Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-25@15:16:57 GMT

رئیس کل جدید بانک مرکزی کیست + سوابق

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۴۵۹۵۰

به گزارش اکوفارس،‌ تسنیم نوشت: با تصمیم هیئت دولت،‌ عبدالناصر همتی جایگزین ولی‌الله سیف، در بانک مرکزی شده است.

گفتنی است، عبدالناصر همتی پیش از این ریاست بیمه مرکزی را به‌عهده داشت و بعد از آن به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین انتخاب شد.

هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران در جلسه امروز خود به عبدالناصر همتی به‌عنوان رئیس‌کل جدید بانک مرکزی رأی اعتماد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیئت دولت همچنین از خدمات و تلاش‌های ولی‌الله سیف در دوران تصدی ریاست بانک مرکزی تقدیر کرد.

رئیس‌جمهور اعتماد قاطع دولت به آقای همتی را به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی به ایشان تبریک گفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، همتی را فردی تحصیل‌کرده، آگاه و دارای تجربیات ارزنده در بانک و بیمه، بانشاط، فعال و دارای روحیه، قوی و خوب و دارای توان معرفی کرد.

 رئیس‌جمهور اصلاح نظام بانکی، سیاست‌های مالی، پولی و بهبود روابط بانکی با دنیا و توسعه پیمان‌های پولی دوجانبه، حفظ و مراقبت از ذخائر ارزی را از اولویت‌های رئیس‌کل جدید بانک مرکزی دانست و کلیه اعضای دولت را به همکاری با ایشان توصیه کرد.

به گزارش تسنیم،‌ عبدالناصر همتی دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است و یکی از معدود اساتید تدریس کننده اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی در دانشگاه‌های ایران است. وی با 61 سال سن، درجه دکترای اقتصاد خود را در سال 1372 از دانشگاه تهران اخذ و رساله خود را با حضور در دانشگاه لندن تکمیل کرده است.

همتی دارای تألیفات و پژوهش‌های زیادی در رشته اقتصاد است که مهمترین آن‌ها کتاب "اقتصاد کلان، مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی" است. این کتاب یکی از پرتیراژترین کتاب‌های دانشگاهی اقتصاد با چهار بار تجدید چاپ است. کتاب‌های "توسعه اقتصادی"، "مشکلات اقتصادی جهان سوم" و "اقتصاد نفت" نیز از تألیفات ایشان است. وی چندین کتاب ترجمه و ده‌ها مقاله علمی که در نشریات و کنفرانس‌های بین المللی ارائه کرده است در کارنامه خود دارد.

وی که با رتبه اول دوره کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران را آغاز کرده بود در سال 1359 مسئول کمیته اقتصادی جهاد دانشگاهی بود و در سال‌های 1359 تا 1373 مدارج ترقی را در سازمان صدا و سیما تا معاونت سیاسی این سازمان طی کرد. وی در دوران دفاع مقدس از مسئولین تبلیغات جنگ بود.

عبدالناصر همتی از سال 1373 تا 1385 طی سه دوره به‌عنوان رئیس‌کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی بیمه خدمت کرد و نقش کلیدی در طراحی و اجرای سیاست‌های آزادسازی و خصوصی‌سازی در صنعت بیمه داشت به‌نحوی که در این زمینه از وی به‌عنوان پدر بیمه‌های خصوصی یاد شده است.

همتی در دوره مسئولیت آقای حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی به‌مدت پنج سال عضو کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی بود. وی در آغاز دوران ریاست جمهوری آقای سید محمد خاتمی پیشنهاد اولیه تأسیس "صندوق ذخیره ارزی" را که بعداً به نام "حساب ذخیره ارزی" نام گرفت به ایشان ارائه داد.

وی از سال 1380 تا کنون به‌مدت شش دوره لاینقطع ریاست شورای عالی شرکت بیمه اتکائی آسیائی (کمیسیون اقتصادی ــ سیاسی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد ــ اسکاپ) مستقر در بانکوک پایتخت تایلند را به‌عهده دارد که با رأی مستقیم رؤسای بیمه ده کشور مهم آسیائی به این سمت انتخاب شده است.

عبدالناصر همتی طی هفت سال مدیریت بانک سینا را به‌عهده داشته و موفق شده است مؤسسه مالی و اعتباری بنیاد را به یکی از بانک‌های مهم بخش خصوصی متحول نماید. از جمله اقدامات وی در این دوره تلاش مؤثر برای لغو تحریم بانک سینا بود که منجر به خارج شدن بانک سینا با رأی دادگاه عالی اروپا از فهرست تحریم اتحادیه اروپائی گردید. همتی از 7 مهر ماه سال 1392 تصدی بزرگترین بانک کشور را عهده‌دار شده بود و بعد از آن به بیمه مرکزی رفت.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۴۵۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد. 

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت:، زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

 قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفتگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکار‌ها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد. 

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است. 

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است. 

وی با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد. 

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکار‌های خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • چگونه دوران "سربازی" را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟
  • چگونه دوران سربازی را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران
  • اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد
  • نماینده اردبیل: معلوم نیست بانک مرکزی چه کار می‌کند!