Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: بیماری های لثه با بروز بیماری های قلبی در ارتباط است.

در این مطلب با 10 نشانه خطرناک بیماری لثه آشنا میشوید که ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند.

نشانه های خطرناک بیماری لثه

بیماری لثه می تواند در هر سنی ایجاد شود، اما احتمال ابتلا به این بیماری در بین افراد بزرگسال بیشتر است. اگر این بیماری در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود، بیماریهای لثه را می توان با مراجعه به دندان پزشک درمان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر شما با علائم زیر مواجه شدید لازم است به منظور درمان بیماری لثه به دندانپزشک مراجعه کنید.بیماری لثه

سازمان غذاو داروی آمریکا اخیرا درمان لیزر غیر تهاجمی را انجام داده که باعث می شود جراحی برای بیماری واقع در اطراف دندان راحت تر و با درد کمتری همراه باشد و بیش از 2000 دندانپزشک در سراسر کشورآن را مورد استفاده قرار داده اند.

علائم بیماری لثه

این درمان نامیده شده و هدف آن استخوان و بافت بیمار با لیزر کوچک، کشتن Killing باکتری ها برای برطرف کردن عفونت و تورم است. لیزر نیرومند آن لثه ها را تمیز می کند، محیطی که لازم است از آن در برابر پس روی لثه و بستن مجدد بافت لثه دفاع شود را می بندد.

اگر دندان ها به صورت روزانه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تمیز نشوند، امکان تشکیل پلاک وجود دارد و باکتری های موجود در پلاک دندان نه تنها بر لثه ها و دندان ها تاثیر می گذارند، بلکه علاوه بر این می توانند بر بافت لثه ها و استخوان نگهدارنده دندان ها نیز تاثیر مخرب داشته باشند و باعث تحلیل لثه شوند.بیماری لثه از جمله عفونت لثه می تواند در نتیجه تعدادی از عوامل برای فرد ایجاد شود، اما عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان رایج ترین علت ابتلا به این بیماریهای لثه است. رعایت نکردن مناسب بهداشت دهان همچون عدم مسواک زدن مناسب یا منظم می تواند باعث ایجاد پلاک بر روی دندان ها شود.

اما چگونه متوجه می شوید که به بیماری لثه مبتلا شده یا در معرض خطر ابتلا به آن هستید؟

علائم فهرست شده در ذیل می توانند آن را بررسی نمایند، اما توجه به آنها و هر گونه تغییر در دندان یا لثه حائز اهمیت بوده و باید با دندانپزشک خود در میان بگذارید. در صورتی که بدون درمان رها شود، نه تنها سبب بیماری اطراف دندان می شود، بافت پشتیبان دندان را از بین می برد و همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

خونریزی دهان

اگر پس از مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان در روشویی خون مشاهده کردید، نشانه ی آن است که مشکلی وجود دارد. خونریزی پس از شستشوی دهان، احتمالا نشانه ی ورم لثه است. ورم لثه یکی از اشکال خفیف بیماری لثه است که سبب خونریزی لثه خصوصا پس از مسواک زدن و غذا خوردن می شود. خوشبختانه این بیماری خیف با مسواک زدن و استفاده روزانه از نخ دندان و همچنین تمیز کردن منظم توسط پزشک Doctor معکوس می شود.

بوی بد دهان

همه افراد در یکسری موقعیت ها دهانشان بوی بد می دهد، اما اگر قبلا شما را آزار نمی داده و بدتر نشده، می تواند نشانه ی بیماری لثه باشد. همیشه بویی دارد که اطرافیان متوجه می شوند، اکثرا بویی شبیه الکل یا سیب گندیده است. زمانی که باکتری به زیر بافت لثه کوچ می کند، جایی که مسواک و نخ دندان نمی تواند به آن برسد ممکن است بوی بد بوجود آید.

تغییر دندان ها

برخی افراد متوجه فاصله کوچک بین دندان ها که قبلا وجود نداشته می شوند، یا دندنهای جلوی آنها متمایل به جلو یا عقب می شود، این تغییرات می توانند نشانه ی بیماری لثه باشند.

لثه های قرمز یا متورم

لثه های قرمز، پف کرده یا نازک می توانند نشانه ی ورم لثه باشند. جهت جلوگیری از پیشرفت التهاب لثه حائز اهمیت است که آن را درمان نمائید. شکل جدی تر بیماری لثه باعث می شود لثه ها از دندان عقب نشینی کنند و شکل کیسه ای را پیدا کند که آلوده شده است.

تشکیل جرم Crime دندان

نوار چسبنده ای که روی دندان تشکیل می شود جرم نامیده می شود (ممکن است متوجه یک ماده ی سفید یا زرد رنگ در بین دندان ها یا در طول خط دندان شوید) این جرم می تواند پیشروی کرده و تارتار شود(سخت، رسوبات کلسیمی که باید توسط دندانپزشک برطرف شوند)با مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن منظم برطرف نمی شود.

