ویژگی شاخص جشنواره شانزدهم نسبت به جشنواره پانزدهم بود.
وی گفت: اخلاص در عمل باید همیشه مورد توجه کسانی که خود را خادم امام رضا (ع) می‌دانند باشد تا آثار و اقداماتشان نیز موثر باشد و جاودانه بماند و معتقدیم که حوزه فرهنگ امام رضایی و زیارت رضوی آن‌قدر گسترده است که می‌تواند تمدن ساز باشد و بی‌شک می‌توان با یک اتحاد و همدلی همه جانبه سبک زندگی رضوی را جهانی کرد.
اعطای 8 نشان مشهد به 8 نخبه رضوی در اختتامیه جشنواره امام رضا (ع)
محمدرضا حیدری رئیس شورای شهر مشهد هم در حاشیه این جشنواره در جمع خبرنگاران از اعطای 8 نشان مشهد به 8 نخبه رضوی در جشنواره امام رضا (ع) خبرداد و گفت: یکی از برنامه‌ها و مصوبات شورای شهر مشهد اهدای نشان مشهد از سوی شهرداری مشهد به 8 نخبه رضوی بود، موضوعی که در ایام دهه کرامت امسال به تصویب رسید و بنا شد که سالانه 8 نخبه رضوی در آئین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) مورد تقدیر واقع شوند.   وی افزود:  اولین نشان‌های مشهد در آئین اختتامیه جشنواره هفدهم که در سال آینده و در شب میلاد فرخنده امام رضا (ع) برگزار می‌شود به 8 نخبه رضوی اعطا خواهد شد.
رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: با مشارکت کلان‌شهر‌های کشور که نشست آن در روز میلاد فرخنده امام رضا (ع) و با حضور مسئولان شهری و استانی 8 کلان‌شهر کشور در شهر امام هشتم (ع) و به میزبانی شورای شهر مشهد برگزار می‌شود به توسعه کمی، کیفی و محتوایی جشن‌ها و جشنواره‌های امام رضایی در سراسر کشور پرداخته خواهد شد.
گسترش معارف رضوی در سطح جهانی شاخص‌ترین امتیاز جشنواره امام رضا (ع)
افشین تحفه‌گر  معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم با بیان اینکه  شاخص‌ترین اقدام صورت گرفته به واسطه برگزاری جشنواره امام رضا (ع) گسترش معارف رضوی در سطح جهانی بوده است گفت: برای شانزدهمین سال پیاپی افتخار آن داریم که برگزارکننده اختتمایه جشنواره امام رضا (ع) در شهر امام رضا (ع) باشیم، جشنواره‌ای که مهمترین جشنواره‌های ایران و جهان است.
وی افزود: گستردگی این جشنواره و ارادت مردم سراسر جهان به ساحت مقدس امام رضا (ع) بسیار قابل توجه بود، جشنواره‌ای در 8 بخش آغاز شد و اکنون در بخش‌های مختلف در سراسر جهان برگزار می‌شود.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه شاخص‌ترین اقدام صورت گرفته به واسطه برگزاری جشنواره امام رضا (ع) گسترش معارف رضوی در سطح جهانی بوده است، خاطرنشان کرد: کمتر رویدادی در منطقه و جهان داریم که همچون جشنواره امام رضا (ع) برگزار شود، جشنواره‌ای که منتقل کننده معارف ناب رضوی در سراسر جهان بوده است.
تحفه‌گر با بیان اینکه جشنواره شانزدهم به مراتب بهتر جشنواره پانزدهم بود، گفت: امیدواریم که جشنواره هفدهم هم بهتر، عمیق‌تر، گسترده‌تر و پرمحتواتر از جشنواره شانزدهم باشد و یکی از راندمان‌ها و شاخص‌های موفق آن برگزاری این رویداد در طول سال بوده و آن را تنها به ایام فرخنده دهه کرامت خلاصه نکرده است.
کیفیت برگزاری جشنواره امام رضا (ع) بسیار خوب بوده است
حجت‌الاسلام عباس حسن‌زاده مسئول برگزاری جشنواره امام رضا (ع) در افغانستان هم با بیان اینکه  کیفیت برگزاری جشنواره امام رضا (ع) بسیار خوب بوده و به لحاظ کیفی بسیارقابل توجه بودگفت: همه ساله در ایام فرخنده دهه کرامت جشن‌ها و ویژه‌برنامه‌های باشکوهی در افغانستان برگزار می‌شود که یکی از آن‌ها نمایشگاه بزرگ کرامت است که در آن غرفه‌های مختلفی با موضوع و محوریت امام رضا (ع) دایر است.
وی افزود: دراین غرفه‌ها که بازدیدکنندگان بسیارزیادی هم دارد به موضوعاتی همچون حضرت معصومه (س) خواهر کریمه، زندگینامه‌های حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، ولایت‌مداری حضرت معصومه (س) از امام رضا (ع)، حدیث سلسلة‌الذهب و ... پرداخته شده است.
مسئول برگزاری جشنواره امام رضا (ع) در افغانستان با بیان اینکه این جشنوراه در این کشور سابقه‌ای 6 ساله دارد، خاطرنشان کرد: جشنواره امام رضا (ع) در افغانستان از 6 سال پیش آغاز شد و امسال ششمین سال اجرای آن را در این کشور داشتیم و در این جشنواره به موضوعاتی همچون گفتمان رضوی، سلسله نشست‌ها، گفتمان‌ها و مناظرات امام رضا (ع)، عفاف و حجاب و ... پرداخته شده است، امام بزرگواری که در میان ائمه اطهار (ع) به عالم آل محمد (ع) مشحور هستند.
حسن‌زاده افزود: در سال نخست میزان حضور و مشارکت کم بود، اما در سال‌های بعد همه ساله شاهد رشد میزان شرکت‌کنندگان در جشنواره بوده‌ایم.
وی یکی از مهمترین اهداف در خصوص برگزاری جشنواره امام رضا (ع) در افغانستان را ترویج سبک زندگی رضوی در این کشور دانست و گفت: در این راستا تعاملات و همکاری‌های بسیار خوبی با بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) و آستان قدس رضوی داشته‌ایم و خوشبختانه سال به سال شاهد رشد این حسنه در کشور افغانستان هستیم.
امام رضا (ع) الگوی معیار زیست اسلامی را ارائه دادند
مظفر اقبال خادم فرهنگی شانزدهمین جشنواره امام رضا (ع) و سردبیر انتشارات الحیدر پاکستان هم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اگر بخواهیم رسم و سلوک و به عبارتی سیره رضوی را بشناسیم، شرط آن این است که توجه کافی به سیره علوی داشته باشیم. به نظر من علی‌رغم وسعت جهان اسلام در دوره امام رضا (ع)، همان مناسبت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که در دوره امیرالمؤمنین علی (ع) برقرار بود به نحو حجیم شده‌ای در دوران زندگانی امام رضا (ع) تکرار می‌شود.
وی در تبیین نقش فرهنگی و اجتماعی امام رضا (ع) در زمانه حیاتشان افزود: به نظرم دو عنصر عمده در این بخش وجود دارد. یکی اینکه امام اجازه ندادند که چندپارگی مذهبی در جامعه ایجاد شود و همچنین خودشان به‌عنوان الگوی معیار که نقشی جامع و مانع داشت برای جامعه اسلامی حضور داشتند و به تعبیری دیگر ایشان الگوی معیار زیست اسلامی را ارائه دادند.
مظفر اقبال گفت: مشهد نسبت به دوره‌های پیشین که شاهد آن بودم پیشرفت زیادی کرده است. به نظرم اینجا مرکز تشیع جهان اسلام است. زندگی در هوای آن حس ارزش‌های معنوی را برای تداعی می‌کند.
تاریخ گواه این مدعاست که امام رضا (ع) ذخیره فرهنگ اسلامی است
علی نبیل صالح  خادم فرهنگی شانزدهمین جشنواره امام رضا (ع) و پژوهشگر حوزه مطالعات فرهنگی عربی-اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه واقعاً نمی‌توانیم فرهنگ اسلامی را از امام رضا (ع) جدا کنیم گفت: ایشان یکی از چشمه‌های فوار و ذخایر فرهنگ اسلامی هستند. بر این مدعا تاریخ، بزرگترین شاهد است. امام رضا (ع) ادامه مسیر نبوّت در نشر رسالت و فرهنگ اسلام ناب بودند.
وی در پاسخ به سوالی درباره حال و هوای ایام میلاد امام رضا و شهر مشهد گفت: این شهر مقدس پر از روحانیت و شادی روحی است. این یکی از نشانه‌های محبت مسلمانان جهان به این خورشید تابناک اسلام است. ایام ولادتی شور و نشاطی فوق العاده به مشهد بخشیده است.
