Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-03@16:46:58 GMT

برای رفع عطش، آب ولرم بنوشید

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۴۹۳۴۳

برای رفع عطش، آب ولرم بنوشید

زندگی > تغذیه - همشهری آنلاین:
مسوول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای وصنایع غذایی کشور، نوشیدن میزان کافی آب در فصل تابستان را ضروری دانست.

به گزارش ایسنا، مینا کاویانی در این باره گفت: فصل تابستان از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. در این فصل به دلیل تنوع میوه‌ها و سبزی‌ها، تعطیلی مدارس و استراحت کودکان و نوجوانان، مستلزم رعایت نکات تغذیه‌ای ویژه‌ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاویانی نوشیدن آب کافی، سالم و بهداشتی در فصل تابستان را ضروری برشمرد و گفت: در هنگام نوشیدن آب توجه به دمای آن نکته بسیار مهمی است و در فصل گرما تا حد امکان باید سعی کنیم آب ولرم بنوشیم. زیرا نوشیدن آب بسیار سرد باعث کاهش سریع دمای بدن و ایجاد اختلال در سیستم تنظیم دمای بدن می‌شود و ممکن است مخاطراتی را در پی داشته باشد.

وی، استفاده از موادی نظیر خاکشیر و تخم شربتی در قالب نوشیدنی‌های سنتی به همراه عرقیات را جایگزین مناسبی برای نوشابه‌ها و انواع نوشیدنی‌های آماده صنعتی عنوان کرد که می‌تواند آب مورد نیاز بدن را تأمین کند.

کاویانی افزود: مصرف میوه‌ها و سبزی‌های رنگی و متنوع تابستانی باعث تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌شود که ویتامین‌های C، اسید فولیک (از ویتامین‌های گروه B)، کاروتنوئیدها (پیش ساز ویتامین A)، ویتامین K از جمله این ویتامین‌ها هستند.

مسوول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور خاطرنشان کرد: فیبر موجود در سبزی‌ها و میوه‌ها سبب بهبود کارکرد دستگاه گوارش، پیشگیری از یبوست و دفع مواد سرطان‌زا و چربی‌های مضری می‌شود که از طریق رژیم غذایی نادرست (مصرف غذاهای آماده، سس‌ها و دسرهای پرچرب) ممکن است وارد بدن فرد شده باشد. این فیبر غذایی چون در بدن هضم نمی‌شود و انرژی تولید نمی‌کند، می‌تواند در پیشگیری از اضافه وزن و چاقی موثر باشد.

وی افزود: رنگدانه‌های متنوع و زیبایی که در انواع سبزی‌ها و میوه‌ها وجود دارند، اثرات بسیار مفیدی بر بدن ما می‌گذارند. پژوهش‌های علمی نشان داده است که این رنگدانه‌ها در کاهش کلسترول بد خون (LDL-C)، خنثی کردن مواد سرطان‌زای رادیکال‌های آزاد و در نتیجه پیشگیری از بروز سرطان می‌توانند نقش موثری داشته باشند.

رعایت اعتدال در مصرف میوه‌های شیرین ضروری است

کاویان با ذکر این نکته که وجود مقدار مناسب ماده معدنی پتاسیم در انواع سبزی‌ها و میوه‌ها می‌تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند، گفت: برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی باید در مصرف میوه‌ها به خصوص انواع شیرین اعتدال را رعایت کنیم. بیماران دیابتی یا کلیوی که محدودیت مصرف میوه و سبزی دارند، نوع و مقدار مصرف میوه طبق نظر متخصص تغذیه و پزشک تعیین می‌شود.

کاهش احساس تشنگی با پرهیز از مصرف مواد پرچرب

مسوول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور افزود: با توجه به گرمای هوا و برای کاهش احساس تشنگی بهتر است تا حد امکان مقدار مصرفی چربی را در برنامه غذایی خود کاهش دهیم. علاوه بر پرهیز از مصرف مواد پرچرب (انواع سس‌ها، پیتزا، ساندویچ‌های حاوی مواد سرخ شده یا مقدار زیاد پنیرهای پرچرب) می‌توانیم از روش‌های سالم‌تری (تنوری کردن، پخت در فر و کباب کردن) برای پخت غذاها استفاده کنیم.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در ادامه گفت: در فرهنگ غذایی ایرانیان میان وعده‌های غذایی سالم و مغذی بسیاری وجود دارد. یکی از آشناترین و مفرح‌ترین آنها به ویژه در فصل تابستان "آب دوغ خیار" است که علاوه بر داشتن مواد مغذی موجود در آن مانند کلسیم، مقداری پروتئین و فیبر غذایی می‌توان به تأمین آب مورد نیاز بدن هم کمک کرد.

کاویانی در پایان خاطرنشان کرد: در فصل تابستان به دلیل گرما، عفونت‌های گوارشی شایع است. در صورت بروز بیماری‌هایی نظیر اسهال و استفراغ، امکان بروز کم آبی، بی‌آبی و یا حتی مرگ به ویژه در میان کودکان و نوجوانان که بدن‌شان حساس‌تر است، وجود دارد. بنابراین رعایت نکات بهداشت فردی (شستن دست‌ها با آب و صابون بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و قبل از غذا خوردن) توصیه می‌شود.