دندان های حساس

اگر حساسیت دندان های شما شروع شده است می تواند به این معنا باشد که شما خیلی محکم مسواک را به دندان های خود می کشید یا می تواند نشانه ی ابتلا به بیماری لثه باشد که از حالت خفیف پیشرفت کرده است. زمانی که بافت لثه کاهش می یابد، ریشه ی دندان که کمتر از مینای خارجی است و سبب حساسیت می شود، نمایان می گردد.

دندان های لق

داشتن دندان لق برای بزرگسالان جالب نیست. اگر حس می کنید دندانتان زمانی که به آن زبان می زنید یا با انگشت آن را لمس می کنید، تکان می خورد بیماری التهاب لثه تان شدیدترشده است.

استرس مزمن

استرس داشتن، لزوما به این معنا نیست که به بیماری پیشرفته ی لثه مبتلا شده اید؛ اما باتوجه به آکادمی آمریکایی پریودنتولوژی، استرس مزمن ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را بالا ببرد زیرا مبارزه با عفونت ها از جمله التهاب لثه را برای بدن سخت تر می کند. اگر احساس ساییدگی می کنید و علائم دیگر را نیز دارید با پزشک خود صحبت کنید.

فشردگی یا سایش دندان ها

اگر در هنگام خواب یا بیداری دندان هایتان را به هم فشار می دهید یا می سایید احتمالا خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهید. این کارها نیروی بیش از حدی بر روی بافت های پشتیبان وارد کرده و ممکن است سبب نابودی آن شود.

عادت سیگار کشیدن

مطالعات نشان می دهند که افراد سیگاری جرم دندان بیشتری نسبت به افرادی که سیگار نمی کشند دارند. بعلاوه، تنباکو به دندان و لثه ها آسیب می زند، سبب ورود عفونت های باکتریایی به لثه و در نهایت منجر به بیماری لثه می شود.

 

منبع: رکنا

کلیدواژه: سلامت مهم ترین های 24 ساعت دندان کشتن Killing غذا پزشک Doctor جرم Crime بیماری های قلبی هشدار آمریکا بیماری افزایش بیماری لثه عکس فیلم جوان من ایران زندگی دختر پسر حوادث مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۴۴۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری‌هایی که علائم آن نفخ شکم است

خوشبختانه در بسیاری از موارد نفخ معده با رعایت رژیم غذایی متعادل و سالم برطرف می‌شود؛ اما اگر این مشکل ادامه‌دار و همراه با سایر علائم از قبیل موارد زیر بود، باید به دنبال بررسی‌های بیشتر پزشکی بروید.

علل عمده نفخ شامل موارد زیر است:

اختلالات گوارشی: اکثر مردم در برخورد با اختلالات مختلف گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر، کولیت اولسراتیو و بیماری سلیاک، علائمی مانند نفخ، اتساع و … را تجربه می‌کنند. برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که نفخ معده در ۹۶ درصد از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر رایج است و ۵۶ درصد از افراد مبتلا به یبوست مزمن نیز آن را تجربه می‌کنند.

احتباس مایعات یا اِدم: گاهی اوقات مایعات می‌توانند در سراسر بدن از جمله در نزدیکی شکم یا لگن تجمع کرده و باعث نفخ بیش از حد و افزایش وزن موقت شوند. شما همچنین ممکن است تورم و درد در مفاصل را در نتیجه آن تجربه کنید. این روند می‌تواند ناشی از سرطان البته در موارد نادر باشد.

کم آب شدن بدن: مصرف غذاهای شور یا نوشیدن الکل بدن را دچار پف و کم آبی می‌کند. یبوست ناشی از کم آبی بدن نیز علت دیگر تجربه نفخ است.

یبوست: یبوست ناشی از یک رژیم غذایی کم فیبر، کم آبی، کم تحرکی و استرس عامل دیگری برای احساس نفخ و ناراحتی در معده است.

حساسیت‌های غذایی: اغلب حساسیت‌های غذایی از قبیل عدم تحمل لاکتوز از دلایل شایع احساس نفخ در معده است. مواد غذایی حاوی گلوتن مانند غلات و حبوبات و برخی محصولات لبنی نیز این علامت را می‌توانند ایجاد کنند

عفونت: شما می‌توانید در برخورد با یک عفونت و التهاب ناشی از آن، احساس نفخ را تجربه کنید. برخی از نشانه‌های دیگر ابتلا به عفونت مانند تب و تورم غدد لنفاوی نیز باید بررسی شوند.

انسداد روده: این نشانه همراه با یبوست، تهوع، استفراغ و البته نفخ است. انسداد روده توسط بافت اسکار یا تومور ایجاد می‌شود. روده مسدود شده مانع از خروج مدفوع شده و شرایط دردناک را همراه با نفخ ایجاد می‌کند.

تغییرات هورمونی: سندرم پیش از قاعدگی همراه با مسائل گوارشی از جمله نفخ است و فرد را در معرض یبوست و احتباس مایعات نیز قرار می‌دهد.

سرطان: نفخ می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان روده بزرگ یا سرطان رحم باشد. در صورت تشدید و ادامه دار بودن نفخ برای شناسایی این نوع سرطان‌ها حتما با پزشک خود در تماس باشید.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، رعایت نکات پیشگیرانه زیر مفید خواهد بود:

فیبر بخورید: رژیم غذایی شما نقش مهمی در پیشگیری و یا تشدید نفخ دارد. برای پیشگیری از نفخ باید مطمئن شوید رژیم غذایی حاوی فیبر بالا دارید. مصرف فیبر باید حداقل ۲۵ تا ۳۰ گرم در روز باشد. افزودن فیبر به رژیم غذایی سخت نیست و کافیست شما سبزیجات، میوه‌ها، آجیل و دانه‌های بیشتری را مصرف کنید.

آلرژی به گندم و یا حساسیت به لاکتوز را بررسی کنید. این ۲ ماده نفخ‌آور است اما باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

از سریع خوردن پرهیز کنید: سریع خوردن غذا بدون این که خوب بجوید باعث قورت دادن هوا و نفخ معده می‌شود. غذا خوردن باید حداقل ۳۰ دقیقه طول بکشد. توجه داشته باشید که هضم غذا از دهان شروع می‌شود و با جویدن بیشتر می‌توانید نفخ معده را کاهش دهید. یک ویژگی دیگر آهسته خوردن، احساس سیری است. بررسی‌ها نشان داده که هرچه کندتر غذا بخورید، مقدار کمتری غذا خواهید خورد.

از مصرف بیش از حد نوشابه‌های گازدار پرهیز کنید: این نوع نوشیدنی‌ها حتی انواع رژیمی آنها می‌تواند منجر به گیر افتادن گاز در معده شود. به جای آن آب معدنی با طعم لیمو، پرتقال، خیار بخورید و یا مصرف روزانه نوشیدنی‌های گازدار را کاهش دهید. چای نعناع برای کاهش و تسکین نفخ معده نیز موثر است.

نمک را محدود کنید: مواد غذایی آماده سرشار از نمک و میزان پایین فیبر است که هر دو ایجاد نفخ می‌کند. هنگام خرید مواد غذایی آماده و کنسرو به محتویات آن توجه کنید.

مصرف حبوبات و سبزی‌های نفاخ را کاهش دهید: اگر به خوردن حبوب عادت ندارید، با خوردن سبزی‌هایی مانند کلم بروکلی و گل کلم، با نفخ مواجه خواهید شد. این کار به این منظور نیست که آن‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید بلکه آن‌ها را کم کم به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بدن به ترکیبات عادت کند.

به وعده‌های غذایی کوچک‌تر رو بیاورید: به جای ۳ وعده غذایی کامل به وعده‌های متعدد و کوچک‌تر بپردازید؛ این کار باعث می‌شود علاوه بر جلوگیری از نفخ، میزان قند خون و گرسنگی نیز کنترل شود. بنابراین به ۵ تا ۶ وعده غذایی کوچک‌تر در روز و مواد مغذی توصیه شده رو بیاورید.

ورزش کنید: فعال بودن به تنظیم عملکرد سیستم گوارش، مبارزه با یبوست و بهبود گردش خون کمک می‌کند و فرایند سم زدایی از بدن را تسریع می‌کند. انجام حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش برای ۵ روز در هفته نشان‌های نفخ را می‌تواند تخفیف دهد.

با پزشک خود صحبت کنید: اگر نفخ به علت بیماری‌های زمینه‌ای دیگر باشد، شما نیاز به آزمون‌های تشخیصی برای تعیین علت نفخ دارید. پزشک شما ممکن است برای تعیین علت نفخ آزمایش خون، سونوگرافی، آندوسکوپی، کولونوسکپی یا بیوپسی را تجویز کند.

منبع: عصرترکیه

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آخرین مهلت ارائه پروپوزال به فراخوان طراحی سامانه هوشمند تشخیص بیماری‌های دندان
  • چگونه می‌توانیم به بیماران ای بی کمک کنیم؟
  • بیماری‌هایی که علائم آن نفخ شکم است
  • رابطه شگفت‌ انگیز استراحت ضربان قلب با طول عمر
  • رژیم غذایی فستینگ ریسک این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهد
  • آیا رنگ ادرار نشان‌دهنده سلامتی است؟
  • تغییر رنگ ادرار نشانه چیست؟
  • رنگ ادرار نشان‌دهنده بیماری است؟
  • نفخ معده نشانه هشداردهنده این سرطان است
  • تشخیص بیماری قلبی با سرفه