Web Analytics Made Easy - Statcounter

این اولین باری است که رهبرانقلاب به صراحت این واژه را در تعابیر خود درباره «سیاست خارجی» نظام جمهوری اسلامی به کار می برند. 
به نظر می رسد رهبر انقلاب در واکاوی سیاست خارجی اشاره مستقیمی به لزوم بازگشت به آرمان های سیاست خارجی انقلاب در سال 1357 داشته اند.  
اگر بپذیریم که سیاست خارجی جهت گیری اصلی کشور نسبت به نظام بین الملل بخصوص کشورهای منطقه ای است، شرایط جدید کشور در منطقه و جهان بخصوص در دوران رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده و تهدیداتی که کشور را تهدید می کند، لزوم بازنگری و طراحی مجدد سیاست خارجی کشور واجب تر از هر زمانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
سیاست خارجی کشورها هرچند سال یکبار بازنگری و طراحی دوباره می شود و حداقل درباره کشورهای بزرگ اولویت های سیاست خارجی به بحث میان اساتید دانشگاه و اندیشکده ها گذاشته می شود 
و پس از اولویت بندی نهایی و اعلام می شود. درباره ایران اما اینگونه به نظر می رسد که سیاست خارجی فعلی کشور تناسب چندانی با تهدیدهای پیش روی کشور بخصوص در عرصه سیاسی و امنیتی ندارد و فضای وزارت خارجه به گونه عجیبی در فضای جنگ سرد باقی مانده و اولویت ها بر مبنای همان نگاه بررسی می شود. در حوزه علوم سیاسی و روابط بین الملل نیز وضعیت بهتر از قبل نیست و سرفصل های این رشته ها در دوره کارشناسی ارشد و دکترا از حدود 22 سال قبل تاکنون تغییر نکرده است. در چنین شرایطی انتظار پرورش دانشجویان نخبه و کسانی که بتوانند دیپلمات های ورزیده ای در آینده شوند، انتظار بیهوده ای است.
 سیاست خارجی، جهت گیری یک کشور را نسبت به نظام بین الملل مشخص می سازد. هر کشوری برای فعالیت در عرصه بین المللی نیازمند طراحی سیاست خارجی فعال و پویایی است.سیاست خارجی استراتژی طراحی شده به وسیله سیاستگذاران یک کشور در مقابل دولتها یا عناصر بین المللی دیگر برای رسیدن به اهداف ملی و تامین منافع ملی است.منافع ملی، چارچوبی است که سیاست خارجی با توجه به آن رویه ها و ابزارهای خود را سازماندهی می کند. در حقیقت تامین منابع ملی، خط قرمز سیاست خارجی کشورها است. تفاوت سیاست خارجی ایران با سیاست خارجی دیگر کشورها و حتی سایر کشورهای مسلمان، لزوم تطبیق اولویت ها و ارزش های سیاست خارجی با ایدئولوژی برآمده از انقلاب اسلامی، آرمان های امام(ره) و رهبری معظم انقلاب است. 
دولت های مختلف نظام جمهوری اسلامی جز در برهه ای اندک اصول واقعی سیاست خارجی نظام را قربانی مصلحت سنجی های مقطعی کردند و در برهه ای با القاب مختلف و تعابیر درج شده در کتب ترجمه شده از متفکرین غربی، تلاش کردند اصول سیاست خارجی غربی را که در تناقض با آرمان های انقلاب بود، در کشور پیاده کنند. جالب اینکه حتی در کتب دانشگاهی علوم سیاسی غربی نیز آرمان تئوری های علم سیاست را تامین منافع قدرت های بزرگ عنوان می کنند. در دنیا حتی یک کشور را نیز نمی توان سراغ گرفت که توانسته باشد با ایدئولوژی و تئوری های رایج علوم سیاسی و روابط بین الملل غربی راه سعادت را پیموده باشد. سیاست خارجی امروز ما حتی بیشتر از دانشگاهها ، نیازمند اسلامی شدن به معنای خاص است. 
طرح تعبیر «دیپلماسی ایدئولوژیک» توسط رهبر انقلاب اصل جامانده و مغفول مانده قانون اساسی کشور هم هست که در آن بر آرمان های انقلاب، بحث مستضعفین و لزوم مبارزه با استکبار تاکید شده است. از همین جهت  اجرای آن وظیفه دولت هاست. اجرای درست «دیپلماسی ایدئولوژیک» به معنای نادیده گرفتن فنون و علوم این رشته نیست بلکه استفاده درست از آنها در راستای تامین منافع انقلابی کشور است. این دقیقا همان چیزی است که غربی ها از آن واهمه دارند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: رهبرانقلاب سياست خارجی ايدئولوژيك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۴۵۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» نوشته امیرحسین عرب‌پور با مقدمه محمدرضا دهشیری رییس دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه به‌تازگی توسط انتشارات وزارت امور خارجه منتشر شده و در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌شود.

امروزه کشورهای بسیاری به اهمیت استفاده از دیپلماسی اقتصادی برای تسخیر افکار و اذهان جهانیان پی برده اند؛ زیرا دیپلماسی اقتصادی و تجاری هر کشور در ایجاد تصویر ملی مناسب نزد دیگران و تصحیح برداشت آن‌ها نقشی تعیین کننده ایفا می‌کند و می‌تواند در پیشبرد اهداف فرهنگی سیاسی کشورها نقش آفرینی کند. همانطور که چگونگی رفتار دولت‌ها در زیست بوم بین الملل بر افزایش یا کاهش قدرت نرم و توانایی آن برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی کشورها موثر است، رفتار اقتصادی و تجاری یک کشور نیز عنصری تاثیرگذار بر تلقی و برداشت جامعه جهانی محسوب می‌شود.

امیرحسین عرب‌پور دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران و کارشناس ارشد اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) در پیشگفتار این کتاب آورده است: «برای فهم دقیق مسئله پژوهش در بخش اول به مبانی نظری شامل ۳ فصل دیپلماسی اقتصادی، برندسازی ملی و بررسی اقدامات ۴ تجربه موفق (چین، ترکیه، قطر و رژیم صهیونیستی) در این زمینه پرداخته می‌شود.

در بخش دوم کتاب شامل ۲ فصل به شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌های دیپلماسی اقتصادی در جهت برندسازی ملی جمهوری اسلامی ایران و ارائه راهبردهای ارتقای برند ملی کشور از دیدگاه خبرگان سیاسی و تجاری ایرانی فعال در امور بین الملل توجه می‌شود. در واقع، رویکرد این پژوهش کیفی و از نوع اکتشافی است. به طوری که مبانی نظری کتاب با مرور منابع کتابخانه‌ای (با تاکید بر دهه اخیر) به منظور دستیابی به یک چارچوب و مدل مفهومی- مبتنی بر مدل‌های نظری برندینگ ملی- و بهینه‌گزینی گردآوری شد. در بخش دوم ابتدا ۱۰ ظرفیت و فرصت پیشران برندسازی ملی جمهوری اسلامی ایران مورد تبیین قرار گرفت و سپس برای ارائه راهبردها و راهکارهای ارتقای برند ملی جمهوری اسلامی ایران از ابزار مصاحبه نخبگانی بهره برده شد تا راهبردها و راهکارها جنبه عملیاتی بیشتری داشته باشد. در این راستا تلاش شد برای افزایش دقت و کیفیت راهبردهای پیشنهادی پایان کتاب از نمایندگان تمامی دستگاه‌های دخیل در حوزه روابط اقتصادی خارجی کشور اعم از وزارت امور خارجه، اتاق‌های بازرگانی و سازمان توسعه تجارت مصاحبه عمیق انجام شود.

در نهایت ۱۰ راهبرد برای ارتقای برند ملی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی به دست آمد که پیشنهاد می‌شود در سیاستگذاری خارجی کشور مورد استفاده قرار گیرد. از این رو، مطالعه کتاب حاضر به علاقمندان و سیاستگذاران حوزه روابط اقتصادی بین‌الملل و برندینگ ملی توصیه می‌شود تا در بستر آن شاهد تحول رو به جلو در پژوهش‌های برند ملی جمهوری اسلامی ایران باشیم».

در این کتاب علاوه بر تشریح مفاهیم نظری دیپلماسی اقتصادی و برند ملی، تجربه ۴ کشور منتخب و موفق در عرصه دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی مورد مداقه قرار گرفته است. همچنین کتاب حاضر با تمرکز بر ظرفیت‌ها و فرصت‌های دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، کوشیده است تا تحلیلی جامع از ظرفیت‌های برندسازی ملی کشور ارایه دهد. فصل پنجم کتاب از آن لحاظ درخور توجه است که به پیشنهاد راهبردهای ارتقای برند ملی جمهوری اسلامی ایران از طریق دیپلماسی اقتصادی مبادرت می ورزد؛ به ویژه آنکه این راهبردها از دل مصاحبه و گفتگو با صاحب نظران و چهره‌های با تجربه این حوزه به دست آمده است».

این کتاب در غرفه انتشارات وزارت امور خارجه در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.

کد خبر 6098262 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • خسروپناه: دستاوردهای دانش‌آموزان سمپادی تمدن نوین اسلامی را محقق کرده است
  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • فیلم/ وظیفه حجاج در بیان رهبر انقلاب
  • تصاویر دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب
  • فیلم/ جزئیات دیدار کرگزاران حج با رهبر انقلاب
  • نگاه نوآورانه واحدهای تولیدی برای ورود به عرصه رقابت خارجی
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • تذکر رهبر انقلاب به اهمیت نگاه ملی در کودکان + فیلم
  • زاخارووا: اظهارات بورل یک اعتراف بزرگ و راه تحقق صلح است