این  پژوهشگر حوزه مطالعات فرهنگی عربی-اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسیده بود چگونه می‌توان امام رضا را به عنوان الگوی جهان اخلاق معرفی کرد؟ افزود: کسانی که تاریخ اسلامی را مطالعه کرده اند و با در نظر گرفتن مکاتب مختلف و نظرات گوناگون مؤرخان بیانگرسیرت بزرگان دین و خصوصا امام رضا (ع) بوده و هستند.   در پایان این جشنواره از «مظفر اقبال» و «علی نبیل الصالح» پژوهشگر و نویسنده، و در بخش خادمان فرهنگ رضوی از «حاج شیخ محمدباقر فرزانه» امام جمعه موقت مشهد، «سیدرضا مؤید» شاعر آیینی، «حمید مجتهدی»، فیلمساز، «امیرهوشنگ جزی زاده»، نگارگر و طراح نقوش سنتی، «سید کیارنگ علایی»، عکاس و فیلمساز و «سیدجواد جعفری»، مؤسس جشنواره بین المللی امام رضا (ع) و بنیانگذار بنیاد بین المللی امام رضا (ع)، تقدیر شد که سید جواد جعفری هدیه دریافتی خود را به آستان قدس رضوی تقدیم کرد.   جشنواره هفدهم هم که از همین لحظه و با پایان یافتن جشنواره شانزدهم آغاز شده است باید چندین قدم از دوره قبل جلوتر باشد و نقاط قوت قبل با قوت هرچه بیشتر دنبال شده و نقاط ضعف قبل نیز برطرف شود.   انتهای پیام//ج.ر   گزارشگر: زهرا یونسی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناسبت های مذهبی ائمه اطهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۴۴۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیرگذاری فیلم‌های کوتاه بیشتر است/ آشنایی نسل‌ امروز با فرهنگ رضوی

فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) درباره اینکه در بخشی از فراخوان جشنواره بین‌المللی فیلم رضوان تنها متولدین دهه هفتاد به بعد امکان ارسال آثار خود را به جشنواره دارند با خط فکری همراه بوده است یا خیر گفت: واقعیت این است که این بخش یکی از اهداف ماست وگرنه ما آن نسل قبلی یا مقطع سنی قبل هفتاد را نادیده نگرفته‌ایم و سعی کرده‌ایم که این مقطع سنی را پرورش دهیم و با فرهنگ رضوی بیشتر آشنا کنیم تا به همین دلیل در فیلم‌های کوتاهشان بتوانند آموزش هم ببینند.

وی ادامه داد: قبل از هر چیزی تاکید می‌کنم آموزش، آموزش و آموزش. برای همین کارگاه‌هایی را که مد نظرمان است، گفته شده و در فراخوان هم اعلام شده است. از این طریق ما باید بتوانیم روال و مسیری را فراهم کنیم که با آن اشاعه فرهنگی در میان نسل جوان که شاید یکم احتمالا دور شده اند انجام شود و همچنین بتوانیم برای فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند با فیلم‌های کوتاه، نیمه بلند این عزیزان را به سوی فیلم‌های سینمایی بلند پرتاب شوند.

قائمیان مدیربیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) درباره  وضعیت کارگاه‌های برنامه ریزی شده جشنواره فیلم دینی رضوان در استان‌های کشور گفت: در تمامی استان‌ها این اتفاق خواهد افتاد شاید ما بتوانیم کارگاه هایی را که در استان ‌های مختلف انجام شده است با افرادشان گزینش کنیم تا این عزیزان هم برای زیارت آقا امام رضا(ع) تشریف بیاورند و هم در یک کارگاه مقدماتی کارها را انجام دهیم و در نهایت این عزیزان بتوانند برای جشنواره حاضر شوند.

وی درباره وضعیت اکران فیلم‌های نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان پاسخ داد: با سازمان سینمایی، حوزه هنری و سینماهایی که در حیطه این بخش‌ها هستند صحبت شده است تا ما بتوانیم قبل از اکران فیلم‌های سینمایی این آثار را به صورت کلیپ کوتاه اکران کنیم. به نوعی این اتفاق در تلویزیون اتفاق افتاده است تا بتوانیم به عبارتی فرهنگ سازی کنیم که ما فیلم کوتاه و کار نسل جوان هم تماشا کنیم. تاثیر گذاری فیلم‌های کوتاه خیلی بیشتر خواهد بود، صرف موضوع اینکه ما یک فیلم بلند ببینیم نیست بلکه می‌خواهیم ببینیم جوانان‌هایی که در خانه های خودشان هستند چه تفکری دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است
  • میزبانی سلماس از جشنواره بین المللی شعر رضوی ترکی
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می‌شود
  • تاثیرگذاری فیلم‌های کوتاه بیشتر است/ آشنایی نسل‌ امروز با فرهنگ رضوی
  • ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز امروز جامعه است
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • شیوه رفتاری امام صادق (ع) بهترین الگو برای تقریب مذاهب است
  • مهم‌ترین هدف جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن شکاف بین نسلی است
  • امام جعفر صادق(ع) ترویج‌دهنده فرهنگ اصیل شیعه بودند
  • نشست تخصصی «نگاهی به مفهوم امت در کلام و سیره امام صادق(ع)» برگزار می‌شود