در همین زمینه: چه اتفاقاتی با نوشیدن مخلوط آب، عسل و آبلیمو در بدن می‌افتد؟ نوشیدن آب گرم را به خاطر ۶ دلیل جایگزین آب سرد کنید رژیم آب خطرناک‌ترین روش کاهش وزن است لزوم پرهیز جدی از نوشیدن آب سرد در پاییز و زمستان ۶ مزیت نوشیدن آب گرم با معده خالی وقتی ناشتا آب می‌خورید چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟ تاثیر نوشیدن آب بر چاقی دوران کودکی آب بخورید تا پوست‌تان پیر نشود

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۴۹۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید

محققان به‌تازگی دریافته‌اند که خوردن برخی مواد غذایی خاص مانند سبزیجات فاقد نشاسته قبل از کربوهیدرات‌ها می‌تواند به کاهش قند خون و قرار گرفتن آن در محدوده مناسب کمک کند. به‌خصوص در وعده صبحانه، مصرف سبزیجات در شروع صبحانه هورمون‌هایی را که در طول روز باعث گرسنگی می‌شوند، سرکوب می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، کربوهیدرات‌ها ذاتا بد نیستند. آن‌ها منبع اصلی انرژی برای سیستم عصبی‌اند و فیبر بدن موردنیاز بدن را که در هضم و کاهش کلسترول موثر است، تامین می‌کنند. البته کربوهیدرات‌ها در غذا‌های ناسالم مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده هم یافت می‌شوند، اما در مواد غذایی سالم مانند میوه‌های فراوری‌نشده و همچنین عدس و لوبیا که به مغز و ماهیچه‌ها انرژی می‌دهند، هم به وفور وجود دارند. با وجود این، برخی مواد غذایی پرکروبوهیدرات می‌توانند یک‌تنه سطح قند خون را که به گلوکز معروف است، از حد ایده‌آل بالاتر ببرند، به‌ویژه اگر به مقدار زیاد مصرف شوند و اگر این افزایش سطح قند خون طی سال‌ها مدام تکرار شود، سلول‌ها پاسخ و واکنش به انسولین را متوقف می‌کنند. انسولین هورمونی است که به طور معمول به سلول‌ها پیام می‌فرستد برای صرف انرژی از گلوکز استفاده کنند. مشکل به‌وجودآمده که مقاومت به انسولین نام دارد، باعث تجمع قند در بدن می‌شود و یکی از مشخصه اصلی ابتلا به دیابت است.

افراد زیادی در سراسر جهان بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا هستند. حدود یک نفر از هر سه آمریکایی هم در مرحله پیش‌دیابت قرار دارد که بیش از ۸۰ درصد آن‌ها از آن بی‌خبرند. بسیاری از این افراد به دیابت نوع ۲ مبتلا خواهند شد که عواقب احتمالی آن آسیب عصبی، از دست دادن بینایی و کوتاه شدن عمر است. در حالی که با تغییر ترتیب غذا خوردن هم می‌توان کربوهیدرات مصرف کرد و میزان قند خون مناسبی داشت. به قول باربارا، «این کار مجانی است و به اراده فوق بشری هم نیاز ندارد.»

وقتی اول سبزیجات می‌خوریم، فیبر موجود در آن‌ها در روده یک فیلتر ایجاد می‌کند. هنگامی که کربوهیدرات‌ها وارد میدان می‌شوند، این فیلتر هجوم آن‌ها را کند می‌کند؛ مثل شن و ماسه که جلو سیلاب را می‌گیرد و گلوکز به جای هجوم آوردن، قطره قطره و به‌آرامی وارد جریان خون می‌شود. در این حالت انسولین کمتری نیاز است تا سلول‌ها این ذرات را جذب کنند و به لوزالمعده فشار کمتری وارد می‌شود.

دکتر آلپانا شوکلا در این زمینه می‌گوید: «مجموع تحقیقات این ایده را که توالی و ترتیب غذا‌ها افزایش ناگهانی گلوکز پس از صرف غذا را کاهش می‌دهد، تقویت می‌کند» این روش نه‌تن‌ها برای افراد مبتلا به پیش‌دیابت و دیابت که برای افرادی که میزان قند خونشان طبیعی است هم فایده دارد.

شوکلا می‌گوید که سبزیجات را ۱۰ دقیقه قبل از خوردن کربوهیدرات مصرف کنید. حتی اگر این وقفه را هم در نظر نگیرید، در هر حال خوردن سبزیجات پیش از کربوهیدرات مزیت‌هایی دارد. از طرفی لازم نیست سبزیجات را به‌تن‌هایی مصرف کنید تا مفید واقع شوند. مصرف سبزیجات با پروتئین قبل از کربوهیدرات نقطه اوج و افزایش گلوکز را در افراد مبتلا به پیش‌دیابت ۴۶ درصد کاهش می‌دهد. به گفته شوکلا، این ترکیب حتی از مصرف سبزیجات به‌تن‌هایی هم بهتر جواب می‌دهد.

مزیت دیگر قرار دادن سبزیجات پیش از کربوهیدرات این است که تا سه ساعت پس از صرف غذا، احساس سیری می‌کنید. زیرا مصرف سبزیجات و پروتئین در ابتدا ترشح هورمونی به نام «گرلین» را که عامل گرسنگی است، سرکوب می‌کند. در نتیجه ممکن است کالری کمتری مصرف کنید. در حالی که وقتی افراد همین وعده غذایی را با ترتیب متفاوت و مصرف کربوهیدرات شروع می‌کنند، طی این سه ساعت با سطح بالاتری از گرلین مواجه می‌شوند.

یافته‌های این گزارش به معنی درمان قطعی یا جایگزین دارو برای مبتلا به بیماری‌ها از جمله دیابت نیست و بیماران باید تحت نظر پزشک برنامه دارویی و رژیم غذایی خود را تنظیم کنند.

دیگر خبرها

  • خواص قهوه + تاثیر بر لاغری و عوارض مصرف بیش از حد
  • نوشیدن این چای فشارتان را تنظیم می‌کند
  • وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید
  • این تخم‌مرغ‌ها را مصرف نکنید
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد
  • ۵ راه حل خانگی درمان مسمومیت
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند